Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3091 Bekeken

Reputatie 2

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk, dus veel mensen, ook zonder 1e klas kaartje, gaan daar nu zitten. En het zijn deels ook nogal rumoerige jongeren. De conducteur, die maar in 1 treinstel hoeft langs te gaan is, we zijn den bosch al gepasseerd, is nergens te bekennen. Ik reis 1e klas ondermeer vanwege de rust en betaal hiervoor ook ongeveer 2 keer zoveel. Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 


97 reacties

Reputatie 7

Neen, en dus wordt daar gecontroleerd.

Reputatie 6

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

Reputatie 6

Zeker andere tijden. Alkmaar - Nijmegen duurt zo'n twee uur. Geen conducteur gezien. Voorheen wist ik dat ik dan minstend 2x gezien werd (oftewel gecontroleerd). 

Lees je eigen reactie eens terug: wat heeft privacy hier mee te maken? Het gaat om de controlekans in de eerste klas, en die ervaren heel veel reizigers als ondermaats. Dan kun je wel beweren dat het meevalt gelet op het aantal coulanceverzoeken, of dat er daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Maar in de praktijk valt het vies tegen. Reizigers die een stuk meer betalen mogen verwachten dat NS potverdriedubbeltjes eens wat ballen gaat tonen en een stuk meer gaat beboeten en controleren. In plaats daarvan is het weer het standaard Nederlandse terugtrekken in hun schulpje of struisvogelpolitiek bedrijven.

Dus graag even de moeite nemen om je bewering te onderbouwen. Anders moet je ze niet doen. En dan gaan we weer verder met de volgende mopperende klant die hier post over grijsrijders in de eerste klas. Want NS verdomt er iets aan te doen.   

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.

Badge +3

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam.

Off-topic verder, de studentenkaart kwam in 1991 volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct (volgens mij was Deetman en later Pim Fortuyn hoogste baas bij DUO).

Dit was mijn eerste 🤣 (the A-Team was toen een populaire serie dus sigaar erbij). Gouden tijden, en week of weekend maakte niets uit!

 

Reputatie 7

Vandaag van Breda naar Arnhem gereisd. De trein van 11.50 uit Breda was een los stel ICM met een klein stukje 1e klas erin. Het was enorm druk tussen Breda en Den Bosch en later ook tussen Nijmegen en Arnhem. Ik hoorde meerderen zeggen " tja geen zitplaats, dan gaan we maar 1e klas zitten" Het gevolg was een volle 1e klas, voor driekwart met studenten. Natuurlijk was deze trein veel te kort, maar het gemak waarmee mensen zomaar onbetaald 1e klas gaan zitten is enorm ergerlijk. De hele rit géén controle gehad in deze korte trein. Dat had toch makkelijk 2x op de hele rit gekund in dit treintje. NS heeft veel extra inkomsten gemist! 

Nu op de terugrit, de trein is langer maar het is wederom een volle 1e klas. Het is een gekoppelde ICM en mensen kunnen niet door de gehele trein lopen. Maar de meesten zijn in Den Bosch in het achterste (het kortste) deel gestapt (want dat stond het dichtst bij de roltrap...) waardoor de 1e klas wéér volzit met groepjes studenten met hun SRP omdat er bij lange na niet genoeg zitplek is. Niks tegen studenten maar 1e klas betalen doen ze niet in dit geval. Ik ging vroeger als student met mijn weekkaart dan 2e klas of in het halletje staan, maar de tijden zijn veranderd. En ook nu we bijna weer in Breda zijn, geen controle gehad de hele rit vanaf Arnhem.... Waarom in vredesnaam niet? Ik snap het gewoon niet.... Eerlijk kan ik het niet noemen. En het is geen uitzondering, het is dagelijkse praktijk.

