Omdat het weinig mensen iets interesseert?
Uw vraag houdt menigeen hier bezig en kan ik helaasniet beantwoorden.
Vrees echter dat een upgrade naar de 1e klas weinig zoden aan de dijk zal zetten. Het gebrek aan controle/toezicht/handhaving zorgt, langs verschillende wegen, ook in de 1e klas voor overlast. Bovendien worden er momenteel 600.000 gratis upgrades naar de 1e klas uitgedeeld.
Raad u aan om, voor zover u dat al niet doet, gebruik te maken van een kwalitatief goed mondkapje (ffp2 of nog beter ffp3).
Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.
En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.
Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.
En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.
Heb gisteren wel een medewerker van NS gesproken op het station (geen conducteur), die gaf als antwoord dat er geen of weinig controle is omdat de conducteurs zelf door hun aanwezigheid in de coupé en door het aanraken van de kaartjes ook bang zijn om corona op te lopen en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen. Vond dat niet echt een bevredigend antwoord eerlijk gezegd. Zet dan zolang mondkapjes verplicht zijn in OV handhaving in voor kaartjescontrole en naleving mondkapjes plicht.
en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen.
Het is ook niet juist. Een conducteur is ook B OA en mag gewoon bekeuren. Het probleem zit hem in het vermijden van conflicten met mensen met een eigen werkelijkheid, die de feitelijke oorzaak vormen.
Zie verder de opmerkig van @Jeroen hieronder.
Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen. Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.
En wat was de leeftijd van het meisje ? Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.
Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.
Dat zal ook vast wel, maar het is jammer genoeg een druppel op een gloeiende plaat. Was er meer mogelijk; en liep personeel vaker controlerend door de trein ipv alleen vriendelijk goedemorgen te zeggen, dan is het risico op aangesproken en beboet worden groter en worden mensen voorzichtiger / houden zich sneller aan de regels.
Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.
Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.
Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.
Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.
Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.
Je kan ook vaak niet terughalen waar de besmetting is opgelopen. Over het aantal besmettingen via het ov is niets bekend. Wat er gebeurd zou zijn als er geen kapjesplicht was in het ov, is ook giswerk. Misschien had het geen verschil gemaakt, misschien wel.
Ik herinner me een onderzoek destijds op tv met mensen die verschillende soorten kapjes droegen. Er was zichtbaar dat de luchtstroom en spettertjes na niezen langs de kanten en door de stof kwamen. Alleen een hermetisch afgesloten masker met speciaal filter zou helpen. een poosje later was er weer een ander onderzoek in de media en dat beweerde weer iets anders “bewezen” te hebben. Wie of wat kan of moet je nog geloven of blind op vertrouwen? In deze wereld is er niets zeker.
In deze wereld is er niets zeker.
Weet je dat wel zeker ?
Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.
Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.
Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.
Ik behoor tot een risicogroep, au fond. Hersteld van kanker, maar het kan elk moment terug komen op elke andere plaats in mijn lijf. Door de chemo beschadigde slijmvliezen, wat me extra vatbaar maakt. En ik houd me netjes aan alle maatregelen, afstanden enz. Maar tegelijkertijd is het geen leven wat ik nog heel lang wil leiden. Vrijheid heeft voor mij altijd hoog in het vaandel gestaan, en ik accepteer de risico's die vrijheid met zich meenemen, maar de voordelen (als je het zo noemen mag) zijn voor mij belangrijker. Normaal menselijk verkeer met medemensen, de vrijheid om een kroeg of restaurant te bezoeken zonder stil te hoeven staan bij restricties, of je heel geforceerd te moeten gaan gedragen. Ik HAAT mondkapjes hardgrondig, want ze maken mij extra benauwd en oncomfortabel. Het is geen permanente toestand waar ik naar verlang, of waarvan ik hoop dat die ook maar een seconde langer bestaat dan strikt noodzakelijk.
