Skip to main content

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. Ondanks dat er nu ongeveer geen maatregelen zijn is Corona niet in eens verdwenen, en blijft het altijd veilig om elkaar de ruimte te geven. Maar dat gaat lastig als iedereen weer dicht op elkaar moet zitten/staan. Dit is ook geen goede manier om de reizigers weer terug in de trein te krijgen! Hier blijkt dat in de spits nog geen 60% van het materieel gebruikt word. (zie https://treinposities.nl/materieel/inzet) De mogelijkheid is er wel. Als de capaciteit weer terug gaat naar voorheen dan kunnen reizigers weer verantwoordelijk en comfortabel kunnen reizen. Zo kunnen mensen zien dat het in de trein nog niet “echt” druk is. En kiezen ze wellicht weer om in de trein te stappen!

Sinds het begin van de coronaepidemie niet meer meegemaakt: vanmorgen zo'n 200 reizigers die op het perron in Den Bosch achterbleven omdat ze niet meer in de al hopeloos uitpuilende trein pasten. Hoewel de trein van Heerlen naar Amsterdam nog steeds niet rijdt dachten de planners bij NS dat een los vierwagenstel voor de trein van Maastricht naar Amsterdam toch zeker wel voldoende moest zijn. NS riep vervolgens de reizigers via de stationsomroep op om geen trein naar Utrecht en Amsterdam te nemen. 


Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

Het zijn geen sprintertreinen, maar toch zijn ze hier (voordat SNG kwam) regelmatig als sprinter ingezet. Tijdens de eerste lockdown in 2020 reed hier zelfs alleen maar VIRM in de sprinterdiensten.

Patrick2004 had het overigens over SNG inruilen voor SLT en noemt dan 3 trajecten waar ook SNG wordt ingezet. Vandaar dat ik dacht dat hij de sprinters bedoelde. 🙃


Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.


Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

Het zijn geen sprintertreinen, maar toch zijn ze hier (voordat SNG kwam) regelmatig als sprinter ingezet. Tijdens de eerste lockdown in 2020 reed hier zelfs alleen maar VIRM in de sprinterdiensten.

Dr inzet in de sprinters Zwolle was destijds tijdelijk vanwege een tekort aan sprintermaterieel en een overschot aan intercitymaterieel. 


Behalve de werkende forensen zijn ook de dagjesmensen afgehaakt. Ik woon in Den Bosch en dat was voor corona een zeer populaire bestemming voor een dagje uit (centraal gelegen, binnenstad slecht toegankelijk per auto), daar is niets meer van over. Daarbij speelt wellicht ook de veranderde regelgeving voor de middagspits een rol, dat is lastig in te schatten.

Maar gaan die dagjesmensen nog wel dagjes weg maar dan met ander vervoer, of gaan die dagjesmensen niet meer weg? Ik lees net in het AD dat veel mensen, en dan vooral ouderen, nog niet naar musea, theaters en concerten gaan. Het OV gebruik je om ergens heen te gaan, maar als je daar niet heen gaan ga je ook niet met het OV. 


Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 


Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.

De klachten komen vooral over de gebrekkige inzet op zondagen.


Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 


Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

Ik reis af en toen met de intercity naar Groningen en zie ze dagelijks meerdere keren voorbijkomen. In de spits en daaromheen rijden er meestal treinen met 2 of 3 ICM's. Alleen op de rustige uren rijden er vaak losse stellen, en die zitten meestal niet vol. Al wordt het wel krapper als het aantal reizigers gaat oplopen natuurlijk.

De klachten komen vooral over de gebrekkige inzet op zondagen.

Bijzonder, want juist op zondagen wordt er amper met losse stellen gereden. Alleen de laatste treinen rijden met losse stellen. Zoals bijvoorbeeld morgen: https://treinposities.nl/treinseries/500


Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 

En jullie zijn zeker niet de enigen: https://www.ad.nl/show/angst-voor-corona-zorgt-voor-halflege-zalen-in-musea-theaters-en-concertlocaties~ac8f7dbe/

Persoonlijk kan ik eerlijk gezegd bijna niet wachten tot 15 april, eindelijk weer naar een festival. Ik heb voor zover ik weet nog geen Corona gehad, maar ben er ook niet echt bang voor.

't Zal nog wel even duren voor we echt weer bij het oude normaal zijn, als dat al ooit weer gaat gebeuren.