 

Reputatie 6

Ik reis zelf alleen tweede klas, maar ik kan me helemaal inleven in de ergernis. Verschil in comfort tussen 1e en 2e klas is tegenwoordig al minimaal of afwezig, als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt, dan is het voordeel van 1e klas compleet weg. Ik zou zeggen: inderdaad met z’n allen stemmen met die voeten, zeg je 1e klas op. Als dat dan massaal gebeurt zijn er twee mogelijkheden, denk ik, en dat is ofwel NS is blij en heft alle 1e klas op. Het lijkt wel een beetje die kant op te gaan. Of ze zien toch wel een gat in de inkomsten en misschien gaan ze dan nog eens wat doen...

Reputatie 7

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Dagelijks krijgen 1e klas zwartrijders kennelijk boetes. Prima. Ik zie alleen bijna nooit een controlerende conducteur. Ik zit vrijwel dagelijks in de 1e klas, regelmatig ook langere afstanden en kan een boek schrijven over wat ik daar zie, hoor en ervaar. Vaak niets wat je verwacht van "1e klas reiservaring". Ik reis er niet mee vanwege de rode stoelen, maar de grote kans op rustig reizen. Dat wordt dus irritant wanneer er bijv. tussen Breda en Den Bosch een paar rumoerige studenten met hun OVweekkaart op weg naar school zijn, hun telefoon op de speaker hebben en duidelijk opmerken dat ze samen willen zitten en dus maar hier gaan zitten omdat de 2e klas "vol" is en ze niet willen staan. En natuurlijk komt er geen conducteur langs en hebben ze het toch maar weer mooi voor elkaar gekregen. Als dit nu een uitzondering was... oké. Maar nee er is echt iedere rit wel weer iets anders. Dan voel je je toch wel even behoorlijk geërgerd. Ik wel tenminste. Dat is niet wat je verwacht van 1e klas reizen.

Wat wil NS met de 1e klas, wat ziet NS zelf als de toegevoegde waarde ervan waarvoor je dus meer dient te betalen? 

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Reputatie 7
Badge +4

Ik reis sinds mijn 24e altijd eerste klas en blijf dat ook doen. Tot een paar jaar geleden zat in de eerste klas het werk- en leespubliek bestaande uit reizigers die wel wat meer voor comfort en vooral rust wilden betalen. 

Daar is helaas maar weinig meer van over. Een echte aso betaalt toch al niet te veel en kan dan in die gedachtengang dan net zo goed eerste klas reizen. Ik reis vrij veel en ik zie elke reis meerdere mensen zitten waarvan ik toch wel heel erg sterk de indruk heb dat ze zonder eersteklas kaartje reizen. En kom. niet aan met die onzin dat je dat niet zo kunt aanvoelen en dat je dat soort dingen niet mag denken. Ik heb veertig jaar lang een heel ander publiek gezien.

 

Helaas is het beleid dat controle en handhaving nog wel voorkomt, maar de meeste parasitaire reizigers kijken verbaasd op als naar een kaartje wordt gevraagd. Het kan natuurlijk ook niet los gezien worden van de verregaande maatschappelijke verhuftering en egocentriciteit van de laatste jaren. Opvallend is de veelvoorkomende mentaliteit waarbij  in wezen alles omgedraaid wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Meesten die met 2e klas kaartje in de 1e klas gaan zitten, vinden dat zij recht hebben op een zitplaats (naast elkaar, bij elkaar met een hele groep). Ze denken niet dat het mag, ze vinden dat het mag.

Reputatie 5

Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt.

Dit heb ik gisteravond meegemaakt. Nota bene een medewerker van NS belde de meldkamer om te vragen of er iemand langs kon komen. Vage figuren liepen namelijk rondjes en spraken elke reiziger aan in het Duits, je kon het wel negeren maar het gaf een onveilig gevoel en de betreffende medewerker vermoedde een afleidings actie van zakkenrollers. Ik hoorde hem bellen en vragen of er even iemand langs kon komen lopen, “treinnummer xxxx het zijn maar 4 bakken”. Het resultaat? Een korte omroep door de speakers “mogelijk zakkenrollers, let op uw spullen”… De medewerker stapte uit en ik ben een andere coupe gaan zoeken, en eigenlijk overal hing een nare sfeer van onbehoorlijke mensen die luidruchtig waren en languit stoelen bezet hielden. Uiteindelijk heb ik wel een plek gevonden en mijn rit kunnen uitzitten, ik wilde gewoon rustig werken.

