Skip to main content
Wat ik mij al jaren afvraag waarom stopt hier een intercity. Wat maakt deze plaats zo bijzonder dat het recht heeft op een stop. Ik doel dan op plaatsen als:



IC Zwolle - Roosendaal

Dieren, Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent. Voor Wijhe en Olst kan ik enigszins begrijpen. Hier stopt geen stoptrein



IC Den Haag CS - Venlo

Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.



IC Leeuwarden-RotterdamCS/DenHaagCS

- Steenwijk, Meppel



En zo zullen er vast nog wel meer stations te noemen zijn.



Wat ik ook niet begrijp is dat er treinseries zijn die de naam IC hebben. Bijvoorbeeld: Haarlem - Hoorn. Wat mij betreft zou sneltrein of inter regio een beter naam zijn. Almere - UtrechtCS is inmiddels van IC naar Sprinter veranderd.

Tegenwoordig bestaat er bij de NS alleen maar een 'Sprinter' of een 'Intercity', het systeem kent geen andere namen. Er moet dus tussen deze twee gekozen worden.

Er zijn zo inderdaad IC's die op veel kleine stations stoppen en Sprinters die enkele stations overslaan.
Tot paar jaar terug had je de treinsoort 'Sneltrein' die tussen de stoptrein (later sprinter) en intercity in zat. In het buitenland beetje het equivalent aan een interregio. Een van de sneltreinen was bijvoorbeeld Amsterdam - Dordrecht (- Breda). Toen deed de intercity alleen nog Amsterdam - Schiphol - Leiden Centraal - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht (evt verder naar Vlissingen) aan, elk half uur. Daarnaast reed dan die sneltrein die stations als Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI en Schiedam Centrum aandeden, de typische voorstadstations eigenlijk. De NS heeft de sneltrein toen afgeschaft en is de IC min of meer op het niveau van de sneltrein gekomen (wat nog wat discussie gaf toen der tijd omdat men voor vanuit Rotterdam moest overstapen om op Schiphol te komen, toen kwam er nog een tijdelijke IC eens per uur die naar Schiphol ging).



Waarom de NS de 3de categorie sneltrein heeft verwijderd weet ik niet. Zelf reis ik dagelijks tussen Leiden Centraal en Schiedam centrum en heb vroeger dus vaak gebruik gemaakt van de sneltrein. Vandaag de dag heb ik nog altijd gemengde gevoelens over het verdwijnen. Zoals de IC's nu rijden heb ik elk kwartier een trein die ik kan nemen, dus dat is een voordeel. Echter als ik elders moet wezen (Schiphol...Rotterdam... Haarlem oid) merk je toch wel de traagheid van de intercity vandaag de dag. Echter heb je daar dan weer de Intercity Direct voor...zij het met toeslag 😉.
IC Den Haag CS - Venlo

Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.


Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.



Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.
IC Den Haag CS - Venlo

Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.


Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.



Van Baflo naar Sauwerd moest bijvoorbeeld tot in 2009 via Groningen Noord.



Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.

IC Den Haag CS - Venlo

Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.


Zoals je al schrijft rijdt er op het traject na Deurne geen stoptrein. Dan is het wel zo handig dat de IC ook in Deurne stopt, anders zou een reiziger van Deurne naar Horst-Sevenum via Helmond moeten reizen.



Dat soort situaties met verplicht omreizen kwamen vroeger trouwens wel vaker voor (bv. tussen Maarn en Veenendaal-De Klomp), maar tegenwoordig gelukkig niet zo veel meer.

Zeeland is ook een goed voorbeeld.. Op alle tussengelegen stations in Zeeland stop de Intercity (VIRM). Keer op keer is het gewoon vervelend om Zeeland in en uit te moeten. Je bent zeker een kwartier langer aan het reizen vanuit Vlissingen.



Buiten de spits is dit extra vervelend.. Je stopt op stations zoals Arnemuiden, maar voor wie of wat stop je? Hetzelfde voor Rilland, Kapelle en Krabbendijke.



Voorheen had je in Zeeland wel een 'echte' Intercity en een stoptrein. Van mij mag dit per direct weer teruggedraaid worden.
IC Zwolle - Roosendaal

Dieren, Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent.



Wat betreft tussen Arnhem en Nijmegen is dit volgens mij gedaan om het gat van de sprinters te vullen.

