wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Ik vraag me af wanneer het NS personeel nou eens z'n werk gaat doen

Zolang de treinen rijden doen we dat toch. :rofl:

Reputatie 5

Dat doen jullie dus niet helaas.

Ik vraag me af wanneer het NS personeel nou eens z'n werk gaat doen

Zolang de treinen rijden doen we dat toch. :rofl:

Leuk zo’n reactie Jeroen, maar je weet inmiddels donders goed op welk deel van het personeel hier gedoeld wordt.  

Reputatie 5

De reactie van Jeroen is exemplarisch voor de heersende mentaliteit bij NS. Afspraken met de overheid worden niet nagekomen en de veiligheid van reizigers is niet van belang. Nee, als de treinen maar rijden! En als het laatste nou nog zou lukken maar helaas is het zeer regelmatig een grote chaos op het spoor.

@mariskah jij maakt de fout om alle NS medewerkers aan te spreken terwijl je het alleen maar hebt over de Hc.  Ik ben geen Hc maar machinist en doe gewoon mijn werk zoals van mij verwacht wordt.  Maar je bekritiseerd mij ook als je het hebt over alle medewerkers en daar reageerde ik op. 

Reputatie 5

Misschien moet je mijn berichten nog eens doorlezen. Mijn kritiek gaat over het niet uitvoeren van het mondkapjesbeleid.Ik weet niet waarom jij je dan aangesproken voelt?

 

Reputatie 7

Het is er voor de conducteur de afgelopen week (laatste week september 2020) niet gemakkelijker op geworden.

Ik krijg nu enkele updates per dag van nu . nl over Rutte en zijn nieuwste fratsen over mondkapjes. Het onderwerp is nu wel zo grondig verziekt, dat de gemiddelde middelmatige Nederlander denkt “Holadiee… mondkapjes nergens voor nodig !”

Eigen verantwoordelijkheid. Hm… neen… in de trein gewoon verplicht.

En dan moet de eenzame conducteur doorheen een complete trein met dat soort volk gaan hand-ha-ven.

Ja, dat gaat natuurlijk niet goed aflopen voor de conducteur.

 

Hier in België is er vanaf dag 1 stevig doorgepakt. Daar waar een mondmasker moest worden gedragen, worden ze gedragen. Zelfs de marginalen - en daar hebben we er hier ook veel van - durven niet anders.

Terzijde: Jan Jaap van der Wal draagt zijn mondmasker ook netjes in Rotterdam

Zojuist een Hc die ook gewoon haar werk deed, geen mondkapje en na 2 aanwijzingen nog steeds weigeren.  Geen ID hebben. 

Nou V&S erbij en politie ivm ID en een leuk bedrag om voor te gaan sparen.

Symptoombestrijding. Ondertussen gaat het virus gewoon door terwijl iedereen naar een ander wijst. Als we zelf hadden nagedacht, dan was het virus al lang weg geweest.

Eeeh, volgens mij wilde een groot deel van NL toch gewoon op vakantie en hebben velen zich daar niet aan de maatregelen gehouden om besmetting te voorkomen.  Feit is dat de overheid wederom achter de feiten aanloopt en we het beste af zouden zijn om nu gewoon 3 weken in lockdown te gaan. Wellicht is de economische schade dan ook nog geringer dan dat we nu met lapmiddelen gaan ondervinden.


Eh, ja mee eens hoor. De NS wijst naar de burgers en naar de overheid, de burgers wijzen naar de NS en de overheid. En de overheid: die wijst naar de NS en de burgers. Lekker makkelijk om al ons denkwerk uit te besteden aan een ander. Waarom stelt niemand de vraag hoe wij zelf iets kunnen bijdragen aan de veiligheid?

Reputatie 7
Badge +3

Als burger mag en moet je van de overheid verwachten dat die met duidelijke instructies komt. Het is onzinnig om mensen achteraf te verwijten dat ze in de zomer op reis zijn gegaan terwijl de overheid adviseerde dat het onder voorwaarden veilig was om op reis te gaan.

Wij hebben de instructies van de overheid heel duidelijk in de gaten gehouden en zijn op basis van de adviezen op reis geweest. In de verschillende buitenlanden waar we doorheen gereisd zijn hebben we ons aan de lokale voorschriften gehouden. 

Achteraf is het heel makkelijk stellen dat het afgelopen zomer op reis gaan naar het buitenland niet zo’n goed idee was. Maar met de kennis van toen was het geen probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals je al zegt “met de kennis van toen van het geen probleem". Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen dat iets niet goed was.

