Waarschuwen voor drukte door voetbalfans | NS Community
beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1942 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 210 reacties

Zojuist een van de meest onaangename treinreiservaringen in jaren meegemaakt. In de intercity van Nijmegen richting Den Helder werd tussen Utrecht en Amsterdam ineens omgeroepen dat deze een extra stop zou maken op station Amsterdam Bijlmer-Arena. Ik vermoedde in eerste instantie vanwege werkzaamheden ofzo.

Niets bleek minder waar, die extra stop was om een horde van honderden Ajax-fans in te laten stappen! De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voornaamste vraag: waarom waarschuwt NS de normale reizigers hier niet even voor? Is hier niet juist ook die ‘druktemelder’ voor bedoeld?! Had ik dit geweten had ik uiteraard een alternatieve verbinding genomen. En als NS dit kennelijk al vooraf wist (vanwege die extra ingelaste stop), waarom wordt er geen ruimere trein ingezet?!

icon

Beste antwoord door MoDe 10 April 2022, 00:47

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De druktemelder is op basis van reizen in het verleden + aangemelde reizen.

In de periode dat ik veel in het weekend moest reizen hield ik de voetbalkalender bij om drukke supporterstreinen te vermijden. Zo probeerde ik ook de drukte van Ziggo Dome voor te zijn. Dat lukte niet altijd, omdat ik soms aan bepaalde tijden vast zat, maar als ik er omheen kon plannen was dat wel fijn.

Waarom de trein een extra stop maakte, kan zijn omdat het perron te vol was. Extra stop wordt meestal wel aangekondigd. Stond die niet in de planner vermeld? Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Reputatie 5

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Kortom: NS wéét dat er veel voetbalfans rond dat tijdstip op het station zullen zijn, zet desalniettemin een kort treintje in, en waarschuwt zijn ‘normale’ reizigers niet even vooraf ervoor dat ze plotseling temidden van een stomdronken joelende menigte zullen gaan belanden. Waarom!?! Deze trein was nota bene ook nog onderdeel van de aanbevolen omreisroute in verband met werkzaamheden tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Moet je als treinreiziger tegenwoordig ook zelf nog de voetbalkalender in de gaten houden om te weten of je reis een klein beetje normaal zal verlopen?

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Bij voetbalwedstrijden in de Arena maken zowel voor als na de wedstrijd alle intercity's (in beide richtingen) een extra stop in Amsterdam Bijlmer/Arena. Die stops worden ruim een week van tevoren in de reisplanner verwerkt. Dat is al jaren zo.

Bij voetbalwedstrijden in de Rotterdamse Kuip en de Grolsch Veste geldt een soortgelijke regeling. Idem dito voor evenementen in de Arena, de RAI of de Ziggo Dome.

De druktemelder is slechts een automatisch gegenereerde indicatie van de verwachte drukte op basis van meetgegevens uit het verleden. Die houdt geen rekening met beurzen, voetbalwedstrijden, tentoonstellingen, popconcerten, carnaval, festivals en wat er dagelijks verder nog aan evenementen voorbij komt.

Reputatie 7
Badge

Gewoon van te voren kijken welke voetbalwedstrijden of evenementen er zijn en daarop je reis aanpassen. 

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Reputatie 7

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

Ik kijk altijd naar voetbalschema's hier, en ook festivalkalenders. Ik wil bijv. in de avond van Koningsdag 538 en van Breda Live echt niet in de trein zitten. Ook dan doet ieder wat hij of zij wil. Heb het eens meegemaakt, nooit meer.

Reputatie 5

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

Ik kijk altijd naar voetbalschema's hier, en ook festivalkalenders. Ik wil bijv. in de avond van Koningsdag 538 en van Breda Live echt niet in de trein zitten. Ook dan doet ieder wat hij of zij wil. Heb het eens meegemaakt, nooit meer.

Precies dat zou ik zielsgraag hebben gedaan, die situatie vermijden! In tegenstelling tot andere, ervaren treinreizigers check ik niet voortdurend het speelschema van Ajax.

