beantwoord

Waarom reclame voor nieuwe reizigers als er geen treinen rijden?



Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 6

De middagspitsbeperkingen zijn indertijd ingevoerd omdat de treinen te druk werden. 

Ook om inkomstenderving bij forensen tegen te gaan die dan vaak gebruik maakten van een DalVoordeel. Als je niet permanent 5 dagen per week werkte was dat voordeliger dan een trajectkaart. Lang niet iedereen die in de middagspits met korting reisde was een dagje uit.

Sinds corona zie ik meerdere bewegingen waardoor de middagsspits minder druk is

- Werkgever werkt mee aan spreiden van reizigers. Zo werd bij vorige werkgever gevraagd om buiten de spits te reizen om drukte te vermijden en was recent zelfs een convenant getekend om in de toekomst te stimuleren spitsreizen te mijden.

- Het reiskostenbeleid werkt spitsmijden in de hand icm meer thuiswerken. Ik heb de laatste jaren de luxe gehad dat de werkelijke kosten van OV reizen 100% werden vergoed. Ongeacht wanneer je reisde. Maar ik begreep ook dat dat luxe is omdat de meeste werkgevers een tegemoetkoming in de reiskosten geven op basis van kilometers en dan ga je wel rekenen wat voordeliger is voor jou. En dat is vaak dalreizen.

- Werknemers willen meer werk/prive balans. Bv kids naar school brengen of juist halen. Dan wel liever niet meer die drukke treinen dus reizen zelf al buiten de spits.

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden. Ik krijg de indruk dat NS dit soort langdurige buitendienstellingen qua organisatie ook makkelijker vindt dan meerdere kortere. Daarbij kunnen ze zich dan verschuilen achter ProRail.

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

Dat komt ook vast omdat je niet in het management van de NS zit waar dit soort dingen besproken worden, daarbij is Prorail gewoon degene die uiteindelijk bepaalt en niet de NS.  Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

 

Reputatie 7

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Reputatie 6

Soms denk ik dat spoor vooral is voor de studenten, die blijven het massaal gebruiken. Vooral mbo die die thuis wonen maar wel pendelen. 

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Denk eerder dat dit te maken heeft met het personeelstekort bij de onderhoudsbedrijven, het nachtelijke werken wordt maar door een klein groepje mensen gewaardeerd vanwege de hoge toeslagen maar de meeste liggen liever ‘s nachts in hun bed.

Reputatie 6

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Je kunt je afvragen of Flex waarbij je je abonnement steeds aan en uit kunt zetten commercieel wel zo'n slim idee is. Maar goed, dat moet NS zelf weten.

@Tamzin  met deze machine gaat het sneller en heb je minder personeel nodig, lijkt me toch erg handig in deze tijd van personeelskrapte. Deze trein wordt geregeld ingezet in NL dus denk dat er voldoende ervaring is om te bepalen wat beter/slimmer is om in te zetten bij spoorvervanging/renovatie.

Reputatie 7

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Zeker. Maar in de praktijk zou het weleens kunnen zijn dat men toch maar structureel de auto pakt (als je de mogelijkheid hebt) als je van goed en snel treinvervoer niet op aan kunt. 

Reizigers moeten zoveel mogelijk worden ontzien bij het vormgeven en uitvoeren van werkzaamheden om ze voor het ov te vriend te houden. In de toekomst alleen maar meer overdag werk uitvoeren en trajecten dus plat gooien past daar niet bij, versterkt een negatief imago, en zal denk ik nog meer mensen verloren laten gaan als vaste ov-klant en richting individueel vervoer duwen. Ondanks alle aandacht voor klimaat enz. Aan begrip en flexibiliteit zit een grens. 

@Tamzin  met deze machine gaat het sneller en heb je minder personeel nodig, lijkt me toch erg handig in deze tijd van personeelskrapte. Deze trein wordt geregeld ingezet in NL dus denk dat er voldoende ervaring is om te bepalen wat beter/slimmer is om in te zetten bij spoorvervanging/renovatie.

Blijft mijn vraag: waar zijn de belangen van de klanten in het hele verhaal, dat zijn uiteindelijk wel degenen die ProRail betalen? 

Ik denk zelf ook dat NS zichzelf nogal in de vingers snijdt met Flex en dat Flex vooral goed is voor mensen die toch al veel (in vrije tijd) de trein gebruikten. En daar nu per rit een stuk minder voor betalen. Ik ken zelf bijvoorbeeld helemaal niemand die de trein weinig gebruikte en en nu NS Flex heeft en de trein meer gebruikt. 

NS is ook gewoon gewend om alle treinen in de daluren vol te stouwen met goedkope WeekendVrij en DalVrij-abonnementen. Dat bestaat nog, maar bijvoorbeeld de actiekaartjes zijn vrijwel volledig uitgekleed, terwijl die per reiziger denk ik een stuk meer opleveren dan bijvoorbeeld WeekendVrij en ook voor reizigers zorgden die de trein anders weinig tot niet gebruiken. Ik geloof niet dat je meer verdient aan het huidige Flex WeekendVrij dan aan iemand die, zoals net voor corona) 20 tot 25 euro betaalde voor één Daluren e-ticket retour. Misschien lenen de huidige omstandigheden zich gewoon niet meer zo goed om mensen maar zoveel mogelijk in de daluren (en in de spits met daluren checkin) onbeperkt te laten reizen voor een laag bedrag

De zaterdag

NS is ook gewoon gewend om alle treinen in de daluren vol te stouwen met goedkope WeekendVrij en DalVrij-abonnementen. Dat bestaat nog, maar bijvoorbeeld de actiekaartjes zijn vrijwel volledig uitgekleed, terwijl die per reiziger denk ik een stuk meer opleveren dan bijvoorbeeld WeekendVrij en ook voor reizigers zorgden die de trein anders weinig tot niet gebruiken. Ik geloof niet dat je meer verdient aan het huidige Flex WeekendVrij dan aan iemand die, zoals net voor corona) 20 tot 25 euro betaalde voor één Daluren e-ticket retour. 