Op basis van de besmettingscijfers van juli en ook nog in juli leek het er op dat het veilig was. Dat was niet alleen zo in Nederland en bij onze Nederlandse overheid, maar ook in andere Europese landen waar nu de besmettinscijfers ook weer flink oplopen. Die andere landen lieten dan ook Nederlanders toe in hun land, maar ook Belgen, Fransen, Spanjaarden; landen waar de besmettingsaantallen ook flink zijn opgelopen na de vakantieperiode.

Maar ook allerlei Nederlanders die in eigen land op vakantie zijn geweest of zijn thuis gebleven hebben het niet zo nauw genomen met de maatregelen, want ja de cijfers gingen zo mooi omlaag dat Corona wel bijna weg leek, dus lekker een grote groep jongeren dicht bij elkaar op de camping was toch geen probleem? Dat mensen op reis zijn gegaan zal zeker mee spelen in het feit dat de aantallen nu wel zo oplopen, maar dat is lang niet de enige oorzaak. Zo waren er in de zomermaanden iedere week wel meerdere berichten dat er ergens een illigaal feestje was beëindigd waarbij er vast ook wel van dat soort feestjes waren die niet de krant haalden of die onopgemerkt bleven voor de politie.

Reputatie 7

Heeft Europa in juli collectief meer het varken uitgehangen dan we nu met zijn allen doen ?

Ik zie de verschillen niet zo.

Men kloeg er in juli ook over, dat de mensen in de trein geen mondmasker dragen.

Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

En daar gaat het nu uitstekend, zowel in Zeeland als in Duitsland.

Reputatie 7
Badge +3

Het grote verschil met bijvoorbeeld juli is dat de universiteiten weer begonnen zijn. In ieder geval in Nederland en Groot-Brittannië zijn er grote pieken in het aantal besmettingen in steden met grote studentenpopulaties en is er gerede angst dat studenten in de weekenden de familie thuis kunnen besmetten. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft Europa in juli collectief meer het varken uitgehangen dan we nu met zijn allen doen ?

Ik zie de verschillen niet zo.

Men kloeg er in juli ook over, dat de mensen in de trein geen mondmasker dragen.

Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

En daar gaat het nu uitstekend, zowel in Zeeland als in Duitsland.

 

In juli en augustus was het natuurlijk wel zo dat we massaal veel vrije tijd had. De werkenden minder dan de scholieren en studenten. Werkenden hadden de gebruikelijke vakantie van vaak 3 weken (misschien hebben sommigen korter vakantie genomen omdat ze hoopten later alsnog langer naar een verre bestemming op vakantie te kunnen gaan) en scholieren en studenten langer. Die tijd moet toch doorgebracht worden, je gaat niet al die weken alleen thuis zitten, zeker niet als het weer uitnodigt om lekker naar buiten te gaan en dingen te gaan doen. In die zin zijn de hogere besmettingscijfers onder jongeren misschien wel voor een groot deel te verklaren, en dat is niet om ze per sé de schuld te geven.

Of mensen nu op vakantie naar het buitenland zijn geweest, in eigen land op vakantie of thuis zijn gebleven en of en toe een dagje uit, dagje pretpark, dagje strand of recreatiemeer, (inhaal)feestje of BBQ bij vrienden of familie, men zal meer contact hebben gehad met andere personen, ook omdat diverse maatregelen versoepeld waren. Horeca was weer open, net als musea en pretparken. De cijfers waren laag dus mensen zullen minder angstig zijn geweest. Sommigen hadden totaal schijt aan de maatregelen die er nog wel waren, anderen hadden misschien wel de intentie om zich er aan te houden maar onbedoeld ging het dan niet altijd goed. 

Wat betreft het verschil tussen Duitsland en Nederland staat vandaag in het AD een interessant artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-de-tweede-golf-in-duitsland-veel-milder-is-zij-luisteren-wij-discussieren-maar-door~a7fe09ec

Reputatie 7
Badge +3

Als burger mag en moet je van de overheid verwachten dat die met duidelijke instructies komt. Het is onzinnig om mensen achteraf te verwijten dat ze in de zomer op reis zijn gegaan terwijl de overheid adviseerde dat het onder voorwaarden veilig was om op reis te gaan.

Wij hebben de instructies van de overheid heel duidelijk in de gaten gehouden en zijn op basis van de adviezen op reis geweest. In de verschillende buitenlanden waar we doorheen gereisd zijn hebben we ons aan de lokale voorschriften gehouden. 

