beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1951 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7

Ook in mijn kennissenkring van hele normale mensen zien de meesten het nut van een eerste klas bijv. totaal niet in. Het vreet ruimte die 80-90% van de tijd leeg rondrijdt zo is mening.

Zelfde t.a.v. stiltecoupe: wie wil werken moet dat maar thuis of op kantoor doen en daarvoor niet anderen allerlei restricties in de trein willen opleggen is de reactie die ik vaak hoor. Het valt me op dat vooral ook veel 50/60+'ers bezwaar tegen de stiltecoupe hebben.

Die vraag hoor ik zo vaak gesteld worden, waarom er nog 1e klas is, voor zover je dat zo kan noemen. Het is aan NS om dat te beargumenteren. Rustiger kunnen reizen en een soort verkapte bijna 100% zitplaatsgarantie tegen hoger tarief? Echt visie erop ontbreekt inderdaad.

En ook waarom de stiltecoupé er is gekomen. Niet zomaar natuurlijk, op veler verzoek blijkbaar. Anders was NS er niet mee begonnen. Als je niet stil wilt zijn kan je ergens anders gaan zitten. O nee.... ik vind het zo druk in de andere coupé of ik heb geen zin om nog verder te lopen, of ik kan mijn kind toch niet stil houden, dus dan is het jammer voor een ander, die gaat maar thuis lezen.

Veel Nederlanders zijn eigenzinnig en zelfgericht, blijkt vaak, zo van ik bepaal zelf wel wat kan.

De regels zijn er nu eenmaal, die kunnen uiteindelijk wijzigen, maar dat bepaalt NS natuurlijk en tot die tijd dien je je er wel aan te houden. Als je een beetje sociaal bent tenminste.

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Reputatie 7

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB - kinderafdeling, rustzone, werkrijtuig, gezinscoupé, allemaal in één intercity. Alleen : daar werkt het wel! 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB. Alleen : daar werkt het wel! 

De SBB zit ondanks alle coronasubsidies inmiddels financieel aan de grond en moet de komende jaren 6 miljard Sfr bezuinigingen. Zo goed gaat het daar niet.

Reputatie 7

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Zo gaat dat niet alleen hier. Zo gaat dat in andere landen ook. Voor elke doelgroepen wat wils. Zie de SBB. Alleen : daar werkt het wel! 

De SBB zit ondanks alle coronasubsidies inmiddels financieel aan de grond en moet de komende jaren 6 miljard Sfr bezuinigingen. Zo goed gaat het daar niet.

Daar ging het niet over. Het ging over de werking en het aanbieden van verschillende coupés voor verschillende doelgroepen / situaties en doet SBB heel goed en levert geen problemen op. Maar eigenlijk ging dit topic over vervoer van voetbal"fans" trouwens 🤣 

Reputatie 7
Badge +3

De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Voor voetbalfans gelden in treinen geen regels. Het is even slikken en accepteren. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ja wat kan je er tegen doen. 

Dat geldt natuurlijk net zo goed voor studenten, scholieren en uitgaanspubliek.

In NS HQ leeft men echter in een sprookjeswereld waarin iedereen zich aan de regels houdt, dus nergens rookt, stil is in de stiltecoupe, betaalt voor de eerste klas, etc.

Verder moet je niet onderschatten dat er een flinke groep mensen is die ook principiële bezwaren heeft tegen rookverboden, eerste klas en stiltecoupe.

Ik reis liever met de particuliere vervoerders die wat minder naïef zijn.

De mensen die nu roken in de treinen zijn vaak mensen die na het rookverbod in OV zijn geboren. Toen ik de eerste keer dat ik 1e klas ging reizen tijdens de pandemie meerdere sigaretten peuken op de vloer zag en dit via Twitter de NS meldde, kreeg ik te horen dat er niet gerookt mag worden in de treinen. De peuken zouden onder de schoen zijn meegenomen. Meerdere peuken dus, zelfde filter.

Reputatie 7
Badge +3

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

De KLM heeft in coronatijd met vrijwel lege vliegtuigen gevlogen om tijdsloten te behouden 😉

Hoewel er vraag naar is, is er nog geen mondkapjescoupe.

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat zoiets nogal zeer complex is? of zoiets...

Reputatie 5

Oei, het topic ontspoort 😏 een beetje. Er zijn ongetwijfeld allerlei algemene maatschappelijke kwesties die dit soort situaties verklaren en in de hand werken. Mijn voornaamste klacht in deze, is dat NS niet beter zijn best doet om normale, wél betalende reizigers voor dit soort ongein te behoeden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat kennelijk prioriteit wordt gegeven aan zwart-/grijsrijdende voetbalfans.

