Skip to main content
Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.



Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
Het is helaas aan de conducteur om te bepalen of je mag zitten of niet. Normaal mag je niet eens staan in de 1e klasse (wat ik zelf ook belachelijk vind). Het is gewoon zo dat de mensen die een 1e klasse kaartje hebben gekocht gewoon fors meer betalen.



In het geval zoals jij het omschrijft zou ik het inderdaad wel netjes vinden van de conducteur om (tenminste de ouderen) je te laten zitten.



Zoals NS het zou omschrijven: Het is spits, we zetten alle treinen overal in NL even effectief in. Je kan de druktemelder invullen, zodat we daar wat aan kunnen doen mits er voldoende meldingen zijn. Heb je tevens de vertrekttijd voor NS? Dan kunnen ze er een melding van maken (waar niks mee gedaan wordt, maar het gaat om het idee)
Oke, dat wist ik dus al niet. Het probleem hiermee is volgens mij (uit mijn ervaring) veel conducteurs last hebben van een ochtend humeur. En schijnt dit nou net het drukste tijdstip zijn. Ik heb het trouwens over de IC richting Roosendaal die vertrekt om 7.55 uit Oss. Maar soms neem ik een trein later of eerder en dan is het meestal hetzelfde liedje.
Ik ken het en er valt gewoon weinig aan te doen, zegt de NS. Of het de waarheid is weet ik niet.



In Twente is het ook vaak raak, maar dan vooral buiten de spits. De NS denkt dat het normaal is om op 8:54 uur een ICM6 te rijden vanaf Hengelo, wat prima kan. En daarna doen ze om 9:24u, als alle dagjesmensen er op uit trekken een ICM3 of 4, die dan ineens stampvol zit. Lekker dan voor die incidentele reizigers om in de DALUREN lekker op elkaar gepropt te zitten.



In de tegengestelde richting is het ook vaak raak vanaf Deventer:

15:00 en 15:30u altijd een ICM6 of 7, die vrij rustig is.

16:00u een ICM3 die mega stampvol is

16:30u een ICM7 die redelijk druk is

17:00u een ICM9 of 10 die gewoon mega rustig is.



Dan denk ik: dan zorg je dat die ICM9/10 een uur eerder vertrekt uit Den Haag/Schiphol, zodat ie voldoende capaciteit heeft. Maar zo slim zijn ze niet bij de NS (helaas).
Er is in de spits weinig aan te doen. Alleen het afschaffen van de OV-studentenkaart zou kunnen helpen.
Als je nog minder mensen aan het studeren wil krijgen, moet je dat vooral doen.

Er was al een flinke daling aan studenten toen de basisbeurs verdween.
Het is niet de taak van NS om het studeren te bevorderen. NS is een vervoersbedrijf.
Ik ben zelf geen 1e klas reiziger, want ik vind het prijsverschil t.o.v. 2e klas te hoog in relatie tot de beoogde meerwaarde voor het 1e klas reizen. Maar ik vind dat je als 2e klas reiziger in principe niet 1e klas mag reizen, ook niet als het druk is. Misschien in incidentele gevallen bij hoge uitzondering.

Ik ken mensen die wel 1e klas kaartje hebben, maar soms zelf niet kunnen zitten omdat de coupe vol zit met 2e klas reizigers. Dat vind ik toch niet kloppen. Die mensen betalen toch niet voor niets zoveel meer voor hun reis.

Of anders zou ik zeggen: schaf dat hele 1e klas reizen maar af.
Tussen bevorderen en tegenwerken is nogal een verschil.
Welkom op het NS Serviceforum, LUNAEM!



Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om vaak te moeten staan in een drukke coupé. Ik neem aan dat je in de spits reist?

Het klopt inderdaad dat je alleen in de 1e klas mag plaatsnemen wanneer je hier een vervoerbewijs voor hebt en hier dan dus voor extra comfort betaalt. In sommige situaties kan de conducteur ervoor kiezen om het 2e klas reizigers toe te staan om in de 1e klas plaats te nemen. Dit wordt dan meestal omgeroepen in de trein.

