Waarom tonen conducteurs geen begrip bij extreme vertraging en vertellen ze niet eerlijk als ik een boete krijg.

  • 17 November 2023
  • 54 reacties
  • 1542 Bekeken

Vandaag gereisd vanuit Vlissingen naar Breda.

Rond 16:30 gearriveerd op het station. Zoals verwacht een forse verstoring van het treinverkeer (was al bekend dankzij NS.nl. Op advies van een NS medewerker de bus genomen naar Middelburg om 17:45 en aldaar geconstateerd dat ik zojuist de trein naar huis gemist had. Deze was vertrokken van Station Vlissingen maar omdat de reistijd per bus langer duurde miste ik deze trein en moest ik ruim een uur wachten op station Middelburg. Inmiddels was het 19:00. Ondertussen was ik vergeten in te checken, dacht ik. Bij check in de NS app om van tweede naar eerste klas te switchen kreeg ik de mededeling dat ik recent was ingecheckt, blijkbaar had ik wel ingecheckt. In de trein naar Roosendaal kwam de conducteur langs (trein van 18:54 Vlissingen, 17 november). Pro-actief melde ik hem: “mogelijk ben ik vergeten in te checken” en heb ik hem uitgelegd waarom. Vervolgens ook gevraagd of ik het extra tarief moest betalen, dat hoefde niet aldus uw collega. Achteraf vermoed Ik dat hij op dat moment loog omdat hij mij irritant vond en anderzijds geen gezeik wilde.
En warempel, wie schetst mijn verbazing, vervolgens krijg ik een naheffing van 50 Euro aan mijn broek (blijkt later thuis pas!, geen kans om de conducteur te bevragen).

O ja, ik was om 20:30 thuis. Inderdaad, 2,5 uur later dan normaal.

Dit is overigens de tweede keer dat ik dit meemaak. Reis dagelijks met de trein en vergeet heel afentoe in te checken, Fatsoenlijke conducteurs lossen dat gewoon op, sommigen kennen 50Euro boete toe zonder dat te communiceren. Dat laatste vind ik echt heel professioneel sympathiek. Voor de goede orde, ik ben geen doorgesnoven idioot, maar zonder meer bereid en in staat tot een normaal beschaafd gesprek.


54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Marc Nohlmanns,

Ik vind het persoonlijk ook niet netjes om het niet te melden. Je bent zeker niet de enige met deze klacht. En dat staat wat mij betreft los van de vraag of een boete terecht is of niet. Als je 'm uitschrijft, moet je daar gewoon eerlijk over zijn. Nou heb ik wel het idee dat een aantal conducteurs niet weet wat de gevolgen zijn van hun registratie. Er komen hier ook veel klachten voorbij waarbij de conducteur gezegd zou hebben “Geen probleem, ik check u wel even in", terwijl dat helemaal niet mogelijk is en de reiziger vervolgens een correctietarief van € 50 krijgt.

Ik zou in elk geval even contact opnemen met de klanteNService. Ze willen een boete nog wel eens kwijtschelden.

Reputatie 7
Badge +4

U heeft een overeenkomst met NS waarin u akkoord gegaan bent dat u zult in- en uitchecken. Het is nodig voor een juiste financiële afhandeling van uw reis. U had niet ingecheckt en zit gewoon fout. Een conducteur controleert of u een geldig kaartje heeft of niet. Hij is ook niet verplicht om u te vertellen dat u een correctietarief krijgt. Eerder was dit normaal, maar gezien de verhuftering hoeven conducteurs niet meer te zeggen dat een zwartrijder een boete krijgt. Het fatsoen bij de conducteurs is het probleem niet maar het fatsoen van teveel mensen die beboet worden en onprettig reageren. Vaak gewoon ook nog agressief en bedreigend, verbaal geweld is ook geweld.

Het is fatsoenlijk voor uw reis correct te betalen en daarvoor is in- en uitchecken noodzakelijk, los van het feit dat u het bent overeengekomen. Als u het met deze voorwaarde niet eens bent, dan kunt u uw abonnement opzeggen. Eerste boetes worden ook regelmatig kwijtgescholden als de reiziger zich tenminste correct gedroeg.

Het is in mijn optiek normaal dat een gesprek normaal en beschaafd is. De man doet gewoon zijn werk en mag ‘ s avonds ook zonder stress achter de boerenkool zitten.

 

Gewoon correct in- en uitchecken lost alles op en is ook niet echt moeilijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou in elk geval even contact opnemen met de klanteNService. Ze willen een boete nog wel eens kwijtschelden.

