Skip to main content

Drie weken geleden was ik in een stiltecoupe gaan zitten omdat ik rustig wilde reizen.

Toen ik medereizigers er aan herinnerde dat het een stiltecoupe is was de reactie van een van hen dat dat niet geldt in het weekend.

 

Waarom mogen o.a. abonnementhouders op zaterdag niet ongestoord reizen?

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Naar mijn weten bestaat er geen uitzondering in het weekend.


Ja het zogezegd niet bestaan van de stiltecoupé in het weekend lijkt me klinkklare onzin


Die persoon zal wel gedacht hebben “als ik het vol overtuiging zeg dan gelooft ze het wel”. 


Toen ik medereizigers er aan herinnerde dat het een stiltecoupe is was de reactie van een van hen dat dat niet geldt in het weekend.

In het weekend zitten de treinen vol met mensen die gezellig een dagje op pad gaan op hun WeekendVrij abonnement. Die groep wil helemaal niet stil zijn maar juist bijkletsen. Als het op werkdagen al niet lukt om de stilte in de stiltecoupe te handhaven dan in het weekend helemaal niet.


Dat is de regel genaamd 'een klassieke broodje aap verhaal', leuke regel die vaak gebruikt wordt in vele situaties.


Toen ik medereizigers er aan herinnerde dat het een stiltecoupe is was de reactie van een van hen dat dat niet geldt in het weekend.

In het weekend zitten de treinen vol met mensen die gezellig een dagje op pad gaan op hun WeekendVrij abonnement. Die groep wil helemaal niet stil zijn maar juist bijkletsen. 

Dan nog dienen ze de regels te respecteren en kunnen ze fijn gaan kletsen in een niet-stiltecoupé. Maar regels respecteren is kennelijk iets van vroeger en mag je niet meer verwachten, niemand neemt het nog nauw met regels.

 


 

 

Dan nog dienen ze de regels te respecteren en kunnen ze fijn gaan kletsen in een niet-stiltecoupé. Maar regels respecteren is kennelijk iets van vroeger en mag je niet meer verwachten, niemand neemt het nog nauw met regels.

Als er overheid zijn stortvloed aan regels zelf niet serieus neemt en van alles "gedoogt" kun je niet anders verwachten van de burger.


Bedankt voor de verklaringen voor wat de reden is dat het in de stiltecoupe niet stil is/hoeft te zijn volgens jou Tamzim. Echter…….

Als je je in de stiltecoupe bevindt, respecteer je dat het stil moet zijn daar. Daar zou geen regel of handhaving voor nodig moeten zijn. Of het nu spits, dal, weekend, of wat voor dag of moment van de dag het ook is. Of met welk vervoersbewijs je ook reist. Stiltecoupe = stil.

In sommige treinen zou het wel wat beter/duidelijker aangegeven kunnen worden dat het een stiltecoupe betreft..


In sommige treinen zou het wel wat beter/duidelijker aangegeven kunnen worden dat het een stiltecoupe betreft..

Hier ben ik het wel mee eens. Alleen in ICMm weet ik 100% zeker dat ik stil moet zijn. 


In een stiltecoupé moet het altijd stil zijn. Maar dagjesmensen hebben daar een eigen mening over. Ik ben de diverse smoesjes tegen gekomen en heb diverse aanvaringen gehad met mensen die ik op hun gedrag aansprak. Dat het in het weekend niet telt wordt het meeste beweert. De volgende is dat de trein vol is en het gezelschap als 1e instapt, neerploft en niet doorloopt naar de volgende coupé. En vrolijk gaat zitten kletsen. Ja het is druk alleen hier is plek. Maar dit is een stiltecoupe zou u de rust willen respecteren. Nee want het is druk en wij willen graag kletsen. Einde verhaal.


Bedankt voor de verklaringen voor wat de reden is dat het in de stiltecoupe niet stil is/hoeft te zijn volgens jou Tamzim. Echter…….

Als je je in de stiltecoupe bevindt, respecteer je dat het stil moet zijn daar. Daar zou geen regel of handhaving voor nodig moeten zijn. Of het nu spits, dal, weekend, of wat voor dag of moment van de dag het ook is. Of met welk vervoersbewijs je ook reist. Stiltecoupe = stil.

Veel mensen bepalen anno 2024 zelf aan welke regels ze zich wel/niet houden. Er zijn steeds meer zaken verboden maar overheid en rechters nemen daar zelf ook in toenemende mate een loopje mee door allerlei overtredingen te gedogen of door de vingers te zien (drugs, kraken, wegblokkades, diefstal, fraude, etc). 

U mag (op zich terecht) vinden dat mensen de regels moeten respecteren maar als overheid en rechters dat zelf ook niet consequent doen kun je niet verwachten dat de burger roomser is dan de paus. Juristen hebben tientallen jaren geleden al gewaarschuwd dat de overheid zich op de lange termijn met allerlei vormen van gedoogpolitiek op glad ijs begaf.


