Skip to main content

Sinds de modernisatie van de ICMM is de doorloopkop afgesloten, ik vond het altijd heel erg handig in de spits, want het voorste gedeelte van de trein zit soms best wel vol, terwijl het achterste treinstel (bij een gekoppelde ICM) vrijwel leeg is.

Ik vraag me eigenlijk af waarom dit is besloten?

Met ingang van 31 oktober 2005 zijn alle doorloopkoppen buiten dienst gesteld. Als redenen zijn gegeven dat door problemen met het op stations koppelen van de treinstellen de punctualiteit van de dienstregeling te veel in het gedrang zou komen en dat er door reizigers en treinpersoneel te weinig gebruik werd gemaakt van de doorloopmogelijkheid. Voorts waren al eerder, in 2003, de cateringkarretjes afgeschaft.

(bron)


Ik maakte er zelf wel veel gebruik van, maar veel mensen vonden het kennelijk eng ofzo om door die gangetjes te gaan, ik zag ook dat er weinig gebruik van gemaakt werd.

Voor de verbinding Randstad-Noord/Oost was het ideaal, omdat je kon overstappen ín de trein:grinning:

Maar kennelijk was het technisch nooit goed genoeg geworden om het "productie” te gebruiken, je hoorde toch wel erg vaak dat er problemen waren.


Dat is al zooooo lang geleden. Inderdaad-de haast ziekelijk drang naar punctueel en alles mijden wat mogelijk misschien eventueel een minuutje delay kan opleveren uit de dienstuitvoerende processen verwijderen. En vergeet niet de gebruikelijk slijtage en steeds meer problems die dat soort technische snufjes in de praktijk opleveren. IK kan me ook nog wel enkele keren herinneren dat na 3-4x proberen het toch niet lukte en dan uiteindelijk de rit met 5-10 min. vertraging werd voortgezet, soms met 1000+1 excuses, soms niet.

In BE en bij DSB/DK hebben ze die rubberneuzen, waar de hele voorkant kan worden ingeklapt, met zelfde doorloopmogelijkheid. Wordt ook steeds meer&meer niet benut.


Reageer