beantwoord

Waarom zijn de stiltecoupés niet duidelijk aangegeven in de nieuwere treinen?

  • 20 January 2022
  • 16 reacties
  • 7979 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik merk nu al voor de zoveelste keer dat het totaal onduidelijk is welke ruimtes stiltecoupés zijn of niet. Al helemaal in de (mooie) nieuwe treinen. In de oudere modellen werd dit aangegeven op de ramen met stickers, nu staat er alleen ‘rust’ bij de trapjes. Als ik luide passagiers toespreek over dat gegeven, hebben ze een grote mond en geven aan ‘dat er nergens stilte staat’. En ik geef ze geen ongelijk, het is volkomen onduidelijk. Ik reis dagelijks lang met de trein en ik vind dit echt vervelend en een gemiste kans voor een probleem dat makkelijk op te lossen is. Is het mogelijk hier een melding van te maken? Als er na corona grootschalig stickers opgeplakt kunnen worden op ramen, lijkt dit me geen verspilde moeite of een onmogelijke operatie. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 January 2022, 09:57

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

De aanduiding van stiltezones in de trein is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Gereviseerd materieel kent naast de ‘gewone’ zone en de stiltezone ook nog een derde variant: de ‘werken en rustzone’. Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Dit is dus geen stiltezone en het hoeft niet stil te zijn. Zie pagina 4 en verder van dit document voor een uitgebreidere toelichting.

In elke trein met zo'n ‘werken en rustzone’ bevindt zich ook een stiltezone waar het echt stil moet zijn.

De aanduiding van stiltezones in de trein is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Gereviseerd materieel kent naast de ‘gewone’ zone en de stiltezone ook nog een derde variant: de ‘werken en rustzone’. Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Dit is dus geen stiltezone en het hoeft niet stil te zijn. Zie pagina 4 en verder van dit document voor een uitgebreidere toelichting.

In elke trein met zo'n ‘werken en rustzone’ bevindt zich ook een stiltezone waar het echt stil moet zijn.

Hoeveel van dit soort verschillende zones zouden we in de toekomst nog krijgen? Of komt er straks een algeheel spreekverbod in de trein? 

Ik vrees dat steeds meer reizigers dit soort betutteling zat zijn, stop met die zone-flauwekul van de marketing club. 

Reputatie 7
Badge +1

ER is -inderdaad-je vroeg erom- ook in die gerenoveerde treinen een min of meer aparte ´geselligheids´plek-met die sofa-achtige banken. Voor al die luidruchtige teeners die hun schoolervaring willen afblazen en zo-maar dat is er niet expliciet bij aangegeven. Het idee is in het algemeen: boven rust, onder klessebessen.

In veel buitenlandse lange-afstand treinen is bvb ook vaak een ´familie´ruimte/coupe-soms zelfs uitermate kindvrindelijk. Daar doen vooral de Scandinaviers aan, tot speelgoed aan toe.

 Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. Dit is dus geen stiltezone en het hoeft niet stil te zijn. 

Deze definitie van NS van de rust coupé is totaal waardeloos. Als je zachtjes mag praten dan gaat er ook normaal tot hard gepraat worden. Want wat is nou precies de definitie van zachtjes praten? Je hebt geen poot om op te staan als je iemand hierop aanspreekt!

Ik kan persoonlijk niet werken of lezen, laat staan slapen, als er om me heen gepraat en gelacht wordt. Maak er dan een gewone normale coupé van, want dat is 't eigenlijk al. Dan weten we iig waar we aan toe zijn.

Frustrerend... 

Badge +3

De werken/rustzone is inderdaad een nogal vaag begrip. Feit is wel dat de stoelen voornamelijk in ‘coach-opstelling’ staan (tweetjes) en er maar weinig ‘vis-a-vis’ plaatsen (vierzitjes) zijn, maar daarvoor heb je die symbolen natuurlijk niet nodig.

De symbolen van boek en koptelefoon zijn daarbij ook niet erg duidelijk, want als ik een boek wil lezen/studeren zit ik niet te wachten op iemand naast me met luide muziek op zijn/haar oren 😥

Reputatie 7

Het is allemaal goed bedoeld om aan verschillende wensen tegemoet te komen. Alleen de uitwerking is knudde. En veel mensen vinden het wel best en doen wat ze zelf willen. Alleen al de plek in de trein is onhandig: stilte of rustzones zitten nooit aan het begin of eind van een treinstel. En ze zijn niet met automatische deuren afgesloten, integendeel, rondom de klapdeurtjes in de dubbeldekkers is veel open ruimte. Resultaat is dat er veel doorloop en dus rumoer is. Datzelfde euvel heb je bij treincoupés in dubbeldekkers waarin een glazen wandje met klapdeurtje de scheiding vormt tussen 1e en 2e klas. Niet over nagedacht!