Stadsregio Arnhem Nijmegen wil geloof ik 4 sprinters per uur. Tot dat gerealiseerd is stopt om die reden de intercity daar ook. (Correct me if I'm wrong)

Als het goed is rijden de sprinters 4x per uur met de dienstregeling van 2015 en gaat de IC dan ook in één keer van Arnhem naar Nijmegen.
In Duitsland kennen ze nog altijd een 3-treinensysteem.



IC(E): InterCity (Express) die alleen stopt in de grote stations (ICE is hogesnelheids-intercity)

RE:RegionalExpress (stoptrein die een of meer stations niet stopt

RB: Stoptrein



Als je het dan met Nederland vergelijkt dan hebben we hier alleen maar RE en RB treinen.



Alleen de IC Amsterdam - Breda kun je zien als echte IC trein.



De 3600 is dus ook een RE want stopt niet op elk station, maar weer wel op kleine haltes zo als bijvoorbeeld Arnhem Zuid, Elst en Lent.



Maar ook de 31100 van Arriva van Tiel naar Arnhem zou onder een RE vallen. Stopt overal behalve Arhem Sud.



Met andere worden. Ze moeten treuinen als bijvoorbeeld de 3600 geen Intercity noemen, maar sneltrein.
De NS had vroeger wel zo'n 3-treinensysteem gepland.

Zo betekend VIRM; (Verlengd) InterRegio Materieel.



Zo had je dus:


  • ST, Stoptrein
  • IR, InterRegio
  • IC, InterCity

Om nou zo'n systeem in te gaan voeren alleen omdat een aantal treinen niet aan de vorm voldoen maakt het onduidelijker denk ik. De treinen zijn meer IC dan SPR dus makkelijkst is gewoon om op IC te houden.



Nu hebben we eigenlijk weer zo'n 3-treinensysteem terug met de InterCity Direct.

Dat zou dus tevens betekenen dat er een 4 delig systeem komt. Maakt 't er niet duidelijker op.
Interessante vraag! En een hoop nuttige antwoorden hierboven. Als nationale vervoerder willen we het hele land zo bereikbaar mogelijk maken. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden; keuzes die voor de één wat gunstiger uitpakken dan voor de ander, maar waarbij gemiddeld genomen de beste bereikbaarheid voor de grootste groepen mensen wordt gerealiseerd. Kijk dit filmpje maar eens: 'Dienstregeling en Planning' Het geeft een aardige indruk van de puzzel die we dagelijks maken.
Ik zou toch kijken voor andere alternatieven. Station Deurne kan ik voorstellen maar waarom niet de trein

Sprinter Tilburg Uni - Weert veranderen in Tilburg Uni - Venlo. Dan kan de IC Deurne en Hort-Sevenum overslaan.

Sprinter Nijmegen - Deurne veranderen in Nijmegen - Weert.



Tussen Deventer en Zwolle zou ik het beter vinden om er een stoptrein tussen te zetten. Nu heb je tussen Olst en Deventer een stuk enkel spoor liggen dus wellicht dat dit ten nadele kan zijn voor de dienstregeling.



Me alle respect voor NS. Het is geen makkelijke opgave.
Interessante vraag! En een hoop nuttige antwoorden hierboven. Als nationale vervoerder willen we het hele land zo bereikbaar mogelijk maken. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden; keuzes die voor de één wat gunstiger uitpakken dan voor de ander, maar waarbij gemiddeld genomen de beste bereikbaarheid voor de grootste groepen mensen wordt gerealiseerd. Kijk dit filmpje maar eens: 'Dienstregeling en Planning' Het geeft een aardige indruk van de puzzel die we dagelijks maken.



Dat het maken van een goede dienstregeling erg ingewikkeld is, ben ik van overtuigd. Daarbij moeten natuurlijk keuzes gemaakt worden welke stations door welke treinen wordt aangedaan.



Toch denk ik dat het voor reizigers prettig is, als de verwachting die een bepaalde treincategorie (Intercity of Sprinter) oproept, in de praktijk waargemaakt wordt. Bij een Intercity verwacht je als reiziger een bepaalde standaard, wat betreft aantal stopt, snelheid en comfort, die niet altijd hoeft overeen te komen met de werkelijkheid. In het geval van de "Intercity" naar Zeeland, wordt dit bijvoorbeeld niet waar gemaakt. Ik denk daarom dat juist die tussencategorie als sneltrein of Interregio duidelijkheid kan scheppen, omdat het een betere benadering is van de praktijk.




