beantwoord

waarom kan de trein niet zonder conducteur rijden?

  • 29 January 2022
  • 15 reacties
  • 990 Bekeken

Zojuist is onze trein van 18.20  zwolle-rotterdam opgeheven. Dus komen we een half uur te laat op het verjaardagsetentje in Utrecht. De reden vd opheffing, er was geen conducteur. Dat is toch absurd. Verschillende reizigers waren al van Groningen via Leeuwarden naar Zwolle gereisd en nu dit weer. Jullie hadden het op zijn minst kunnen vragen, of het een probleem is. En hoe kan het eigenlijk?

icon

Beste antwoord door Momo 29 January 2022, 18:25

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk was er geen conducteur vanwege omikrom. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is er toch een oplossing gevonden, ik zie die trein van 18:20 nu gewoon (weer?) in de planner staat en ook op Treinposities staat die als rijdend. Wel is het gedeelte Groningen - Zwolle van treinnummer 564 vervallen en is er zo te zien een ander ICM stel ingezet dan eerder gepland. Het  ingezette stel 4216 is afkomstig van rit 1864 vanuit Leeuwarden (die rit rijdt dus vanaf Zwolle met een 4-tje minder). De trein naar Utrecht - Rotterdam vertrekt hierdoor dan ook van spoor 3.

Edit: ik zie alleen op dit moment (18:29) de trein nog niet in beweging komen op Treinpositities maar dat kan ook een GPS issue zijn.

 

Misschien kan @Jepala hier nog melden of er inderdaad nog wel een trein met een ander treinstel is gaan rijden of dat de rit definitief is komen te vervallen.

Reputatie 7
Badge

Zo ik op mijn tablet kan zien als ik die rit opvraag, staat ie nu op spoor 6 in Amersfoort en gaat ie daarna gewoon door naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

De Treinposities details voor het voor de rit geplande treinstel zelf (4216) geven nog steeds Zwolle aan, maar bij rit 564 staat nu voor aankomst Amersfoort een vertraging van 2m58s en voor vertrekt een vertraging van 3m49s, waar er eerst alleen een vertraging voor vertrek van Zwolle te zien was. Waarschijnlijk inderdaad een GPS issue waardoor er ook geen snelheidsverloop voor deze trein is. 

Bij NS-treinen kan de veiligheid niet gegardandeerd worden als er geen conducteur aanwezig is. 

Dat deze vervolgens de hele rit in de achterlopende cabine hangt maakt verder niet uit. 

 

Bij andere vervoerders kunnen treinen overigens wel rijden zonder conducteur. Daar levert dit geen veiligheidsproblemen op. 

Reputatie 7
Badge +1

Die HC is hoogst-boord-noodzakelijk om de zo geëerde VEILIGheid van de reizigers te waarborgen! Het tekent de positie van de vakbonden dat er ogenblikkelijk meteen direkt een grootse staking zal volgen als ook maar de lichtste hint weer eens in die richting  uitgaat.

Reputatie 7
Badge

Als NS de conducteurs weg bezuinigd dan hebben ze een groot probleem met de vakbonden. Dus dat gaat niet gebeuren. 

Als NS de conducteurs weg bezuinigd dan hebben ze een groot probleem met de vakbonden. Dus dat gaat niet gebeuren. 

Ach, onder financiële druk wordt alles bespreekbaar.

Reputatie 2

Bij NS-treinen kan de veiligheid niet gegardandeerd worden als er geen conducteur aanwezig is. 

Dat deze vervolgens de hele rit in de achterlopende cabine hangt maakt verder niet uit. 

 

Bij andere vervoerders kunnen treinen overigens wel rijden zonder conducteur. Daar levert dit geen veiligheidsproblemen op. 

Ik heb reizen meegemaakt dat er geen controle was tussen Vlissingen en Amsterdam. Er is bij IC's een verplichting van 2 HC's dat kan ook best 1 HC doen. Als ze toch niet gaan controleren dan heeft het veiligheidsargument ook minder waarde.

Ik heb reizen meegemaakt dat er geen controle was tussen Vlissingen en Amsterdam. Er is bij IC's een verplichting van 2 HC's dat kan ook best 1 HC doen. Als ze toch niet gaan controleren dan heeft het veiligheidsargument ook minder waarde.

Er is GEEN verplichting op 2 Hc’s per IC, het aantal Hc's op een trein is afhankelijk van de lengte van de trein en niet gebaseerd op IC of Sprinter.  Op een korte IC of Sprinter trein mag volgens de regels 1 Hc dienst doen, is de trein langer dan wordt het bij een bepaalde lengte 2 Hc's.

