beantwoord

Waarom zijn er geen uitklapbare tafels in de sprinter?


Ik neem altijd de sprinter tussen Den Bosch en Nijmegen Goffert. Dit duurt bijna 3 kwartier, en ondertussen wil ik wat werk gedaan krijgen, maar geen enkele stoel heeft een uitklapbaar tafeltje voor mijn laptop. Waarom niet?

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 March 2023, 15:48

Bekijk origineel

17 reacties

Ik neem altijd de sprinter tussen Den Bosch en Nijmegen Goffert. Dit duurt bijna 3 kwartier, en ondertussen wil ik wat werk gedaan krijgen, maar geen enkele stoel heeft een uitklapbaar tafeltje voor mijn laptop. Waarom niet?

Omdat een sprinter daar niet voor bedoeld is. Het is een trein voor de kortere afstanden die niet bedoeld en ingericht is om als kantoor te gebruiken. 

En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop. Zie het Engelse woordenboek voor de betekenis van het woord "lap".

Reputatie 3

De trein is daar “niet voor bedoeld”? Om te werken? Wie zegt dat?

Wat een rare, rare opmerking. Natuurlijk wel. Dit topic is bewijs dat men wil werken in de trein, dat men wil kunnen werken in de trein, en vooral dat de NS haar treinen blijkbaar verkeerd heeft ontworpen. 

Wie zegt dat?

Ik. Net als een.metro zijn dit soort treinen voor de korte reizigers gericht op reizigers die snel in- en uitstappen.

Daar is niets verkeerds aan ontworpen, dit soort ontwerpen zijn overal in de wereld algemeen gangbaar voor dit soort lokale treinen.

Reputatie 6
Badge +1

En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop. Zie het Engelse woordenboek voor de betekenis van het woord "lap".

Ik heb mijn desktop anders ook niet op de top van mijn desk staan 🤔

En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop. Zie het Engelse woordenboek voor de betekenis van het woord "lap".

Ik heb mijn desktop anders ook niet op de top van mijn desk staan 🤔

O nee, waar staat hij dan wel op?

Reputatie 3

Wie zegt dat?

Ik. Net als een.metro zijn dit soort treinen voor de korte reizigers gericht op reizigers die snel kunnen in- en uitstappen.

Daar is niets verkeerds aan ontworpen, dit soort ontwerpen zijn algemeen in de wereld voor dit soort lokale treinen.

Dus het is goed dat de NS treinen in gebruik neemt die niet zijn afgestemd op de behoeften van haar reizigers? Treinreizen is voor velen minder aantrekkelijk als zij een treinstel aantreffen wat geen basale voorzieningen biedt voor een middellange reis.

Reputatie 6
Badge +1

En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop. Zie het Engelse woordenboek voor de betekenis van het woord "lap".

Ik heb mijn desktop anders ook niet op de top van mijn desk staan 🤔

O nee, waar staat hij dan wel op?

Op de grond! Mijn laptop staat trouwens wel op mijn desk. 

Reputatie 7

De behoefte aan o.a. werkruimte in (stop)treinen groeit wel degelijk. Tijden veranderen !

In Duitsland (regio Hamburg) experimenteren ze ermee in de S-bahn:

https://www.mopo.de/hamburg/wlan-barhocker-und-neue-monitore-hier-ist-ab-montag-die-neue-s-bahn-unterwegs/

https://www.nahverkehrhamburg.de/neue-s-bahn-bergedorf-faehrt-bald-am-schreibtisch-zur-arbeit-195237/

Ook las ik al eens dat je in verschillende Duitse regio's in stoptreinen ook je (vaste) plaats kan reserveren ( in een deel van de trein). Dat zal hier in Nederland nooit kunnen omdat het materieel hier steeds ergens anders in het land rijdt.

Reputatie 7
Badge +1

Wie zegt dat?

