beantwoord

Waarom reclame voor nieuwe reizigers als er geen treinen rijden?


De afgelopen weken heb ik 6 uur gedaan over het traject Landgraaf Utrecht. Geen treinen, stroomstoring, aanrijding, omreizen. 

Ik kan geen bus nemen omdat die mijn vouwfiets niet willen meenemen of alleen los in het bagageruim zodat er daarna niet op te fietsen valt. Ik loop niet geweldig en daarom reis ik met een vouwfiets.

Maar de NS adverteert deze zomer om meer reizigers te trekken. Waarom in hemelsnaam? We passen nu al niet meer in de trein. Tijdens de stroomstoring bij Den Bosch twee weken geleden vielen reizigers bij bosjes flauw op het traject Nijmegen Roermond.

Ok, dat was overmacht, maar adverteer dan ook nog niet daarbij!

icon

Beste antwoord door ICMmetje 23 July 2022, 18:23

Bekijk origineel

45 reacties

het jaarbudhet van Prorail is in de laatste twee decennia ik weet niet hoe vaak over de kop gegaan. en toch is er steeds meer last van extremistisch grote buitendienststellingen. dit soort dingen zijn in normale landen een uitzondering, vroeger in Nederland ook. Het kan niet anders dan dat dingen met minder hinder moet kunnen, gezien de voorbeelden van andere plekken en uit andere tijden.

 

en ja, ik weet dat het Nederlandse spoor "druk" is. maar zo uniek is dat nou ook weer niet. 

Jaren lang bezuinigen op onderhoud en het is niet alleen het spoor maar ook de beveiligingssystemen, in veel van schakelkasten van de overwegbomen zit gewoon nog oude techniek van vele jaren geleden.

En waarom is er door ProRail bezuinigd op onderhoud? Vanwege de aanhoudende grote kostenoverschrijdingen bij de megalomane stationsprojecten. Deze feestprojecten hebben in feite het onderhoudsgeld opgegeten. Mismanagement.

Reputatie 6

het argument van "inhaalslag" gaat nog minimaal 200 jaar gebruikt worden gok ik. 

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Denk eerder dat dit te maken heeft met het personeelstekort bij de onderhoudsbedrijven, het nachtelijke werken wordt maar door een klein groepje mensen gewaardeerd vanwege de hoge toeslagen maar de meeste liggen liever ‘s nachts in hun bed.

Ik heb de indruk dat het vooral ook te maken heeft met de manier waarop projecten worden georganiseerd. Zo'n peperdure Swietelsky trein huren zoals nu bij Geldermalsen is alleen rendabel als je een paar weken lang 24/7 werkt en is daardoor eigenlijk meer geschikt voor nieuwbouwprojecten. Maar je kunt dat werk ook prima zonder Swietelsky doen bijv. via het Amerikaanse gang-systeem, veel flexibeler.

Verder wordt alles alleen beredeneerd vanuit de belangen van ProRail, personeel en aannemers. Waar zijn de klanten in het hele verhaal? De sector lijkt te vergeten wie uiteindelijk de rekening betaalt.

 

Reputatie 7
Badge

Dat is wel een hele optimistische voorspelling.

Reputatie 7
Badge

NS moet geld blijven binnenharken dus zoekt men wanhopig naar nieuwe klanten. En die zullen snel weer verdwijnen als ze zien wat voor zooitje het is op het spoor.

Reputatie 6

Momenteel ontzie ik het gewoon om een lange afstand met de trein te reizen door Nederland, zeker na dat geintje van zondag 3 april.

Reputatie 7
Badge +2

De middagspitsbeperkingen zijn indertijd ingevoerd omdat de treinen te druk werden. Wanneer er minder mensen reizen is het tijd om dat beleid te herzien.

Overigens heb ik niet echt het idee dat de treinen destijds nou veel rustiger werden van de middagspitsbeperkingen. Wat er wel gebeurde was dat drukte werd verplaatst.

Zelf was ik, toen ik nog per trein tussen Amersfoort en Utrecht forensde, in de middagspits altijd iemand die juist voor de piektijd van de spits reisde (zo ergens rond half vijf, terwijl de treinen een uur later pas op z'n drukst waren).

Wat me dan consequent opviel in vakantieperioden was dat de trein dan wel korter werd (i.v.m. minder forensen), maar vervolgens juist overvol zat en een vrije zitplaats lastiger te vinden was dan buiten de vakanties. 

En waarom? Heel simpel eigenlijk: die treinen voor de grote spitspiek waren de laatste treinen die je vanuit Rotterdam en Den Haag met check-in voor 16.00 uur kon pakken. Die zaten dus bomvol met dagjesmensen over de lange afstand die zo nog met korting terug naar huis konden.
Als die dagjesmensen zich gewoon over de hele spitsperiode hadden kunnen uitspreiden was de piekbelasting op die momenten waarschijnlijk stukken kleiner geweest.