Ik dacht nog dat er misschien maar 1 conducteur was die niet door de trein durfde te lopen. Bij aankomst op mijn station zag ik in de achterste machinistencabine twee conducteurs hun eigen prive feestje houden, het zag er gezellig uit. De trein wilden ze niet in, want daar was de sfeer grimmig, en ondanks die melding van onveiligheid hebben ze alle reizigers in de steek gelaten.

Reputatie 4

Mensen denken tegenwoordig recht te hebben op een zitplek. Maar tegenwoordig wil men ook niet meer naast een vreemde zitten of even doorlopen waar nog wel plek is. Moet de trein vertrekken staan ze allemaal bij hetzelfde deurtje bij de trap. 10 meter verder lopen komt niet in ze op.

 

De echte overvolle treinen daargelaten hoor, maar de mentaliteit is idd om te janken. 

 

Daarentegen ook een paar keer naar Maastricht geweest de afgelopen tijd. 1 Treinstel VIRM en de hele rit van Adam naar Maastricht niemand gezien, zelfs geen serviceronde. En dat is dan ook weer om te janken.

 

Reputatie 7

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam. Inderdaad @Robert B, "jou en jou en jou heb ik al gezien...." In mijn herinnering ging er geen student 1e klas zitten bij drukte, nou ja misschien een enkeling maar die werd er wel uitgepikt. Je ging bij drukte op de grond zitten met elkaar desnoods. Niet fijn maar we maakten wat van de rit en je wist eigenlijk niet beter dan dat dit voor kon komen. Het kwam niet bij ons op om te denken "wat kan mij het schelen ik ga gewoon onbetaald 1e klas zitten". 

Andere tijd, andere maatschappij, nog niet zoveel prinsjes en prinsesjes.

Reputatie 7

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Helaas is dit de zoveelste topic over dat conducteurs niet of nauwelijks controleren en mensen in eersteklas zitten, vaak ook zwartrijders. Hoe herken je hen? Ze staan al klaar bij de deuren en lopen (snel) direct langs de check-paaltjes. Vaak met capuchon op. Of ze zeggen het hardop tegen hun maten. Vooral tijdens drukte is dit een ding. 

Ik kan zeker begrijpen dat de TS twijfelt om nog te willen betalen voor eersteklas. Laatste keer dat ik gecontroleerd was, is ondertussen ook alweer 3 maanden geleden. Terwijl ik bijna dagelijks reis. Vandaag nog gezien bij mijn terugreis dat de conducteur de gehele rit in de machinistenruimte zat en alleen naar buiten kwam om de deuren te regelen. Daarna gelijk weer de machinistenruimte in totdat we bij volgend station komen. Op de heenrit ook niet, maar toen was de ochtendspits in een verkorte sprinter. 

Reputatie 7

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Ja.... heb ik enkele jaren geleden ook meegemaakt op Kreta. Contant betalen bij de "controleur" die zich door de drukte heenwurmde, al rijdend. Die man had een grote geldbuidel bij zich (zou hier ondenkbaar zijn!) Had je betaald kreeg je een papiertje in je hand gedrukt dat je buskaartje was. Ik vond het een hele beleving.

