beantwoord

Waarom zijn treinen over het algemeen zo vuil?

  • 16 August 2022
  • 16 reacties
  • 790 Bekeken

Reputatie 1

Het lijkt of de treinen alsmaar smeriger worden.

Is de schoonmaakfrequentie NOG verder teruggeschroefd?

Ik reis eigenlijk altijd al in ‘treinkleren’ en kleed me om als ik een afspraak heb (met nette en/of lichte kleding kom je immers niet vlekvrij aan).

Treinen lijken de laatste tijd wel vaker op tijd lijkt het. Maar blijkbaar is het OF op tijd OF schoon bij onze blauw-gele vrienden 🤮

icon

Beste antwoord door Rene74 16 August 2022, 09:27

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Omdat de reizigers voor U viespeuken waren. Of van die brallerige pubertjes die aandacht zoeken met het rare idee dat alles mag-totdat een streng iemand komt die ze aanspreekt zodat ze dan al hun agressie, mede versterkt door die blikkies van blauw/grijs met rode stier, daarop kunnen botvieren. Of zo straalbezopen na het zoveelste festival dat alles ze ontgaat en alles uit hun klauwen valt. 

Omdat U ´smorgens reist en dan vanwege gebrek aan mensen die in nachtelijke tijden dat werk aan lage betaling willen doen juist de resten van eerder hieraan schuldig zijnde uitgaanspubliek van de avond tevoren dus niet hebben kunnen opruimen.

Als je ook maar even nieuws van de laatste tijd volgt, kan je zelf vast nog meer bedenken.

Dus gouwe kans: start een uitzendburo, zoek wat bereidwillige mensen die dit werk willen doen en meld je bij NS. Moet je opboksen tegen HAGA en ACITO. Bergen geld in korte tijd-of misschien is dat toch niet zo makkelijk.

Reputatie 1

Dank voor uw mening.

Dit is vuil van weken/maanden… zeker niet van 1 gezellig avondje.

Overigens is de trein minstens net zo ranzig als ik in de middag terugreis.

NS vraagt de hoofdprijs voor een ritje, dus ze kunnen vast wel een paar schoonmakers goed betalen.

Pure minachting van de klant en gevolg van trajectmonopoly.

Reputatie 7

Je moet het er maar mee doen, veel beter zal het komende tijd niet worden. Het is natuurlijk triest dat je vaak in de rommel zit en aan de vloer vastplakt, dit zou niet moeten, maar is dagelijks aan de orde. Ik zie het elke dag als ik reis, zelfs de 1e klas is soms een zwijnestal. Wat sommige reizigers uitvreten is niet te geloven. Maar goed, te weinig schoonmaakkrachten, te weinig tijd voor echt grondige reiniging en teveel viezeriken en nonchalante figuren als reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis ook al jaren in ‘treinkleren’. En zie de treinen steeds smeriger worden. Deels komt dat door gedrag reizigers, deels heb ik de indruk dat er minder schoonmaak is. Het reizen met de trein wordt zo steeds minder aantrekkelijk.

Reputatie 7
Badge +2

NS treinen heb ik eerlijk gezegd nooit echt schoon gevonden, ook voor de personeelstekorten was het een zwijnenstal. Grootste probleem zit 'm in het überhaupt niet hebben van tijd om de trein te reinigen: een IC Rotterdam - Groningen heeft 10 minuten keertijd in Rotterdam en in Groningen ook maar een half uur. In die tijd lukt grondig schoonmaken gewoon niet, dus dat moet 's nachts en dan zal ook niet elke trein dagelijks aan de beurt komen.

Kijk je over de grens dan vond ik gisteren bv. de Belgische treinen een heel stuk schoner en ook daar wemelt het van de personeel gezocht posters. Zelfde in Zwitserland trouwens.

Aannemelijk wordt daar gewoon het materieel niet zo extreem intensief ingezet als bij NS waardoor er tussendoor tijd is om schoon te maken en je niet in de nacht heel veel personeel tegelijkertijd nodig hebt. NS is wat dat betreft gewoon nogal doorgeslagen in efficiency, want het vroegere "niet instappen, trein wordt gereinigd" op de CTA's zie je tegenwoordig nergens meer. Terwijl dat best wel eens nodig is.

Uit Londen heb ik wel eens een filmpje gezien hoe ze daar de metro schoonmaken: die rijden ze gewoon in een enorme stofzuiger en mannen in witte pakken gaan dan in noodvaart de trein door met perslucht om vuil in de lucht te brengen wat gelijk wordt afgezogen. Wellicht is zoiets efficiënt genoeg voor NS?

Reputatie 1

Week later, toevallig hetzelfde treinstel (7616), hier is een week lang geen schoonmaker geweest.

Gauw weer een baan zoeken waarbij ik een auto heb.

Reputatie 6
Badge +2

Hè bah, jammer dat dit nog steeds niet schoongemaakt is. Ik heb je foto direct doorgezet, hopelijk kan dit alsnog snel gepoetst worden!

Reputatie 7
Badge +1

Week later, toevallig hetzelfde treinstel (7616), hier is een week lang geen schoonmaker geweest.

Gauw weer een baan zoeken waarbij ik een auto heb.