Pas gewoon de logo's aan.

Ik reis regelmatig met de trein en iedere keer is er onduidelijkheid over wat wel en niet de stilte coupé is in de nieuwere (dubbeldek) treinen. 

Ik wordt er een beetje moe van.

Ik zit zelf graag in de stilte coupé en heb geen zin in steeds onenigheid met andere reizigers over wel of niet in de stilte zone zitten.

Maak het gewoon duidelijk.

Pas gewoon de logo's aan.

Ik reis regelmatig met de trein en iedere keer is er onduidelijkheid over wat wel en niet de stilte coupé is in de nieuwere (dubbeldek) treinen. 

Ik wordt er een beetje moe van.

Ik zit zelf graag in de stilte coupé en heb geen zin in steeds onenigheid met andere reizigers over wel of niet in de stilte zone zitten.

Maak het gewoon duidelijk.

Als u in de stiltecoupé zit, is er niets onduidelijk. Er staat dan overal stilte op de ramen. Als mensen dan nog niet stil zijn, helpt meer duidelijkheid ook niet.

 

Ik denk dat u niet in de stiltecoupé zit. Als u dan vraagt om stilte, krijgt u discussie.

Reputatie 5

Vind het logo “werk en rustzone” heel onduidelijk. Ik zie die ook bijzonder weinig. Heb er ook discussie over gehad, want het is dus geen stiltezone, dus praten mag maar dan wel “zachtjes”… nou iedereen weet hoe dat in de praktijk gaat.

En die icoontjes, met name de koptelefoon en laptop, de ene persoon ziet dan misschien een bibliotheek voor zich waar je rustig kan thuiswerken, de ander denkt misschien eerder aan een speelhal met games en muziek..

 

@Jan Haverkamp Ook de stickers met silence/stilte willen nogal eens geinterpreteerd worden alsof “zachtjes” praten en bellen toch wel moet kunnen.

 

Waarom doet NS niets aan om de logo's wat duidelijker te maken aan de reizigers? Het gaat metname over logo van werkcoupé en stiltezone. Ik zie vaak in deze dubbeldekkers geen aparte stiltezone. En als je probeert op volume pratende mensen vriendelijk te vragen wat gedempter te converseren, beland je in discussie dat het geen stiltecoupé, dus gewoon hardop praten is toegestaan. Vind dit frustrerend in deze dubbeldekker treinen. NS, maak  ajb wat duidelijkere affiches oid met deze tekens en zorg voor een echte stiltecoupé bij de treinen met dit werklogo. Dank!

Waarom doet NS niets aan om de logo's wat duidelijker te maken aan de reizigers? 

NS heeft op dit moment vrees ik wel wat grotere problemen en dus zal dit niet zoveel prioriteit hebben.

Reputatie 5

Waarom doet NS niets aan om de logo's wat duidelijker te maken aan de reizigers? Het gaat metname over logo van werkcoupé en stiltezone. Ik zie vaak in deze dubbeldekkers geen aparte stiltezone. En als je probeert op volume pratende mensen vriendelijk te vragen wat gedempter te converseren, beland je in discussie dat het geen stiltecoupé, dus gewoon hardop praten is toegestaan. Vind dit frustrerend in deze dubbeldekker treinen. NS, maak  ajb wat duidelijkere affiches oid met deze tekens en zorg voor een echte stiltecoupé bij de treinen met dit werklogo. Dank!

 

Aan de andere kant van het spectrum ben ik twee keer in een werkcoupe aangesproken door geërgerde reizigers, omdat er absoluut niet sporadisch gefluisterd mag worden in de wat zij zien als 'stiltecoupé'. Toen ik uitlegde dat ze niet in de stiltecoupé zaten maar in een werkcoupé, hadden ze daar geen oren naar en hielden ze vol dat ze gelijk hadden.

Ik begrijp oprecht niet waarom NS na jaren van kritiek (nieuwsbericht van ruim 6 jaar geleden) nog steeds niets doet aan deze kwestie. Sterker nog, in de nieuwe ICNG drukken ze het beleid nog verder door, door de zones met verschillend gekleurde verlichting aan te geven. Persoonlijk zie ik dit alleen maar leiden tot nog meer gedoe met (incidentele) reizigers die niet op de hoogte zijn van (of gewoon lak hebben aan) de verschillende zones.

Overigens hebben dubbeldekkers naast de werkcoupés ook altijd stiltecoupés. In de DDZ zitten die volgens mij helemaal vooraan en achteraan in de trein op de bovenste verdieping. Het kan aan het begin soms even zoeken zijn.