Mijns inziens had NS er veel meer aan kunnen doen om de ellende tenminste te verminderen. Even de conducteur in Utrecht laten omroepen om de normale reizigers te waarschuwen bijvoorbeeld. Dan was ik daar uitgestapt en had ik een half uurtje gewacht. Als ik het goed begrijp geeft de druktemelder dus de reguliere drukte aan, dan is het des te stuitender dat NS uitgerekend deze ene specifieke trein opoffert voor voetbalvervoer. Nogmaals, het was een korte dubbeldekker van slechts 4 wagons - als deze iets langer was geweest, zou het geen sardientjesblik zijn geworden. Ik vind het een schoffering richting normale, betalende reizigers. Want inderdaad golden er voor de voetbalfans totaal geen regels. Een medereiziger vroeg nog aan de dronken meute of ze wel een kaartje voor de 1e klas hadden; hij werd vierkant uitgelachen en kreeg als antwoord dat ze überhaupt geen kaartje voor de trein hadden.

Reputatie 6

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. De situatie proberen te vermijden is het enige denk ik 

 

Je kunt daar wel degelijk wat aan doen, maar wij kiezen ervoor om dat niet te doen. “Te Duur”. Kortzichtige rechtse doctrine. Je zou kunnen beginnen met voordat je vertrek de hele trein door te lopen en iedereen die zich niet aan de regels houdt gewoon buiten te zetten. Lijkt me dat de vervoersplicht vervalt als men zich niet aan de regels houdt.

Pas op het moment dat men zich gaat realiseren dat er ook voor hun (de voetbalsupporters) regels gelden, gaat er wat gebeuren. Zolang je alles accepteert ben je totaal machteloos.

Ik wil daar best wat extra belasting voor betalen, ook al zal ik zelf nooit in die trein zitten. Er zijn toch gewoon geen worden voor!

Overigens, waar zijn de supporters-bussen gebleven dan, dat lijkt me een prima oplossing!

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, waar zijn de supporters-bussen gebleven dan, dat lijkt me een prima oplossing!

Bussen voor thuissupporters? Supportersbussen worden alleen ingezet voor uitsupporters voor het vervoer van het thuisstadion naar het uitstadion. Dit waren ‘gewoon’ mensen op weg naar huis met het reguliere OV.

Reputatie 6

Je ziet al dat ik geen voetbalfan ben, daar denk ik niet bij na 😉

Maar los daarvan, kan nog steeds natuurlijk. De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Reputatie 5

NS moet allang van die voetbalwedstrijd op de hoogte zijn geweest, want anders was er geen extra stop op Bijlmer-Arena ingepland. Voor de duidelijkheid, die stop was niet spontaan: hij stond ook op de informatieschermen (ik was zo naief dat ik niet meteen deze ellende erachter vermoedde).

Bij voetbalwedstrijden in de Arena maken zowel voor als na de wedstrijd alle intercity's (in beide richtingen) een extra stop in Amsterdam Bijlmer/Arena. Die stops worden ruim een week van tevoren in de reisplanner verwerkt. Dat is al jaren zo.

Bij voetbalwedstrijden in de Rotterdamse Kuip en de Grolsch Veste geldt een soortgelijke regeling. Idem dito voor evenementen in de Arena, de RAI of de Ziggo Dome.

De druktemelder is slechts een automatisch gegenereerde indicatie van de verwachte drukte op basis van meetgegevens uit het verleden. Die houdt geen rekening met beurzen, voetbalwedstrijden, tentoonstellingen, popconcerten, carnaval, festivals en wat er dagelijks verder nog aan evenementen voorbij komt.

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

Je ziet al dat ik geen voetbalfan ben, daar denk ik niet bij na 😉

Zelfkennis.

Maar los daarvan, kan nog steeds natuurlijk. De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

De stations Bijlmer en Duivendrecht zijn vlak bij het stadion, dus dat wordt dan een busritje van 500 meter. In de praktijk lopen de mensen gewoon naar trein, metro of parkeergarage. Wel zou in- en uitgangscontrole op de stations Bijlmer en Duivendrecht wellicht wat helpen. Maar een Neanderthaler blijft natuurlijk wel een Neanderthaler.

Reputatie 7
Badge

 

De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Stations als Rotterdam Stadion, Enschede Kennispark, Amsterdam Bijlmer/Arena en Duivendrecht zijn juist neergezet zodat dit busvervoer niet meer nodig is. Spaart veel bussen uit.

