Zoals iedereem weet zit de NS sinds heropening na de pandemie met flinke personeels en materiaal problemen. Ik reis elke dag naar Rotterdam vanaf Amersfoort, en moet toch zeggen dat mij wat rare dingen opvallen als je kijkt naar de statements van NS.
Ik krijg vaak van NS-personeel te horen, en lees online, dat er echt te weinig werknemers zijn, waardoor ritten vervallen en er kortere treinen worden gestuurd. Blijkbaar, volgens de regels van NS, heb je bij een 7e treinstel weer een extra conducteur nodig voor de veiligheid. Andere spoorlijnen doen dit niet en zijn volgens de data net zo veilig, dus nodig is dit duidelijk niet. Dit is al de eerste indicatie dat jullie dus best wel wat meer moeite kunnen doen om de treinen meer te laten rijden.
Ten tweede, met al die personeels tekorten, vraag ik me dan toch ook echt af hoe het kan dat ik zo vaak gecontroleerd wordt in de trein door twee conducteurs. De meeste dagen dat ik reis, wordt ik op de heen en terug weg gecontroleerd op inchecken, vaak door twee conducteurs. Dit gebeurt in verkorte treinen en de standaard treinen.
Als er zo een tekort is aan personeel, dat al maanden lang de spoorwegen chaos zijn, mensen niet met treinen mee kunnen omdat ze te vol zijn, en mensem die flauwvallen van de volle heten treinen…is het dan niet een idee om te zeggen: in plaats van dat we al het personeel gebruiken voor controles en onze eigen wist beschermen, laten we wat meer risico lopen op zwartrijden (want dat schaadt alleen NS, ipv werkense mensen met minder tijd en geld) en gewoon fatsoenlijk de diensten draaien.
In plaats van 4 mensen bij een trein neerzetten om tegen alle passagiers te melden dat ze in de achterste twee treinen moeten instappen, laat die 4 werknemers/conducteurs los van elkaar werken, misschien kunnen jullie dan weer eens fatsoenlijk rijden.
Ipv de winst van een miljoenen organisatie beschermen, zorg er eerst voor dat je service naar de samenleving fatsoenlijk loopt en mensen geen kosten hebben aan deze "lastige tijden" voor ns.