Op dit moment in de trein tussen Eindhoven en Den Haag draagt slechts de helft van de passagiers in mijn rijtuig een mondkapje. Enkele mensen kwamen zonder mondkapje binnen, anderen dragen het onder de kin en sommigen deden het het helemaal af. Wordt er nog gecontroleerd? Omroepen zou ook al helpen.
Hoi Thomba, welkom op onze NS Community.
Er wordt nog wel gecontroleerd. Ik begrijp dat je op dit moment aan het reizen bent. Als je je er zeer oncomfortabel bij voelt, voel je vooral vrij om mijn collega in de trein eerst op te zoeken en dit aan te geven. Het is absoluut niet de bedoeling, zoals dat nu gaat bij jou in de trein.
Hoi Thomba, welkom op onze NS Community.
Er wordt nog wel gecontroleerd. Ik begrijp dat je op dit moment aan het reizen bent. Als je je er zeer oncomfortabel bij voelt, voel je vooral vrij om mijn collega in de trein eerst op te zoeken en dit aan te geven. Het is absoluut niet de bedoeling, zoals dat nu gaat bij jou in de trein.
Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.
Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger.
Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.
Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.
Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger.
Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.
Bij 1318 1318 krijg je bij meldingen over mondkapjes als reactie “eigen verantwoordelijkheid, spreek desnoods de conducteur zelf maar aan” (want wij gaan die echt niet voor je inseinen).
Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.
Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.
Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger.
Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.
Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???
Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.
Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?
Het is inderdaad teleurstellend dat reizigers zich niet gehoord voelen…
Maar bepaalde topics waar alles al gezegd is (door NS: “daar gaan we niet in mee” of waar moderators ook tegen een muur lopen, dus verder niets mee kunnen) mag best een slotje op.
Denk dat het blijven bellen/chatten/tweeten met de Klantenservice meer ‘signaalwaarde’ heeft dan verdere reacties op een ‘uitgekauwd’ en door moderators ‘los gelaten’ topic.
Het is inderdaad teleurstellend dat reizigers zich niet gehoord voelen…
Maar bepaalde topics waar alles al gezegd is (door NS: “daar gaan we niet in mee” of waar moderators ook tegen een muur lopen, dus verder niets mee kunnen) mag best een slotje op.
Denk dat het blijven bellen/chatten/tweeten met de Klantenservice meer ‘signaalwaarde’ heeft dan verdere reacties op een ‘uitgekauwd’ en door moderators ‘los gelaten’ topic.
Maar dat doet wel het vermoeden rijzen dat je hier alleen welkom bent als je halleluja wilt zingen over de NS, en dat kritische geluiden eigenlijk niet gewenst zijn. Bovendien vind ik het raar dat er bij zo'n op slot gegooid topic dan wél een groen vinkje van “opgelost” wordt gezet, want dat klopt dan toch niet?
Het is echter inderdaad zinloos een topic door te laten lopen als er toch geen afdoende antwoord komt, maar jammer is het natuurlijk wel dát dat antwoord niet wordt gegeven.
Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?
Misschien is het wel zo, dat ‘klaagtopics’ op slot worden gegooid, om zo aan te kunnen tonen, dat het aantal klachten over het serviceniveau afneemt. Of om voor de NS lastige onderwerpen te negeren, zoals de controle in de trein en de (on)zichtbaarheid van de ‘gastheren/gastvrouwen’ …
Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.
Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.
Het is alleen jammer dat er aantoonbaar niets met de klachten wordt gedaan. Maakt dit soort fora eigenlijk overbodig. NS zou kunnen bezuinigingen door de baan van moderator te laten vervallen.
We zouden inderdaad kunnen bezuinigen om mijn functie te schrappen en/of om de community helemaal doen op te doeken. Gelukkig is bewezen dat wij met zijn allen veel voor elkaar kunnen krijgen. Dat dit item door niet iedereen wordt geaccepteerd is gelukkig geen reden om alles te doen laten vallen.