Interessante vraag! En een hoop nuttige antwoorden hierboven. Als nationale vervoerder willen we het hele land zo bereikbaar mogelijk maken. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden; keuzes die voor de één wat gunstiger uitpakken dan voor de ander, maar waarbij gemiddeld genomen de beste bereikbaarheid voor de grootste groepen mensen wordt gerealiseerd. Kijk dit filmpje maar eens: 'Dienstregeling en Planning' Het geeft een aardige indruk van de puzzel die we dagelijks maken.



Dat het maken van een goede dienstregeling erg ingewikkeld is, ben ik van overtuigd. Daarbij moeten natuurlijk keuzes gemaakt worden welke stations door welke treinen wordt aangedaan.



Toch denk ik dat het voor reizigers prettig is, als de verwachting die een bepaalde treincategorie (Intercity of Sprinter) oproept, in de praktijk waargemaakt wordt. Bij een Intercity verwacht je als reiziger een bepaalde standaard, wat betreft aantal stopt, snelheid en comfort, die niet altijd hoeft overeen te komen met de werkelijkheid. In het geval van de "Intercity" naar Zeeland, wordt dit bijvoorbeeld niet waar gemaakt. Ik denk daarom dat juist die tussencategorie als sneltrein of Interregio duidelijkheid kan scheppen, omdat het een betere benadering is van de praktijk.







Daar ben ik het geheel mee eens. In België kennen ze dit systeem ook.
http://www.destadsregio.nl/agendaitems/MemoPHSStadsregioraad25februari.pdf



dit kan ik vinden over de IC treinen Roosendaal- Zwolle.



Volgensmij willen ze dan van Nijmegen in een keer doorrijden naar Arnhem
Interessante vraag! En een hoop nuttige antwoorden hierboven. Als nationale vervoerder willen we het hele land zo bereikbaar mogelijk maken. Daarbij moeten keuzes gemaakt worden; keuzes die voor de één wat gunstiger uitpakken dan voor de ander, maar waarbij gemiddeld genomen de beste bereikbaarheid voor de grootste groepen mensen wordt gerealiseerd. Kijk dit filmpje maar eens: 'Dienstregeling en Planning' Het geeft een aardige indruk van de puzzel die we dagelijks maken.



Dat het maken van een goede dienstregeling erg ingewikkeld is, ben ik van overtuigd. Daarbij moeten natuurlijk keuzes gemaakt worden welke stations door welke treinen wordt aangedaan.



Toch denk ik dat het voor reizigers prettig is, als de verwachting die een bepaalde treincategorie (Intercity of Sprinter) oproept, in de praktijk waargemaakt wordt. Bij een Intercity verwacht je als reiziger een bepaalde standaard, wat betreft aantal stopt, snelheid en comfort, die niet altijd hoeft overeen te komen met de werkelijkheid. In het geval van de "Intercity" naar Zeeland, wordt dit bijvoorbeeld niet waar gemaakt. Ik denk daarom dat juist die tussencategorie als sneltrein of Interregio duidelijkheid kan scheppen, omdat het een betere benadering is van de praktijk.







Daar ben ik het geheel mee eens. In België kennen ze dit systeem ook.




In belgië hebben ze IC, IR en L.

IC= InterCity

IR= InterRegio

L= stoptrein
Zeeland is ook een goed voorbeeld.. Op alle tussengelegen stations in Zeeland stop de Intercity (VIRM). Keer op keer is het gewoon vervelend om Zeeland in en uit te moeten. Je bent zeker een kwartier langer aan het reizen vanuit Vlissingen.



Buiten de spits is dit extra vervelend.. Je stopt op stations zoals Arnemuiden, maar voor wie of wat stop je? Hetzelfde voor Rilland, Kapelle en Krabbendijke.



Voorheen had je in Zeeland wel een 'echte' Intercity en een stoptrein. Van mij mag dit per direct weer teruggedraaid worden.