Zoals gezegd, als ik van tevoren zou zijn gewaarschuwd had ik uiteraard geprobeerd een andere reisroute en/of tijdstip te kiezen. Je kan toch niet serieus verwachten dat treinreizigers zelf allemaal voetbalkalenders gaan bijhouden om te zien of er toevallig ergens op hun route zoiets dreigt? Desnoods nog lastminute in Utrecht met een omroepberichtje door de conducteur in de trein zelf ("Let op, we gaan straks extra stoppen bij de Arena om honderden Ajax-fans op te pikken!"), maar sowieso kan een memo ofzo in de reisplanner/app toch niet zo moeilijk zijn?! Ik zie daar bijvoorbeeld wel telkens waarschuwingen als er sprinter-materieel op een intercitylijn wordt ingezet (en vice versa).

Daarenboven neem ik NS kwalijk dat uitgerekend een trein die extra stopt vanwege zo'n voetbalwedstrijd zo kort was. Dit is des te idioter als je bedenkt dat er dit weekend werkzaamheden tussen Apeldoorn en Amersfoort zijn, waardoor reizigers vanuit delen van Twente en de Achterhoek werd aangeraden om te reizen via Arnhem. Dus sowieso al extra vraag op die route.

Nu maak je zelf een veronderstelling die je niet kunt bewijzen, want die voetbalfans kunnen gewoon een vervoersbewijs hebben en zijn derhalve ook gewoon reizigers net als u en hebben daardoor dezelfde rechten en plichten als u.

U discrimineert feitelijk de voetbalfans door ze te willen uitsluiten van het gebruik van het openbaar vervoer.

Nu heb ik in mijn tijd bij de NS ook wel treinen gereden met voetbalfans en de informatie die ik van de Hc kreeg na de rit gaf mij niet het idee dat het nu zo ontspoorde qua gedrag.  Ja ze zijn wat geluidruchtig omdat ze alvast of nog een feestje vieren, maar dat doen carnaval vierders ook of mensen na een concert.

En een trein wordt niet verlengd om supporters van Amsterdam Arena mee te nemen naar Amsterdam CS, dat is een te klein stuk om een trein gedurende een lang traject te verlengen waarbij het voor nog geen 10 minuten nodig is.

Mar misschien moet de NS een volgende keer de trein op Utrecht opheffen voor de reizigers en deze dan door laten rijden naar de Amsterdam Arena en alleen die voetbalsupporters ophalen, dan heeft u er in ieder geval geen last van dat u met voetbalsupporters in een trein terecht komt.

Reputatie 5

@egh

U vergeet de intercity's Schiphol-Utrecht die ook stoppen op Amsterdam Bijlmer. Daarnaast zijn er ook nog sprinters.

Verder zie ik in de reisplanner dan vrijwel alle intercity's later op de avond ook in Bijlmer-Arena hebben gestopt. Zowel die van Eindhoven naar Enkhuizen als die van Arnhem naar Alkmaar 

@Tamzin 

De meute leek vooral dieper Noord-Holland in te willen. Diegenen die binnen Amsterdam wonen pakken vermoedelijk gewoon de fiets of het GVB (afgeladen metro's zag ik ook voorbij komen). Dus de intercity's naar Schiphol (die sowieso standaard al op Bijlmer-Arena stoppen) waren niet zo relevant.

Mijn reconstructie in de reisplanner geeft overigens qua extra stops echt alleen maar de genoemde 4 intercity's aan.

Reputatie 7
Badge

Supporters van Ajax komen uit het hele land, dus ze komen uit alle richtingen. Zelfs uit Limburg en Groningen.

Reputatie 5

Nu maak je zelf een veronderstelling die je niet kunt bewijzen, want die voetbalfans kunnen gewoon een vervoersbewijs hebben en zijn derhalve ook gewoon reizigers net als u en hebben daardoor dezelfde rechten en plichten als u.

U discrimineert feitelijk de voetbalfans door ze te willen uitsluiten van het gebruik van het openbaar vervoer.

Nu heb ik in mijn tijd bij de NS ook wel treinen gereden met voetbalfans en de informatie die ik van de Hc kreeg na de rit gaf mij niet het idee dat het nu zo ontspoorde qua gedrag.  Ja ze zijn wat geluidruchtig omdat ze alvast of nog een feestje vieren, maar dat doen carnaval vierders ook of mensen na een concert.