In de Portugese treinen heb je ook geen kans op zwartrijden. Opvallend ook er dat daar nauwelijks vervelend volk meereist (omdat iedereen weet hoe het daar werkt denk ik...) Direct na ieder station komt de conducteur langs. En hij weet wie hij al gezien heeft. Je kan, behalve uit automaat en bij loket, ook in de trein een kaartje kopen (iets duurder). Die conducteurs lopen continu te fluiten, controleren en te verkopen. Een grote portemonnee bij zich. En op het eindpunt maakten ze soms nog even snel een deel van de ramen schoon, simpel met een emmertje water en een spons. Het raam voor de machinist met een soort zachte bezem. Of haalden even wat afval weg uit de trein voordat ze gingen pauzeren of iets drinken.Die tijd was er ook want zo'n trein blijft wat langer op een eindpunt staan dan hier. Ik vond het een andere wereld!

Wat veel misverstanden oproept is dat NS nog steeds spreekt over "conducteurs" omdat daarmee de indruk wordt gewekt dat deze mensen een taak zou hebben t.a.v. de reizigers zoals tickets controleren en informatie geven.

Het Vlaamse woord "treinbegeleider" is een betere term, letterlijk iemand die de trein begeleidt en niet de reizigers. Vergelijkbaar met de mensen in de achterste cabine bij de Japanse spoorwegen (alhoewel die daar momenteel in hoog tempo worden afgeschaft om bezuinigingsreden).

Tja, na meer dan twee weken wacht ik nog op antwoord van een moderator. Maar zo te zien zijn die overgegaan op de typisch Nederlandse klantenservicetechnieken als het om lastige ragen gaat: negeren en in de verdediging schieten.
 

  1. Dan zou het handig zijn dat:

    NS eindelijk eens ophoudt met struisvogelen en deze Community een duidelijk doel geeft, en aangeeft waar je het wel en niet voor kunt gebruiken.
    2. Moderatoren geen beweringen doen die niet kloppen.
Reputatie 5

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Niemand vroeg hier om een namenlijst van iedereen die een boete heeft gekregen. Het was jouw verweer (zie eerste reply) dat "controle aan de orde van de dag" is. Jij kan daar verder geen informatie of cijfers over geven, maar daar vraagt ook helemaal niemand om. Een enkele keer lees je hier ook dat er een controle is geweest. Nou hang de vlag uit.

Waar om wordt gevraagd is een beleid om de eerste klas haar waarde te geven. Want die meerwaarde is er nu totaal niet. De klachten die ik hier lees gaan over precies die meerwaarde, en dat is waarom mensen hier vaak de vraag stellen waar ze nu eigenlijk voor betalen en of ze niet beter terug naar het goedkopere tweede klas tarief kunnen gaan. (de titel van dit topic)

En daar krijgen we geen antwoord op.

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Waar het om draait is natuurlijk de pakkans, dat er wel eens iemand een boete krijgt klopt ongetwijfeld.

Ik snap dat je hier weinig over kunt zeggen maar voor veel reizigers is het huidige probleem met de eerste klas natuurlijk wel een serieus punt.

Reputatie 7
Badge +3

Ohja, toen ik - buiten dit forum om - eens heb geklaagd over deze situatie kreeg ik als antwoord van de klantenservice dat NS medewerkers nou eenmaal met veel agressie te maken hadden, met de vraag of ik het nieuws wel had gevolgd. En dat er daarom minder gecontroleerd wordt. Ik vind zulke agressie ook echt niet oké, maar ik vind dit antwoord ook niet oké.

Het kip en het ei verhaal.

Ondertussen zie ik vrolijke NS spotjes op tv waar conducteurs glimlachend door de treinen lopen en controleren. Met dit wervingspotje voor nieuw personeel wordt een verkeerd beeld geschetst. De werkelijkheid is immers anders.

Net fietste er iemand in de hal van Alkmaar NS en probeerde ook door het poortje te fietsen maar dat ging niet snel genoeg open. De conductrice die het poortje er naast door ging zei niets, ook niet toen er na de poortjes (binnen poortjes) verder gefietst werd. Uiteindelijk heb ik diegene aangesproken.

Reageer