beantwoord

waarom zoveel controle met personeels tekort?

  • 2 May 2023
  • 16 reacties
  • 1002 Bekeken

Zoals iedereem weet zit de NS sinds heropening na de pandemie met flinke personeels en materiaal problemen. Ik reis elke dag naar Rotterdam vanaf Amersfoort, en moet toch zeggen dat mij wat rare dingen opvallen als je kijkt naar de statements van NS. 

Ik krijg vaak van NS-personeel te horen, en lees online, dat er echt te weinig werknemers zijn, waardoor ritten vervallen en er kortere treinen worden gestuurd. Blijkbaar, volgens de regels van NS, heb je bij een 7e treinstel weer een extra conducteur nodig voor de veiligheid. Andere spoorlijnen doen dit niet en zijn volgens de data net zo veilig, dus nodig is dit duidelijk niet. Dit is al de eerste indicatie dat jullie dus best wel wat meer moeite kunnen doen om de treinen meer te laten rijden. 

Ten tweede, met al die personeels tekorten, vraag ik me dan toch ook echt af hoe het kan dat ik zo vaak gecontroleerd wordt in de trein door twee conducteurs. De meeste dagen dat ik reis, wordt ik op de heen en terug weg gecontroleerd op inchecken, vaak door twee conducteurs. Dit gebeurt in verkorte treinen en de standaard treinen. 

Als er zo een tekort is aan personeel, dat al maanden lang de spoorwegen chaos zijn, mensen niet met treinen mee kunnen omdat ze te vol zijn, en mensem die flauwvallen van de volle heten treinen…is het dan niet een idee om te zeggen: in plaats van dat we al het personeel gebruiken voor controles en onze eigen wist beschermen, laten we wat meer risico lopen op zwartrijden (want dat schaadt alleen NS, ipv werkense mensen met minder tijd en geld) en gewoon fatsoenlijk de diensten draaien.

In plaats van 4 mensen bij een trein neerzetten om tegen alle passagiers te melden dat ze in de achterste twee treinen moeten instappen, laat die 4 werknemers/conducteurs los van elkaar werken, misschien kunnen jullie dan weer eens fatsoenlijk rijden. 

Ipv de winst van een miljoenen organisatie beschermen, zorg er eerst voor dat je service naar de samenleving fatsoenlijk loopt en mensen geen kosten hebben aan deze "lastige tijden" voor ns.

icon

Beste antwoord door Isitimela 2 May 2023, 17:09

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Hierom: 

 

Ik denk dat je letterlijk de enige bent in Nederland die klaagt over te veel controle. 

Reputatie 7
Badge +3

En twee conducteurs op een korte trein kan meerdere oorzaken hebben. Het kan iemand zijn die ingewerkt wordt (er is veel personeel aangenomen de laatste tijd), het kan een collega zijn die die trein  toevallig moet hebben en gezellig met z'n collega meeloopt, het kan een risico-traject zijn, etc.

Als er 4 mensen bij een trein staan om je te wijzen dat je in een ander deel moet instappen dan is dat meestal V&S en een PLP’er en zelden staat er dan een Hc bij.

En dat treinen niet rijden kan ook nog aan het aantal beschikbare machinisten liggen en een Hc kan niet even de trein voor je rijden.

Reputatie 7
Badge +3

@Bobtor allereerst, dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen hier niets in het management wijzigen, maar misschien kun jij bij NS gaan werken?

Minder controle levert meer zwartrijders en meer agressie op, waardoor nog meer treinreizigers de trein zullen mijden. Voor jou levert dat in het gunstige geval een zitplaats, in een minder gunstig geval een vechtpartij.

Reputatie 7
Badge

Naar mijn smaak is er juist te weinig controle. Ik heb dan ook geen idee waar ts het over heeft hoor. 

Het valt inderdaad op dat er vaak in korte treinen twee conducteurs zijn.

Anderzijds zie ik ook treinen met 8 bakken Flirt of SLT en zonder tweede conducteur. Ik dacht dat 7 bakken het maximum was of is dat voor sprinters hoger?

Reputatie 7
Badge +3

Voor sprinters is het inderdaad meer bakken.

 

Reputatie 7
Badge

Het valt inderdaad op dat er vaak in korte treinen twee conducteurs zijn.

Anderzijds zie ik ook treinen met 8 bakken Flirt of SLT en zonder tweede conducteur. Ik dacht dat 7 bakken het maximum was of is dat voor sprinters hoger?

1 conducteur mag maximaal 10 bakken SLT meenemen, dat komt overeen met 7 bakken ‘oud’ materieel.

Verder lopen er (zoals mrfreeze ook al aangeeft) veel conducteurs in opleiding met een mentor HC mee, waardoor je dus geregeld 2 conducteurs op 1 trein zult treffen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zullen nu juist door het personeelstekort meer conducteurs in opleiding zijn. En het is dan toch alleen maar goed dat die nieuwe conducteurs dan ook geleerd wordt dat er regelmatig gecontroleerd moet worden. 

Badge +3

Voor sprinters is het inderdaad meer bakken.

 

Mooi overzicht (zeker voor wie plaatjes snapt). Bij ICD/HSL (dus ook de 1100 Den Haag - Eindhoven) altijd 2 HC’s?

Dacht altijd dat die extra HC vanwege de tunnels op de HSL (beperkte communicatiemogelijkheden) nodig was.

