Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

  • 31 October 2022
  • 18 reacties
  • 982 Bekeken

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?


18 reacties

De treinen die nu een revisie krijgen, hebben ook oplaadpunten in de 2e klas. Ik gok dat er nog niet zoveel vraag naar oplaadpunten was, toen de Intercity's voorheen gereviseerd zijn. Ff oplaadpunten inbouwen in de huidige treinen is een te grote kostenpost en zal niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Reputatie 6
Badge +1

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Een airfryer is wel prima toch? 

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Dat hoeft ook helemaal niet, maar een laptop opladen is wel steeds gangbaarder aan het worden. Het wordt ook steeds betaalbaarder om in te bouwen, helemaal in nieuwbouw materieel, waar het laagspanningsnet vaak prima de gevraagde capaciteit kan leveren. Als je een stopcontact zou afzekeren op 2A heb je al 460 watt beschikbaar, ruim voldoende om een laptop/tablet/telefoon te laden.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Een airfryer is wel prima toch? 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4194565/man-neemt-zijn-airfryer-mee-de-trein-in-en-bakt-kaassoufles

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Een airfryer is wel prima toch? 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4194565/man-neemt-zijn-airfryer-mee-de-trein-in-en-bakt-kaassoufles

@Thom  En smaakte ze lekker ??

Badge +3

Lijkt me fake news want zoveel (zal zo’n 2000W zijn) leveren de stopcontacten in een sprinter volgens mij helemaal niet.

Maar als het wel zo is, handig om zaken als een fietsaccu te (snel)laden. Die dingen hebben al gauw een capaciteit van 500 Wh en met de huidige energietarieven zou dat thuis zomaar een halve euro aan stroom kosten (mocht hij helemaal leeg zijn) 😅

Reputatie 7
Badge +3

Er zit een filmpje bij, alleen zie je niet of die Airfryer daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ik moest toen ik het bericht zag gelijk denken aan het topic van Thom, helaas staat dat topic al in het archief. 

Isitimela heeft hierboven al eens een linkje gepost naar een filmpje waarin in een trein in een airfryer friet werd gebakken, alleen dat was niet op een stopcontact in de coupé bij de stoelen maar op een stopcontact op het balkon, mogelijk eentje die bestemd is voor de stofzuigers van de schoonmakers.

 

Badge +3

Isitimela heeft hierboven al eens een linkje gepost naar een filmpje waarin in een trein in een airfryer friet werd gebakken, alleen dat was niet op een stopcontact in de coupé bij de stoelen maar op een stopcontact op het balkon, mogelijk eentje die bestemd is voor de stofzuigers van de schoonmakers.

Dat lukt natuurlijk prima, zo’n wcd (wandcontactdoos/stopcontact) voor de schoonmakers.

 

Houd je wel rekening met de uitschakelkarakteristiek van de beveiliging? Die springt bij lange na niet direct aan, en in recenter materieel kan een gehele kring wcd’s gerust op 10A of hoger zijn afgezekerd. 

Badge +3

Houd je wel rekening met de uitschakelkarakteristiek van de beveiliging? Die springt bij lange na niet direct aan, en in recenter materieel kan een gehele kring wcd’s gerust op 10A of hoger zijn afgezekerd. 

Twijfel ik niet aan (specs niet te vinden natuurlijk), maar ik zou een individuele wcd in een trein niet meer laten leveren dan een (gegalvaniseerd gescheiden) ‘scheerstopcontact zoals in een natte ruimte’, die je wel kent van hotels of vliegtuigen.

Dan is 1A (230 Watt bij 230 Volt) meer dan voldoende voor een laptop. Interessant verhaal, dat bij Omroep Brabant…

Ik zou het vrijdagavond (Flirt Eindhoven-Helmond naar de kerstborrel) even kunnen testen met een haardroger van 1400W of strijkijzer van 2400W, maar ik heb al ander deur tot deur vervoer... 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de tafeltjes in een Flirt toch te groot, in een SNG zou zo'n groot apparaat nooit op een tafeltje van een 4-zits passen. 🤣  

 

Badge +3

Zijn de tafeltjes in een Flirt toch te groot, in een SNG zou zo'n groot apparaat nooit op een tafeltje van een 4-zits passen. 🤣  

Ik ga het vrijdagavond gewoon testen met een energiemeter erbij!

Een föhn en strijkbout in een Flirt.. wordt vervolgd!

Off-topic https://www.nu.nl/media/6241974/televisiemaker-han-peekel-75-overleden-tijdens-vakantie-op-bali.html

Voor de nerds, met een recente slimme meter (en een smartphone) https://www.homewizard.com/nl/p1-meter

Zonder smartphone, www.umeter.nl (ook gratis inzicht).

 

https://www.treinreiziger.nl/man-neemt-airfryer-mee-trein-in-en-bakt-kaassoufles/

@Momo Misschien kan een moderator dit topic even uit het archief halen.

 

https://community.ns.nl/archief-43/hoeveel-ampere-trekt-de-stroomaansluiting-in-de-eerste-klas-49133#post329129

Badge +3

Dat topic zou nooit in het archief horen (mijn mening). Veel te leuk! 😴

Jammer, dan kunnen we Thom niet laten stofzuigen in de 1e klas. Of anders dan toch maar zo'n Dyson zonder snoer meenemen.

Het is inderdaad een leuk topic, maar ik vermoed dat het is gearchiveerd omdat het een relatief oud topic is en het niet zeker is of de informatie nog correct is. Ik weet ook niet zo goed waar Jouke die informatie destijds heeft gevonden.

Ik heb hem uit het archief gehaald met een disclaimer dat het niet zeker is of het gemarkeerde antwoord nog juist is. :)

Reputatie 7

De treinen hebben in de tweede klasse geen stopcontact, omdat als je je mobieltje wilt opladen jij en je mobieltje gewoon even in de eersteklasse kunnen gaan zitten. Daar hebben ze stopcontacten.

Een win-winsituatie voor de NS. Er zijn geen conducteurs meer nodig om grijsrijders in de eerste klasse te vatten en er zijn ook geen stopcontacten meer nodig in de tweede klasse.

Waarom hebben de treinen muv stoptrein geen 220V stopcontact?

Omdat het niet de bedoeling is om een waterkoker te gebruiken in de trein?

Een airfryer is wel prima toch? 

Bij een gebrek aan Railcatering mogen mensen wat mij betreft hun Airfryer of tostiapparaat meenemen 🤣

Reageer