Ik zie dit soort vuiligheid ook vrijwel dagelijks voorbijkomen, veelal verbaas ik me erover hoe reizigers zo'n ontzettende puinzooi van treinen kunnen maken. Al vraag ik me door deze foto ook af of dit alles niet ontzettend versterkt wordt door de geringe schoonmaak. Want deze trein zal niet de enige zijn die een week lang zo smerig rondrijdt…

Het afgelopen jaar is wat mij betreft echt een dieptepunt qua schoonmaak, want zo smerig als het spul er nu veelal bij rijdt heb ik het nog nooit gezien. Zowel van binnen als van buiten.

Week later, toevallig hetzelfde treinstel (7616), hier is een week lang geen schoonmaker geweest.

Gauw weer een baan zoeken waarbij ik een auto heb.

Het Is ook niet zo snugger zo'n besmettelijke kleur vloerbedekking te kiezen.

Tja heel simpel is er enorm bezuinigd op de schoonmaak bij de NS. Als je op de rangeerterreinen werkt en ziet hoe weinig schoonmakers er maar zijn en de beperkte tijd die ze krijgen om een trein schoon te maken dan snapt iedereen dat een trein niet spik en span kan zijn.

De meeste dagen van de week wordt er alleen een bezem doorgehaald, prullenbakken geleegd en de wc's schoongemaakt. Het dweilen van de treinen gebeurt maar een enkele dag in de week, daardoor blijven dit soort dingen gedurende meerdere dagen zichtbaar.

Ook dit is weer een management dingetje, je kunt nml. ook op kwaliteit sturen in plaats van alleen op zoek zijn naar de laagste prijs voor een dienst.

@Jeroen 

De wereld wordt natuurlijk erg simpel als je steeds maar stelt dat NS overal meer geld aan moet uitgeven zonder te vertellen waar dat geld dan vandaan moet komen.

@Jeroen

De wereld wordt natuurlijk erg simpel als je steeds maar stelt dat NS overal meer geld aan moet uitgeven zonder te vertellen waar dat geld dan vandaan moet komen.

Beginnen met minder managers, dat zal al een hoop schelen.

Maar het is gewoon een feit dat er aanbestedingen zijn om de laagste prijs te krijgen waar kwaliteit onder lijdt.  Niet alleen bij de NS.

En dan piepen mensen zoals jij wel weer als er naar buiten komt dat deze mensen voor een …loon aan het werk zijn en dan spreek jij daar weer schande van.

 

 

@Jeroen

Sorry, maar je blijft de vraag ontwijken waar het geld vandaan moet komen voor al die loonsverhogingen. Van wat minder managers ga je echt geen enorme loonsverhoging betalen voor vele duizenden machinisten, conducteurs en schoonmakers.

@Jeroen

Sorry, maar je blijft de vraag ontwijken waar het geld vandaan moet komen voor al die loonsverhogingen. Van wat minder managers ga je echt geen enorme loonsverhoging betalen voor vele duizenden machinisten, conducteurs en schoonmakers.

Het ontbrekende deel mag Tamzin betalen.

En je hebt het over een enorme loonsverhoging voor NS personeel waar de schoonmaak niet onder valt. Die vallen onder een eigen CAO en worden ingehuurd, waar vroeger meer mensen de schoonmaak deden dan na de laatste aanbesteding. Dus ja, logisch dat treinen niet schoon worden als er bij elke aanbesteding met minder mensen gewerkt moet worden.

 

Maar onderbouw die enorme loonsverhoging eens want het is de NS die roept dat het om 20% gaat maar een onderbouwing van die 20% heb ik nergens gezien.

Daarbij is een deel een toezegging die eerder gedaan is door de NS qua pensioen, dat is tijdens Covid verlaagt en zou nu weer omhoog gaan. Zo'n toezegging moet je gewoon nakomen als management zijnde.

En je hebt blijkbaar geen idee hoeveel onnodige managers er rondlopen bij de NS, het wordt echt tijd dat ze de helft eruit schoppen waardoor de structuur ook werkbaarder wordt.

 

 

Worden de prijzen voor een treinkaartjes/abonnement voor de reiziger dan ook eens bevroren vanwege wanprestatie van de ns dit jaar?

Reputatie 7

Tja heel simpel is er enorm bezuinigd op de schoonmaak bij de NS. 

De meeste dagen van de week wordt er alleen een bezem doorgehaald, prullenbakken geleegd en de wc's schoongemaakt. Het dweilen van de treinen gebeurt maar een enkele dag in de week, daardoor blijven dit soort dingen gedurende meerdere dagen zichtbaar.

Zat vandaag weer in een rijtuig waar de prullenbakken totaal uitpuilden (zijn ook veel te klein en te smal voor die grote plastic bakken van maaltijdsalades....), overal rotzooi op de grond + natuurlijk weer dagenlang opgedroogde koffie en andere drank over de vloer. Op het toilet lag wat opgedroogd braaksel op de grond -te goor voor woorden.

Ja het is allemaal duur die schoonmaak en je moet ergens op bezuinigen maar je versterkt weer lekker het negatieve beeld mbt treinreizen. Hoge tarieven en dan in een zwijnestal zitten. Daar denkt NS dan niet aan. Zo blijven wel steeds meer mensen weg en kom je in een vicieuze cirkel. 

 

Reageer