beantwoord

Waarschuwen voor drukte door voetbalfans

  • 10 April 2022
  • 71 reacties
  • 1950 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Zojuist een van de meest onaangename treinreiservaringen in jaren meegemaakt. In de intercity van Nijmegen richting Den Helder werd tussen Utrecht en Amsterdam ineens omgeroepen dat deze een extra stop zou maken op station Amsterdam Bijlmer-Arena. Ik vermoedde in eerste instantie vanwege werkzaamheden ofzo.

Niets bleek minder waar, die extra stop was om een horde van honderden Ajax-fans in te laten stappen! De trein die ik bewust had uitgekozen vanwege de melding dat deze “gemiddeld druk” was, werd in mum van tijd getransformeerd tot een soort rijdende F-Side…

Ik zat rustig in de stiltecoupe van de 1e klas (upgrade juist aangeschaft omdat de 2e klas mij de laatste weken -corona enzo- toch wel ongemakkelijk druk werd), maar daar had deze uitgelaten meute natuurlijk totaal geen boodschap aan. On-ge-loof-lijk! Op het balkon werd gerookt, nagenoeg iedere voetbalfan had zich goed voorzien van liters bier en de (vermoedelijke) goede uitslag van de wedstrijd werd luid bezongen. Dit allemaal in een nogal krap bemeten dubbeldekker van slechts 4 wagons.

Voornaamste vraag: waarom waarschuwt NS de normale reizigers hier niet even voor? Is hier niet juist ook die ‘druktemelder’ voor bedoeld?! Had ik dit geweten had ik uiteraard een alternatieve verbinding genomen. En als NS dit kennelijk al vooraf wist (vanwege die extra ingelaste stop), waarom wordt er geen ruimere trein ingezet?!

icon

Beste antwoord door MoDe 10 April 2022, 00:47

Bekijk origineel

71 reacties

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

De NS maakt de keuze om bij sommige evenementen treinen een extra stop te laten maken en dit staat gewoon in de reisplanner vermeld.

En zoals gezegd nu tref je ze aan op station Bijlmer Arena maar je had ze ook kunnen aantreffen op Amsterdam CS - Den Haag Cs of Amsterdam CS - Alkmaar.  Daar gaat de NS toch geen waarschuwingen voor afgeven, het zijn nog steeds REIZIGERS.

Straks wil je ook nog dat er gewaarschuwd wordt voor een trein met studenten er in.

Reputatie 7

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

De NS maakt de keuze om bij sommige evenementen treinen een extra stop te laten maken en dit staat gewoon in de reisplanner vermeld.

En zoals gezegd nu tref je ze aan op station Bijlmer Arena maar je had ze ook kunnen aantreffen op Amsterdam CS - Den Haag Cs of Amsterdam CS - Alkmaar.  Daar gaat de NS toch geen waarschuwingen voor afgeven, het zijn nog steeds REIZIGERS.

Straks wil je ook nog dat er gewaarschuwd wordt voor een trein met studenten er in.

Daar noemt u wat interessants! Ik kan mij goed herinneren dat er pre-corona daadwerkelijk wél werd gecommuniceerd over extra stops van de intercity vanwege allerlei grote beurzen in de RAI. Toen kon het dus wel. Wat is er anders aan extra stoppen bij de RAI ten opzichte van extra stoppen bij de Arena… ? 🤔

Maar goed, u heeft er veel meer verstand van dan ik. Ik ben ook maar een gewone reiziger en accepteer dat NS andere passagiers niet zal waarschuwen zodra ik een trein betreed. Overigens vertrek ik als gewone reiziger soms ook wel eens vanaf een station waar normaliter de intercity's voorbij razen. Kunt u misschien verklappen hoe ik als gewone reiziger kan regelen dat daar toch speciaal voor mij als gewone reiziger een intercity stopt? Dat zou ik als gewone reiziger wel erg handig vinden namelijk. Ik rook niet en drink matig, maar mocht het nodig zijn wil ik desnoods net zoals andere gewone reizigers wel een biertje wegtikken en wat peuken in de trein rondstrooien.

Reputatie 7
Badge +3

Bij die extra stop op station RAI voor de Huishoudbeurs en ook de Horecavabeurs werd station Duivendrecht overgeslagen. Dat had impact op forenzen die hier normaal uit of instapten. De waarschuwing was dus niet vanwege de extra reizigers, maar vanwege het vervallen van een stop en in plaats daarvan stoppen op een ander station. 