Maar ja dan zou dat tussen Amsterdam Zuid en Schiphol ook zijn, en die communicatie is er echt wel.

Reputatie 7
Badge

Alleen zwartrijders klagen dat er teveel controle is.

Reputatie 6

Zoals iedereem weet zit de NS sinds heropening na de pandemie met flinke personeels en materiaal problemen. Ik reis elke dag naar Rotterdam vanaf Amersfoort, en moet toch zeggen dat mij wat rare dingen opvallen als je kijkt naar de statements van NS. 

Ik krijg vaak van NS-personeel te horen, en lees online, dat er echt te weinig werknemers zijn, waardoor ritten vervallen en er kortere treinen worden gestuurd. Blijkbaar, volgens de regels van NS, heb je bij een 7e treinstel weer een extra conducteur nodig voor de veiligheid. Andere spoorlijnen doen dit niet en zijn volgens de data net zo veilig, dus nodig is dit duidelijk niet. Dit is al de eerste indicatie dat jullie dus best wel wat meer moeite kunnen doen om de treinen meer te laten rijden. 

Ten tweede, met al die personeels tekorten, vraag ik me dan toch ook echt af hoe het kan dat ik zo vaak gecontroleerd wordt in de trein door twee conducteurs. De meeste dagen dat ik reis, wordt ik op de heen en terug weg gecontroleerd op inchecken, vaak door twee conducteurs. Dit gebeurt in verkorte treinen en de standaard treinen. 

Als er zo een tekort is aan personeel, dat al maanden lang de spoorwegen chaos zijn, mensen niet met treinen mee kunnen omdat ze te vol zijn, en mensem die flauwvallen van de volle heten treinen…is het dan niet een idee om te zeggen: in plaats van dat we al het personeel gebruiken voor controles en onze eigen wist beschermen, laten we wat meer risico lopen op zwartrijden (want dat schaadt alleen NS, ipv werkense mensen met minder tijd en geld) en gewoon fatsoenlijk de diensten draaien.

In plaats van 4 mensen bij een trein neerzetten om tegen alle passagiers te melden dat ze in de achterste twee treinen moeten instappen, laat die 4 werknemers/conducteurs los van elkaar werken, misschien kunnen jullie dan weer eens fatsoenlijk rijden. 

Ipv de winst van een miljoenen organisatie beschermen, zorg er eerst voor dat je service naar de samenleving fatsoenlijk loopt en mensen geen kosten hebben aan deze "lastige tijden" voor ns.

Srry maar ik kan jou op deze manier niet serieus nemen. Dit is vragen om te mogen zwartrijden, echt niet. Controle is onderdeel van mijn werk en zal ik altijd doen. Je betaalt je boodschappen toch ook niet niet omdat er geen steekproef is bij de zelfscan? Gewoon betalen voor je reis en wees blij met de zichtbaarheid in de trein

Reputatie 7
Badge

Srry maar ik kan jou op deze manier niet serieus nemen. Dit is vragen om te mogen zwartrijden, echt niet. Controle is onderdeel van mijn werk en zal ik altijd doen. Je betaalt je boodschappen toch ook niet niet omdat er geen steekproef is bij de zelfscan? Gewoon betalen voor je reis en wees blij met de zichtbaarheid in de trein

 

Hoe bedoel je zichtbaarheid? Jullie zijn meestal gewoon onzichtbaar. 

En controleer eens wat vaker zou ik zeggen. Ik zie haast nooit geen controlle in de trein namelijk. 

Reputatie 7
Badge

Voor sprinters is het inderdaad meer bakken.

 

Waarom moet er met 3*4 bakken VIRM een extra conducteur mee t.o.v. 2*6 bakken? Een conducteur per treinstel klinkt natuurlijk wel logisch, maar los van het feit dat conducteurs zich niet verdelen over treinstellen maar gezellig bij elkaar blijven, is deze redenering ook niet naar ander materieel doorgetrokken. Bijvoorbeeld 9 bakken ICM kan ook alleen met 3 treinstellen en mag wel met maar 2 conducteurs.

Reputatie 7

Voor sprinters is het inderdaad meer bakken.

 

Waarom moet er met 3*4 bakken VIRM een extra conducteur mee t.o.v. 2*6 bakken? Een conducteur per treinstel klinkt natuurlijk wel logisch, maar los van het feit dat conducteurs zich niet verdelen over treinstellen maar gezellig bij elkaar blijven, is deze redenering ook niet naar ander materieel doorgetrokken. Bijvoorbeeld 9 bakken ICM kan ook alleen met 3 treinstellen en mag wel met maar 2 conducteurs.

 

Een dubbeldekker met 2 verdiepingen per bak is anders dan enkeldeksmaterieel

Alleen zwartrijders klagen over ‘te veel controle’, Overgens zie ik zelf (bijna) nooit een condecteur de trein doorlopen, laat staan controleren. Er moet ook ergens een grens getrokken worden waneer er een extra HC op een trein wordt gezet. Ook heeft de NS relatief veel dubbeldeks matrieel vergeleken met andere landen, waardoor een trein bijna verdubbeld in capacitiet, en met o.a agressieve reizigers is het toch wat fijner om op zo'n trein dan een extra HC te hebben, vooral verder van stations af.

Reageer