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Reizigers moeten zoveel mogelijk worden ontzien bij het vormgeven en uitvoeren van werkzaamheden om ze voor het ov te vriend te houden. In de toekomst alleen maar meer overdag werk uitvoeren en trajecten dus plat gooien past daar niet bij, versterkt een negatief imago, en zal denk ik nog meer mensen verloren laten gaan als vaste ov-klant en richting individueel vervoer duwen. 

Met de komst van Flex zijn er geen echte vaste klanten meer aangezien iedereen zich ter plekke kan aan- en afmelden. Dat is ook waarom ik grote vraagtekens heb of Flex commercieel nou wel zo'n goed idee is.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Vrij naar een uitspraak van de heer Wilders over Marokkanen:

“Willen wij (NS) meer of minder reizigers in onze kleine treinen?”

WIlders: “Ik ga dat regelen!”
NS: “Balen zeg, ik zet je klacht door, druktemelder al ingevuld?”

(alsof dat zin heeft bij 6 uur reistijd tussen Landgraaf en Utrecht, dat is gewoon een gevalletje GTbV, en dan alleen voor het NS deel van je reis).

In beide gevallen wordt er (gezien vanuit de kiezer of reiziger) zichtbaar niets mee gedaan. Het zij zo.

Verstoringen, werkzaamheden en personeel/materieeltekorten zijn natuurlijk overmacht.

En de afdeling Marketing leeft natuurlijk op een andere planeet… Meer, Meer, Meer! 🤣

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail. Bijna 7 weken geen treinen tussen Utrecht en Eindhoven is wel een beetje heel erg grof.

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail.

Ik denk dat de NS zelf de werkzaamheden ook liever op een andere manier georganiseerd ziet worden.

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden. Ik krijg de indruk dat NS dit soort langdurige buitendienstellingen qua organisatie ook makkelijker vindt dan meerdere kortere. Daarbij kunnen ze zich dan verschuilen achter ProRail.

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

het jaarbudhet van Prorail is in de laatste twee decennia ik weet niet hoe vaak over de kop gegaan. en toch is er steeds meer last van extremistisch grote buitendienststellingen. dit soort dingen zijn in normale landen een uitzondering, vroeger in Nederland ook. Het kan niet anders dan dat dingen met minder hinder moet kunnen, gezien de voorbeelden van andere plekken en uit andere tijden.

 

en ja, ik weet dat het Nederlandse spoor "druk" is. maar zo uniek is dat nou ook weer niet. 

Jaren lang bezuinigen op onderhoud en het is niet alleen het spoor maar ook de beveiligingssystemen, in veel van schakelkasten van de overwegbomen zit gewoon nog oude techniek van vele jaren geleden.

Reputatie 7

En waarom is er door ProRail bezuinigd op onderhoud? Vanwege de aanhoudende grote kostenoverschrijdingen bij de megalomane stationsprojecten. Deze feestprojecten hebben in feite het onderhoudsgeld opgegeten. Mismanagement.

Pronken met onder architectuur gebouwde stations is voor het oog ook leuker dan ijzersterke infra afleveren: Kijk eens wat wij hebben!  😉

Stations hoeven niet met marmer bekleed. Dat zal iedereen een biet zijn. Waar het om gaat is een vlotte en een betrouwbare rit van A naar B. 

Reputatie 7

Met de komst van Flex zijn er geen echte vaste klanten meer aangezien iedereen zich ter plekke kan aan- en afmelden. Dat is ook waarom ik grote vraagtekens heb of Flex commercieel nou wel zo'n goed idee is.

De vraag is wat NS moet doen om de vaste, vol betalende klant terug te krijgen ipv te drijven op goedkope Flexabonnementjes, jongerendagkaartjes en ov-studentenkaarten. Het lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave om deze groep terug te krijgen. Vol tarief is veel te duur in relatie tot prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid. De auto of e-bike is aantrekkelijker.

Reputatie 3

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden.

Dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat het niet heel sjiek overkomt om elkaar te bekritiseren terwijl de twee (NS & ProRail) sterk van elkaar afhangen. Overigens ben ik het gewoon met je eens dat dit reizigers de trein uitjaagt en geen goed imago met zich meebrengt. Maargoed, even als advocaat van de duivel :)

Reputatie 3

De vraag is wat NS moet doen om de vaste, vol betalende klant terug te krijgen ipv te drijven op goedkope Flexabonnementjes, jongerendagkaartjes en ov-studentenkaarten.

Ik snap even niet wat je bedoelt met 'vaste, vol betalende klanten'. Zijn de vaste klanten niet júíst de klanten die een abonnement afsluiten?

Badge +3

Ik snap even niet wat je bedoelt met 'vaste, vol betalende klanten'. Zijn de vaste klanten niet júíst de klanten die een abonnement afsluiten?

Precies, want zolang veel vaste (spits)reizigers ontbreken kan je toch best treinen opvullen met goedkope (dal)abonnementjes, jongeren of (die waren er toch al, en leveren een kleine 100 euro per maand op) studenten? 🤔

Of denkt @Rene74 dat de treinen zo vol zitten met ‘goedkope reizigers’ dat de vol betalende klanten daardoor wegblijven?