 

Maar gaan die dagjesmensen nog wel dagjes weg maar dan met ander vervoer, of gaan die dagjesmensen niet meer weg? Ik lees net in het AD dat veel mensen, en dan vooral ouderen, nog niet naar musea, theaters en concerten gaan. Het OV gebruik je om ergens heen te gaan, maar als je daar niet heen gaan ga je ook niet met het OV. 

Dat is een lastige vraag want je ziet op zaterdag en zondag wel redelijk veel dagjesmensen in de trein. De enorme daling doordeweeks zou te maken kunnen hebben met de aangescherpte regels voor de middagspits waar je het weekend natuurlijk geen last van hebt. Maar het zou ook kunnen zijn omdat mensen denken dat ze op zaterdag en zondag minder risico lopen omdat er dan bijna geen studenten reizen.

In Den Bosch valt het in ieder geval wel erg op in de binnenstad. Het is daar doordeweeks nog steeds veel en veel stiller in winkels en horeca dan voor corona. Eigenlijk is het nu alleen op zaterdag en zondag in de binnenstad redelijk druk.


Voor de inschrijving van de Nijmeegse Vierdaagse moet er altijd geloot worden onder deelnemers die voor de eerste keer meedoen, maar nu zijn er nog 11.000 plaatsen over. Geeft wel aan dat mensen nog voorzichtig zijn.


Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Ik zou denk ik ook nog niet naar een groot concert of festival gaan. 

En jullie zijn zeker niet de enigen: https://www.ad.nl/show/angst-voor-corona-zorgt-voor-halflege-zalen-in-musea-theaters-en-concertlocaties~ac8f7dbe/

Persoonlijk kan ik eerlijk gezegd bijna niet wachten tot 15 april, eindelijk weer naar een festival. Ik heb voor zover ik weet nog geen Corona gehad, maar ben er ook niet echt bang voor.

't Zal nog wel even duren voor we echt weer bij het oude normaal zijn, als dat al ooit weer gaat gebeuren.

Dat AD artikel bedoelde ik inderdaad een paar posts boven jou, ik had misschien gelijk de link erbij moeten zetten.

Ik ben ook niet echt bang voor corona, maar naar een groot concert of festival gaan is misschien nog net een stapje te ver. Nu speelt het voor mij nu ook niet, voor het festival waar ik interesse in zou hebben om heen te gaan (North Sea Jazz) zijn de kaarten uitverkocht dus daar hoef ik niet eens aan te denken. 


Dat AD artikel bedoelde ik inderdaad een paar posts boven jou, ik had misschien gelijk de link erbij moeten zetten.

 

Ow sorry, die post had ik nog niet eens gelezen 🙂 Ik reageerde op je laatste. Nou ja, we snappen elkaar :-)


Ach, je kan ook niet alles lezen. 😊

Ik had al eerder dat ik me afvroeg of het wegblijven van de reizigers in de trein alleen of vooral kwam omdat veel mensen het nog niet veilig vinden om te reizen of dat er ook meespeelde dat een groep mensen gewoon nog niet gaan naar de bestemmingen waar ze normaal gesproken met de trein heen zouden gaan. Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. Dat heeft dan natuurlijk ook gevolgen voor het OV, zeker als ook bepaalde groepen wegblijven uit drukke winkelstraten en daarom niet gaan winkelen in een andere stad. 


Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. 

Was gewoon wishful thinking van veel ondernemers. Over de hele lijn hoor je getallen van -30% (ongeveer net als bij NS). Bij winkels speelt ook mee dat er tijdens corona een heel leger aan webwinkels bij is gekomen.

Wat daarbij ook niet helpt is dat de herhaalvaccinatie voor ouderen weer eens erg traag loopt. Hier in Den Bosch is de wachttijd weer opgelopen tot drie weken. Ik ken in mijn omgeving veel ouderen die liever thuisblijven tot ze die extra vaccinatie hebben gehad. En als die mensen thuisblijven zitten ze natuurlijk ook niet in de trein.


Uit allerlei eerdere berichten leek het dat mensen juist graag weer naar de weer geopende concertzalen, theater en musea wilden en gingen. Maar nu blijkt dan toch dat een deel vooralsnog wel wegblijft. 

Was gewoon wishful thinking van veel ondernemers.

 

Misschien ook dat ze in het begin wel blij waren met de niet volle zalen omdat het in ieder geval meer was dan de beperkte capaciteit die eerder mocht en helemaal vergeleken met toen ze gesloten waren. Nu met alle maatregelen opgeheven hopen ze natuurlijk weer op volle zalen en dat valt dan nu tegen.