 

De thuis-supporters eerst met bussen uit het stadion naar verschillende stations brengen, dan is de stroom al véél kleiner, minder massaal en denk ik, daardoor minder ellende.

Stations als Rotterdam Stadion, Enschede Kennispark, Amsterdam Bijlmer/Arena en Duivendrecht zijn juist neergezet zodat dit busvervoer niet meer nodig is. Spaart veel bussen uit.

Enschede Kennispark is primair neergezet voor de u universiteit. Het stadion is bijvangst in de avond en het weekend.

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

Die treinen van Blauwnet zijn normaal in de avond en het weekend kort (los driewagenstel) en rijden daarnaast maar om het halfuur. Dan moet je wel versterken. Daar komt bij dat het station/stadion midden in het weiland tussen Enschede en Hengelo liggen en er daardoor ook veel lokale bezoekers zijn die met de trein gaan en niet met de fiets..

Op Bijlmer-Arena stoppen bij voetbalwedstrijden 8 intercity's per uur/per richting dus daar is standaard al veel meer capaciteit te meer daar ook nog een flink deel van de supporters met de metro of via Duivendrecht reist. Bij een wedstrijd in de avond is extra versterken dan vaak niet of slechts gedeeltelijk nodig.

Bij wedstrijden van Nederlands Elftal wordt overigens meestal wel versterkt omdat de toeschouwers dan overal vandaan komen. Bij wedstrijden van Ajax komt het grootste deel natuurlijk sowieso uit Amsterdam zelf.

 

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

 

Ik las trouwens bij u ook nergens dat er mensen op het perron achterbleven. Of was dat wel zo?

Reputatie 5

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

 

Ik las trouwens bij u ook nergens dat er mensen op het perron achterbleven. Of was dat wel zo?

Hoe druk het destijds enkele jaren geleden bij Blauwnet uiteindelijk was weet ik niet. Ik ging toen sowieso niet verder dan Almelo. Wel staat me dus nog goed bij dat die trein langer was dan ik ooit op die lijn had gezien, zelfs in de doordeweekse spits niet.

Als u bedoelt of er gisteravond op Bijlmer-Arena mensen achterbleven. Jazeker! Het perron stond propvol, niet iedere voetbalfan kon (of wilde) zich nog in de trein wurmen. In de trein zelf stonden alle balkons en gangpaden vol.

Reputatie 5

 

 

Interessant dat u andere voorbeelden noemt. Ik herinner me dat ik voor de corona-crisis eens op een rustige avond in een extreem lange trein van Blauwnet stapte (volle lengte van het perron). Daarover raakte ik toen met de conducteur aan de praat, die mij toen uitlegde dat er op dat moment in de Grolsch Veste werd gevoetbald en al die extra zitplaatsen later vanaf Enschede Kennispark echt wel nodig zouden zijn. Zo kan het dus ook.

Die treinen van Blauwnet zijn normaal in de avond en het weekend kort (los driewagenstel) en rijden daarnaast maar om het halfuur. Dan moet je wel versterken. Daar komt bij dat het station/stadion midden in het weiland tussen Enschede en Hengelo liggen en er daardoor ook veel lokale bezoekers zijn die met de trein gaan en niet met de fiets..

Op Bijlmer-Arena stoppen bij voetbalwedstrijden 8 intercity's per uur/per richting dus daar is standaard al veel meer capaciteit te meer daar ook nog een flink deel van de supporters met de metro of via Duivendrecht reist. Bij een wedstrijd in de avond is extra versterken dan vaak niet of slechts gedeeltelijk nodig.

Bij wedstrijden van Nederlands Elftal wordt overigens meestal wel versterkt omdat de toeschouwers dan overal vandaan komen. Bij wedstrijden van Ajax komt het grootste deel natuurlijk sowieso uit Amsterdam zelf.

 

Op zaterdagavond rijden er maar 4 intercity's per uur tussen Utrecht en Amsterdam. Voor zover ik nu kan herleiden hebben die alleen tussen 21:54 en 22:39u extra stops bij de Arena gemaakt, in totaal 4x een extra stop richting Amsterdam dus.