Dan nog dienen ze de regels te respecteren en kunnen ze fijn gaan kletsen in een niet-stiltecoupé. Maar regels respecteren is kennelijk iets van vroeger en mag je niet meer verwachten, niemand neemt het nog nauw met regels.

Als er overheid zijn stortvloed aan regels zelf niet serieus neemt en van alles "gedoogt" kun je niet anders verwachten van de burger.

@Tamzin Er is ook nog zoiets als fatsoen hebben en rekening met anderen houden. Je sociaal gedragen naar anderen. Dat de overheid zelf veel "gedoogt" vind ik geen argument om dan ook zelf maar in sociale situaties eigenwijs je eigen regels te fabriceren, met maling aan een ander. Er is echter een bepaalde categorie mensen die het allemaal wel best vindt en zichzelf op de troon zet, als zijnde koning of koningin.

In de trein, en op heel veel andere (openbare) plekken, bepaal je je eigen regels niet, ook al heb je betaald voor een dienst. Dat velen er in het ov mee wegkomen is een ander punt. Dan komen we wéér op gebrek aan handhaving, geen prioriteit, geen geld, geen personeel uit - net als in tal van andere topics hier. Uiteindelijk oogst je ook sociaal gezien wat je zaait....


 

 

@Tamzin Er is ook nog zoiets als fatsoen hebben en rekening met anderen houden. Je sociaal gedragen naar anderen. 

We moeten al de hele dag verplicht sociaal zijn (check je belastingaanslag maar even) dus dat argument irriteert veel mensen meer dan dat het ze aanspreekt. Het woord sociaal kun je beter mijden.

Het fatsoenargument overtuigt beter maar wat dat betreft zIjn de normen sinds de jaren 70 sterk veranderd. Alles moet kunnen tenzij.…

 

In de trein, en op heel veel andere (openbare) plekken, bepaal je je eigen regels niet, 

Veel mensen doen dat dus wel. Overigens ook veel conducteurs van NS doen dat maar dat terzijde.

Kortom het is een breder gegroeid cultuurprobleem dat je niet 1-2-3 bijstuurt.


Fatsoen begint bij de opvoeding en eindigt bij de dood, maar hoe ouder men wordt hoe moeilijker het wordt om hen fatsoen aan te leren.

 

Dat de normen sterk veranderd zijn is niet waar, de normen zijn wellicht wat veranderd. Maar het volgen van regels lijkt me daar niet één van.

Het lijkt me niet dat kinderen worden aangeleerd dat het oké is om de regels aan hun laars te lappen, maar het wordt ook niet (meer) goed aangeleerd dat het niet oké is. 

Aanspreken wordt nog amper gedaan want dan wordt je weer met 40 verschillende scheldwoorden uitgescholden of wordt er lacherig over gedaan, en dat komt omdat papa en mama hun kind niet goed heeft opgevoed, want papa en mama zijn bezig met andere dingen.

 

Hoe leert men dan ooit dat ze fout bezig zijn?


Fatsoen begint bij de opvoeding en eindigt bij de dood, maar hoe ouder men wordt hoe moeilijker het wordt om hen fatsoen aan te leren.

Klopt, alleen leren de kinderen de fatsoensnormen voornamelijk van hun ouders. Dus als de ouders weinig fatsoen hebben leren de kids het ook niet. 

 

Het lijkt me niet dat kinderen worden aangeleerd dat het oké is om de regels aan hun laars te lappen, maar het wordt ook niet (meer) goed aangeleerd dat het niet oké is. 

Kinderen wordt tegenwoordig door papa en mama aangeleerd dat ze regels niet voor zoete koek moeten aannemen maar die "kritisch moeten interpreteren" en in de eerste plaats voor zichzelf moeten opkomen.

 

Aanspreken wordt nog amper gedaan want dan wordt je weer met 40 verschillende scheldwoorden uitgescholden of wordt er lacherig over gedaan, en dat komt omdat papa en mama hun kind niet goed heeft opgevoed, want papa en mama zijn bezig met andere dingen.

Hoe leert men dan ooit dat ze fout bezig zijn?

Niet dus.


Kortom het is een breder gegroeid cultuurprobleem dat je niet 1-2-3 bijstuurt.

Inderdaad. Denk dat er weinig meer aan te doen is ook. Veel te lang door laten sudderen. De mensen die wel hun best doen en rekening houden met anderen en zich coöperatief opstellen, hebben steeds meer het nakijken. Wat dat betreft is het steeds meer een trieste individualistische samenleving geworden. En in de trein zie je daar dagelijks een afspiegeling van. Ik verbaas me iedere dag opnieuw in het ov over dingen die ik zo zie en hoor gebeuren.

Niet mijn wereld! 


Reageer