Ze willen een 1e boete nog wel eens kwijtschelden. TS vergeet regelmatig in/uit te checken en dit was de 2e keer begreep ik dat hij een boete kreeg.

 

Reputatie 7
Badge +3

Een conducteur maakt een registratie dat hij/zij iemand zonder zichtbare incheck heeft getroffen. Het is aan de backoffice om te kijken of een en ander klopt.

Het zou als iemand aan geeft niet zeker te weten of er ingecheckt is netjes zijn dat de conducteur laat weten een registratie te maken en dat bij een missende incheck dat €50 kan kosten.

Badge +3

Die 50 euro correctie voor niet ingecheckt (geen geldig reisrecht of ingecheckt bij de verkeerde vervoerder) is min of meer terecht.

Dat conducteurs het totaal niet nodig vinden om de beste reizigers daarover te informeren ‘het is goed zo, zie je Flex factuur’ of uitleggen dat je verkeerd ingecheckt hebt is laakbaar… 🙄

Voor een 1e klas ‘boete’ vind ik het wel prima, 20 euro aan je broek (wie zijn billen brandt) omdat je daar geen recht op had, maar blijf gerust zitten… (met Flex dus).

Gezien de problemen die veel mensen maken als ze een correctietarief krijgen kan ik je voorstellen dat de conducteur de discussie daarover vermijdt.

Er is geen reden de conducteur daarover te willen "bevragen" alsof die verantwoordelijk is voor het reizen zonder geldig vervoersbewijs en zich moet verantwoorden naar de zwartrijder.

Badge +3

Gezien de problemen die veel mensen maken als ze een correctietarief krijgen Jan ik je voorstellen dat de conducteur de discussie daarover vermijdt. Veel mensen vinden dat de conducteur niet inchecken maar moet accepteren.

Conducteurs kunnen (met soms wat moeite) op hun apparaat prima zien wat er aan de hand is.

Dat ze die moeite niet doen, en de beste reiziger daar niet over wensen te informeren (niet elke reiziger zal agressief worden) vind ikzelf een zwaktebod. Het is goed zo…

Vervolgens een mailtje over een Flex correctie binnen enkele minuten!

Dan zoek gerust de conducteur die het allemaal goed vond maar eens op voor een gesprekje daarover… 🤣

Ik vermoed dat veel personeel serieus geen idee heeft wat die (op zich terechte) registraties doen!

Klantgerichtheid (joh Robert, je hebt (Amersfoort bekend probleem) bij de verkeerde vervoerder ingecheckt en dit zijn je opties…) kennen ze niet of is soms ver te zoeken.

Regel maar via onze geweldige 24/7 bereikbare Klantenservice.. 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof ook niet dat de echte huftertjes allemaal met hun eigen persoonlijke OV-chipkaart reizen.

 

Een conducteur maakt een registratie dat hij/zij iemand zonder zichtbare incheck heeft getroffen. Het is aan de backoffice om te kijken of een en ander klopt.

Daar komt natuurlijk geen mens aan te pas. Dat is gewoon een geautomatiseerd proces.

 

Gezien de problemen die veel mensen maken als ze een correctietarief krijgen kan ik je voorstellen dat de conducteur de discussie daarover vermijdt.

Ik weet niet waar jij zoveel mensen meemaakt die een correctietarief krijgen. Maar de klachten hier op het forum gaan 9 van de 10 keer over het feit dat er niks gezegd is en niet zozeer over het correctietarief zelf.

Badge +3

Ik geloof ook niet dat de echte huftertjes allemaal met hun eigen persoonlijke OV-chipkaart reizen.

Daar komt natuurlijk geen mens aan te pas. Dat is gewoon een geautomatiseerd proces.

En daar gaat het dus mis!

Registreren van een afwijking zou ter plekke gemeld moeten worden aan de reiziger, en niet ‘stilzwijgend' (want het Flex systeem zoekt het wel uit)!

Als je op saldo reist krijg je in zo’n geval toch ook gewoon een UvB? 🙄

Discriminatie! Want met NS Flex is het allemaal wel goed zo (zie je factuur) 😅

Wat zou een HC vinden bij op saldo reizen zonder ‘geldige’ incheck?

Dat wordt dan een UvB voor 50 euro + kaartje voor je traject.

Daar vaak geen zin in of tijd voor, dus ‘mijn trein uit’ of zo met je verkeerde incheck !?

Al zijn er HC's die je dan even inchecken op een perron met jouw kaart ergens onderweg (blijf lekker zitten), omdat ze daar toch de trein uit moeten om te fluiten! 👍

Dat is pas fijn, voor een (suf, verkeerd of niet ingecheckt sorry!) reiziger op 1, 2 en 3.