 

Wat daarbij ook niet helpt is dat de herhaalvaccinatie voor ouderen weer eens erg traag loopt. Hier in Den Bosch is de wachttijd weer opgelopen tot drie weken. 

Is misschien ook lokaal. Mijn moeder kon nadat ze de brief had ontvangen en belde al gelijk het volgende weekend terecht in Leiden. Alleen heeft zij zelf de afspraak later in laten plannen omdat mijn broer die haar met de auto brengt afgelopen weekend voor zijn werk in Polen zat. Dus werd het een week later (vandaag begin van de middag).


Die 15 minuten gold voor de ‘oudere’ varianten (en werd ook gehanteerd door de Coronamelder app), maar de Omikron variant is een stuk besmettelijker.

Een ‘onderonsje’ met een conducteur (op minder dan 1,5 meter) zou dus een risicofactor kunnen zijn, voor beide partijen.

Het dragen van een FFP masker door jouzelf is natuurlijk een prima oplossing, maar zou voor een (mogelijk besmettelijke) conducteur die heel de trein doorgaat eigenlijk nog standaard moeten zijn.

Maar ja, als iemand die lange tijd naast of tegenover je zit geen mondkapje meer op hoeft, waarom zou je dat als conducteur dan nog wel doen?

Het is al eerder gezegd, ondanks het RIVM advies “hoeft het niet meer dus doen we het ook niet meer”… 

Ik reageerde op de de opmerking: " Je vond het zelf niet veilig in het OV (dus de afgelopen periode en niet nu) maar je vond het wel veilig voor mijn collega's (conducteurs) om door de trein te lopen. "

Nu lopen conducteurs dus wel door de trein te controleren, zonder mondkapje op. Want tja dat is maar een advies van de overheid dus dat volgen ze dan gewoon niet op. .Terwijl tijdens de veel ernstiger maar minder besmettelijker varianten de afgelopen 2 jaar de conducteurs in geen velden of wegen te bekennen waren. En reizigers hiervan de dupe werden. Toch een beetje typisch...


Misschien ooit eens bedacht dat er ook andere vorm van onveiligheid kan zijn? Bv dat als een HC wel controleert op mondkapjes en reizigers daarop aanspreekt, dat sommige personen, waaronder maar niet alleen Viruswaarheid/W.Engel aanhangers met van die nep vrijstellingen, wel eens agressief kunnen worden. En nee, het is niet goed wanneer NS medewerkers daar bang voor zijn maar die dreiging was helaas wel realiteit, en niet alleen in de trein.

https://www.ovpro.nl/corona/2020/10/07/wekelijks-bijna-150-incidenten-rond-mondkapjes-in-ov/

https://www.ad.nl/den-haag/jongen-16-aangehouden-voor-mishandeling-boa-na-weigeren-mondkapje~abfdbe61/

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/280424/25-jaar-cel-geeist-voor-mishandeling-buschauffeur-na-weigeren-mondkapje

https://www.bd.nl/eindhoven/tien-jongeren-uit-son-en-breugel-vast-na-mishandeling-twee-buschauffeurs-om-ruzie-over-dragen-mondkapje~ac5a8fe7/

https://www.hardnieuws.nl/drenthe/emmen/aanhouding-na-weigeren-mondkapje-en-mishandeling-conducteur-stationsplein-emmen-10885.html

https://www.gelderlander.nl/binnenland/buschauffeuse-in-dongen-gemolesteerd-door-man-die-mondkapje-weigert~afca7cf9/

 

Laat ik er dan voor de goede orde ook bijzeggen dat wanneer er een algemene mondkapjesplicht is in het OV je dan ook een mondkapje dient te dragen in het OV ongeacht hoe je erover denkt. Wil je dat niet, ga dan niet met het OV. 


Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.


Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.

Dat is maar de vraag of men in het vliegtuig wel mondmaskers goed gebruikte. Mijn ervaring was dat in september 2021 meerdere mensen deze niet (goed) op hadden. Op het buitenlandse vliegveld, waar het ook verplicht was, waren het over het algemeen de Nederlanders die zich er niet aan hielden. Ook niet aan andere maatregelen.

Van vliegtuigpersoneel hoorde dat ik dat zij regelmatig te maken hadden met mondkapjesweigeraars op vrijwel elke vlucht. Dat neemt alleen maar toe.


