beantwoord

Waarom is er geen reclame aan de zijkant van treinen?

  • 9 October 2014
  • 9 reacties
  • 3831 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Jullie treinen komen overal en worden dus ook overal gezien. Voor reclame doeleinden zou het ideaal zijn om de buitenkant met reclame te bedekken, aangezien je een breed publiek kunt aanspreken. Als eigenaar van een bedrijf ben ik hier zeer geïnteresseerd in en ik weet met mij vele. Daarbij zou met deze extra inkomen de prijs van een kaartje wat meer onderdrukt kunnen worden. Ik denk namelijk dat de beste reclame voor de NS an sich niet de gele buitenkant is met logo of het geld dat in reclame spots wordt geïnvesteerd, maar gewoon de service, ofwel lage prijzen voor tickets en reiscomfort.
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik had veel liever gezien dat al het geld dat naar de OV chipkaart, TV spotjes en andere randzaken in lagere prijzen en reiscomfort was gestopt. Voor mij zou dat betekenen dat ik veel vaker de trein zou pakken, zoals ik al zei service is de beste reclame.
icon

Beste antwoord door Ramon NS 9 October 2014, 17:05

Bekijk origineel

9 reacties

Dag huisj, goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen. De gele huisstijl van NS dateert uit 1968. De treinen moesten geel worden, om de grauwe stations wat op te fleuren. De tweede kleur is blauw (eerst lichtblauw, later donkerblauw). De perrons zijn tegenwoordig een stuk minder grauw dan vroeger. Ik vind het daarom persoonlijk niet eens een heel gek idee. Ik zal intern eens uitvragen waarom er geen reclame-uitingen op de treinen staan. Ik kom hier later op terug. Groet Ramon
Badge +3
Er staan weleens reclames op treinen, met name voor activiteiten waar NS bij betrokken is. In het verleden was dat bijvoorbeeld zo voor de OV-chipkaart, voor de Olympische Spelen, voor de troonswisseling en reclame voor lezen in de trein. Momenteel rijdt er een groene trein rond.

Ook KLM adverteerde eens op een trein. Woordvoerder Eric Trinthamer van NS zei verleden jaar dat de hoge kosten een belemmering zijn.
Ook Delta Loyd was vroeger vooral actief om reclames op de treinen te zetten. Ik snap niet waarom al die reclames moet, zeker op de trein alsof de NS mee gesponsord wordt net als op de voetbalshirts staan veel reclames. Je wordt er namelijk meer overspoeld met dingen. Bovendien moeten de bedrijven voor de reclames ook betalen. Trouwens hebben jullie ook niet op de stations gekeken hoeveel reclames zijn??!! Tegenwoordig bestaat ook de reclame app waarop mensen nu digitaal kunnen zien. Ook via de mail en Internet tref je meer reclames aan. Reclame op treinen is voor nu niet meer van deze tijd!
Reputatie 4
Badge
Ik denk dat een postercampagne op het station goedkoper is en niet veel minder bereik heeft dan treinen laten bestickeren omdat de personen die de reclame op de trein goed kunnen zien ook de posters op het station tegenkomen.
Woordvoerder Eric Trinthamer van NS zei verleden jaar dat de hoge kosten een belemmering zijn.
Dit is eigenlijk het sluitende antwoord op deze vraag. Kort gezegd: de kosten zijn hoger dan de baten.
duidelijk
Reputatie 4
Badge
Treinen zijn toch veel mooier zonder reclame!
Reputatie 2
Ben je weleens in Slovenië geweest? Daar zie je stoptreinen waar de reclame zelfs tot over de ramen geplakt is. Je ziet dan een heel stuk minder als je in zo'n trein zit. In Duitsland doen ze het soms ook met bussen. Wat wel een leuke reclame is, zag ik ooit op de zweeftreinen in Wuppertal. Daar zag je op sommige stellen de tekst "wer auf Qualität hängt!". Zulke komische woordspelingen mis je in de Nederlandse reclame wel, maar Duitsers zijn nou eenmaal in spraak wat directer dan Nederlanders.
Helemaal mee eens en zeker als ze schoon zijn.

Reageer