waarom zijn conducteurs onzichtbaar in de trein

  • 30 July 2022
  • 13 reacties
  • 422 Bekeken

Reputatie 1

Na corona zijn de conducteurs vrijwel niet meer zichtbaar in de trein. Ik reis 1e klas maar denk erover , net als velen anderen, gewoon 2e klas te gaan betalen en 1e klas te reizen. 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor en tijdens Corona waren conducteurs dan wel zichtbaar? Tijdens mijn reizen de afgelopen jaren hooguit 1x gecontroleerd.

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Reputatie 7
Badge +3

Als je het vaak genoeg herhaalt ga je het vast zelf geloven. 

Reputatie 7
Badge +3

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Ha ha

Zit momenteel ook hier in Limburg vol met festival gangers in de eerste klas van de NS. Met een hele hoop stankoverlast van alcohol, sigaretten en andere troep helaas

Reputatie 7
Badge +3

Ze zijn tegenwoordig veel te druk met leuke omroepen. (beetje flauw, op zich hou ik hier juist wel van)

Reputatie 1

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Veiligheid betekent dat je je laat zien in de trein !!

Reputatie 4

Er lijkt momenteel weer ietsje vaker te worden gecontroleerd. Zo maakte ik de afgelopen week vijf lange reizen tussen Groningen, Delft en Limburg en werd mijn kaartje in totaal wel twee keer gecontroleerd (en na controle was er opeens weer ruimte in de eerste klas). Dat is natuurlijk niets met lang geleden, toen conducteurs na elk groot station langskwamen. “U heb ik al gezien” is in Nederland iets uit het verleden.

Overigens is het topic "geen controle” al vele malen in dit forum aan de orde geweest. NS lijkt er niets mee te doen.

Reputatie 5

Ik kom inderdaad ook steeds vaker conducteurs tegen de laatste paar weken. Waarbij vandaag wel een apart geval waarbij de conducteur mij als enige passagier in de 1e klasse oversloeg, maar de rest van het stel wel controleerde.

Reputatie 2

Het is een beetje een hit or miss in mijn ervaring. Soms word ik meerdere keren gecontroleerd in een reis (met meerdere treinen), en soms helemaal niet zelfs op relatief lange reizen. Zou mooi zijn als er weer consistente controles zouden komen.

Reputatie 7

Afgelopen week zat ik in de ICD en werd er uiteindelijk weer eens gecontroleerd en werd er in de 1e klas een grijsrijdster en een zwartrijdster aangetroffen. Beide dames spraken noch Nederlands noch Engels, maar in een Oost-Europese taal. Ik hoorde de conducteur uitleggen dat de één wel een vervoerbewijs had, maar wel 2e klas en geen ICD-toeslag, de ander had helemaal geen vervoerbewijs. Echter beide dames schudden nietbegrijpend hun hoofd (of was het toneelspel?). Conducteur, na veel pogingen tot uitleg en duidelijk klaar met de situatie: voor deze keer is het oké maar wel "moven to the blue seats" en "get out at Schiphol Airport". Vervolgens liep hij meteen verder en hem niet teruggezien. Beide dames bleven zitten tot Amsterdam CS.

Wat heb je dan aan "controle"?

Reputatie 2

Afgelopen week zat ik in de ICD en werd er uiteindelijk weer eens gecontroleerd en werd er in de 1e klas een grijsrijdster en een zwartrijdster aangetroffen. Beide dames spraken noch Nederlands noch Engels, maar in een Oost-Europese taal. Ik hoorde de conducteur uitleggen dat de één wel een vervoerbewijs had, maar wel 2e klas en geen ICD-toeslag, de ander had helemaal geen vervoerbewijs. Echter beide dames schudden nietbegrijpend hun hoofd (of was het toneelspel?). Conducteur, na veel pogingen tot uitleg en duidelijk klaar met de situatie: voor deze keer is het oké maar wel "moven to the blue seats" en "get out at Schiphol Airport". Vervolgens liep hij meteen verder en hem niet teruggezien. Beide dames bleven zitten tot Amsterdam CS.

Wat heb je dan aan "controle"?

Tja, dit vind ik ook een moeilijke. Wat kun je nog doen als je uitleg duidelijk niet begrepen wordt na zo vaak uitleggen? Ik kan begrijpen dat de conducteur dit als verloren zaak beschouwde. Heb ik ook vaak meegemaakt toen ik in een winkel werkte, hier ga je gewoon niks aan kunnen doen en hoe langer je doorgaat, hoe meer ergernis er komt (bij beide partijen).

Reputatie 5

Mwoh, eergisteren nog een conducteur gehad die twee zwartrijders trof en bij het eerstvolgende station terug kwam naar de betreffende coupé om toe te zien dat ze daadwerkelijk uitstapten. Een van beiden deed ook alsof ‘ie geen Nederlands of Engels begreep, maar die HC kreeg 'm dus mooi wel uit zonder noemenswaardige vertraging. Geen idee hoe, ik moest er op dat station ook uit, maar de desbetreffende persoon liep niet lang daarna ook op het busstation.

Reageer