Ik. Net als een.metro zijn dit soort treinen voor de korte reizigers gericht op reizigers die snel in- en uitstappen.

Gelukkig bepaalt Tamzin niet wat de reiziger in de trein mag doen.

Dat de sprinters niet zijn gericht op werken in de trein is wel een feit natuurlijk. Voor korte ritjes begrijpelijk, maar het probleem is echter dat sprinters niet alleen op plekken rijden waar mensen slechts een aantal minuten in de treinen zitten. Dan is het ontbreken van een tafeltje (al is het maar een klaptafel bij de 2-zits) wel een beetje jammer natuurlijk.

Ik neem altijd de sprinter tussen Den Bosch en Nijmegen Goffert. Dit duurt bijna 3 kwartier, en ondertussen wil ik wat werk gedaan krijgen, maar geen enkele stoel heeft een uitklapbaar tafeltje voor mijn laptop. Waarom niet?

Omdat een sprinter daar niet voor bedoeld is. Het is een trein voor de kortere afstanden die niet bedoeld en ingericht is om als kantoor te gebruiken. 

En een laptop heet trouwens niet voor niets laptop. Zie het Engelse woordenboek voor de betekenis van het woord "lap".

Lekker neerbuigend antwoord ook. Voor mij (en genoeg andere mensen) is de sprinter gewoon de handigere optie, omdat wij naar een klein station moeten waar de intercity niet stopt. Dan is het echt niet te veel gevraagd om een tafeltje te hebben voor een laptop, of een schrift als je de letterlijke betekenis van laptop zo belangrijk vindt.

Reputatie 1

Het valt me ook op dat het comfort in de sprinter ver te zoeken is en je nergens iets neer kunt zetten. Maar dat geldt ook voor de nieuwere IC's, waarbij de meeste stoelen als een 4 zits (2 tegenover elkaar) zijn gepositioneerd. Ook onmogelijk om makkelijk te werken, lezen of sowieso iets neer te zetten.

Het valt me ook op dat het comfort in de sprinter ver te zoeken is en je nergens iets neer kunt zetten. Maar dat geldt ook voor de nieuwere IC's, waarbij de meeste stoelen als een 4 zits (2 tegenover elkaar) zijn gepositioneerd. Ook onmogelijk om makkelijk te werken, lezen of sowieso iets neer te zetten.

Nieuwere IC's ? 

Alle treinen hebben viertjes in de ruimtes die bedoeld zijn om lekker samen te zitten met vrienden en waar gekletst kan worden in de andere coupes zijn het vooral tweetjes.  Het ligt er dus totaal aan WAAR je plaatsneemt in de trein en die verhouding is naar mijn idee niet veranderd met de renovatie van de Virm en ook de nieuwe ICNG kent verschillende coupe uitvoeringen.

 

Sprinters zijn helemaal niet bedoeld om in te werken en je kunt nu eenmaal niet aan alle wensen van reizigers tegemoet komen. Er zijn keuzes gemaakt en daar zul je je als reizieger bij neer moeten leggen, je kunt wensen aangeven maar die worden pas weer in latere plannen meegenomen.  Veranderingen komen pas als er nieuwe treinen besteld worden en voor de sprinters zal dat nog vele jaren duren aangezien de SLT nog zo’n 15 jaar op het spoor zal rijden en de oudste sprinter in gebruik is.

 

Reputatie 1

Het valt me ook op dat het comfort in de sprinter ver te zoeken is en je nergens iets neer kunt zetten. Maar dat geldt ook voor de nieuwere IC's, waarbij de meeste stoelen als een 4 zits (2 tegenover elkaar) zijn gepositioneerd. Ook onmogelijk om makkelijk te werken, lezen of sowieso iets neer te zetten.

Nieuwere IC's ? 