Op station Bijlmer-Arena wordt ook wel eens extra gestopt vanwege een groot concert, bv de Toppers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kunt u misschien verklappen hoe ik als gewone reiziger kan regelen dat daar toch speciaal voor mij als gewone reiziger een intercity stopt?

Als u een groot evenement, concert, beurs of bv een Formule 1 wedstrijd organiseert en dit tijdig aan de NS meldt met het aantal verwachte bezoekers dan zal NS er naar kijken of daar treinen extra voor gaan stoppen, treinen worden verlengd, extra treinen worden ingepland en mogelijk de halve dienstregeling voor overhoop wordt gehaald. 

 

Reputatie 7

Je kunt er lang over doorgaan maar ook voor bv de huishoudbeurs stoppen er extra treinen op Amsterdam RAI. Moeten de reizigers dan ook gewaarschuwd worden voor grote groepen vrouwen met rolkoffertjes die in de trein flink kletsen door de coupe heen als ze met een grote groep zijn geweest?

 

 

😂 Je kan vrouwen van de Huishoudbeurs, of groepen studenten, toch niet vergelijken met (grote) groepen (fanatieke) voetbalfans. Je kan je indenken dat de meeste reizigers toch bepaalde angstgevoelens en onveiligheid ervaren of verwachten als je daarmee geconfronteerd wordt. Of dat nu wel of niet terecht is. Zij gaan het hierom heel graag uit de weg.

 

 

Reputatie 5

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

 

Precies dat eerste vermoed ik ook! Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. Nogmaals, mijn beklag gaat er vooral over dat NS met die kennis niet de reguliere reizigers even duidelijk laat weten dat er zo'n massale evenementenstop op hun route zit, noch dat een trein die daar extra voor stopt wordt verlengd. Ik val in herhaling, maar het perron stond dus propvol, niet eens iedere voetbalfan paste erbij in de krappe intercity. Dus ik heb het echt niet over een incident met even een paar jolige Ajax-fans, maar echt een grote meute.

Badge +3

Ooit een IC Amsterdam Centraal - Eindhoven op een late avond. Lekker rustig, coupé voor mezelf. Die stopte natuurlijk ook op Bijlmer/ArenA (zoals altijd) en toen begon het!

Er was blijkbaar een concert van de Toppers, dus tot in ieder geval Utrecht met een vrolijke getoupeerd haar dame uit Limburg met discutabel zangtelent op mijn schoot! Die daarna maar van een een eigen zitplaats voorzien 😅

Het zal deze geweest zijn (2012) maar zet VRIJDAG 18 NOVEMBER 2022 in je agenda alvast https://www.podiuminfo.nl/concert/330557/De-Toppers/Johan-Cruijff-ArenA 

Na last gehad te hebben van de pandemie lijkt het erop dat de groep eindelijk hun concerten weer kunnen oppakken.

Oh, en op 10-11-12 juni is Guus Meeuwis ook weer in Eindhoven (PSV stadion).

Reputatie 7
Badge +3

Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. 

 

Natuurlijk had NS weet van de wedstrijd. Organisatoren van evenementen met grote aantallen bezoekers die ook van de trein gebruik zullen maken hebben als het goed is altijd overleg met de NS. Behalve de IC's die extra stopten afgelopen weekend waren er ook 2 extra treinen met sprintermaterieel naar Utrecht vanaf Bijlmer-Arena. Die extra stops en extra treinen zijn echt niet op het laatste moment ingelegd. Zoiets wordt langer van tevoren gepland zodat het ook in de reisplanner staat.

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Badge +3

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Dat zal wel zijn maar ikzelf (geen voetbalkenner) weet dat natuurlijk niet 😅 En die ene trein was ook niet verlengd voor de extra ‘supporters’

En wat als die trein er altijd al stopt? Nou ja, voor @egh in ieder geval de volgende (rustige) trein vanaf Amsterdam Centraal?

Reputatie 5

Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. In dat opzicht logisch dat er treinen extra stoppen. 

 

Natuurlijk had NS weet van de wedstrijd. Organisatoren van evenementen met grote aantallen bezoekers die ook van de trein gebruik zullen maken hebben als het goed is altijd overleg met de NS. Behalve de IC's die extra stopten afgelopen weekend waren er ook 2 extra treinen met sprintermaterieel naar Utrecht vanaf Bijlmer-Arena. Die extra stops en extra treinen zijn echt niet op het laatste moment ingelegd. Zoiets wordt langer van tevoren gepland zodat het ook in de reisplanner staat.

Als je al op het scherm ziet dat je trein extra stopt op Bijlmer-Arena kun je er donder opzeggen dat daar een reden voor is, en op een zaterdag of zondag tijdens het voetbalseizoen zal dat zijn vanwege een voetbalwedstrijd. 