Voor @Marc Nohlmanns, die 50 euro krijg je wel vergoed/kwijtgescholden. Plus de GTbV van je reis misschien.

Achteraf vermoed Ik dat hij op dat moment loog omdat hij mij irritant vond en anderzijds geen gezeik wilde.

Dat is een slechte ingang voor een discussie, maar nog altijd jouw woord tegen het zijne.

Zodra een HC (conducteur of wie dan ook) je irritant vindt/vond is het wel ‘einde verhaal’ natuurlijk.

Reputatie 4

Het is niet netjes het niet te melden, echter is het ook niet netjes om het andersom niet te melden bij de HC voordat je de trein in stapt. Zo kan je gedoe voorkomen.

 

En je geeft zelf al aan dat je vaker vergeet in te checken. Tja

Badge +3

We waren er niet bij, maar dit is leidend voor het ‘avontuur’ van @Marc Nohlmanns 

Inmiddels was het 19:00. Ondertussen was ik vergeten in te checken, dacht ik. Bij check in de NS app om van tweede naar eerste klas te switchen kreeg ik de mededeling dat ik recent was ingecheckt, blijkbaar had ik wel ingecheckt. In de trein naar Roosendaal kwam de conducteur langs (trein van 18:54 Vlissingen, 17 november)

Dat neigt naar 100% coulance. Mijn mening.

@mrfreeze 

TS wil dat de conducteur hem meldt dat hij een correctietarief krijgt met als reden dat hij dan de "conducteur kan bevragen".

Dat is dus precies de reden waarom de conducteur dat dus beter niet kan melden. De meeste zwartrijders willen alleen maar dat de conducteur het meldt zodat ze alsnog met smoesjes en/of dreigementen kunnen proberen onder de boete uit te komen.

Reputatie 7
Badge

U heeft een overeenkomst met NS waarin u akkoord gegaan bent dat u zult in- en uitchecken.

Die overeenkomst is wel alleen van toepassing voor zover de wet dat toelaat en of er hier (zeker conform de brede definitie uit Europees recht) geen sprake is van een sanctie en of dit dan wel mag, valt m.i. te betwijfelen. I.i.g. tot er iemand in beroep gaat tegen een op deze manier uitgeschreven 'correctietarief' en er een uitspraak over wordt gedaan, houd ik twijfels.

Reputatie 6

Ik geloof ook niet dat de echte huftertjes allemaal met hun eigen persoonlijke OV-chipkaart reizen.

 

Een conducteur maakt een registratie dat hij/zij iemand zonder zichtbare incheck heeft getroffen. Het is aan de backoffice om te kijken of een en ander klopt.

Daar komt natuurlijk geen mens aan te pas. Dat is gewoon een geautomatiseerd proces.

 

Gezien de problemen die veel mensen maken als ze een correctietarief krijgen kan ik je voorstellen dat de conducteur de discussie daarover vermijdt.

Ik weet niet waar jij zoveel mensen meemaakt die een correctietarief krijgen. Maar de klachten hier op het forum gaan 9 van de 10 keer over het feit dat er niks gezegd is en niet zozeer over het correctietarief zelf.

Dat laatste dus. Het is echt van de zotte dat vanuit het personeel van NS de trein als oorlogsgebied behandeld wordt. Vooropgesteld dat dit niet voor al het personeel geldt, maar duidelijk een te groot deel wel. Mijn goodwill zijn ze kwijtgeraakt. Je oogst wat je zaait, in dit geval met het woord helaas erbij. 

@Tonny.s

Als mensen zoals TS in dit geval beginnen met "ik wil de conducteur bevragen" dan zegt dat wel iets over hun agressie. De conducteur dient zich in hun optiek te verantwoorden.

Je moet ook niet onderschatten dat veel zwartrijders met alle (verbale) geweld onder een boete uit willen komen of zelfs vinden dat ze er recht op hebben dat de conducteur hun smoesjes honoreert met een gratis reis onder het mom van "fatsoenlijke conducteurs lossen dat gewoon op" of "waarom tonen conducteurs geen begrip".

Nee, niet alle reizigers zijn aggressief maar veel reizigers zonder geldig kaartje zijn dat wel..

Dat veel mensen boos zijn dat NS en ProRail er aan de lopende band een puinhoop van maken kan ik begrijpen maar dat geeft nog geen recht op gratis reizen.

