Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3087 Bekeken

Reputatie 2

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk, dus veel mensen, ook zonder 1e klas kaartje, gaan daar nu zitten. En het zijn deels ook nogal rumoerige jongeren. De conducteur, die maar in 1 treinstel hoeft langs te gaan is, we zijn den bosch al gepasseerd, is nergens te bekennen. Ik reis 1e klas ondermeer vanwege de rust en betaal hiervoor ook ongeveer 2 keer zoveel. Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 


97 reacties

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 

Reputatie 6

Ik reis zelf alleen tweede klas, maar ik kan me helemaal inleven in de ergernis. Verschil in comfort tussen 1e en 2e klas is tegenwoordig al minimaal of afwezig, als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt, dan is het voordeel van 1e klas compleet weg. Ik zou zeggen: inderdaad met z’n allen stemmen met die voeten, zeg je 1e klas op. Als dat dan massaal gebeurt zijn er twee mogelijkheden, denk ik, en dat is ofwel NS is blij en heft alle 1e klas op. Het lijkt wel een beetje die kant op te gaan. Of ze zien toch wel een gat in de inkomsten en misschien gaan ze dan nog eens wat doen...

Reputatie 5

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk

Ik zat zelf een uur eerder in 'dezelfde' trein en dat was met twee treinstellen goed te doen. Ik vind de treinen "na" de spits op dit traject meestal veel te kort. Ook al meegemaakt dat mensen überhaupt niet meer mee konden.

Vooral op vrijdagavond, want dan heb je nog een grotere drukte na 18:30 dan op andere dagen, want buiten DalVoordeel, keuzedagen en actietickets etc gaat ook nog eens de geldigheid van WeekendVrij in. Er zijn ook meer mensen dan ooit met een (1e klas) WeekendVrij.

Reputatie 7

Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 

Ja, heel herkenbaar en inderdaad al duizend keer gemeld hier. Ik zou er niet teveel van verwachten, maak dit zelf ook alweer weken lang mee sinds ik van 2e klasabonnement, om opnieuw te proberen toch maar weer geswitcht ben naar 1e klas (inderdaad ook vanwege de hoop/verwachting op wat meer rust onderweg). Ik zie het nog even aan maar eigenlijk betaal je altijd extra voor iets wat je regelmatig niet krijgt. Voor de rode stoelen of de stopcontacten doe ik het niet... alleen maar voor het rustig(er) kunnen reizen.

 

 

Reputatie 7
Badge

Daarom mijd ik de 1e klasse bij binnenlandse reizen.

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.

Reputatie 7

Er zal vast wel eens gecontroleerd worden maar nog altijd veel en veel te weinig. Dat weten mensen. En dan kom je er met een verzoek om je te verplaatsen naar de 2e klas vanaf.

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Bij de eerste klas is die situatie nu in feite nog schrijnender. Dus of meer controleren (mijn voorkeur) of dan maar flink straffen zodat het niet meer loont.

Ik denk dat het ook een signaal afgeeft, dat je in de trein gewoon alles mag doen waar je zin in hebt. Toen ik kind was kwam dat niet in je hoofd op. Excessen zijn het gevolg van ongewilde zaken die al niet in de kiem gesmoord zijn.

Badge +3

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Reputatie 7

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam. Inderdaad @Robert B, "jou en jou en jou heb ik al gezien...." In mijn herinnering ging er geen student 1e klas zitten bij drukte, nou ja misschien een enkeling maar die werd er wel uitgepikt. Je ging bij drukte op de grond zitten met elkaar desnoods. Niet fijn maar we maakten wat van de rit en je wist eigenlijk niet beter dan dat dit voor kon komen. Het kwam niet bij ons op om te denken "wat kan mij het schelen ik ga gewoon onbetaald 1e klas zitten". 

Andere tijd, andere maatschappij, nog niet zoveel prinsjes en prinsesjes.

Badge +3

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam.

Off-topic verder, de studentenkaart kwam in 1991 volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct (volgens mij was Deetman en later Pim Fortuyn hoogste baas bij DUO).

Dit was mijn eerste 🤣 (the A-Team was toen een populaire serie dus sigaar erbij). Gouden tijden, en week of weekend maakte niets uit!

 

Reputatie 7
Badge +4

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

Badge +3

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

(off-topic) Zou goed kunnen, of een https://nl.wikipedia.org/wiki/Justus_van_Maurik_jr. (verkochten ze bij de studentensociëteit) en anders was het een Oud Kampen of Balmoral… over moraal gesproken 🤣

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Reputatie 6

Zeker andere tijden. Alkmaar - Nijmegen duurt zo'n twee uur. Geen conducteur gezien. Voorheen wist ik dat ik dan minstend 2x gezien werd (oftewel gecontroleerd). 

Badge +3

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Terug on topic, kat-en-muisspel, waarbij de muis wint.

