Je moet bij je fiets blijven zodat de conductuer weet wie de eigenaar is, doe je dat niet dan loop je het risico dat je fiets bij het volgende station achtergelaten wordt, of in dit geval laat de conducteur de banden leeg lopen.
Dat mag dan weer niet, maar het is wel een les voor de volgende keer.
Hoezo van één specifiek voorbeeld meteen overdreven reageren?
Het is jammer dat dit is gebeurt, maar volgens mij kom je zulke mensen wel in elk beroep tegen en dat is niet iets dat je (in dit geval) een vervoerder wat kan verwijten.
Het is diep triest wat er gebeurt is, maar in dit geval is het gewoon de schuld van de conducteur zelf.
Je moet bij je fiets blijven zodat de conductuer weet wie de eigenaar is, doe je dat niet dan loop je het risico dat je fiets bij het volgende station achtergelaten wordt, of in dit geval laat de conducteur de banden leeg lopen.
Dat mag dan weer niet, maar het is wel een les voor de volgende keer.
Misschien moest de desbetreffende persoon even naar de wc ofzo, dat kan natuurlijk.
Het geld moet ergens vandaan komen. Tenzij iemand een plek weet waar het uit de lucht komt vallen.
Het geld moet inderdaad ergens vandaan komen, maar dat geldt voor alle onderwerpen en terreinen. Het is geld is er wel, maar de verdeling over de potjes is voor het OV niet gunstig. Het geld wordt ergens anders aan besteed omdat het huidige politiek bestel gewoon niet genegen is het meer in OV te stoppen.
De belastingbetaler (waarvan er zelf ook veel met OV reizen) wil niet meer belasting betalen om bij het OV te leggen. Terwijl dat best een kwaliteitsimpuls zou kunnen geven, waarvan de “belastingbetaler” ook zou kunnen profiteren doordat er voor hen opeens ook (meer) mogelijkheden zouden ontstaan om prettig en betaalbaar van het OV gebruik te maken.
Daarnaast kan NS efficiënter werken natuurlijk, dat lost financieel al veel op, en vallen hogere belastingen best mee. Of je haalt op ander gebied de belasting weer omlaag, compenseert het weer wat.
Alles draait om de kosten inderdaad. Toch zal men wat moeten want er komen de komende 20 jaar alleen naar meer auto's de weg op, en die moeten ergens geparkeerd worden. Daarnaast zijn veel steden en dorpen niet berekend op zoveel verkeer. Zou dat een fijne samenleving worden..... ? Nee.
De omvang van de werkende bevolking gaat de komende decennia door de vergrijzing flink inkrimpen waardoor de druk op het (auto)verkeer ook flink minder zal worden. Het OV krijgt daarnaast te maken met de forse daling van het aantal studenten. De tijd van enorme groeiscenario's ligt echt achter ons.
En waar staat dat allemaal? Of is dat iets wat je zelf een beetje inschat?
Ik las laatst dat de toename van het aantal auto's op de weg nog decennia zal doorgaan. Puur omdat de bevolking zal groeien, vergrijzing of niet, werkenden of niet. Er komen meer mensen bij.
Beter OV is gewoon noodzaak omdat de boel zeker in de Randstad vast gaat lopen.
Alles draait om de kosten inderdaad. Toch zal men wat moeten want er komen de komende 20 jaar alleen naar meer auto's de weg op, en die moeten ergens geparkeerd worden. Daarnaast zijn veel steden en dorpen niet berekend op zoveel verkeer. Zou dat een fijne samenleving worden..... ? Nee.
De omvang van de werkende bevolking gaat de komende decennia door de vergrijzing flink inkrimpen waardoor de druk op het (auto)verkeer ook flink minder zal worden. Het OV krijgt daarnaast te maken met de forse daling van het aantal studenten. De tijd van enorme groeiscenario's ligt echt achter ons.
En waar staat dat allemaal? Of is dat iets wat je zelf een beetje inschat?
Ik las laatst dat de toename van het aantal auto's op de weg nog decennia zal doorgaan. Puur omdat de bevolking zal groeien, vergrijzing of niet, werkenden of niet. Er komen meer mensen bij.
Beter OV is gewoon noodzaak omdat de boel zeker in de Randstad vast gaat lopen.
De boel loopt sowieso wel vast, maar dan loopt niet alleen de weg vast, maar ook het spoor.
Het enige wat je zal doen is het probleem uitstellen.
Het spoor valt nu al half uit elkaar.
De omvang van de werkende bevolking gaat de komende decenia door de vergrijzing flink inkrimpen waardoor de druk op het (auto)verkeer ook flink minder zal worden.