WeekendVrij en DalVrij waren commercieel een goed idee (vaste klanten en dus vaste inkomsten i.p.v. incidentele klanten op kruidvatkaartjes) maar nu je ze per dag kunt aan- en uitzetten is dat vaste klantenvoordeel verdwenen en leveren ze erg weinig op. Het lijkt allemaal commercieel verkeerd ingeschat.

Het idee van NS (mw Rintel een jaar geleden) was dat de forensen vanzelf weer heel snel zouden terugkeren en dat de commerciële activiteiten zich daarom moesten richten op vaste dalreizigers. Dat is helaas een jammerlijke vergissing gebleken 

Reputatie 3

Behalve de werkzaamheden zijn dingen als stroomstoringen of aanrijdingen natuurlijk ook niet iets waar de NS iets aan kan doen. Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben het geheel eens met TS eigenlijk. Zie vandaag ook op twitter bijvoorbeeld meldingen van de één-uursdienst naar Zeeland bijvoorbeeld. 

 

Reclames om nu weer in de trein te stappen lijken mij dan ook niet logisch op het moment. Ook van bijvoorbeeld Maarn vertrekt er nog maar 1 keer per uur een trein. 

Maar de NS adverteert deze zomer om meer reizigers te trekken. Waarom in hemelsnaam? We passen nu al niet meer in de trein. Tijdens de stroomstoring bij Den Bosch twee weken geleden vielen reizigers bij bosjes flauw op het traject Nijmegen Roermond.

U wilt een vouwfiets meenemen en weigert die dan in de bus in het bagageruim te plaatsen. Daarmee bent u een hele grote uitzondering, hoeveel reizigers hebben nu een degelijke eis?. Het commerciële beleid richt zich uiteraard op de grote massa die dit soort eisen niet heeft. 

Ik ben het geheel eens met TS eigenlijk. Zie vandaag ook op twitter bijvoorbeeld meldingen van de één-uursdienst naar Zeeland bijvoorbeeld. 

 

Reclames om nu weer in de trein te stappen lijken mij dan ook niet logisch op het moment. Ook van bijvoorbeeld Maarn vertrekt er nog maar 1 keer per uur een trein. 

Het aantal reizigers is in juli tot nu toe 25-30% minder dan in 2019 terwijl er misschien 5-10% minder treinen rijden.

Reputatie 3

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail.

Daar heb je zeker gelijk in. Ik denk dat de NS zelf de werkzaamheden ook liever op een andere manier georganiseerd ziet worden.

@Tamzin  De belangen van klanten krijgen aandacht doordat het hele grote renovatie/herstel project nu in 1 lange periode wordt gedaan in plaats van heel veel korte periodes. En in die korte periodes zou alles ook veel duurder zijn doordat elke keer maar weer het materieel aangevoerd moet worden en alles weer gecontroleerd en getest worden voordat het in dienst gaat.  Nu doen ze dat in 1 keer in plaats van 20 keer.

De overlast zou er zo en zo zijn voor reizigers en het was natuurlijk vooruit niet voorspelbaar dat de businzet niet zou zijn wat het had moeten zijn toen de werkzaamheden gepland werden.

Reputatie 7

het jaarbudhet van Prorail is in de laatste twee decennia ik weet niet hoe vaak over de kop gegaan. en toch is er steeds meer last van extremistisch grote buitendienststellingen. dit soort dingen zijn in normale landen een uitzondering, vroeger in Nederland ook. Het kan niet anders dan dat dingen met minder hinder moet kunnen, gezien de voorbeelden van andere plekken en uit andere tijden.

 

en ja, ik weet dat het Nederlandse spoor "druk" is. maar zo uniek is dat nou ook weer niet. 

Reputatie 7

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

Een negatieve spiraal dus. Personeelstekort, werkzaamheden enzovoorts, allemaal verklaarbaar maar de meeste werkende mensen hebben er denk ik geen boodschap aan. 

Dat is triest, want met ov naar het werk, ook al is het maar een paar dagen per week, zou een prima en ook duurzamere optie moeten zijn, maar is in veel gevallen vaak ook de duurste, tijdrovendste en onbetrouwbaarste optie. 

Ik ga bijna dagelijks met ov naar het werk, met het geluk dat ik zo goed als altijd in de daluren kan reizen. Goedkoop en handig met Dal Vrij. Als dat niet had gekund, was ik ook niet met de trein gegaan, want te prijzig. Veel geld voor relatief korte stukken en dan de relatief grote onbetrouwbaarheid en hoeveelheid defecten van allerlei aard. Maar je dient wel op tijd op het werk te zijn.

Reageer