Skip to main content

Op stations zoals Rotterdam Centraal snap ik het nog wel omdat er wat gewisseld moet worden. (Vooral Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal)

Maar ik merk ook dat dit het geval is bij station Middelburg, nou is dat met de stoptrein nog wel begrijpelijk omdat Arnemuiden en Middelburg dicht op elkaar liggen, maar zelfs met de sneltrein wordt er al na een paar 100 meter voorbij station Arnemuiden geremt.

Misschien dat ik hier meer op let omdat het mijn eindstation is en het langer lijkt maar niet is.

https://www.openrailwaymap.org//mobile.php?availableTranslations=%5Bobject%20Object%5D

Ik kan bijvoorbeeld op deze kaart zien dat de maximumbaanvaksnelheid net voor station Middelburg 80km/u en zelfs een klein stuk 40km/u is.

Ik weet niet of deze kaart up to date is en dus klopt, maar waarom is dat?

En heeft dit iets te maken met waarom het langer lijkt te duren?

Goede vraag! Helaas kan ik je hierbij niet helpen, maar hopelijk leest er iemand mee die hier meer over weet.

Voor zover ik kan zien op Openrailwaymap is de boog ten oosten van Middelburg 80 km/h en alleen de overloopwissels zijn 40.

Kort na Arnemuiden (richting Middelburg) staat inderdaad een snelheidsverlagingsbord naar 80 km/u. Voorafgaand aan die verlaging staat ook nog een stroomloze brug waarop wij dus geen tractie kunnen geven. Rij je met de sprinter (SNG) dan zal je merken dat de remming al vóór dat bruggetje wordt ingezet om te voorkomen dat de snelschakelaar (dat is een technisch onderdeel voor de hoogspanning) eruit knalt. Door te remmen activeer je immers de ElektroDynamische rem welke stroom recupereert en zo hou je de trein als het ware voor de gek doordat ie denkt dat er nog steeds hoogspanning aanwezig is 🤓 Met ander materieel, bijvoorbeeld VIRM, is het verrassend lastig om je snelheid veel hoger dan 80 te krijgen op dat korte stukje. En rij je op tijd is het ook nog eens nergens voor nodig.

Lang verhaal kort: harder dan 80 van Arnemuiden naar Middelburg is zinloos.

Dus het duurt daadwerkelijk langer? En andersom? Daar merk ik vaak ook dat het langer duurt voordat we echt tempo maken.

Natuurlijk is het verschil niet zichtbaar met de stoptrein, maar zelfs met de sneltrein rijden we op diezelfde tempo tot we ongeveer de spoorbrug bij Arnemuiden over zijn. Is dit toevallig ook de stroomloze brug?

Reageer