Herstel van de sneltrein met een stop in Goes, Middelburg en Vlissingen zou het reizen inderdaad veraangenamen. Zoals het nu is, is mooi voor de inwoners van Krabbendijke wat blijkt uit het feit dat er daar vaak niemand in- of uitstapt :D



Maak er weer een echte sneltrein van. Het is haast niet te verzinnen waarom een provinciehoofdstad als Middelburg niet per echte intercity te bereiken is. Een half uur tijdwinst bij een retour is best veel. Ik hoef de klok van Arnemuiden echt niet te horen luiden, en wie niet zonder de stilte gevuld met droefenis kan, neemt gewoon de stoptrein.
Het lijkt wel dat er steeds vaker geen of weinig mensen in stappen op de stationnetjes als Rilland, Krabbendijke en Arnemuiden. Het zou zeer prettig zijn als de ns de oude dienstregeling weer hersteld zodat je een keuze hebt om op het hele uur deze heerlijke rustige stations aan te doen of op het halve uur Vlissingen, Middelburg en goes in Zeeland aan te doen. Het duurt nu gewoon veel te lang.
Persoonlijk vindt ik voor de 2200 en 2600, Blaak en Schiedam Centrum ook niet heel erg fijn.

Die zouden ze net als de 1900 daar gewoon door heen moeten laten rijden, en de Sprinters het werk op moeten laten lossen. Dit kan komende DRGL makkelijker omdat ik hoorde dat de gehele dag op za en zo na, de 5100 en 5000 een halfuur dienst wordt.
hinko; zoals al eerder is aangegeven in het topic dat je hierover geopend hebt, dien je je te wenden tot de provincie Zeeland. Daar is middels de aanbesteding bepaald dat de Intercity die door Zeeland rijdt moet stoppen op alle tussengelegen stations. NS kan niet eenzijdig besluiten het anders te doen.
Ik vraag me dit ook al een tijdje af. Over de dienstregeling is natuurlijk goed nagedacht, maar ik vind het een beetje veel van hetzelfde. Het onderscheid tussen intercity en stoptrein lijkt erg klein; treinen rijden frequent en stoppen vaak. B.v. tussen Leiden en Woerden is de intercity eigenlijk een stoptrein.



Om van m'n werk thuis te komen kan ik per uur wel 8 treinen nemen over 3 verschillende trajecten. Heel mooi natuurlijk, maar via alle trajecten is het langer dan een uur voor +/- 65km. Ik zou liever 1 trein per uur hebben die een stuk sneller is. Ik begrijp heus wel dat dat niet eenvoudig is, maar stel je het volgende voor:



4 stations waartussen 4 treinen een rondje rijden:

T1: A -> B -> C -> D -> A

T2: A -> B -> C -> D -> A

T3: A -> B -> C -> D -> A

T4: A -> B -> C -> D -> A

Per uur gaan er dus 4 treinen die overal stoppen.



Maar je zou ook het volgende kunnen doen:

T1: A -> C -> A

T2: B -> D -> B

T3: A -> B -> C -> D -> A

T1 en T2 zijn dan intercity treinen op hetzelfde traject maar ze stoppen op verschillende stations. Dit gaat natuurlijk tegen het idee van "intercity station" in, maar kan dat kwaad?
Klopt, de reistijd is daardoor vaak veel langer voor veel mensen. Kan veel efficiënter, maar de overheid zal wel mee bepalen daarin en die hebben daar geen boodschap aan.
"Veel efficienter" zou ik niet durven zeggen, maar het kan gemiddeld wel iets beter. De dienstregeling is een ingewikkeld probleem met veel variabelen en restricties. Maar het opheffen van bepaalde restricties (zoals het gebruik van "intercity treinen" i.p.v. "intercity stations") vergroot de oplossingsruimte waardoor het waarschijnlijk dus beter kan.



Waarom zou de overheid er geen boodschap aan hebben als het gemiddeld beter en dus goedkoper kan?
Omdat die geen verstand van de materie hebben.



Je ziet met bussen hetzelfde, die moeten ook bepaalde haltes en een bepaalde frequentie rijden van de overheid, terwijl dat helemaal niet handig is vaak en veel duurder.
Wij plannen de dienstregeling zo optimaal mogelijk. Het is niet rendabel om een Sprinter te laten rijden op het traject Vlissingen - Roosendaal. Vandaar dat de IC op alle tussengelegen stations stopt. Wij monitoren deze dienstregeling wel continu. Mocht het zo zijn dat reizigers anders gaan reizen op dit traject dan doen wij ons best de dienstregeling hier op af te stemmen. Het volgende filmpje geeft goed weer welke aspecten allemaal om de hoek komen kijken bij het plannen van de dienstregeling.
Ja dat filmpje heeft TomNS al gepost, we zijn ook niet gek hier.

Reageer