waarom internationale treinen niet wachten bij vertraging | NS Community
beantwoord

waarom internationale treinen niet wachten bij vertraging

  • 8 November 2022
  • 10 reacties
  • 290 Bekeken

Petje af voor de NS maar weer; zelf voor vertraging zorgen, maar wel doordat ze de internationale treinen voor laten gaan (zodat de aansluitende trein stilstaat) en waardoor je die aansluiting dus nooit kan halen…minimaal 3 uur extra reistijd…en geen geldige reserveringen meer voor de komende 8 uur reizen….barfffff

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 November 2022, 10:26

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Kan je vast zelf met ietsepietsie neutraal nadenken helemaal ook wel bedenken: dan gaan nog veel meer andere aansluitingen verloren verderop. Het zou inmiddels redelijk algemeen bekend dienen horen te zijn dat in NL (niet eens enkel NS) eigenlijk nooit meer aansl worden afgewacht.

Dit soort postings hebben enkel als doel stoom afblazen. Enige aardige bijkomstigheid: nu krijg je 50% van reiskosten terug (ke je kleme) vermits aank. op bestemming > 2uur later.

OF je kan naar Tsjechie verhuizen en van de diensten van de CD (blauw witte vlakove=treinen) gebruik gaan maken-die doen dat nog wel. Wat er dan op neerkomt dat vrijwel geen enkele langer lopende trein geen vertraging heeft (zpozdenie).

Reputatie 7
Badge +3

Dus je neemt te weinig marge om op tijd op het station te zijn waar jouw internationale trein vertrekt en geeft NS de schuld?

2x nee…ik volg gewoon wat ik gekocht heb, met 16 min transfer tijd volgens planning. Ik begrijp dat aan rijdingen overmacht zijn, maar om dan ook nog op het spoor stil te gaan staan on de internationale trein voorrang te geven terwijl je dus alke treinen die er op moeten aan sluiten stil laat staan…tsja, meten met 2 maten

2x nee…ik volg gewoon wat ik gekocht heb, met 16 min transfer tijd volgens planning. Ik begrijp dat aan rijdingen overmacht zijn, maar om dan ook nog op het spoor stil te gaan staan on de internationale trein voorrang te geven terwijl je dus alke treinen die er op moeten aan sluiten stil laat staan…tsja, meten met 2 maten

Misschien onervarenheid maar 16 minuten overstap op een infrequente internationale langeafstandstrein is een vorm van Russische roulette. Dat is vergelijkbaar met een halfuur voor vertrek van je vliegtuig op Schiphol aankomen.

Ik houd zelf altijd minimaal 35 minuten aan (er kan dan zonder probleem een trein uitvallen) bij een overstap op internationale langeafstandstreinen tenzij ze ieder uur of nog frequenter rijden.

Mensen worden wat dit betreft wel op het verkeerde spoor gezet doordat de reisplanners van NS zelf ook ultrakorte, onverantwoorde aansluitingen adviseren. De planner van DB is wat handiger want daar kun je zelf een gewenste minimale overstaptijd instellen.

Reputatie 7

Het zou inmiddels redelijk algemeen bekend dienen horen te zijn dat in NL (niet eens enkel NS) eigenlijk nooit meer aansl worden afgewacht.

Gisteravond wachtte een IC naar Den Haag in Amersfoort 6 minuten op overstappers uit de internationale trein uit Berlijn (deze had 1 uur en 10 minuten vertraging). Het kan dus nog wel op sommige momenten. Ik was er blij mee gisteravond. 

Het zou inmiddels redelijk algemeen bekend dienen horen te zijn dat in NL (niet eens enkel NS) eigenlijk nooit meer aansl worden afgewacht.

Gisteravond wachtte de IC naar Den Haag in Amersfoort 6 minuten op overstappers uit de internationale trein uit Berlijn (deze had 1 uur en 10 minuten vertraging). Het kan wel. Ik was er blij mee gisteravond. 

Later op de avond wordt wel vaker gewacht (vaak ook na een seintje van een conducteur) omdat dan het risico toeneemt dat langeafstandsreizigers kunnen stranden. Bij de laatste treinen wordt mits binnen acceptabele grenzen sowieso gewacht. 

Reputatie 7
Badge +3

Het standaard antwoord dat er dan weer andere aansluitingen gemist worden, of er andere treinen vertraging oplopen, is natuurlijk lang niet altijd waar.

Laatst ook een conducteur die de IC Eindhoven - Venlo liet wachten op de IC uit Rotterdam. Hij zei er zelfs nog bij dat ‘de baas’ dat liever niet heeft, maar hij ‘het lekker toch deed’.

Het standaard antwoord dat er dan weer andere aansluitingen gemist worden, of er andere treinen vertraging oplopen, is natuurlijk lang niet altijd waar.

Laatst ook een conducteur die de IC Eindhoven - Venlo liet wachten op de IC uit Rotterdam. Hij zei er zelfs nog bij dat ‘de baas’ dat liever niet heeft, maar hij ‘het lekker toch deed’.

Dat is nou net een heel ongelukkig voorbeeld gezien de zeer krappe overstap in Venlo naar Düsseldorf en gezien de zeer korte keertijd van deze IC in Venlo.

Reputatie 7
Badge +1

Het zou inmiddels redelijk algemeen bekend dienen horen te zijn dat in NL (niet eens enkel NS) eigenlijk nooit meer aansl worden afgewacht.

Gisteravond wachtte een IC naar Den Haag in Amersfoort 6 minuten op overstappers uit de internationale trein uit Berlijn (deze had 1 uur en 10 minuten vertraging). Het kan dus nog wel op sommige momenten. Ik was er blij mee gisteravond. 

Die vertraging van 1 uur en 10 minuten werd dan weer veroorzaakt omdat de intercity waar ik in zat op de Veluwe in contact kwam met een edelhert. Melding van de aanrijding met het hert kwam vrij snel. Er kwam toen ook de mededeling dat wij in een evacuatietrein zouden moeten stappen en dat zou dan weer die internationale trein worden. Uiteindelijk werd na 1,5 uur omgeroepen dat de trein wel verder zou rijden tot Amersfoort. 

Reputatie 6

“het spoor is vol dus we kunnen niet op aansluitingen wachten” is ofwel incompetentie, ofwel leugenachtig. Op enkele trajecten na is het spoor helemaal niet zo vol. Ik ken genoeg spoorbedrijven die veel meer treinen op hun sporen rijden. Wel in het buitenland natuurlijk, wanti n Nederland is middelmatigheid het hoogst haalbare, en zelfs dat bestaat op dit moment niet meer.

Reageer