wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

.Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

Wat betreft het verschil tussen Duitsland en Nederland staat vandaag in het AD een interessant artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-de-tweede-golf-in-duitsland-veel-milder-is-zij-luisteren-wij-discussieren-maar-door~a7fe09ec

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

ik heb een hele andere mening waarom de tweede golf in duitsland tot nu to milder is, namelijk dat ze ze slim zijn geweest om lui zoals hij bij de buren te lozen :wave:

In Duitsland zet men ook actief in op het ventileren van besloten ruimtes, om de kans op besmetting door de lucht de minimaliseren. 

Voor de Nederlandse variant van het coronavirus is dat allemaal niet nodig.

Reputatie 5

Blijkbaar wil eenieder hier liever muggeziften over maatregelen in plaats van de handen ineen te slaan tegen het coronavirus.

Ik doe niet meer mee! Ik ben liever op een constructieve manier bezig om verdere verspreiding can het coronavirus tegen te gaan.

 

 in plaats van de handen ineen te slaan tegen het coronavirus.

handen ineenslaan tegen het coronavirus is volgens mij geen goed idee :man_dancing_tone3:

Reputatie 7
Badge +3

Ik hou mij heel goed aan de basisregels. En dat afstand houden in de supermarkt gaat prima in mijn supermarkt, ook door anderen.

Daarnaast reis ik bv ook niet met het OV. Er zijn de afgelopen paar maanden misschien 3 of 4 keren geweest waarbij ik normaal wel met het OV zou zijn gegaan maar daar nu een alternatief voor heb gebruikt, of niet ben gegaan. 

En iets wordt simpel als duidelijk is wat de effectiviteit ervan is. Als maatregel A en B het meeste effect hebben, zeg 75% en maatregel Z maar 5% of minder, zet dan maximaal in op A en B en niet op Z als men zich niet aan A en B houdt. 

Reputatie 7

A+B+C= 80% en valt dus te verkiezen. Zeker ook omdat al die percentages met de nodige onzekerheid zijn omgeven.

Badge +3

Volgens de doos (wél echt CE keurmerk, niet dat China Export symbool) is dat percentage voor niet-medische mondkapjes nul (voor jezelf). Natuurlijk beschermt het wél anderen tegen jouw geproest en gespetter, vooral als 1,5 meter geen optie is.

Voor in een (fatsoenlijk geventileerd) gemeentehuis of supermarkt (waar je luid pratende of hoestende personen wel kan ontwijken) heeft zo’n kapje dus geen of heel beperkt nut. Hooguit dat een besmettelijk iemand niet aan zijn neus of mond kan komen en vervolgens allerlei dingen gaat aanraken, of jijzelf aan je mond/neus komt na het aanraken van iets besmets (besmetting door oppervlakken is onwaarschijnlijk).

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het over A, B en Z. Er zullen ook C, D en F zijn die misschien hoger scoren dan Z, beter uitlegbaar zijn en op minder weerstand stuiten. Plus ik gaf al aan dat het ook per situatie kan verschillen.

Ik denk bv ook wat ons Belgisch forumlid eens meldde over maskerplicht bij onze zuiderburen, zoals mondkapje ook verplicht wanneer je alleen op een bospad loopt. Is niet uit te leggen en voegt niets toe.

Als ik afstand kan houden, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als ik drukte vermijd, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als er goede andere maatregelen zijn, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als deze dingen niet mogelijk zijn zal een mondkapje misschien wel iets helpen.

Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel effect een mondkapje echt heeft. Er is onder experts nog steeds geen consensus over de rol van aerosolen bij de verpreiding. De door het publiek gebruikte mondkapjes houden prima de grotere druppels die binnen 1,5 meter naar de grond vallen tegen, maar filteren veel minder goed de kleine druppeltjes. Als juist die kleine druppeltjes zorgen voor veel besmetting dan gaan die zo door die simpele mondkapjes heen en zweven ze dus alsnog gewoon in de lucht. Zo'n mondkapjes beschermt jou en anderen dan in dat geval dus alleen tegen de grotere druppels die je al kan vermijden door afstand te houden,uiteraard in die situaties waarin die afstand mogelijk is. 

 

Reputatie 7

Volgens de doos (wél echt CE keurmerk, niet dat China Export symbool) is dat percentage voor niet-medische mondkapjes nul (voor jezelf). Natuurlijk beschermt het wél anderen tegen jouw geproest en gespetter, vooral als 1,5 meter geen optie is.

Voor in een (fatsoenlijk geventileerd) gemeentehuis of supermarkt (waar je luid pratende of hoestende personen wel kan ontwijken) heeft zo’n kapje dus geen of heel beperkt nut. Hooguit dat een besmettelijk iemand niet aan zijn neus of mond kan komen en vervolgens allerlei dingen gaat aanraken, of jijzelf aan je mond/neus komt na het aanraken van iets besmets (besmetting door oppervlakken is onwaarschijnlijk).

 

 

N.B.