Welnee joh, want al die fitte gepensioneerden gaan gewoon kilometers maken als parttime taxichauffeur (leerlingenvervoer of buurtbus e.d.) in plaats van achter de geraniums
Het spoor valt nu al half uit elkaar.
Dat valt wel mee. Er gaat vooral veel mis door slecht onderhoud en slechte planning. ProRail heeft veel groot onderhoud (spoor, bovenleiding, beveiliging) het laatste decennium keer op keer uitgesteld door de onderhoudstermijnen op te rekken en bij NS regent het dagelijks defecte treinen wat suggereert dat men daar bij het onderhoud de zaken ook niet echt onder controle heeft. Als aannemers dan ook nog gaan blunderen zoals in Groningen (daar gaat bouwtechnisch al jaren van alles mis) wordt het lastig.
Je kunt je afvragen of de prioriteiten wel deugen. ProRail kickt vooral op nieuwe projecten dat is veel leuker dan houten dwarsliggers of bovenleidingen vervangen. En NS is totaal geobsedeerd door PHS.
Verder is het onderhoud erg inflexibel geworden door de introductie van nieuwe regelgeving en werkwijzen die niet altijd even door doordacht zijn. Het probleem bij Bunnik met een gebroken rail duurde deze week bijv. drie dagen om te repareren omdat Prorail de rails op overwegen tegenwoordig in beton giet. Zeer solide maar een drama als er ooit wat kapot gaat. Vroeger werd zo'n gebroken rail gewoon in een paar uur vervangen, omdat die losgeschroefd kon worden..
Het probleem bij Bunnik met een gebroken rail duurde deze week bijv. drie dagen om te repareren omdat Prorail de rails op overwegen tegenwoordig in beton giet. Zeer solide maar een drama als er ooit wat kapot gaat. Vroeger werd zo'n gebroken rail gewoon in een paar uur vervangen, omdat die losgeschroefd kon worden.
Kijk, vroeger was het soms toch handiger / praktischer!
Het probleem bij Bunnik met een gebroken rail duurde deze week bijv. drie dagen om te repareren omdat Prorail de rails op overwegen tegenwoordig in beton giet. Zeer solide maar een drama als er ooit wat kapot gaat. Vroeger werd zo'n gebroken rail gewoon in een paar uur vervangen, omdat die losgeschroefd kon worden.
Kijk, vroeger was het soms toch handiger / praktischer!
Beton heeft dan wel een langere levensduur en minimale onderhoud. Ook zorgt het voor stabiliteit, vermindert geluidsoverlast en verhoogt veiligheid voor weggebruikers.
Beton wordt trouwens al een ruime aantal jaren gebruikt voor overwegen en is niet iets nieuws.
Beton heeft dan wel een langere levensduur en minimale onderhoud. Ook zorgt het voor stabiliteit, vermindert geluidsoverlast en verhoogt veiligheid voor weggebruikers.
Tot er iets kapot gaat en vervangen moet worden. Dan is het plotseling niet zo handig meer.
Het OV kan een veel grotere rol in de totale vervoer krijgen - als men maar wil
Dat is maar zeer de vraag. Nog afgezien van het feit dat het OV nooit een (volwaardig) alternatief voor de auto kan worden, heb je heel veel capaciteit nodig om het autoverkeer met een fractie te laten afnemen. Hoeveel rek zit er bijvoorbeeld nog in het spoorvervoer ?
Men kan in ieder geval op z'n minst toch actiever handelen om treinen veel beter gevuld te krijgen. Als je trein tussen bijvoorbeeld Heerlen en Sittard ziet is het vaak om te huilen. Aanvaard men dat maar gewoon zo, als een gegeven? Ga eens proberen er iets aan te verbeteren.
Nergens passie en enthousiasme om tenminste te proberen ze beter gebruikt te krijgen.
Natuurlijk kan OV nooit overal een uitstekend alternatief worden voor de auto. Hoeft ook niet, maar er is toch wel meer uit te halen dan nu...
Dat is zeker waar, maar het zal een heel klein druppeltje op een gloeiende plaat blijven.
Passie en enthousiasme is mooi maar als je geen geld hebt dan houdt het op.
Passie en enthousiasme is mooi maar als je geen geld dan houdt het op.
Wat bedoel je hiermee?
Het OV kan een veel grotere rol in de totale vervoer krijgen - als men maar wil
Dat is maar zeer de vraag. Nog afgezien van het feit dat het OV nooit een (volwaardig) alternatief voor de auto kan worden, heb je heel veel capaciteit nodig om het autoverkeer met een fractie te laten afnemen. Hoeveel rek zit er bijvoorbeeld nog in het spoorvervoer ?
