Waarom is de nieuwe ICNG niet dubbeldekker | NS Community
beantwoord

Waarom is de nieuwe ICNG niet dubbeldekker

  • 15 March 2023
  • 7 reacties
  • 784 Bekeken

Ik las vandaag in het magazine 'Privatebahn’ over luxemburgse icng's, alleen die zijn dubbeldekker. Hoezo doet de NS dit niet?

icon

Beste antwoord door Momo 15 March 2023, 16:06

Bekijk origineel

7 reacties

Omdat er niet overal zoveel capaciteit nodig is, enkeldeks materieel blijft ook nodig.

 

DDNG traject is inmiddels ook ingang gezet dus er komen ook nieuwe dubbeldekkers over een paar jaar.

Daarnaast zijn de perrons hier hoger waardoor je met een volledige dubbeldekker geen gelijkvloerse instap kunt realiseren wat wettelijk verplicht is.

In de toekomst komen er wel IC's type DDNG die deels enkeldeks en deels dubbeldeks zullen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik meen ook al weer een tijdje gelezen te hebben dat dubbeldekkers voor de HSL te zwaar zouden zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Zou een TGV2N (dubbeldeks TGV) te zwaar zijn voor de HSL?

Het probleem zat 'm, voor zover ik weet, vooral in de toegankelijkheid. Toen de aanbesteding werd uitgeschreven in 2014 was er nog geen beproefd concept van een toegankelijke dubbeldekstrein die ook nog eens 200 km/u kon en aan de andere eisen voor specifiek de HSL voldeed.

Overigens zou de dubbeldeksvariant van de Coradia Stream/ICNG ook niet voldoen: die treinen zijn ontworpen voor maximaal 160 km/u in de regionale treindienst, niet voor 200 km/u.

Ook de dubbeldeks TGV zou niet voldoen: die trein is ook niet zelfstandig toegankelijk, nog los van het feit dat die treinen niet zouden voldoen voor de manier waarop treinen in ons land gebruikt en ingezet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had een keer een brief gezien waarin duidelijk werd uitgelegd waarom er niet voor dubbeldekkers gekozen. Zou even moeten zoeken of ik die nog kan vinden. 

Wat ik wel al snel gevonden heb ik een artikel op Treinreiziger.nl waarin Bert Groenewegen dit zegt:

Waarom is dan niet bij de bestelling van ICNG ook voor dubbeldeksmaterieel gekozen? Groenewegen: “Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.” Eerder gaf NS ook als reden dat de treinen toegankelijk moesten zijn voor minder validen, en dan niet alleen de balkons van de treinen.

Zou dan vanwege een combinatie van toegankeljkheid en gewicht zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had een keer een brief gezien waarin duidelijk werd uitgelegd waarom er niet voor dubbeldekkers gekozen. Zou even moeten zoeken of ik die nog kan vinden. 

 

Gevonden https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-906000.pdf

Hierin staat o.a.

 

en

 

 

Reageer