De kat (conducteurs uitzonderingen daargelaten @Loes @Sander-VH) zijn een luie Garfield, “Ga vooral 2e klas zitten (of blijf lekker zitten en zie je NS Flex factuur)”.

Studenten lachen zich rot, want die zouden eigenlijk een handgeschreven UvB moeten krijgen. Maar nee… daar is geen tijd voor en bovendien moeten we dan gaan rekenen wat je 1e klas toeslag van station A naar B zou moeten zijn… (oh wacht, je hebt een 2e klas incheck dus vertrekstation is bekend).

Weet je wat, krijg je een UvB van nergens naar waar dan ook voor 50 euro (zonder recht op kwijtschelding) en hoeven we ook niet te rekenen! Dat zou pas wat zijn!

Ja maar… bij Flex kost dat maar 20 euro? Jammer dan beste student, einde verhaal!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Klasse wisselen zonder NS-abonnement

Heb je geen NS-abonnement, maar wel een geldige OV-chipkaart? Dan kun je ook upgraden naar de 1e klas.

  1. Ga naar de NS-kaartautomaat
  2. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  3. Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’
  4. Kies 'Vandaag 1e klas'
  5. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts. Als je uitcheckt verrekenen we automatisch de prijs van je reis. Of een e-ticket upgrade voor 10 euro (link naar bestelpagina even kwijt).

{Sarcasme/ironie off}….😴

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.



Ik ben echt heel benieuwd naar een antwoord op deze vraag.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.



Dus er gebeurt daadwerkelijk niks met de meldingen, in tegenstelling tot wat Erryt beweert? Anders zouden eerste klasreizigers veel vaker worden gecontroleerd. Waarom dan een dergelijke bewering doen? Dit ziet er meer uit dat er gewoon weer een dode mus vanuit de klantenservice op het forum wordt geslingerd.

Het aanspreken van iemand op hun functioneren zou ik zelf niet bestempelen als ‘er gebeurt niets'.

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Reputatie 7
Badge +1

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Deze klacht gaat op dit forum nu al een jaar of 5 mee. Als de teamleider hier daadwerkelijk iets mee zou doen dan hadden de reizigers dat inmiddels al lang moeten merken. Dus ik denk dat het gaat zoals @VIRM hier aangeeft.

Het aanspreken van iemand op hun functioneren zou ik zelf niet bestempelen als ‘er gebeurt niets'.



Dus nogmaals de vraag: wat doet NS concreet met de signalen die door reizigers worden doorgegeven? Erryt beweer dat er echt iets mee gebeurt. 

Zo moeilijk is mijn vraag toch niet? 

Reputatie 7

Vandaag van Breda naar Arnhem gereisd. De trein van 11.50 uit Breda was een los stel ICM met een klein stukje 1e klas erin. Het was enorm druk tussen Breda en Den Bosch en later ook tussen Nijmegen en Arnhem. Ik hoorde meerderen zeggen " tja geen zitplaats, dan gaan we maar 1e klas zitten" Het gevolg was een volle 1e klas, voor driekwart met studenten. Natuurlijk was deze trein veel te kort, maar het gemak waarmee mensen zomaar onbetaald 1e klas gaan zitten is enorm ergerlijk. De hele rit géén controle gehad in deze korte trein. Dat had toch makkelijk 2x op de hele rit gekund in dit treintje. NS heeft veel extra inkomsten gemist! 

Nu op de terugrit, de trein is langer maar het is wederom een volle 1e klas. Het is een gekoppelde ICM en mensen kunnen niet door de gehele trein lopen. Maar de meesten zijn in Den Bosch in het achterste (het kortste) deel gestapt (want dat stond het dichtst bij de roltrap...) waardoor de 1e klas wéér volzit met groepjes studenten met hun SRP omdat er bij lange na niet genoeg zitplek is. Niks tegen studenten maar 1e klas betalen doen ze niet in dit geval. Ik ging vroeger als student met mijn weekkaart dan 2e klas of in het halletje staan, maar de tijden zijn veranderd. En ook nu we bijna weer in Breda zijn, geen controle gehad de hele rit vanaf Arnhem.... Waarom in vredesnaam niet? Ik snap het gewoon niet.... Eerlijk kan ik het niet noemen. En het is geen uitzondering, het is dagelijkse praktijk.

 

Reputatie 4

Mensen denken tegenwoordig recht te hebben op een zitplek. Maar tegenwoordig wil men ook niet meer naast een vreemde zitten of even doorlopen waar nog wel plek is. Moet de trein vertrekken staan ze allemaal bij hetzelfde deurtje bij de trap. 10 meter verder lopen komt niet in ze op.

 

De echte overvolle treinen daargelaten hoor, maar de mentaliteit is idd om te janken. 

 

Daarentegen ook een paar keer naar Maastricht geweest de afgelopen tijd. 1 Treinstel VIRM en de hele rit van Adam naar Maastricht niemand gezien, zelfs geen serviceronde. En dat is dan ook weer om te janken.

 

Reageer