Op dit moment zit er helaas totaal geen rek in het spoorvervoer. Prorail heeft de zaken niet onder controle met veel uitval tot gevolg. Gisteren van Haarlem naar Eindhoven geweest en door de bovenleidingproblemen reed er nog maar één keer per half uur een trein. De gevolgen laten zich raden. Problemen bij Groningen, veel defecte treinen, HSL. Er gaat gewoon dagelijks te veel niet goed. En ja we hebben een frequent rijdend netwerk maar we hebben ook heel veel reizigers dus we dienen ook een frequent rijdend netwerk te hebben.
Men kan in ieder geval op z'n minst toch actiever handelen om treinen veel beter gevuld te krijgen. Als je trein tussen bijvoorbeeld Heerlen en Sittard ziet is het vaak om te huilen. Aanvaard men dat maar gewoon zo, als een gegeven? Ga eens proberen er iets aan te verbeteren.
Nergens passie en enthousiasme om tenminste te proberen ze beter gebruikt te krijgen.
Natuurlijk kan OV nooit overal een uitstekend alternatief worden voor de auto. Hoeft ook niet, maar er is toch wel meer uit te halen dan nu...
Die trein rijdt een veel langer traject. In Limburg rijdt over de weg als OV Arriva en die sluiten niet normaal aan op de treinen, dan zit er vanzelf minder in die trein in het Limburgse deel van het traject. Reizigers hebben geen aansluiting van OV over de weg naar OV over het spoor, tenzij ze op fiets/loop afstand zijn.
Ondanks dat veel werkgevers reiskosten vergoeding betalen, is het dankzij Arriva gewoon niet te doen.
Beton heeft dan wel een langere levensduur en minimale onderhoud. Ook zorgt het voor stabiliteit, vermindert geluidsoverlast en verhoogt veiligheid voor weggebruikers.
Tot er iets kapot gaat en vervangen moet worden. Dan is het plotseling niet zo handig meer.
Dat is dan iets wat je moet overwegen. Zo vaak komt een spoorstaafbreuk op een overweg gelukkig niet voor. Die keren dat het dan voorkomt is het gewoon pech.
Op dit moment zit er helaas totaal geen rek in het spoorvervoer. Prorail heeft de zaken niet onder controle met veel uitval tot gevolg. Gisteren van Haarlem naar Eindhoven geweest en door de bovenleidingproblemen reed er nog maar één keer per half uur een trein. De gevolgen laten zich raden. Problemen bij Groningen, veel defecte treinen, HSL. Er gaat gewoon dagelijks te veel niet goed. En ja we hebben een frequent rijdend netwerk maar we hebben ook heel veel reizigers dus we dienen ook een frequent rijdend netwerk te hebben.
Het was een pechweek voor zowel NS als ProRail, maar dit is niet iets wat structureel voor komt. Er zijn ook veel dagen waar het wel goed gaat op een grote deel van het spoor.
Op de weg heb je ook dagelijks ongelukken en werkzaamheden, maar dan is het opeens geen probleem . Als het even niet goed gaat op het spoor dan is het meteen groot nieuws. Natuurlijk moeten NS en ProRail hun best doen om alles soepel te laten lopen, maar het kan niet altijd perfect gaan. Op de weg accepteren we ook files en ongelukken, dus misschien moeten we wat meer begrip hebben dat het op het spoor soms ook mis kan gaan en dat NS en ProRail het met de middelen moeten doen die ze hebben.
We betalen groots geld voor treinvervoer en daarbij komt vaak de verwachting dat het een soort 'premium' dienst is, maar het is zo duur omdat er niet genoeg steun is vanuit de overheid.
Steun vanuit de overheid zou al een hoop verbeteren.
Ik ben ook vaak niet blij met hoe het gaat, maar het kan echt stukken erger mensen.
Op dit moment zit er helaas totaal geen rek in het spoorvervoer. Prorail heeft de zaken niet onder controle met veel uitval tot gevolg. Gisteren van Haarlem naar Eindhoven geweest en door de bovenleidingproblemen reed er nog maar één keer per half uur een trein. De gevolgen laten zich raden. Problemen bij Groningen, veel defecte treinen, HSL. Er gaat gewoon dagelijks te veel niet goed. En ja we hebben een frequent rijdend netwerk maar we hebben ook heel veel reizigers dus we dienen ook een frequent rijdend netwerk te hebben.
