Waarom hebben sommige stations een intercity stop? | NS Community
beantwoord

Waarom hebben sommige stations een intercity stop?

  • 13 February 2014
  • 34 reacties
  • 10206 Bekeken

Wat ik mij al jaren afvraag waarom stopt hier een intercity. Wat maakt deze plaats zo bijzonder dat het recht heeft op een stop. Ik doel dan op plaatsen als:

IC Zwolle - Roosendaal
Dieren, Arnhem Zuid, Elst, Nijmegen Lent. Voor Wijhe en Olst kan ik enigszins begrijpen. Hier stopt geen stoptrein

IC Den Haag CS - Venlo
Deurne. Horst-Sevenum is ook hier te begrijpen omdat er geen stoptrein rijdt.

IC Leeuwarden-RotterdamCS/DenHaagCS
- Steenwijk, Meppel

En zo zullen er vast nog wel meer stations te noemen zijn.

Wat ik ook niet begrijp is dat er treinseries zijn die de naam IC hebben. Bijvoorbeeld: Haarlem - Hoorn. Wat mij betreft zou sneltrein of inter regio een beter naam zijn. Almere - UtrechtCS is inmiddels van IC naar Sprinter veranderd.
icon

Beste antwoord door Tom NS 18 February 2014, 11:14

Bekijk origineel

34 reacties

Het topic van hinko over de intercitystoptrein in Zeeland staat trouwens hier 🙂
hinko; zoals al eerder is aangegeven in het topic dat je hierover geopend hebt, dien je je te wenden tot de provincie Zeeland. Daar is middels de aanbesteding bepaald dat de Intercity die door Zeeland rijdt moet stoppen op alle tussengelegen stations. NS kan niet eenzijdig besluiten het anders te doen.
Ow? Sinds wanneer is het spoorvervoer in de provincie Zeeland geen onderdeel meer van de concessie voor het hoofdrailnet?

Waarom schuift NS structureel verantwoordelijkheid af op anderen?
Reputatie 3
Badge
hinko; zoals al eerder is aangegeven in het topic dat je hierover geopend hebt, dien je je te wenden tot de provincie Zeeland. Daar is middels de aanbesteding bepaald dat de Intercity die door Zeeland rijdt moet stoppen op alle tussengelegen stations. NS kan niet eenzijdig besluiten het anders te doen.
Ow? Sinds wanneer is het spoorvervoer in de provincie Zeeland geen onderdeel meer van de concessie voor het hoofdrailnet?

Waarom schuift NS structureel verantwoordelijkheid af op anderen?


Provincies zijn verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de diverse regio's en gaan daarvoor met alle relevante partijen praten; ook met NS. En NS heeft kennelijk gemeend dat ze binnen de concessie voor het hoofdrailnet deze dienst aan de provincie Zeeland kon leveren. De vraag is dus: in welk opzicht is het stoppen op ieder station in Zeeland in strijd met die concessie?
Persoonlijk vindt ik voor de 2200 en 2600, Blaak en Schiedam Centrum ook niet heel erg fijn.
Die zouden ze net als de 1900 daar gewoon door heen moeten laten rijden, en de Sprinters het werk op moeten laten lossen. Dit kan komende DRGL makkelijker omdat ik hoorde dat de gehele dag op za en zo na, de 5100 en 5000 een halfuur dienst wordt.


Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum zijn enkele jaren geleden juist gepromoveerd tot IC-station om enerzijds goede aansluiting te geven op de Hoekse Lijn (SDM) maar voor beide stations op het metro netwerk in Rotterdam (net als Rotterdam Alexander).

Als vanaf 2017 NS niet meer rijdt op de Hoekse Lijn en deze deel gaat uitmaken van met metronetwerk van Rotterdam worden juist Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander belangrijke overstapstations met een IC functie. Goeie kans dat dan ook de 1900 op Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak gaat stoppen.
Wij plannen de dienstregeling zo optimaal mogelijk. ...


Bedankt Femke, mooi filmpje hoor! Ik ben me ervan bewust dat het complexe materie is, maar ik vind de uitgangspunten soms een beetje star en ouderwets. Zo wordt begonnen met voorontwerp van een basisuur-dienstregeling die wordt uitgebouwd naar dag en week. Ik heb het over deze passage: filmpje . Er wordt letterlijk gezegd: "de treinen rijden altijd hetzelfde" en "je neemt altijd de trein van zo laat". Dat uitgangspunt vind ik discutabel. Ik snap best dat 1 basisuur gebruiken veel voordelen biedt, maar je legt jezelf zo ook enorme beperkingen op.

