Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
In het geval zoals jij het omschrijft zou ik het inderdaad wel netjes vinden van de conducteur om (tenminste de ouderen) je te laten zitten.
Zoals NS het zou omschrijven: Het is spits, we zetten alle treinen overal in NL even effectief in. Je kan de druktemelder invullen, zodat we daar wat aan kunnen doen mits er voldoende meldingen zijn. Heb je tevens de vertrekttijd voor NS? Dan kunnen ze er een melding van maken (waar niks mee gedaan wordt, maar het gaat om het idee)
In Twente is het ook vaak raak, maar dan vooral buiten de spits. De NS denkt dat het normaal is om op 8:54 uur een ICM6 te rijden vanaf Hengelo, wat prima kan. En daarna doen ze om 9:24u, als alle dagjesmensen er op uit trekken een ICM3 of 4, die dan ineens stampvol zit. Lekker dan voor die incidentele reizigers om in de DALUREN lekker op elkaar gepropt te zitten.
In de tegengestelde richting is het ook vaak raak vanaf Deventer:
15:00 en 15:30u altijd een ICM6 of 7, die vrij rustig is.
16:00u een ICM3 die mega stampvol is
16:30u een ICM7 die redelijk druk is
17:00u een ICM9 of 10 die gewoon mega rustig is.
Dan denk ik: dan zorg je dat die ICM9/10 een uur eerder vertrekt uit Den Haag/Schiphol, zodat ie voldoende capaciteit heeft. Maar zo slim zijn ze niet bij de NS (helaas).
Er was al een flinke daling aan studenten toen de basisbeurs verdween.
Ik ken mensen die wel 1e klas kaartje hebben, maar soms zelf niet kunnen zitten omdat de coupe vol zit met 2e klas reizigers. Dat vind ik toch niet kloppen. Die mensen betalen toch niet voor niets zoveel meer voor hun reis.
Of anders zou ik zeggen: schaf dat hele 1e klas reizen maar af.
Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om vaak te moeten staan in een drukke coupé. Ik neem aan dat je in de spits reist?
Het klopt inderdaad dat je alleen in de 1e klas mag plaatsnemen wanneer je hier een vervoerbewijs voor hebt en hier dan dus voor extra comfort betaalt. In sommige situaties kan de conducteur ervoor kiezen om het 2e klas reizigers toe te staan om in de 1e klas plaats te nemen. Dit wordt dan meestal omgeroepen in de trein.
Voor ouderen is het inderdaad nog lastiger. In eerste instantie vind ik zelf dat andere reizigers die ook kunnen staan, uit fatsoen hun plek kunnen aanbieden. Daarnaast is het inderdaad erg fijn als de conducteur dit ook een beetje voor ze in de gaten houdt.
Studenten hebben het goed in Nederland met hun OV-kaart. Nergens anders zie je ze zoveel reizen als hier. Valt altijd weer op als ik na een buitenlands verblijf weer thuis kom. Vaak treinen die voor 80% tot 99 % gevuld zijn met studenten, zeker in de daluren ?
En nog een probleem: bij het volgende station stappen nog 2 reizigers met een 1e klasse kaartje in, wie bepaalt dan wie er zijn plaats moet afstaan als er meerdere 2e klasse-reizigers zitten?
Ik vind het niet meer van deze tijd dat eerste of tweederangs burgerbeleid in de trein. In de metro, de bus en de tram bestaat het niet (meer). Het is schandalig dat de eerste klas leeg is en de rest vd trein propvol. Opheffen deze onzin.
Er is geen sprake van eerste of tweederangsburgers. De eerste klas is een ander en duurder reisproduct en de meerprijs kun je er voor over hebben of niet. Het publiek dat eerste klas reist in de spits is meer en meer de groep die een grotere kans op een zitplaats wenst en daar meer dan 65 procent meer voor betaalt.
Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen, u ook. Als u dat gedaan heeft, vindt u het vast rechtvaardig dat iemand er zwart gaat zitten, en u met uw duur betaalde kaartje moet staan. Domweg omdat de controle op naleving nogal eens ontbreekt.
Vroeger zat ik nog wel eens met weinig mensen in de eerste klas maar tegenwoordig is dat in ieder geval in de Randstad bepaald niet meer het geval.
Gewoon een eersteklaskaartje kopen en u heeft meer kans op een zitplaats. Die is volgens u leeg, maar ik vraag me dat ernstig af.
NS had natuurlijk al lang voor meer zitplaatsen moeten zorgen. De eerste klas afschaffen zal niet gebeuren en is ook enorm in uw nadeel. Met een vijfde van de totale opbrengsten die door eersteklasreizigers worden betaald, kunnen de tarieven in de tweede klas lager blijven.
Verder snap ik best dat u graag wilt zitten in de eerste klas.
Ik vind het niet meer van deze tijd dat eerste of tweederangs burgerbeleid in de trein. In de metro, de bus en de tram bestaat het niet (meer). Het is schandalig dat de eerste klas leeg is en de rest vd trein propvol. Opheffen deze onzin.
Laat mij raden, jij bent een 2e klas-reiziger die het comfort van een 1e klasreiziger wilt hebben tegen een 2e klas tarief?
Opheffen van 1e klas kan alleen door kaartjes fiks duurder te maken. Immers er moeten nieuwe treinen zonder 1e klas besteld worden en het missen van de 1e klas inkomsten moet door iemand gecompenseerd worden.
Er hoeven helemaal geen treinen zonder eerste klas besteld te worden. Het is voldoende om alle bestickering weg te halen. Zo heeft men indertijd in Parijs ook de metro gedeklasseerd. Bij bestelling van nieuw materieel wordt dat vervolgens zonder eerste klas gedaan. Het “probleem” lost zich vanzelf op.
Wel kun je afvragen wat anno 2019 het nut is van eerste klas in Sprinters. Maar als we de Sprinters zien als aanvoer voor de IC’s dan is er wel wat voor te zeggen om de eerste klas te behouden. Het zou onhandig zijn om de eerste klas te behouden voor de IC’s met het huidige systeem van reizen met de OV-chipkaart. Je kunt niet, afgezien van reizen met NS Flex, een gedeelte van de reis na inchecken in de eerste klas maken wanneer je voor de tweede klas bent ingecheckt.
Niet alleen de stikkers maar ook de andere stoelen.
Want eerst klas stoelen zijn breder in de ic`s treinen en daar is 1x2 en 1x1 zitplaatsen.
En tweede klas is 2x2 zitplaatsen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.