Het was een pechweek voor zowel NS als ProRail, maar dit is niet iets wat structureel voor komt. Er zijn ook veel dagen waar het wel goed gaat op een grote deel van het spoor.
Op de weg heb je ook dagelijks ongelukken en werkzaamheden, maar dan is het opeens geen probleem . Als het even niet goed gaat op het spoor dan is het meteen groot nieuws. Natuurlijk moeten NS en ProRail hun best doen om alles soepel te laten lopen, maar het kan niet altijd perfect gaan. Op de weg accepteren we ook files en ongelukken, dus misschien moeten we wat meer begrip hebben dat het op het spoor soms ook mis kan gaan en dat NS en ProRail het met de middelen moeten doen die ze hebben.
We betalen groots geld voor treinvervoer en daarbij komt vaak de verwachting dat het een soort 'premium' dienst is, maar het is zo duur omdat er niet genoeg steun is vanuit de overheid.
Steun vanuit de overheid zou al een hoop verbeteren.
Ik ben ook vaak niet blij met hoe het gaat, maar het kan echt stukken erger mensen.
Steun van de overheid hoeft niet. Losse kaartjes duurder maken en OV Pay ook in 2026 en normale ov chipkaart en abonnementsprijs (bijna) niet.
Bijvoorbeeld E-ticket 2e klas €5 erboven op, losse kaartjes uit de automaat in de spits een stuk duurder dan buiten de spits, kaartjes in de daluren ook duurder dan in 2024. OV Pay zelfde prijs verhoging als losse kaartjes.
Daarmee haalt NS ook meer geld binnen
Leuk dat jij altijd de zon ziet schijnen, maar de problemen bij vooral Prorail zijn gewoon structureel. Er gaat bij deze organisatie bij veel werkzaamheden momenteel dingen fout. Ze lopen uit of de dag na de werkzaamheden zijn er volop storingen. En zoals nu in Groningen gaat er ook weer iets mis. We hebben het probleem bij Oudenbosch gehad. Problemen bij Bijlmer Arena na concerten (waardoor veel reizigers nu denken de trein nooit meer). De problemen in Zeeland met het spoor komt ook zeer frequent voor. Draadbreuk bij Schiphol, vergeten roestrijden bij Schiphol, problemen in de tunnel bij Barendrecht en dan doe ik dit maar even geheel uit het blote hoofd. Ergo er zijn er waarschijnlijk nog veel meer.
De tweede kamer heeft niet voor niets een motie aangenomen waarin zowel Prorail als NS onder versterkt toezicht zijn geplaatst. Beide organisaties dienen ook een verbeterplan in te dienen. De actuele status van de verbeterrplannen weet ik niet. Heb zelf niet het idee dat het de goede kant opgaat. Bedenk wel dat we dit jaar ook totaal geen sneeuw- of vorstomstandigheden hebben gehad.
We betalen groots geld voor treinvervoer en daarbij komt vaak de verwachting dat het een soort 'premium' dienst is, maar het is zo duur omdat er niet genoeg steun is vanuit de overheid.
Steun vanuit de overheid zou al een hoop verbeteren.
Nog meer steun ?? Het treinkaartje wordt al met meer dan 50% gesubsidieerd.
Leuk dat jij altijd de zon ziet schijnen, maar de problemen bij vooral Prorail zijn gewoon structureel. Er gaat bij deze organisatie bij veel werkzaamheden momenteel dingen fout. Ze lopen uit of de dag na de werkzaamheden zijn er volop storingen. En zoals nu in Groningen gaat er ook weer iets mis. We hebben het probleem bij Oudenbosch gehad. Problemen bij Bijlmer Arena na concerten (waardoor veel reizigers nu denken de trein nooit meer). De problemen in Zeeland met het spoor komt ook zeer frequent voor. Draadbreuk bij Schiphol, vergeten roestrijden bij Schiphol, problemen in de tunnel bij Barendrecht en dan doe ik dit maar even geheel uit het blote hoofd. Ergo er zijn er waarschijnlijk nog veel meer.
Naast Zeeland, uitloop van werkzaamheden en Bijlmer ArenA is de rest geen structureel probleem.
De verzakking in Groningen kwam door de fietstunnel en niet door ProRail hen toedoen.
En met Zeeland gaat het weer best prima op het moment qua storingen waar ProRail controle over kan hebben.
even afkloppen...
de verhouding tussen auto en OV gebruik komt niet zozeer door de kwaliteit van het OV, maar nog veel meer door keuzes in ruimtelijke ordening. Zolang daar het mantra auto eerst en dan de rest is, zal er weinig veranderen.