De gemiddelde reiziger wil 1 keer heen en 1 keer terug op een dag en voor hem/haar is het van minder groot belang dat de treinen de hele dag per uur op dezelfde tijden rijden.

Niet lullig bedoeld, maar voor de 20 jaar vooruit planning moet de NS misschien eens buiten de bestaande kaders denken, als ze dat al niet doet. Als het reizigersaanbod niet zo grillig is, dan wordt de planning misschien makkelijker. De mensen die op vaste tijdstippen de trein nemen zou je misschien in kaart kunnen brengen a.h.v. in/uitcheck gegevens. Dus niet alleen de totale aantallen tellen, maar per individu kijken.
Reputatie 4
Badge
De gecadanseerde dienstregeling is juist een van de redenen waarom de spoorwegen in Nederland internationaal gezien zo'n hoge kwaliteit leveren. Afblijven van "Spoorslag '70" !!!
Reputatie 3
Badge

De gemiddelde reiziger wil 1 keer heen en 1 keer terug op een dag en voor hem/haar is het van minder groot belang dat de treinen de hele dag per uur op dezelfde tijden rijden.


Dat is een interessante stelling die mij als frequent treinreiziger toch buiten het door u gedefinieerde gemiddelde plaatst. (Waar ik op zichzelf alleen maar blij mee ben, want ik houd er niet van gemiddeld te zijn. . .)

Ik reis veel op allerlei min of meer vaste routes, op onvoorspelbare tijden, en ik vind het dan ook heel prettig dat ik weet dat er een uurpatroon is, zodat het niet uitmaakt of ik nu tussen 9 en 10 van A naar B wil, of tussen 13 en 14. Dat zou anders zijn als we echt dienstregelingloos gaan rijden, en dat je weet dat er elke 10 minuten een trein gaat, maar daar zijn we nog lang niet aan toe. Ironisch genoeg zou dat relatief eenvoudig te realiseren zijn als je alleen maar stoptreinen laat rijden (of alleen intercity's en alle sprinterstations opheft. . . ).

Bovendien wordt de puzzel met de aansluitingen voor overstappers er niet gemakkelijker op als je het uurpatroon verlaat.
Reputatie 4
Badge
Dat zou anders zijn als we echt dienstregelingloos gaan rijden, en dat je weet dat er elke 10 minuten een trein gaat, maar daar zijn we nog lang niet aan toe.

Dienstregelingloos rijden zal er nooit komen. Dat wordt wel zo genoemd, maar het is onmogelijk om personeel en materieel zo te organiseren dat je zonder dienstregeling kan rijden. In de Parijse RER waar de treinen soms om de 3 minuten rijden, hebben ze een compleet uitgewerkte dienstregeling. En zelfs in de metro waar personeel en materieel maar op een traject heen en weer rijden, is er een volledige dienstregeling.

Bovendien is het Nederlandse spoorwegnet en -systeem te ingenieus. Je kunt bijvoorbeeld alleen dienstregelingloos rijden tussen Amsterdam en Eindhoven als er geen doorgaande treinen naar Maastricht of Alkmaar zijn. En overstappers in Eindhoven zullen toch ook moeten weten wanneer ze een aansluiting naar Venlo wel halen en wanneer niet.

Dienstregelingloos is natuurlijk wel de ideale oplossing voor vertragingen, want die heb je dan niet meer!
Persoonlijk vindt ik voor de 2200 en 2600, Blaak en Schiedam Centrum ook niet heel erg fijn.
Die zouden ze net als de 1900 daar gewoon door heen moeten laten rijden, en de Sprinters het werk op moeten laten lossen. Dit kan komende DRGL makkelijker omdat ik hoorde dat de gehele dag op za en zo na, de 5100 en 5000 een halfuur dienst wordt.


Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum zijn enkele jaren geleden juist gepromoveerd tot IC-station om enerzijds goede aansluiting te geven op de Hoekse Lijn (SDM) maar voor beide stations op het metro netwerk in Rotterdam (net als Rotterdam Alexander).

Als vanaf 2017 NS niet meer rijdt op de Hoekse Lijn en deze deel gaat uitmaken van met metronetwerk van Rotterdam worden juist Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander belangrijke overstapstations met een IC functie. Goeie kans dat dan ook de 1900 op Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak gaat stoppen.


Tja.. Ik vindt het dubbel de overstap op de Hoekse Lijn oké, maar verder vindt ik het niet erg IC waardig.

Reageer