Waarom tonen conducteurs geen begrip bij extreme vertraging en vertellen ze niet eerlijk als ik een boete krijg.

  • 17 November 2023
  • 54 reacties
  • 1542 Bekeken

Vandaag gereisd vanuit Vlissingen naar Breda.

Rond 16:30 gearriveerd op het station. Zoals verwacht een forse verstoring van het treinverkeer (was al bekend dankzij NS.nl. Op advies van een NS medewerker de bus genomen naar Middelburg om 17:45 en aldaar geconstateerd dat ik zojuist de trein naar huis gemist had. Deze was vertrokken van Station Vlissingen maar omdat de reistijd per bus langer duurde miste ik deze trein en moest ik ruim een uur wachten op station Middelburg. Inmiddels was het 19:00. Ondertussen was ik vergeten in te checken, dacht ik. Bij check in de NS app om van tweede naar eerste klas te switchen kreeg ik de mededeling dat ik recent was ingecheckt, blijkbaar had ik wel ingecheckt. In de trein naar Roosendaal kwam de conducteur langs (trein van 18:54 Vlissingen, 17 november). Pro-actief melde ik hem: “mogelijk ben ik vergeten in te checken” en heb ik hem uitgelegd waarom. Vervolgens ook gevraagd of ik het extra tarief moest betalen, dat hoefde niet aldus uw collega. Achteraf vermoed Ik dat hij op dat moment loog omdat hij mij irritant vond en anderzijds geen gezeik wilde.
En warempel, wie schetst mijn verbazing, vervolgens krijg ik een naheffing van 50 Euro aan mijn broek (blijkt later thuis pas!, geen kans om de conducteur te bevragen).

O ja, ik was om 20:30 thuis. Inderdaad, 2,5 uur later dan normaal.

Dit is overigens de tweede keer dat ik dit meemaak. Reis dagelijks met de trein en vergeet heel afentoe in te checken, Fatsoenlijke conducteurs lossen dat gewoon op, sommigen kennen 50Euro boete toe zonder dat te communiceren. Dat laatste vind ik echt heel professioneel sympathiek. Voor de goede orde, ik ben geen doorgesnoven idioot, maar zonder meer bereid en in staat tot een normaal beschaafd gesprek.


54 reacties

Reputatie 7

Heel goed van deze collega. Zo blijft er meer tijd over om een groot deel van de trein te controleren, in plaats van bij elke correctie 'in discussie’ te moeten gaan met iemand die wel weer een of andere 'goede’ reden heeft waarom hij of zij een uitzondering verdiend op de regels. Want laten we eerlijk zijn, 95% van alle zwartreizigers doen het erom.

Reputatie 6

Ik ben het helemaal eens met niet in discussie gaan, maar om dan maar te zeggen dat er geen boete komt?

Ik ben het helemaal eens met niet in discussie gaan, maar om dan maar te zeggen dat er geen boete komt?

Is de realiteit. Het betreft een verhoging van de ritprijs. Niet echt een boete. Of een dergelijke reactie van HC's zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Maar dan zijn ze wel eerlijk. Beste klant… dit is geen boete, maar de prijs van een kaartje in de trein. En ja dat is 50 euro+ticket. 😕 Ook ik moet betaald worden...

Badge +3

TS wil dat de conducteur hem meldt dat hij een correctietarief krijgt met als reden dat hij dan de "conducteur kan bevragen".

Dat is dus precies de reden waarom de conducteur dat dus beter niet kan melden. De meeste zwartrijders willen alleen maar dat de conducteur het meldt zodat ze alsnog met smoesjes en/of dreigementen kunnen proberen onder de boete uit te komen.

TS geeft aan dat hij verbaasd was over de correctie achteraf, want de NS app gaf aan dat hij ingecheckt was, en had liever meteen de conducteur willen (be)vragen wat er loos was.

Als de conducteur gewoon gezegd had dat er een afwijking geregistreerd was (het systeem zoekt het wel uit, hou je e-mail in de gaten) dan is dat toch prima? Grote kans dat TS ingecheckt was bij de verkeerde vervoerder.

Overigens leidt lang niet elke registratie tot een correctie, maar aan de andere kant leiden registraties soms wel tot onterechte correcties (zoals vergeten in te checken met Weekend/Dal vrij op zaterdag/zondag).

Reageer