De beste oplossing is wellicht om de incheckgegevens niet meer zichtbaar te maken voor de conducteur en hem alleen nog maar te laten registreren.

Reputatie 6

bevragen kan op heel veel verschillende manieren. Dat het regelmatig mis gaat is triest en een probleem dat ik ook wel erken. Maar dit is niet de oplossing. Juist eerder olie op het vuur.

Zoals ik al beschreef, de natuurlijke autoriteit van "de conducteur" is hierdoor, in mijn persoonlijke ervaring, onderhevig aan nogal wat inflatie. Het stelt gewoon minder voor dan wat ik jarenlang gewend was, mede door dit soort gedrag. En dat werkt weer door in God ik reageer op conducteurs. Altijd netjes, maar duidelijk meer voor mezelf en anderen opkomend. Dat is gewoon het gevolg van hoe veel conducteurs zich gedragen.

 

 

 

Reputatie 7

Tamzin heeft wel een puntje. In andere landen heet het ‘agressief’, alleen in Nederland heet het ‘assertief’. 

OK, dus dan zou die conducteur wel hebben gezegd “U bent inderdaad niet ingecheckt. Dat zie ik op mijn handscanner. Dat betekent, dat u automatisch een correctietarief van EUR 50 aangerekend krijgt op uw volgende factuur, maar dat kunt u eventueel laten rechtzetten door de klantenservice te contacteren.”

Wat krijgt hij dan als reactie ?
“Oei, da’stom. Bedankt voor de info, ik zal ze contacteren. Goede dienst nog !”

Het is hier Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk niet !

Die reactie behoort dus niet tot de mogelijkheden. Wel dan, iedere andere reactie is de moeite niet waard om er tijd in te steken. Toch ?

Reputatie 6

het probleem is dat de conducteur die niet het eerlijke verhaal wil houden, kennelijk er al van uit gaat dat de persoon in kwestie weleens aggresief zou kunnen zijn. Dat is de eerste overgeneralisering in deze situatie. Veroordeeld voordat je ook maar iets gedaan hebt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon het ‘stiekeme’ dat veel mensen tegen de borst stuit. Als ik vroeger iets geflikt had - en dat gebeurde nog al 's - werden m'n ouders boos. Maar als ik er niet eerlijk over was, werden ze nog veel bozer.

Het is ook niet voor niks dat de politie slechts in zeer uitzonderlijke gevallen een boete mag geven zonder je staande te houden. Nou moeten ze natuurlijk ook wel weten wie je bent, maar toch.

En het blijft vreemd en oneerlijk dat alleen mensen met een Flex-abonnement op deze manier behandeld worden. De echte huftertjes zonder enig vervoerbewijs of met een anonieme kaart, zullen toch aangesproken moeten worden.

Reputatie 7
Badge

@Tonny.s

Als mensen zoals TS in dit geval beginnen met "ik wil de conducteur bevragen" dan zegt dat wel iets over hun agressie. De conducteur dient zich in hun optiek te verantwoorden.

 

De conducteur bevragen kan toch ook gewoon vriendelijk en verhelderend? Ik zou van iemand die mij beboet ook graag weten op welke gronden hij dat doet, al is het maar als argument en/of bewijs bij een eventueel bezwaar of beroep.

Het is ook niet voor niks dat de politie slechts in zeer uitzonderlijke gevallen een boete mag geven zonder je staande te houden. Nou moeten ze natuurlijk ook wel weten wie je bent, maar toch.

Nou als je door rood licht rijdt, geflitst wordt omdat je te hard rijdt of als je verkeerd hebt geparkeerd wordt je ook niet aangehouden en krijg je achteraf een boete toegestuurd.

​​​

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, dat zijn de uitzonderlijke situaties.

@Tonny.s

 

De conducteur bevragen kan toch ook gewoon vriendelijk en verhelderend? Ik zou van iemand die mij beboet ook graag weten op welke gronden hij dat doet, al is het maar als argument en/of bewijs bij een eventueel bezwaar of beroep.

In theorie kan dat vriendelijk alleen weten we allemaal hoe het echt werkt. De zwartrijder blijft eindeloos zeuren en dreigen om een boete te ontlopen.

En op welke gronden je een boete krijgt lijkt me nogal duidelijk, je hebt geen geldig vervoersbewijs. 

Het is voor de eerlijkheid belangrijk dat.iederern betaald en dat handige klaplopers zich er niet onderuit kunnen lullen.

Klopt, dat zijn de uitzonderlijke situaties.

Dat is samen het merendeel van alle boetes.

Reputatie 7

Nogmaals: een correctietarief is geen boete !

Reageer