Voor wat betreft de 1e klas heeft hij dan wel een punt, dat is het tegenwoordig vaak amper meer waard (als het om ruimte en rust gaat).

De vraag is wat NS moet doen om de vaste, vol betalende klant terug te krijgen ipv te drijven op goedkope Flexabonnementjes, jongerendagkaartjes en ov-studentenkaarten.

Ik snap even niet wat je bedoelt met 'vaste, vol betalende klanten'. Zijn de vaste klanten niet júíst de klanten die een abonnement afsluiten?

Je praat dan over reizigers die abonnementen voor de spits tegen de hoofdprijs betalen. Die moeten de bulk van de inkomsten leveren maar blijven nu weg omdat de tarieven vol tarief te hoog zijn geworden.

Van de dalreizigers kun je het spoorbedrijf financieel niet draaiende houden, die reizen op abonnementen die nu domweg te goedkoop zijn.

De oplossing zal worden: lagere spitstarieven en hogere daltarieven.

Reputatie 7

Of denkt @Rene74 dat de treinen zo vol zitten met ‘goedkope reizigers’ dat de vol betalende klanten daardoor wegblijven?

Voor wat betreft de 1e klas heeft hij dan wel een punt, dat is het tegenwoordig vaak amper meer waard (als het om ruimte en rust gaat).

Ik doelde op dagelijkse spitsreizigers die tegen vol tarief reizen. Die zie je niet veel meer. Maar natuurlijk niet omdat de (veel) goedkoper reizende klanten de trein overgenomen hebben😉

De 1e klas.... ja. Topics in overvloed daarover. Ik kan me zo voorstellen dat 1e klasabonnementen steeds minder verkocht worden. Voor rust hoeft het zeker niet meer, met name in een VIRM, want als er geen "grijsrijders" zitten, hoor je wel vanalles vanuit de 2e klas of van onderaan de trap. Want het is geen afgesloten ruimte. Zit je daar boven in 1e klas stiltecoupe, kun je die stilte ook 9 van de 10x vergeten 🤣 

Reputatie 7
Badge +3

Het is tamelijk onbegrijpelijk dat het niet bij iedere NS-er tussen de oren zit dat het stelselmatig controleren van de 1e klas een commerciële noodzaak is. Iedereen die daar onterecht moet stelselmatig een boete krijgen. Dat is de enige manier is om de 1e klas aantrekkelijk te houden voor mensen die geld overhebben voor luxer reizen. NS zou die mensen moeten koesteren omdat ze relatief heel veel geld binnenbrengen.

Reputatie 7

Van de dalreizigers kun je het spoorbedrijf financieel niet draaiende houden, die reizen op abonnementen die nu domweg te goedkoop zijn.

De oplossing zal worden: lagere spitstarieven en hogere daltarieven.

Mits het daltarief dan niet te sterk stijgt. Dan jaag je weer een deel van de dalreizigers weg.

De spits/daltijden kunnen misschien ook wel eens herzien worden. 

Reputatie 6

Weliswaar geen vol tarief maar in de tijd dat ik nog een VDU abonnement had, ging ik op mijn vrije middag door de weeks nog regelmatig ergens heen met de trein. Het was dan nog de moeite want kon in de spits terug tegen leuk tarief. Of vanuit het werk ergens eten met vrienden. En in de zomer reisde ik wat verder als ik hele dag vrij was. Nu er weer meer kan met corona, doe ik dit minder. Ook omdat de bus na 19.00 minder tot niet rijdt, mis ik vooral middagspitsvoordeel. En daarmee ook gaan Flexen.

Ooit was ik ook voltarief woon-werk. Maar met een andere baan sinds een tijdje, ook niet meer. Nu reis ik overdag wel meer zakelijk en dan 1e klas zodat ik nog kan werken. 

Reputatie 7
Badge +3

De middagspitsbeperkingen zijn indertijd ingevoerd omdat de treinen te druk werden. Wanneer er minder mensen reizen is het tijd om dat beleid te herzien.

Ik heb helemaal met @Lies87 eens dat een dagje uit onaantrekkelijk is geworden door de dure middagspits.

De middagspitsbeperkingen zijn indertijd ingevoerd omdat de treinen te druk werden. 

Ook om inkomstenderving bij forensen tegen te gaan die dan vaak gebruik maakten van een DalVoordeel. Als je niet permanent 5 dagen per week werkte was dat voordeliger dan een trajectkaart. Lang niet iedereen die in de middagspits met korting reisde was een dagje uit.

Reputatie 5

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail. Bijna 7 weken geen treinen tussen Utrecht en Eindhoven is wel een beetje heel erg grof.

En gelijk met dit ook geen treinen op de zuidas!

Een uiterst kwalijke zaak.

Hierdoor heb ik mijn Abonnement tijdelijk stopgezet tot 5-8.

Reageer