Waarom wordt er niets gedaan aan stiltecoupe duidelijkheid | NS Community
beantwoord

Waarom wordt er niets gedaan aan stiltecoupe duidelijkheid

  • 11 October 2022
  • 7 reacties
  • 3053 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Er is al een topic met duidelijkheid stiltecoupes. Altijd als ik in een stiltecoupe zit, altijd dus, moet ik mensen erop aanspreken dat dit een stiltecoupe is omdatbze hardop praten, bellen of vergaderen.

Doe er iets aan. Sommige mensen zoeken deze coupe bewust op, het is een klein gedeelte van de trein en men kan deze regel gewoon niet respecteren. 

Regelmatig dat er iemand van NS door de trein loopt en reizigers er niet op aanspreekt. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 October 2022, 19:28

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is het gedrag van de mensen dat niet verandert door betere logo's of meer aanspreken. Helaas. Ik kies bijna nooit meer voor een stiltecoupé, teveel ergeren. Zelfs in de 1e klas stiltecoupé wil men niet stil zijn.

Badge +3

NS heeft in het verleden wel een proef gehouden met iconen op de hoofdsteunen van de stoelen, maar uit het onderzoek kwam dat slechts acht procent niet weet dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Veel mensen negeren de regels dus bewust en dat valt niet op te lossen door duidelijker aan te geven dat het een stiltecoupé is.

  1. Spreek elkaar rustig en beleefd aan, maar wees duidelijk. Begin het gesprek met een vriendelijk “excuseer/ sorry, mag ik u even storen? We zitten in een stiltecoupé. Ik zou het waarderen als u wat zachter praat/ de muziek zachter zet/ elders telefoneert.” Blijf uw verzoek herhalen wanneer mensen er geen gehoor aan geven. “Ja ik moet u toch weer storen: u praat toch nog erg hard/ de muziek staat nog erg hard. Zou rekening met anderen willen houden? Dit is een stiltecoupé, het is de bedoeling dat het hier stil is.” Sta desnoods op uit uw stoel en benader de mens zelf- ga niet door de coupé liggen schreeuwen. Ga vooral niet in discussie over welk gedrag al dan niet acceptabel is: bevestig dat het niets persoonlijk is, maar dat er een algemene regel is en dat de mensen die hier plaatsnemen graag in stilte werken, lezen en slapen. Bied een alternatief: de ‘normale’ coupé.
  2. Probeer steun te zoeken bij medepassagiers. Het begint met elkaar betekenisvol aan te kijken. Schat in in hoeverre je bijval gaat krijgen en zeg er iets van wanneer je er zeker van bent dat anderen er ook last van hebben. Mensen zijn meestal minder onbeschoft en brutaal wanneer een groepje mensen ze aanspreekt. Samen sta je sterker.
  3. Waarschuw de autoriteiten wanneer mensen agressief worden of anderen bewust lastig vallen. Kijk altijd in welke trein en coupé je zit. Er is een alarmnummer waarnaar je kunt sms’en (06 13 18 13 18). Daarnaast kun je in het geval van een misdrijf de politie waarschuwen. Als je het traject en coupénummer weet, kan men makkelijker ingrijpen.

Prettige reis.

Badge +3

Bij 06 1318 1318 (veliligheidscentrale) doet men niets aan dit soort situaties, en krijg je het advies om mensen er inderdaad zelf op aan te spreken of de conducteur erbij te halen (als je die kunt vinden). Of maar ergens anders gaan zitten… 

Reputatie 7
Badge +3

@Psycholoog Wisselstoornis in een stiltecoupé moet men stil zijn. Niet zacht praten of muziek zachter zetten. Gewoon stil!

Fijn dat dit topic is gestart. Het valt mij ook op dat mensen totaal geen rekening meer houden met het idee van de stiltecoupé. Ik reis elke dag en hoor vrijwel elke dag mensen spreken in de stiltecoupé.

 

ik zou het erg kunnen waarderen als de NS zelf ook actie onderneemt. De SC is slechts een klein gedeelte binnen de trein en veel reizigers wensen stilte tijdens het reizen. Graag actie NS

Reputatie 7
Badge +1

Fijn dat dit topic is gestart. Het valt mij ook op dat mensen totaal geen rekening meer houden met het idee van de stiltecoupé. Ik reis elke dag en hoor vrijwel elke dag mensen spreken in de stiltecoupé.

 

ik zou het erg kunnen waarderen als de NS zelf ook actie onderneemt. De SC is slechts een klein gedeelte binnen de trein en veel reizigers wensen stilte tijdens het reizen. Graag actie NS

Dit is al zo vaak geschreven. Van NS hoef je echt helemaal niets te verwachten m.b.t. dit onderwerp.

Reageer