Reputatie 5

Het betrof deze trein overigens:

Ik kon de ellende gelukkig op Amsterdam ontvluchten, maar gezien de oplopende verdere vertraging vermoed ik dat de rit nog tot diep in Noord-Holland een groot feest moet zijn geweest.

Reputatie 7

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

Die voetbalsupporters zijn toch nog van een andere orde. Ik voel me daarbij in de trein gezien vroegere ervaringen gewoon niet veilig. Het is voor een flink deel van die groep massaal, opgefokt machogedrag waarbij de meest vreselijke teksten je soms om de oren vliegen inclusief de woorden met een K.

Afgelopen donderdag reisde ik halverwege de middag van Den Haag HS naar Roosendaal en tot Rotterdam zat het ook vol supporters. Geen heel extreem gedrag maar wel trays vol met blikken bier in de 1e klas (want de trein zat zo vol dat er velen moesten staan en dus maar 1e klas gingen zitten, zoals inmiddels heel gewoon is) en daar werd dus flink gedronken en geboerd. Een hoop lawaai erbij. Leuk om zo te reizen 👎. Gelukkig rookten ze niet maar zag de sigaretten wel liggen. Geen conducteur gezien de hele rit tot Roosendaal, gelukkig werd het na Rotterdam rustig.

Dat er een groep mensen bezwaar heeft tegen meerdere regels en verboden in de trein onderschrijf ik. Maar dat betekent niet dat je ze maar aan je laars kan lappen. Toch gebeurt het, heel asociaal, en ze komen er mee weg.

 

 

Reputatie 6

+1

Je kunt het oneens zijn met regels, maar het gevolg daarvan moet zijn dat je afziet van de dienst, niet dat je de regel naast je neer legt. Dat schijnt een erg moeilijk concept te zijn.

@egh

U vergeet de intercity's Schiphol-Utrecht die ook stoppen op Amsterdam Bijlmer. Daarnaast zijn er ook nog sprinters.

Verder zie ik in de reisplanner dan vrijwel alle intercity's later op de avond ook in Bijlmer-Arena hebben gestopt. Zowel die van Eindhoven naar Enkhuizen als die van Arnhem naar Alkmaar 

+1

Je kunt het oneens zijn met regels, maar het gevolg daarvan moet zijn dat je afziet van de dienst, niet dat je de regel naast je neer legt. Dat schijnt een erg moeilijk concept te zijn.

Ja, dat is de theorie. Aan het rookverbod is NS natuurlijk wettelijk gebonden maar de huidige situatie met de eerste klas en de stiltecoupe zijn huisgemaakt. NS heeft daar geen visie op ondanks dat daar al jarenlang problemen mee zijn.

Ook in mijn kennissenkring van hele normale mensen zien de meesten het nut van een eerste klas bijv. totaal niet in. Het vreet ruimte die 80-90% van de tijd leeg rondrijdt zo is mening.

Zelfde t.a.v. de stiltecoupe: wie wil werken moet dat maar thuis of op kantoor doen en daarvoor niet anderen allerlei restricties in de trein willen opleggen is de reactie die ik vaak hoor. Het valt me op dat vooral ook veel 50/60+'ers bezwaar tegen de stiltecoupe hebben.

Reputatie 6

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt. Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). Het probleem is niet het gebruik van de mobiele telefoon, het probleem is dat mensen er zo hard in toeteren.

Ik geloof niet dat wij als reizigers een mening moeten hebben over zaken die wij niet gebruiken, dat is echt weer zo typisch Nederlands.

Ik begrijp niet waarom elke regel die opgelegd wordt altijd uitgebreid bediscussieerd moet woren. Als NS continu met 20% lege bakken wil rondrijden, dan moeten ze dat vooral doen. Aan de andere kant zouden wij als gebruikers moeten stemmen met onze voeten, als wij vinden dat er consequent te weinig zitplaatsen zijn voor de tweede klasse (en dat geloof ik best), dan moeten we als reiziger maar eens een paar dagen in staking gaan. Of op een partij stemmen die voor meer invloed op NS is vanuit de politiek.

Of gewoon een eerste klasse kaartje kopen...

Reageer