Alle treinen hebben viertjes in de ruimtes die bedoeld zijn om lekker samen te zitten met vrienden en waar gekletst kan worden in de andere coupes zijn het vooral tweetjes.  Het ligt er dus totaal aan WAAR je plaatsneemt in de trein en die verhouding is naar mijn idee niet veranderd met de renovatie van de Virm en ook de nieuwe ICNG kent verschillende coupe uitvoeringen.

 

Sprinters zijn helemaal niet bedoeld om in te werken en je kunt nu eenmaal niet aan alle wensen van reizigers tegemoet komen. Er zijn keuzes gemaakt en daar zul je je als reizieger bij neer moeten leggen, je kunt wensen aangeven maar die worden pas weer in latere plannen meegenomen.  Veranderingen komen pas als er nieuwe treinen besteld worden en voor de sprinters zal dat nog vele jaren duren aangezien de SLT nog zo’n 15 jaar op het spoor zal rijden en de oudste sprinter in gebruik is.

 

 

Ik heb het over de recentere IC's. Welke modellen dat zijn, weet ik niet. Degene met een licht gekleurde vloer en veel blauw qua inrichting. Dit model:
https://farm9.staticflickr.com/8490/29311468641_cef7ff3087_b.jpg

Oudere ic's hadden veel meer 2 zits. Kijk maar naar de IC direct. Daar heb je enkele 4 zits in een coupe, terwijl de nieuwere veel meer 4 zits hebben.

Verder begrijp ik de opmerking niet zo dat spinters niet bedoeld zijn om in te werken. Als ik opstap in Breda-Prinsenbeek en ik moet naar Nijmegen, ben ik ook 1+ uur onderweg. Waarom zou ik dan niet de behoefte hebben om te werken?

Dat is dus de ruimte waar iedereen gezellig met vrienden/familie kan gaan zitten om te kletsen, loop je naar boven of naar een ander coupe dan tref je een compleet andere indeling aan. Juist om mensen de keuze te geven waar ze willen zitten.

En de IC rijtuigen die zijn gewoon achterhaald, als je met vrienden weg bent wil je niet achter elkaar zitten maar elkaar gewoon kunnen zien zonder je nek te verdraaien en daar is in vboorzien bij deze dubbeldekkers.

Het idee achter de sprinters is dat je daar maar korte trajecten in reist en daar is de inrichting op gebaseerd, dat er in de praktijk mensen wel lange afstanden in reizen was/is niet de opzet van dit treintype. En reken voorlopig maar niet op aanpassingen van dit hele concept, misschien over een jaar of 15 als er weer nieuwe sprinters komen.

Reputatie 7
Badge

Veranderingen komen pas als er nieuwe treinen besteld worden en voor de sprinters zal dat nog vele jaren duren aangezien de SLT nog zo’n 15 jaar op het spoor zal rijden en de oudste sprinter in gebruik is.

 

Zo kort? De eerste SLT kwam pas in 2008 en ik dacht dat NS eerder 40 jaar met een trein deed dan 30, dus ik zou eerder nog 25 jaar hebben gegokt.

De geplande levensduur is 30 jaar bij de NS en ja, dat loopt wel eens uit.

Reputatie 1

Treinen krijgen wel een tussentijdse grote revisie, waarbij ook het interieur onder handen wordt genomen. SLT is nu zo'n 15 jaar oud en zal binnen een paar jaar dus ook aan de beurt zijn.

 

Sprinters stoppen vaker dan intercity's en dan is het niet handig als er iemand aan de gangpadkant zit die op z'n laptop aan het werk is, wanneer de reiziger aan de raamkant eruit wilt. Een oplossing zou kunnen zijn om de stoelen aan de raamkant van tafels te voorzien, en de stoelen aan de gangpadkant niet. 

 

Dan moeten het overigens wel fatsoenlijke tafels zijn, en niet van die veredelde koffiebekerhouders zoals in 1e klas in SNG. Dat zijn echt van die "Leuke poging, heb je geen fluit aan"-tafels.

Reageer