Als je vandaag en komende dagen op NS Reisplanner en Treinpositie.nl kijkt valt het op dat er weinig ICNG rijden.
Vanwege werkzaamheden tussen Den Haag - Rotterdam zal de serie 1100 niet rijden. Ter compensatie daarvan wordt de serie 1000 doorgetrokken naar Eindhoven.
Juist dan zullen dertiendelige ICNG extra goed van pas komen omdat ze met een maximumsnelheid van 200 km p/u eventuele vertragingen beter kunnen inlopen. Maar zie een klein aantal 10 - 13 bakken ICNG. En wanneer zullen er zestiendelige ICNG worden ingezet? Vooralsnog zijn er te weinig ICNG om zestiendelige ICNG in te zetten.
Wat is de reden dat er juist weinig ICNG worden ingezet? En wel vooral de langzamere Traxx + ICR? En hoe is de balans tussen instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? Daar heb ik geen inzicht in.
Overigens zijn de Intercity Direct bij Amsterdam Centraal buitengewoon vol. De vakantieperiode is voor internationale treinreizigers al begonnen.