Voor ouderen is het inderdaad nog lastiger. In eerste instantie vind ik zelf dat andere reizigers die ook kunnen staan, uit fatsoen hun plek kunnen aanbieden. Daarnaast is het inderdaad erg fijn als de conducteur dit ook een beetje voor ze in de gaten houdt.
Het wordt wel erg lastig om een zitplaats aan te bieden als de ouderen staan waar ze niet mogen staan en waar ook geen reizigers zitten verder (op 2 na).
Je kan ook geen plek aanbieden aan iemand die de coupe niet eens in kan komen door drukte.
Om de zoveel tijd begint er iemand te zeuren dat in volle treinen de eerste klas opengesteld zou moeten worden voor reizigers met een tweede-klas kaartje! Ik zie zelden controle in de spits, dus de brutaalste zitten daar al tot grote ergernis van mensen die instappend bij een volgend station niet meer in de eerste klas kunnen plaatsnemen! Ik zou zeggen als je verzekerd wilt zijn van een zitplaats koop dan gewoon een eerste klas kaartje. Ouderen die niet zouden kunnen zitten worden er ook weer bijgehaald. Simpel op te lossen als jongeren hun plaats aanbieden, maar ook zouden ouderen de spits beter kunnen/moeten mijden.
"Rustige" daluren zijn er op vaak niet echt meer overdag. Om 13 uur moet ik soms staan omdat de trein te kort is voor het aantal mensen dat wil reizen. Dat was in eerdere jaren niet zo. Er moet blijkbaar flink bespaard worden in kosten.

Studenten hebben het goed in Nederland met hun OV-kaart. Nergens anders zie je ze zoveel reizen als hier. Valt altijd weer op als ik na een buitenlands verblijf weer thuis kom. Vaak treinen die voor 80% tot 99 % gevuld zijn met studenten, zeker in de daluren ?
Het inkorten van treinen tussen de spitsuren gebeurt ook vaak voor het reinigen en wassen van treinen. Het is goedkoper dat overdag te doen in plaats van in de avond of het weekend.
Als ik voor gemiddeld een kwartier zal gaan reizen met de trein ben ik € 92,00 kwijt voor een Traject Vrij en als ik 1e klasse zou zitten zou ik € 155,00 kwijt zijn. Ik denk als je dan echt voor over hebt dat je wel 1e klasse kunt nemen. Maar in de trein is meer 2e klasse dan 1e klasse. Ik denk ook idd dat er weinig te doen is. Maar volgens mij rijden er nu in de spits ook extra sprinters. Viel mij vroeger namelijk op dat tussen Oss en Den Bosch in de stoptreinen rustiger was dan in de sneltreinen. Misschien helpt het om dan in de stoptrein te gaan zitten.
Tja, maar een stoptrein doet er langer over, heeft wellicht slechtere aansluitingen aan beide kanten, en heeft (meestal) geen wifi... :8
Tja, maar een stoptrein doet er langer over, heeft wellicht slechtere aansluitingen aan beide kanten, en heeft (meestal) geen wifi... :8 Toen ik vroeger ging kwam ik vanuit Rosmalen naar Den Bosch en er was altijd vroeger goede aansluiting geweest van trein op bus naar Heusden. Dat is altijd daar zo geweest neem ik aan.....
Stel dat de conducteur mensen mag toestaan in de eerste klasse te gaan zitten bij grote drukte, wie moet hij dat dan toestaan? De brutaalste die het gelijk aan hem vraagt, maar eigenlijk prima kan staan? De bejaarde die waarschijnlijk ook wel buiten de spits had kunnen reizen en waarvoor de jongeren in de 2e klasse nu niet opstaan? Of een willekeurig iemand? Ik voorspel een hoop ellende en asociaal gedrag. Net als in de supermarkt waar lange rijen voor de kassa staan en er een nieuwe kassa open gaat. "De eerstvolgende mag naar deze kassa" zegt men dan nog, maar dan wordt de kassa al bestormd door mensen achter uit de rijen en de eerstvolgende kan het vergeten.

