Vandaag gereisd vanuit Vlissingen naar Breda.
Rond 16:30 gearriveerd op het station. Zoals verwacht een forse verstoring van het treinverkeer (was al bekend dankzij NS.nl. Op advies van een NS medewerker de bus genomen naar Middelburg om 17:45 en aldaar geconstateerd dat ik zojuist de trein naar huis gemist had. Deze was vertrokken van Station Vlissingen maar omdat de reistijd per bus langer duurde miste ik deze trein en moest ik ruim een uur wachten op station Middelburg. Inmiddels was het 19:00. Ondertussen was ik vergeten in te checken, dacht ik. Bij check in de NS app om van tweede naar eerste klas te switchen kreeg ik de mededeling dat ik recent was ingecheckt, blijkbaar had ik wel ingecheckt. In de trein naar Roosendaal kwam de conducteur langs (trein van 18:54 Vlissingen, 17 november). Pro-actief melde ik hem: “mogelijk ben ik vergeten in te checken” en heb ik hem uitgelegd waarom. Vervolgens ook gevraagd of ik het extra tarief moest betalen, dat hoefde niet aldus uw collega. Achteraf vermoed Ik dat hij op dat moment loog omdat hij mij irritant vond en anderzijds geen gezeik wilde.
En warempel, wie schetst mijn verbazing, vervolgens krijg ik een naheffing van 50 Euro aan mijn broek (blijkt later thuis pas!, geen kans om de conducteur te bevragen).
O ja, ik was om 20:30 thuis. Inderdaad, 2,5 uur later dan normaal.
Dit is overigens de tweede keer dat ik dit meemaak. Reis dagelijks met de trein en vergeet heel afentoe in te checken, Fatsoenlijke conducteurs lossen dat gewoon op, sommigen kennen 50Euro boete toe zonder dat te communiceren. Dat laatste vind ik echt heel professioneel sympathiek. Voor de goede orde, ik ben geen doorgesnoven idioot, maar zonder meer bereid en in staat tot een normaal beschaafd gesprek.