Het spijt me, maar dat kwartje valt -althans bij mij- niet zo vanzelfsprekend (ook ik heb heel weinig met voetbal, zoals wellicht al doorschemerde 😉). Afgelopen weekend waren er ook allerlei werkzaamheden, dus ik had de achtergrond van deze extra stop op Bijlmer-Arena niet door. Mijn reis was overigens Zutphen>Amsterdam; zonder werkzaamheden normaal via Apeldoorn maar nu noodgedwongen via Arnhem en Utrecht.

Juist vanwege die werkzaamheden (en enige extra drukte/chaos waarop ik zodoende anticipeerde) had ik een upgrade naar de 1e klas aangeschaft. Dan is het wel heel wrang als je vervolgens tussen zo’n losgeslagen Ajax-meute belandt die nota bene trots verkondigt dat ze aan het zwartrijden zijn in de eerste klas...

Badge +3

Och ja… https://twitter.com/Moorlag/status/1513950173956870149

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Vanwege de verwachte enorme hoeveelheid extra reizigers denk ik. De reguliere treinen die er stoppen zouden overvol raken. In het verleden is dat ook weleens gedaan bij bijvoorbeeld de RAI ivm de Huishoudbeurs.

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. Geldt ook voor vervoer in bepaalde treinen na een massaal festival. Drank, drugs en overlast. De overige reizigers hoeven daar geen last van te hebben toch. Maar er was geen toezicht te bekennen. Zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je in je eentje als HC daar ook niet graag orde gaat houden.

Precies dat eerste vermoed ik ook! Het kan haast niet anders dan dat NS die extra intercity-stops heeft ingelast omdat ze een seintje van Ajax/de Arena/KNVB (etc) hebben gehad over een wedstrijd met veel vertrekkend publiek rond dat tijdstip. 

U blijft flauwekul verkondigen, deze regeling met extra stops bestaat al vele jaren en wordt toegepast bij alle wedstrijd de Arena. Niks geen seintjes,.maar gewoon een vaste regeling.

Als het “gewoon reizigers” zijn, waarom stopte de intercity dan extra voor hen op een station waar deze volgens de reguliere dienstregeling niet behoort te stoppen?

Ik heb niks tegen voetbalsupporters, maar ik vind dat er dan ook extra toezicht in de trein moet zijn. 

Volgens mij heb je wel degelijk iets tegen voetbalsupporters.

Ik zal je signaal doorzetten dat je graag een aankondiging krijgt van dergelijke groepen. Ik snap dat je liever de reis in rust had willen maken. 

Reputatie 5

Ik zal je signaal doorzetten dat je graag een aankondiging krijgt van dergelijke groepen. Ik snap dat je liever de reis in rust had willen maken. 

Hartelijk dank daarvoor. Hopelijk lukt het zoiets door te voeren. Het lijkt mij een kleine moeite en toch een grote service in situaties, waar dit soort groepen zo voorspelbaar zijn voor NS, maar niet voor eenvoudige reizigers die amper met voetbalwedstrijden bezig zijn.

 

 

Reputatie 5

 

 

Kijk nou! Bij een simpel regionaal vervoerdertje als Blauwnet kan dus wel wat voor “het systeem” van NS onmogelijk is.

Reputatie 7

Dat zal denk ik makkelijker zijn omdat deze treinen slechts regionaal rijden op één vast traject (Zwolle - Enschede). Blauwnet heeft wel vaker van deze regionaal toegespitste mededelingen en acties. 

Tekstberichten kunnen per treinserie, richting, nummer, et cetera prima worden getoond.  

Reputatie 5

Dat zal denk ik makkelijker zijn omdat deze treinen slechts regionaal rijden op één vast traject (Zwolle - Enschede). Blauwnet heeft wel vaker van deze regionaal toegespitste mededelingen en acties. 

Ja, dat zal inderdaad wel deels dankzij de kleinschaligheid zijn. Overigens is dit natuurlijk wel erg netjes van Blauwnet, maar eigenlijk ook niet helemaal wat ik bedoelde. Want Blauwnet waarschuwt een week voor het eigenlijke evenement al, daar heb je nog weinig aan als je die avond zelf nietsvermoedend ineens in zo'n ‘supporterstrein’ beland. Juist voor de iets minder frequente reiziger op een bepaalde route zou het mijns inziens dus goed zijn als op de stations voorafgaand aan de voetbalstop even wordt omgeroepen dat er later op het traject zo'n drukte wordt verwacht.

Reageer