En een trein wordt niet verlengd om supporters van Amsterdam Arena mee te nemen naar Amsterdam CS, dat is een te klein stuk om een trein gedurende een lang traject te verlengen waarbij het voor nog geen 10 minuten nodig is.

Mar misschien moet de NS een volgende keer de trein op Utrecht opheffen voor de reizigers en deze dan door laten rijden naar de Amsterdam Arena en alleen die voetbalsupporters ophalen, dan heeft u er in ieder geval geen last van dat u met voetbalsupporters in een trein terecht komt.

Pardon? Ik discrimineer?!

Zoals ik eerder al schreef verkondigden meerdere van de voetbalfans in de coupé waar ik in zat luid en trots dat ze helemaal geen kaartje hadden. Een mede-reiziger die ze daarop aansprak werd keihard uitgelachen.

“Dezelfde rechten en plichten”? Dat is een mooie. Beweert u nu dat iedereen die een vervoerbewijs heeft, het recht heeft om stomdronken te gaan schreeuwen in een 1e klas stiltecoupé? En even op het balkon een peuk opsteken is ook een recht, zolang je maar een kaartje hebt… ?

Mijn sterke vermoeden is dat het merendeel van die voetbalfans niet slechts naar A'dam CS wilde (dan namen ze wel de metro), maar juist veel verder Noord-Holland in. Van “een te klein stuk” is dus ook niet echt sprake.

Hád NS die trein maar opgeheven! Ik was zielsgraag van deze ellende bespaard gebleven.

 

PS, nogmaals voor alle duidelijkheid: het is vermoedelijk onvermijdelijk dat soms dit soort excessen ontstaan. Ik zou als ‘normale’ reiziger vooral graag even van tevoren duidelijk gewaarschuwd willen worden, zodat ik kan proberen het te ontwijken.

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

Op de borden en schermen kan dit als het een vaste route is, niet altijd aangepast worden.

Huh? Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat zoiets nogal zeer complex is? of zoiets...

Vast niet, want NS is er in geslaagd dit al jaren als code te implementeren. 
 

Sterker nog, ProRail al voordat NS de reisinformatie opeiste. 

Reputatie 5

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

NS is wel in staat om mij meermaals in de reisplanner te waarschuwen wanneer de sprinter naar Tiel met intercity-materieel wordt gereden (onlangs nog persoonlijk beleefd; dit had meer zitcomfort tot gevolg maar verder geen enkele invloed op de dienstregeling), maar kan niet even proactief aangeven dat een extra stop op Amsterdam Bijlmer-Arena is ingelast speciaal voor een grote horde voetbalfans. Nee, zoiets moet de reiziger dan toch echt zelf minitieus in de gaten houden en alle speelschema’s van de KNVB erbij zoeken om te herkennen of dit mogelijkerwijs betekent dat zij/hij zal belanden in een bomvolle rijdende feesttent.

Reputatie 7

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

Klopt zeker; maar dan wel graag de eigen (gedrags)regels handhaven en mensen hierop aanspreken hè. Zodat er geen overlast ontstaat / deze beëindigd wordt en iedereen een prettige reis heeft. Lukt dat niet dan worden de overlastgevers eruit gezet, als het goed is.

Reputatie 6

Die redenatie is verkeerdom. Het probleem is niet de eerste klas, het probleem is de tweede klas die (kennelijk) te weinig stoelen aanbiedt.

De eerste klas is natuurlijk bedrijfsmatig een probleem, het kost 25% van alle ruimte in de meeste treinen en dat is nutteloze verspilling. Geen enkel normaal bedrijf zou hier nog mee doorgaan bij de huidige gemiddelde bezettingsgraad. De KLM vliegt ook niet door met een lege businessclass.

 

Het probleem is niet de stilte-coupe, het probleem is te weinig stoelen voor mensen die herrie willen maken (of tenminste, zo wordt het ervaren). 

Het probleem is dat NS steeds meer ruimte in de trein reserveert voor allerlei doelgroepen. Daar OV is niet voor bedoelt.

Dat is dus wat ik bedoel. Het is niet aan ons (de klanten) om NS (of welk bedrijf dan ook) voor te schrijven hoe ze hun bedrijf runnen. Voor ons als 2e klas reiziger of niet-stilte-coupé gebruiker zou het absoluut niet mogen uitmaken wat en hoe NS daarmee doet, zolang er voldoende zitplaatsen voor ons zijn.