In een interview met de Volkskrant slaat Nausicaa Marbe vandaag de spijker op zijn kop wanneer het gaat om Nederlanders en hun gezanik over mondkapjes: “Wat zij zeiden was: ik maak zelf uit wat ik draag, ik maak zelf uit of dit virus gevaarlijk is. Ik, ik, ik, ik. Je kunt ze niet aan het verstand peuteren dat een pandemie per definitie een kwestie is van wij, en niet van ik.’

Bron: https://www.volkskrant.nl/mensen/het-beeld-dat-ik-van-nederlanders-had-heeft-tijdens-de-pandemie-een-deuk-opgelopen~b36b6c70/


Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.

Dat is maar de vraag of men in het vliegtuig wel mondmaskers goed gebruikte. Mijn ervaring was dat in september 2021 meerdere mensen deze niet (goed) op hadden. Op het buitenlandse vliegveld, waar het ook verplicht was, waren het over het algemeen de Nederlanders die zich er niet aan hielden. Ook niet aan andere maatregelen.

Van vliegtuigpersoneel hoorde dat ik dat zij regelmatig te maken hadden met mondkapjesweigeraars op vrijwel elke vlucht. Dat neemt alleen maar toe.

Ervaringen verschillen duidelijk, ik heb in 2021 aardig wat vluchten/vliegmiles afgelegd internationaal op lange vluchten (dus geen vakantie charters) en daar nagenoeg niemand gezien die het mondkapje niet goed of niet op had.  Ook op de grotere internationale luchthavens in de USA en Aruba had nagenoeg iedereen zijn/haar mondkapje gewoon goed op en dat gedurende vluchten van veelal 8 uur en langer.

Mogelijk kwam dat dan doordat er weinig Nederlanders mochten vliegen naar de USA en die dus amper aan boord waren van de vluchten waar ik mee heb gevlogen.

 


Naar mijn idee hangt het alsvanzelf goed dragen van het mondkapje grotendeels samen met de mate waarin personeel jou ziet. 

In het vliegtuig loopt personeel regelmatig langs. In de trein is dat niet het geval, meestal zie je helemaal geen personeel. Bovendien is de reistijd in de trein vaak vele malen korter en kan je gaan verzitten - in het vliegtuig niet. De trein is veel anoniemer. Dus de verleiding is er veel sneller om met de pet naar goed mondkapjesgebruik te gooien. Net zoals dat gebeurt met alle andere regels in de trein.

In bussen hadden mensen naar verhouding ook veel meer dan in de trein het kapje netjes op, is mijn ervaring. Je bent daar veel zichtbaarder voor personeel dan in een willekeurige treincoupé. Vreemde ogen dwingen dan toch soms.


https://www.ad.nl/auto/ruim-4-op-de-10-werknemers-wil-niet-meer-dagelijks-naar-het-werk-reizen~abbf0d3f/

Vandaag werd bovenstaand onderzoek gepubliceerd. Interessant omdat (als het klopt) het forensenvervoer blijvend veel minder zal zijn dan voor corona. Het onderzoek spreekt over dagelijks 200.000 reizigers minder bij NS dan voor corona en die daling komt voor het leeuwendeel voor rekening van het spitsvervoer. 

Als je kijkt naar de huidige cijfers is er in de spits in de toekomst veel minder capaciteit nodig. Daarmee worden spitstreinseries, PHS en ERTMS voorlopig overbodig. Ook is er minder materieel en personeel nodig omdat juist de extra spitsinzet wegvalt. Dat zet o.a. vraagtekens bij de bestelling van ICNG (uitgezonderd voor de HSL), het huidige ICR/ICM/DDZ kan wellicht grotendeels zonder vervanging worden afgevoerd, ook al omdat de daling vooral bij het intercityvervoer zit..

Verder ontstaat er ook een overschot aan sprinters (hoewel het sprintervervoer zich veel beter herstelt dan het intercityvervoer). Eventueel kan een deel van SLT worden omgebouwd tot IC-materieel wat dan kan worden ingezet op lijnen met slappe bodem.

Een en ander zal ook commercieel enorme impact hebben omdat juist de best betalende reizigers (die nu de dalreizigers subsidiëren) wegblijven. Deels staan daar lagere kosten tegenover maar het zal ook onvermijdelijk zijn dat de dalreizigers wat meer gaan betalen, zeker voor bijv. actiekaartjes. En ook zal de eerste klas ter discussie komen omdat die vooral bestaat van de nu wegvallende forensen.


Reageer