 

Waarom doet NS niets aan om de logo's wat duidelijker te maken aan de reizigers? Het gaat metname over logo van werkcoupé en stiltezone. Ik zie vaak in deze dubbeldekkers geen aparte stiltezone. En als je probeert op volume pratende mensen vriendelijk te vragen wat gedempter te converseren, beland je in discussie dat het geen stiltecoupé, dus gewoon hardop praten is toegestaan. Vind dit frustrerend in deze dubbeldekker treinen. NS, maak  ajb wat duidelijkere affiches oid met deze tekens en zorg voor een echte stiltecoupé bij de treinen met dit werklogo. Dank!

 

Aan de andere kant van het spectrum ben ik twee keer in een werkcoupe aangesproken door geërgerde reizigers, omdat er absoluut niet sporadisch gefluisterd mag worden in de wat zij zien als 'stiltecoupé'. Toen ik uitlegde dat ze niet in de stiltecoupé zaten maar in een werkcoupé, hadden ze daar geen oren naar en hielden ze vol dat ze gelijk hadden.

Ik begrijp oprecht niet waarom NS na jaren van kritiek (nieuwsbericht van ruim 6 jaar geleden) nog steeds niets doet aan deze kwestie. Sterker nog, in de nieuwe ICNG drukken ze het beleid nog verder door, door de zones met verschillend gekleurde verlichting aan te geven. Persoonlijk zie ik dit alleen maar leiden tot nog meer gedoe met (incidentele) reizigers die niet op de hoogte zijn van (of gewoon lak hebben aan) de verschillende zones.

Overigens hebben dubbeldekkers naast de werkcoupés ook altijd stiltecoupés. In de DDZ zitten die volgens mij helemaal vooraan en achteraan in de trein op de bovenste verdieping. Het kan aan het begin soms even zoeken zijn.

 

Ook leuk: in de ICNG zit ergens ook een praatzone naast een werk/stiltezone (weet niet wat wat is, de ene paars de ander blauw, maakt mij ook niet zo veel uit in welke van de 2 ik zit) zonder deurtje ertussen, heb je dus niet zo veel aan :)

De verlichting met kleurtjes is leuk bedacht, maar je zou toch verwachten dat NS wel weet dat reizigers niet kunnen ruiken dat blauw stilte en paars werkzone betekent (of andersom, oranje is iig praatzone), net als dat reizigers in de stilte- of werkzone niet op 70% vierzits zitten te wachten. De Duitse ICE en IC in Nederland hebben - voor zover ik weet - ook geen stiltezone, maar daar wordt door de stoffen stoelen en het tapijt het geluid best goed gedempt.

Suggestie voor de NS: Misschien wat duidelijker aangeven in welke zone men zich bevindt, en graag minder vierzits in werk- en stiltezone.

Wat betreft DDZ: ben allang blij dat daar de meeste zitplaatsen boven achter elkaar met een tafel van redelijk formaat (ver weg dat wel) zitten (want die tafels in de ICNG vierzits zijn ook nogal klein voor bijvoorbeeld 2 laptops; en DDNG lijkt ook alleen maar vierzits te hebben: https://railmagazine.nl/caf-wint-aanbesteding-ns-dubbeldekker-nieuwe-generatie/ alhoewel dat natuurlijk slechts een voorlopige schets is).

 

Badge +3

en DDNG lijkt ook alleen maar vierzits te hebben: https://railmagazine.nl/caf-wint-aanbesteding-ns-dubbeldekker-nieuwe-generatie/ alhoewel dat natuurlijk slechts een voorlopige schets is).

Help! Doe mij maar een tweezitje met een fatsoenlijk ‘tafeltje’… En dan speek ik namens bijna iedereen volgens mij. 🤣

 

Help! Doe mij maar een tweezitje met een fatsoenlijk ‘tafeltje’… En dan speek ik namens bijna iedereen volgens mij. 🤣

Ik ben juist meer voorstander van vierzitters.

Reputatie 7
Badge +2

 

 

 

 

. De Duitse ICE en IC in Nederland hebben - voor zover ik weet - ook geen stiltezone, maar daar wordt door de stoffen stoelen en het tapijt het geluid best goed gedempt.

In de IC is het maar een enkel coupétje volgens mij, maar in de ICE heb je daadwerkelijk een "ruhezone" die op de toegangsdeur duidelijk gemarkeerd is.

en DDNG lijkt ook alleen maar vierzits te hebben: https://railmagazine.nl/caf-wint-aanbesteding-ns-dubbeldekker-nieuwe-generatie/ alhoewel dat natuurlijk slechts een voorlopige schets is).

Help! Doe mij maar een tweezitje met een fatsoenlijk ‘tafeltje’… En dan speek ik namens bijna iedereen volgens mij. 🤣

Zolang NS alle tweezits precies verkeerd om zet (je kunt alleen maar links achteruit of rechts vooruit zitten in recent gemoderniseerde treinen) heb ik toch liever vierzits.

Terwijl ik anders toch juist liever een tweezit (of éénzit) heb.

Reageer