Reputatie 5

Zoals aangegeven als ze een vervoersbewijs hebben  zijn het reizigers en hebben ze recht om vervoerd te worden en de plicht om zich aan de regels te houden net als u.

En als u hiermee niet geconfronteerd wilt worden moet u dus de reisplanner goed in de gaten houden of er niet een extra stop in staat bij een voetbalstadion, de NS geeft daarmee feitelijk aan dat er voetbalsupporters in de trein zitten of komen te zitten/staan.

Het zijn voor de NS gewoon reizigers net als u en alle anderen die met de trein reizen.

In het verleden werden er toch ook nog wel eens speciale supporterstreinen ingezet, los van de normale dienstregeling? Ik weet niet of dat nu nog gebeurt, maar het zou voor de overige reizigers wel een stuk prettiger reizen.

Verder is het (zeker als niet-voetballiefhebber) nauwelijks te doen om je voorgenomen reis te controleren aan de hand van voetbalcompetitieschema's. Want naast de competitie heb je natuurlijk ook nog allerlei bekerwedstrijden, europacupwedstrijden, kwalificaties en oefenwedstrijden voor landentoernooien etc. Dat is echt niet bij te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Ook supporterstreinen worden alleen ingezet voor uitsupporters. Al gebeurt dat volgens mij al jaren niet meer, het zijn tegenwoordig altijd bussen. En bij wedstrijden met laag risico ook vaak gewoon eigen vervoer.

Thuissupporters zullen linksom of rechtsom altijd met het ‘gewone’ OV komen.

Voor de wedstrijden van PSV tegen Feyenoord en Ajax en voor de klassieker Ajax tegen Feyenoord is er voor de uitsupporters idd speciale supporterstreinen. Daar heb je gewoon een peleton ME in je trein zitten, terwijl deze supporters zich veelal wel gedragen. Alle kosten voor het slopen van een trein worden achteraf verhaald. Daar zijn procedures voor afgesproken. In deze treinen heb ik zelden problemen gehad. Gaat altijd om de thuissupporters. De club regelt vervoer voor zijn uitsupporters.

Reputatie 5

Een boel meningen, maar eigenlijk heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom NS niet even in de reisplanner kan waarschuwen dat er een extra stop vanwege zo'n evenement wordt ingelast. Net zoals er meldingen getoond kunnen worden dat er afwijkend materieel is, of wanneer er onderweg een deel wordt afgekoppeld, moet zo'n waarschuwinkje toch kunnen? Als klein beetje service naar normale klanten die niet zitten te wachten op die overlast.

En als het technisch gezien niet in de reisplanner kan, zou toch sowieso op z'n minst de conducteur op het voorafgaande station dit even kunnen omroepen?

De extra stop staat dus WEL vermeld in de reisplanner waaruit je dus kunt opmaken dat er voetbalsupporters of concertbezoekers in of uit zullen stappen. Daarnaast staat het ook op de CTA borden vermeldt op de stations zodra die stop gepland is.En daar staat dan op vermeld dat “deze trein stopt ook op  BIJLMER ARENA”.

Voor de NS zijn het gewoon reizigers en er wordt nooit gewaarschuwd voor reizigers in de trein want daarvoor rijden die treinen nu eenmaal.  Dus gewoon zelf even kijken of er wel of niet gestopt wordt op Bijlmer Arena door de trein als deze er normaal niet stopt.

En nee, het systeem van de NS is niet voorzien van de waarschuwing dat er voetbalsupporters in een trein zouden kunnen zitten.  Want voetbalsupporters reizen ook in reguliere treinen die NIET stoppen bij het stadion, die reizen nml. het halve land door om hun club aan te moedigen.

Je kunt ze dus ook treffen in de trein van Amsterdam Centraal naar Den Helder.

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Reputatie 5

Tijdens een weekend met allerlei werkzaamheden (Apeldoorn-Amersfoort en rondom Duivendrecht) pluis ik als eenvoudige reiziger niet ook nog eens precies de voetbalkalenders uit, om te kunnen “opmaken” of mijn omreisadvies mij toevallig ook nog eens via een losgeslagen menigte zal leiden.

Jammer dat “het systeem” van NS niet is voorzien voor het geven van zo'n klein beetje service. U heeft ongetwijfeld gelijk, als “het systeem” het niet kan, dan houdt natuurlijk alles op. Een conducteur kan immers ook alleen maar iets omroepen wat “het systeem” haar/hem opdraagt, dat is logisch.

Reageer