Waarom wordt de SNG met zeer slecht zitcomfort ingezet op lange trajecten?

  • 26 October 2021
  • 14 reacties
  • 636 Bekeken

Ik reis al 10 jaar 4x in de week op het traject Etten-Leur-Oss naar grote tevredenheid. De laatste tijd wordt treinmodel SNG regelmatig hierop ingezet (Met die uitschuifplankjes). De stoelen zijn echt dramatisch en een uur zitten levert zelfs rug/nekklachten op die ik daarvoor nooit ervaarde. Als dit zo zou blijven is dat voor mij een reden niet meer met de trein te gaan.

Weet iemand wat de lange termijn plannen zijn met dit model op langere trajecten?


14 reacties

Reputatie 7

Hi Aartsd, welkom op dit forum.

 

Zoals elders op dit forum te lezen heeft NS behoorlijke materieelproblemen veroorzaakt doordat de dubbeldekstreinen niet meer ingezet mogen worden. Van SNG materiaal is wel voldoende aanwezig en deze worden dan ook nu als vervanging ingezet.

 

Het is nog steeds de bedoeling dat de DDZ na herstel weer terugkeert in de planning. Helaas zal dit zeker dit jaar niet meer gebeuren.

Reputatie 7

Is er ook niet voldoende VIRM of ICM? Dat rijdt /reed ook vaak op de IJssellijn. 

Mijn ervaring gisteren: Van Breda naar Deventer v v. geweest met SNG, Dalvrij in 1e klas. Zitcomfort niet geweldig inderdaad, dit zijn duidelijk echt treinen bestemd voor lokaal vervoer. Eén heel klein gedeelte 1e klas, waarin gewoon iedereen ging zitten natuurlijk omdat het zo vol was. Eigenlijk kan je hierin helemaal niet spreken van 1e klas. Zowel heen -als terugreis geen personeel gezien, alleen horen omroepen. Tot Nijmegen op heenreis ontzettend druk (veel te korte trein). In Nijmegen, toen de trein grotendeels leeg raakte, werd er een trein aangekoppeld. 

Reputatie 7

Is er ook niet voldoende VIRM of ICM? Dat rijdt /reed ook vaak op de IJssellijn. 

Mijn ervaring gisteren: Van Breda naar Deventer v v. geweest met SNG, Dalvrij in 1e klas. Zitcomfort niet geweldig inderdaad, dit zijn duidelijk echt treinen bestemd voor lokaal vervoer. Eén heel klein gedeelte 1e klas, waarin gewoon iedereen ging zitten natuurlijk omdat het zo vol was. Eigenlijk kan je hierin helemaal niet spreken van 1e klas. Zowel heen -als terugreis geen personeel gezien, alleen horen omroepen. Tot Nijmegen op heenreis ontzettend druk (veel te korte trein). In Nijmegen, toen de trein grotendeels leeg raakte, werd er een trein aangekoppeld. 

 

Ik ben zelf gisteren naar Nijmegen geweest 130 km enkele reis. Ook zowel op de heen- als terug weg geen personeel gezien. Aantal besmettingen loopt natuurlijk weer hart op, dus ik denk dat we de komende tijd weer weinig personeel zullen zien.

Is er ook niet voldoende VIRM of ICM? Dat rijdt /reed ook vaak op de IJssellijn. 

Er zijn 300 bakken DDZ buiten dienst, die voor het leeuwendeel vervangen worden door VIRM en ICM en voor een klein deel door SNG.

Reputatie 6

Het is overigens echt niet zo dat “Sprinters” alleen korte stukjes rijden. Neem bijvoorbeeld de (op woensdag nu extra verlengde) serie van Den Haag CS naar Hoorn Kersenboogerd, dat is aardig wat kmtjes als je van eindpunt naar eindpunt moet.

Stoelen hoeven van mij niet luxe of zacht te zijn, maar zorg dan tenminste dat mensen hun benen kwijt kunnen. Dát is het grote probleem met SNG, veel te korte steek.

Badge +3

Mweh, beenruimte in een VIRM… 2e klas.

 

Stoelen hoeven van mij niet luxe of zacht te zijn, maar zorg dan tenminste dat mensen hun benen kwijt kunnen. Dát is het grote probleem met SNG, veel te korte steek.

Nog minder zitplaatsen? Door die megatoiletten en ruimte voor fietsen is het aantal zitplaatsen al zo laag.

Reputatie 6

Mweh, beenruimte in een VIRM… 2e klas.

 

Ziet er een stuk ruimer uit dan SNG...

Reputatie 6

Stoelen hoeven van mij niet luxe of zacht te zijn, maar zorg dan tenminste dat mensen hun benen kwijt kunnen. Dát is het grote probleem met SNG, veel te korte steek.

Nog minder zitplaatsen? Door die megatoiletten en ruimte voor fietsen is het aantal zitplaatsen al zo laag.

Tsja, dan wordt het dus kaarsrechtop zitten en benen opvouwen. Het is het een of het ander...

Stoelen hoeven van mij niet luxe of zacht te zijn, maar zorg dan tenminste dat mensen hun benen kwijt kunnen. Dát is het grote probleem met SNG, veel te korte steek.

Nog minder zitplaatsen? Door die megatoiletten en ruimte voor fietsen is het aantal zitplaatsen al zo laag.

Tsja, dan wordt het dus kaarsrechtop zitten en benen opvouwen. Het is het een of het ander...

Precies, je kunt de ruimte maar één keer gebruiken dus als je kiest voor fietsen boven reizigers wordt het schipperen. En 90% van de mensen die ik ken hebben er ook geen probleem mee, die zijn vooral tevreden dat SNG erg betrouwbaar blijkt te zijn. 

Reputatie 6

Voor de rest heb ik overigens weinig klachten over de SNG. De herrie hoor ik gelukkig niet. Maar voor mezelf is het een beetje zuur dat ik meestal met héél weinig mensen in de trein zit en dan toch nog zo moet opvouwen. En dan zit een ICM toch wel heel veel beter.

En dan zit een ICM toch wel heel veel beter.

De eisen voor een intercity zijn natuurlijk ook anders dan voor een sprinter.

Reputatie 6

Toch, als iemand die niet aan Intercity-station-gemeente woont, voel ik me gediscrimineerd :wink:

Toch, als iemand die niet aan Intercity-station-gemeente woont, voel ik me gediscrimineerd :wink:

Dat is maar tijdelijk. Ook bij ICNG zullen reizigers met dit probleem geconfronteerd worden. Er gaat daar zoveel ruimte op aan fietsen, rolstoelen en toiletten, etc dat het zeer behelpen wordt als je wil zitten. En waar reizigers staan t.b.v. fietsen op de korte afstand nog niet zo'n punt vinden wordt dat bij lange afstanden vrees ik wel een nare discussie.

Reageer