En dat wil ook helemaal niet zeggen dat een lange IC of Sprinter niet met 1 Hc op pad gaat als de 2e Hc niet beschikbaar is.  Dat een machinist niet op pad gaat zonder Hc op een lang traject kan ik helemaal begrijpen, de NS treinen zijn niet ontworpen om met alleen een machinist op de trein te rijden. De treinlengte bij de NS is vaak langer dan bij de concurrentie en er zijn veel stations waarbij je vanuit de machinisten cabine de trein niet volledig kan overzien waardoor je dus naar het midden moet lopen om overzicht te hebben als machinist om de deuren te sluiten. En vervolgens moet je dan weer terug naar je cabine om de trein te rijden.

Als het om een paar stations gaat en de trein is kort dan is het vaak geen probleem om de trein even te “sleutelen” als machinist.

De veiligheid heeft niets te maken met kaart controle, maar ook met het overzicht bij het sluiten van de deuren en vanwege het verlenen van eerste hulp. Een NS machinist heeeft geen opleiding voor de EHBO gekregen, bij de NS is dat bij de Hc neergelegd.

Reputatie 5

Ik kan me wel voorstellen dat men zïch afvraagt waarom er een conducteur mee moet rijden. Vandaag in de trein, conducteur: Waarom staat u in het gangpad 1e klas en gaat u niet zitten? Ik: Nou omdat ik geen vervoerbewijs 1e klas heb. Conducteur: Verderop is nog genoeg plaats. Ik: Daar hebben veel mensen geen mondkapje op. Conducteur: Iedereen heeft een mondkapje op. Achter hem zat net een meisje te bellen met mondkapje op de kin. Ja hoor conducteur, iedereen heeft een mondkapje op, op de kin. 

 

Badge +3

 Achter hem zat net een meisje te bellen met mondkapje op de kin. Ja hoor conducteur, iedereen heeft een mondkapje op, op de kin. 

Toen 15 minuten nog ‘veilig was’ voordat je besmet kon raken (volgens de experts/wetenschappers en de coronamelder app) was staan of ‘zitplaats hoppen’ nog een optie, in een trein of bus of tram of metro.

Zorg vooral dat je niet langer dan een kwartier… maar da's achterhaalde info, en elke HC zou dat moeten weten.

Vakkenvullers in de supermarkt dragen nu ook netjes mondkapjes, omdat ook kort contact een risico lijkt te zijn? Want die anderhalve meter in een winkel is ook maar een bedenksel.

Iedereen krijgt een (eventueel speciaal voor jou schoongemaakt) mandje of wagentje, en als de wagentjes of mandjes op zijn is het te druk en moet er iemand UIT voordat jij binnen mag… Wij (of een hip scherm) tellen de bezoekers!

Controle en handhaving…nul! En wat dat betreft is een trein totaal (nog) geen ‘parkeergarage’ voor reizigers, waar je braaf gaat wachten op een plekje (en  dus maar een trein later neemt?).

Kansloos dus (mijn mening) om reizigers te gaan tellen en de 1e klas te filteren (ander onderwerp, daar ging het niet over). Alhoewel?:rolling_eyes:

Vanuit de reizigers gezien is een zichtbare HC welkom, maar die zijn er dus zelden of nooit? (leve @Loes die er wél is!)

Reputatie 7

Vandaag in de trein, conducteur: Waarom staat u in het gangpad 1e klas en gaat u niet zitten? Ik: Nou omdat ik geen vervoerbewijs 1e klas heb. Conducteur: Verderop is nog genoeg plaats. Ik: Daar hebben veel mensen geen mondkapje op. 

 

Je mag ook niet "gewoon" staan in de 1e klas als je een 2e klas vervoerbewijs hebt. Ik zie en hoor dat ook wel eens gebeuren. Vinden mensen het te druk in de 2e klas en gaan ze maar tussen de stoelen staan in de 1e klas in de overtuiging dat dan wel mag. Of er op de grond zitten, ook weleens gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me wel voorstellen dat men zïch afvraagt waarom er een conducteur mee moet rijden. Vandaag in de trein, conducteur: Waarom staat u in het gangpad 1e klas en gaat u niet zitten? Ik: Nou omdat ik geen vervoerbewijs 1e klas heb. Conducteur: Verderop is nog genoeg plaats. Ik: Daar hebben veel mensen geen mondkapje op. Conducteur: Iedereen heeft een mondkapje op. Achter hem zat net een meisje te bellen met mondkapje op de kin. Ja hoor conducteur, iedereen heeft een mondkapje op, op de kin. 

 

Zonder 1e klas vervoersbewijs mag je niet eens daar staan 😉. Tja als hij ook nog moet beamen dat er mensen zonder (correct gedragen) mondkapjes zijn, moet hij aan het werk.

Reputatie 7
Badge +3

Een half uur te laat op een verjaardagsetentje? Niet meegekregen dat er omikron is waar veel mensen door thuis komen te zitten waaronder dus ook treinpersoneel? Ook zonder pandemie bouw ik een marge in als ik ergens op tijd moet zijn.

Reageer