Achteraf is het heel makkelijk stellen dat het afgelopen zomer op reis gaan naar het buitenland niet zo’n goed idee was. Maar met de kennis van toen was het geen probleem. 


De kennis van toen gaf aan dat je altijd rekening moest houden met veranderende maatregelen zowel in binnen- en buitenland. Daarbij gold dat als de maatregelen strenger waren in Nederland dan in het vakantieland je de Nederlandse maatregelen moest aanhouden. M.a.w. bij de Franse maatregel van 1 meter, moesten Nederlanders toch 1,5 m aanhouden. En daar ging het fout afgelopen zomer: niet iedereen hield zich altijd aan de maatregelen van het vakantieland en/of Nederland.

 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft Europa in juli collectief meer het varken uitgehangen dan we nu met zijn allen doen ?

Ik zie de verschillen niet zo.

Men kloeg er in juli ook over, dat de mensen in de trein geen mondmasker dragen.

Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

En daar gaat het nu uitstekend, zowel in Zeeland als in Duitsland.


Daar wil ik je even corrigeren. Er waren ook Belgische groepen die meenden dat ze niet aan de Nederlandse maatregelen hoefden te voldoen zolang ze in hun bubbel bleven. De eerste haard afgelopen zomer in Zeeland was binnen zo'n bubbel ontstaan.

 


Eh, ja mee eens hoor. De NS wijst naar de burgers en naar de overheid, de burgers wijzen naar de NS en de overheid. En de overheid: die wijst naar de NS en de burgers. Lekker makkelijk om al ons denkwerk uit te besteden aan een ander. Waarom stelt niemand de vraag hoe wij zelf iets kunnen bijdragen aan de veiligheid?

Ik spreek hier gewoon vanuit mijzelf, niet vanuit de NS.  Ik werk bij de NS maar ik uit mijn eigen mening over dingen en niet het standpunt van de NS.

Dus door hier de NS te gebruiken als reactie op mijn post vind ik ongepast.

 

Maar laten we even reëel zijn, de besmettingcijfers waren vrij laag voor de vakantie en liepen na de zomervakantie al meteen op. Het onderzoek van de GGD gaf ook al vrij snel aan dat veel besmettingen door de vakantie kwamen en dat mensen het dus meenamen van de vakantie af naar Nederland.

Of het cijfer lager was geweest als we de grens dicht hadden gehouden zullen we nooit zeker weten maar er is wel duidelijk te zien wanneer het eigenlijk weer de verkeerde kant op ging.  En vanwege de corona moeheid bij het gros van Nederland loopt het nu weer uit de hand.

En hoezo denkwerk uitbesteden aan een ander, er is een heel team samengesteld om met alle beschikbare cijfers en informatie met een advies te komen. Echter werd daar toen de cijfers daalde wel steeds meer een economische druk over heen gelegd. Echter lopen we nu voor de 2e keer tegen een lockdown aan in plaats van dat we de eerste compleet hadden volgemaakt tot het virus uitgedoofd was.  Inmiddels zijn er landen die wel voor die optie gekozen hebben en wachten met uit de lockdown komen met nagenoeg geen besmettingen meer en dit ook scherp in de hand proberen te houden.

Volgens mij is het voor iedereen toch wel duidelijk wat je zelf kunt doen om de besmettingskans te verkleinen. De discipline ontbreekt alleen.

.Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

Wat betreft het verschil tussen Duitsland en Nederland staat vandaag in het AD een interessant artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-de-tweede-golf-in-duitsland-veel-milder-is-zij-luisteren-wij-discussieren-maar-door~a7fe09ec

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

ik heb een hele andere mening waarom de tweede golf in duitsland tot nu to milder is, namelijk dat ze ze slim zijn geweest om lui zoals hij bij de buren te lozen :wave:

Reputatie 7

Tja, concurrentie is niet altijd fijn, maar wel vaak hard nodig en uiterst nuttig. Dat is hierbij ook wel weer gebleken.

Wie heeft er ook al weer zoveel twijfel gezaaid over het nut van mondkapjes ? Dit terwijl er voor geen enkele maatregel een hard bewijs bestaat.

Reputatie 7

Als iedereen nu eens zijn/haar gezonde verstand gebruikt, dan zou dat al een stuk schelen.

ik hoorde laatst iemand zeggen: we zijn nu over de gemeentegrens en daarmee in een andere veiligheidsregio, dus hier is het veilig …

Alsof virussen zo intelligent zijn en zich bewust zijn van wat voor grens dan ook...