En nog een probleem: bij het volgende station stappen nog 2 reizigers met een 1e klasse kaartje in, wie bepaalt dan wie er zijn plaats moet afstaan als er meerdere 2e klasse-reizigers zitten?
Gewoon afschaffen dus die 1e klas. Haha.
De zwartrijders afschaffen is een nog beter idee. 😉 Een paar weken consequent beboeten en de sociale media doen hun werk wel. Een groter aantal treinen met meer capaciteit is natuurlijk nog beter.

Ik vind het niet meer van deze tijd dat eerste of tweederangs burgerbeleid in de trein. In de metro, de bus en de tram bestaat het niet (meer). Het is schandalig dat de eerste klas leeg is en de rest vd trein propvol. Opheffen deze onzin. 


Er is geen sprake van eerste of tweederangsburgers. De eerste klas is een ander en duurder reisproduct en de meerprijs kun je er voor over hebben of niet. Het publiek dat eerste klas reist in de spits is meer en meer de groep die een grotere kans op een zitplaats wenst en daar meer dan 65 procent meer voor betaalt.

 

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen, u ook. Als u dat gedaan heeft, vindt u het vast rechtvaardig dat iemand er zwart gaat zitten, en u met uw duur betaalde kaartje moet staan. Domweg omdat de controle op naleving nogal eens ontbreekt.

Vroeger zat ik nog wel eens met weinig mensen in de eerste klas maar tegenwoordig is dat in ieder geval in de Randstad bepaald niet meer het geval. 

 

Gewoon een eersteklaskaartje kopen en u heeft meer kans op een zitplaats. Die is volgens u leeg, maar ik vraag me dat ernstig af.

 

NS had natuurlijk al lang voor meer zitplaatsen moeten zorgen. De eerste klas afschaffen zal niet gebeuren en is ook enorm in uw nadeel. Met een vijfde van de totale opbrengsten die door eersteklasreizigers worden betaald, kunnen de tarieven in de tweede klas lager blijven.

 

Verder snap ik best dat u graag wilt zitten in de eerste klas.

 


Ik vind het niet meer van deze tijd dat eerste of tweederangs burgerbeleid in de trein. In de metro, de bus en de tram bestaat het niet (meer). Het is schandalig dat de eerste klas leeg is en de rest vd trein propvol. Opheffen deze onzin. 

Laat mij raden, jij bent een 2e klas-reiziger die het comfort van een 1e klasreiziger wilt hebben tegen een 2e klas tarief?

Opheffen van 1e klas kan alleen door kaartjes fiks duurder te maken. Immers er moeten nieuwe treinen zonder 1e klas besteld worden en het missen van de 1e klas inkomsten moet door iemand gecompenseerd worden.


Er hoeven helemaal geen treinen zonder eerste klas besteld te worden. Het is voldoende om alle bestickering weg te halen. Zo heeft men indertijd in Parijs ook de metro gedeklasseerd. Bij bestelling van nieuw materieel wordt dat vervolgens zonder eerste klas gedaan. Het “probleem” lost zich vanzelf op.

Wel kun je afvragen wat anno 2019 het nut is van eerste klas in Sprinters. Maar als we de Sprinters zien als aanvoer voor de IC’s dan is er wel wat voor te zeggen om de eerste klas te behouden. Het zou onhandig zijn om de eerste klas te behouden voor de IC’s met het huidige systeem van reizen met de OV-chipkaart. Je kunt niet, afgezien van reizen met NS Flex, een gedeelte van de reis na inchecken in de eerste klas maken wanneer je voor de tweede klas bent ingecheckt.

 

 


Niet alleen de stikkers maar ook de andere stoelen.

Want eerst klas stoelen zijn breder in de ic`s treinen en daar is 1x2 en 1x1 zitplaatsen.

En tweede klas is 2x2 zitplaatsen.


Reageer