We waren gelukkig, we hadden geen auto nodig, en we konden alles bereiken. Ik rij een 7 km/u sneller dan mijn vriendin en kan ook een pak verder rijden. Bij korte afstanden trek en duw ik haar vooruit. Heel leuk, we krijgen opmerkingen dat we een romantisch koppel zijn. Maar dit gaat niet voor lange afstanden. We hebben de oplossing gevonden: een tandem. En niet zo maar een tandem. Langs voor is het een ligfiets, daar zit ik meestal. Mijn vriendin kijkt boven mij uit, dus we hebben beide een goed zicht. Onze hoofden zijn dicht bij elkaar, we kunnen elkaar zonder probleem goed verstaan, en kunnen samen genieten. Het vergt wat samenwerking, maar dit versterkt een relatie. Door de ligfiets kunnen we vrij snel rijden en houden we oudere mannen op koersfietsen bij. Dan vragen ze waar onze motor zit. "Onze motor zit vooraan", antwoordt mijn vriendin. Het is genieten. We kunnen grotere afstanden aan en kunnen sneller ergens zijn. Het is wel geen goedkope fiets. Maar we zeiden, we gaan geen auto meer kopen, dit hebben we er voor over. En nu verbiedt de NS tandems op de trein! Wij hebben nu veel minder vrijheid. We hadden nog zoveel plannen. Er zijn zoveel mooie plaatsen in Nederland die enkel met de fiets te bereiken zijn. We kunnen nu minder doen op een dag, sommige afstanden liggen buiten ons bereik. We hebben een fietsvakantie gedaan, van Zuid-Holland tot in Emden, Oost-Friesland. Terug met de trein. Dit kan niet meer. De broer van mijn vriendin woont op een goeie 40 km van een Nederlands station, met de tandem was dit te doen, zonder gaat het veel langer duren en gaan we minder lang bij haar broer kunnen zijn. Wat nu? Een auto kan mijn vriendin zich eigenlijk niet veroorloven. Een goede elektrische fiets, dat is niet goedkoop en waar gaan we die zetten? We zijn ook sportief, milieuvriendelijk en zouden het liefst op eigen kracht overal geraken. Waarom neemt de NS ons vrijheid en genot af?
De reden is dat buiten model fietsen voor veel overlast in de trein zorgen en ook erg veel plaats in beslag nemen. Er waren al jaren veel klachten over.
Poeh, wat een gigantische lap tekst voor de vraag “waarom mag mijn tandem niet mee in de trein”
Ik heb niet het gevoel dat ik zonder autobezit en zonder fiets mee in de trein minder vrijheid heb.
Maar veel (te grote) fietsen in de trein belemmeren mij wel in mijn vrijheid om te lopen, staan en/of zitten in de trein.
De tandem voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld een slechtziende met een begeleider, mag nog wel gewoon mee.
Als u om wat voor reden aantoonbaar samen op een of andere manier met een beperking reist, moet u weliswaar een aanvraag doen, maar als die wordt toegekend is er niks aan de hand.
Komt u er niet voor in aanmerking, dan is de regel dat tandems niet mee mogen gewoon van toepassing. Uw persoonlijke beleving, daar kunnen we niets aan veranderen.
Als dit gerelateerd is aan het eerdere (recente) topic over ‘fietsen’ in de trein (waar voorheen een tandem gewoon als ‘fiets’ telde dus met een kaartje mag die mee)…
Anderen zouden zeggen ‘ik heb een gewone fiets die ik (zo gemaakt heb dat ik hem) in tweeën kan vouwen, dus is het een vouwfiets’ en daarmee per definitie handbagage!
Dan is dat helaas veranderd (per juli 2024, zie de voorwaarden), en anders als hulpmiddel plus eventueel reisassistentie. Maar “zo ver willen wij nog niet gaan, die sticker regelen” en dat siert u.
Maar dat werkt nu dus niet meer, wegens de uiteindelijke (opgeklaptegevouwen) afmetingen.
Voor de beeldvorming, het verschil tussen een ‘halve vouwfiets’ (of fatbike, zeggen dat die als handbagage telt) en een tandem (dat is geen fiets, regel maar assistentie) is voor mij hetzelfde, de conducteur bepaalt, en de NS zet bepaald al jaren niet in op faciliteren van fietsvervoer.
Andere treinvervoerders op lange afstanden ook niet. Ja, tussen Gouda en Alphen a/d Rijn en tussen Dordrecht en Geldermalsen en soms bij Arriva mogen fietsen/tandems blijkbaar altijd mee (al dan niet met een kaartje wat dan niet eens voor een dag is)
Tja, waar blijft je fietsgenot dan… met de fiets (tandem) van A naar B met het OV een obstakel
Veel klachten over tandems, maar zijn die wel gegrond? Waarover klagen die mensen juist? Het alternatief voor een tandem is 2 fietsen, die evenveel plaats innemen. Of zijn ze jaloers dat een tandem meenemen evenveel kost als een fiets? Daar kan dan de prijs voor aangepast worden. En hoeveel tandems heb je al gezien op de trein? Een kleine minderheid wordt geviseerd en vrijheid afgenomen, .
Ik denk niet jaloezie er iets mee te maken heeft. Er is puur gekeken naar de afmetingen van een tandem, zoals er ook naar de afmetingen van vouwfietsen in opgevouwen toestand is gekeken.
Het is woekeren met de ruimte in de treinen. In het individuele geval van
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.