Reputatie 7
Badge +3

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

Je kunt je ook afvragen of het dragen van een mondkapje nog wat toevoegt als er al een plexiglas scherm is bij die hotel receptie in plaats van blindelings maar doen. Of dat het vooral helpt wanneer er niet zo'n scherm is?

Zo zijn er ook andere dingen waarbij ik me afvraag of het veel toevoegt, zoals op diverse plaatsen verplichten je handen desinfecten. Ja, als je vaak met meerdere mensen in contact komt en van alles aanraakt is dat aan te raden, maar ik woon alleen, ga maar beperkt ergens heen, raak daarom vooral dingen in eigen huis aan en als ik dan bv voor een controle voor iets naar het ziekenhuis moet (zoals ik in augustus moest) dan zitten er echt geen virusdeeltjes op mijn handen, zeker niet als die net een uurder al schoongewassen zijn tijdens het ochtendritueel. Dat weet men in het ziekenhuis natuurlijk niet en dus is het dan verplicht. Als je al voor je van huis gaat je handen al gewassen en je verder geen dingen die niet van jezelf zijn en alleen door jou zijn aangeraakt hebt is desinfecteren op zich nutteloos. Bij mijn tandarts bv moest ik handschoentjes aan. En wat als ik met die handschoentjes aan mijn gezicht zit omdat ik bv na het fietsen een beetje loopneus heb en dat afveeg? OK, het was midden juli en erg warm en ik had eerder het zweet op mijn voorhoofd staan dan een loopneus, maar wie zegt dat zweet geen virusdeeltjes kunnen bevatten? Dan kan het ook aan de handschoentjes komen.

Als je jezelf goed aan de basisregels houdt van afstand houden, drukke plekken vermijden, thuis blijven bij klachten en de locatie waar je bent zelf al dingen heeft gedaan zoals kuchschermen plaatsen en wellicht de ventilatie verbeteren heb ik niet idee dat mondkapjes daarnaast nog veel extra voordeel opleveren. Ik denk dus eerder dat Nederlanders meer moeite hebben met de basisregels en toch meer bij elkaar kruipen en bij klachten eerder denken dat het toch wel geen Corona zal zijn en gewoon naar buiten gaan. 

 

 

Reputatie 5

Tja, maar de mondkapjes zijn dus juist bedoeld voor drukke plaatsen waar men niet 1,5 meter afstand kan houden, zoals in het OV bijvoorbeeld...

 

Reputatie 7
Badge +3

Je mist de strekking van mijn verhaal. Als er al andere maatregelen zijn getroffen (plexiglas scherm) of mogelijk zijn (1,5 meter afstand houden) wat voegt een mondkapje dan nog toe?

Zojuist in het AD liveblog:

In Rotterdam liggen de mondkapjes per direct klaar. Burgers vanaf 13 jaar wordt gevraagd een kapje te dragen als zij een gemeentelocatie binnenlopen en als ze in de wachtruimte zitten. Als er voor de balie een plexiglas afscheiding hangt, mag daar het kapje af. 

Dus scherm aanwezig, geen mondkapje,  geen scherm dan mondkapje op maar dus niet allebei.

In de trein kun je vaak geen 1,5 meter afstand houden dus wel mondkapje, in de supermarkt is die afstand in principe wel mogelijk zeker als er een maximum aantal klanten wordt toegelaten, dus is dan de vraag wat een mondkapje daar nog toevoegt.

Reputatie 5

Als je jezelf goed aan de basisregels houdtvan afstand houden, drukke plekken vermijden…

Dat zijn jouw woorden. En in de supermarkt kun je zelf wel 1,5 meter afstand proberen te houden maar doen anderen dat ook? 

Als je uitgangspunt nou eens zou zijn dat alles wat we kunnen doen om het coronavirus terug te dringen meegenomen is?

Ook al is het niet voor jezelf, maar voor de kwetsbare en zwakkere medemensen?

Als je uitgangspunt nou eens zou zijn dat jij er in ieder geval alles aan doet om de verspreiding tegen te gaan?

In plaats van je van elke maatregel af te vragen wat volgens jou dan de effectiviteit is?

Dan zouden we al een heel stuk verder zijn met het beperken van corona!

Reputatie 7

Hou het aub zo simpel en duidelijk als mogelijk. Consequent doorvoeren dus. Even dubbelop is echt niet onoverkomelijk.

Reageer