User is solely responsible for the selection of appropriate personal protective equipment for the setting and application

Reputatie 7

Als we ons nu gewoon aan de adviezen en maatregelen houden om herfst en winter door te komen, dan kunnen we achteraf genoeg zemelen en tv shows met deskundigen hun ding laten doen om effectiviteit te bespreken en er lering uit trekken.

Daar is nu geen tijd voor en zeker niet om ook nog eens de 17 miljoen virologen die er op dit moment in Nederland lijken te zijn hun scheet te laten afgeven. Het is geen potje voetbal.

Nu is het een tijd van doen en polderen kan later.

Een tweede locdown intelligent of niet kunnen we ons niet veroorloven.

Reputatie 7

 

Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel effect een mondkapje echt heeft. 

 

Is het jou inmiddels dan wel duidelijk hoeveel effect andere maatregelen hebben ?

Reputatie 7
Badge +3

Met de andere maatregelen hebben we de cijfers eerder al goed terug gebracht, we zaten rond half juni tot half juli op minder dan 100 besmettingen per dag, zelfs zo laag als 36 en een IC bezetting van minder dan 20 en totaal aantal patienten in ziekenhuis van minder dan 100. Lijkt me behoorlijk effectief. 

Reputatie 7

Ja, het lijkt inderdaad effectief, de aantallen die aan het eind van de winter werden gehaald zijn gedurende de lente en het begin van de zomer behoorlijk gedaald.

Maar in welke mate is dat nu toe te schrijven aan de afzonderlijke maatregelen ?

En had je door de inzet van mondkapjes het virus niet nog verder kunnen terugdringen, waardoor ook het testen en traceren te behappen was geweest ?

 

Als we ons nu gewoon aan de adviezen en maatregelen houden om herfst en winter door te komen, dan kunnen we achteraf genoeg zemelen en tv shows met deskundigen hun ding laten doen om effectiviteit te bespreken en er lering uit trekken.

Daar is nu geen tijd voor en zeker niet om ook nog eens de 17 miljoen virologen die er op dit moment in Nederland lijken te zijn hun scheet te laten afgeven. Het is geen potje voetbal.

Nu is het een tijd van doen en polderen kan later.

Een tweede locdown intelligent of niet kunnen we ons niet veroorloven.

Fijn dat U nog steeds binnen zit! Nog even volhouden, het vaccin is er bijna. 

Reputatie 7
Badge +3

En had je door de inzet van mondkapjes het virus niet nog verder kunnen terugdringen, waardoor ook het testen en traceren te behappen was geweest ?

 

Ja, want in Spanje waar al eerder in meerdere regio's mondkapjes verplicht werden gaat het zo goed nu. 

Reputatie 7

Whataboutism ! Je ontwijkt de vragen.

 

Mogelijk dat de situatie in Spanje zonder mondkapjes, mede gezien hun cultuur, nog beroerder zou zijn. Wie zal het zeggen ?

Reputatie 7

@wsm

Weer een veronderstelling die niet juist is ik ben ondanks mijn leeftijd heel veel buiten en doe ook heel veel dingen maar ik hou me aan de regels en adviezen ook als daar mondkapjes bijhoren en ook als ik denk is dit effectief of niet.

Ik wil liever geen tweede lock down en alles wat daar uit voort vloeit en pas me gewoon 

Ik blijf op dit moment alleen in eigen stad maar doe ik alles alleen wel volgens de regels en adviezen.

Tram bus en Metro gebruik ik als het nodig is met mondkapje.

Alleen meerdere uren in de trein met mondkapje zie ik zelf niet zitten maar ik wil binnenkort toch weer eens een kortere reis proberen volgens de regels.

Fijn dat u zich zo goed aan de regels houdt.

U verdient een groot compliment!

Het advies van de Staat is overigens om het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.

Desondanks wil ik u toch adviseren om voorzichtig te zijn, het is niet wetenschappelijk bewezen dat mondkapjes corona-besmettingen in de trein voorkomen. U loopt derhalve mogelijk risico op corona-besmetting in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Whataboutism ! Je ontwijkt de vragen.

 

Mogelijk dat de situatie in Spanje zonder mondkapjes, gezien hun cultuur, nog beroerder zou zijn.

Ik ontwijk de vragen niet, ik geef maar één voorbeeld. Er zijn landen met eerdere en bredere mondkapjesplicht die het “slechter” doen dan Nederland, maar ook landen die het “beter” doen, Ik ken niet alle maatregelen van die landen en hoe mensen zich er aan houden. Maar als ze allemaal wel als gemeenschappelijke factor mondkapkjes hebben dan lijkt het mij sterk dat mondkapjes de doorslaggevende factor is om de besmettingen terug te dringen maar maar dat de andere maatregelen en het houden eraan veel meer invloed heeft. In Jinek zojuist vragen aan mensen in de supermarkt, waarbij o.a. wordt geantwoord dat veel mensen zich niet aan de (al geadviseerde) maatregelen houden dus moeten mondkapjes maar verplicht worden. Dus omdat mensen zich minder aan andere maatregelen houden dan maar mondkapjes. Dat is toch een omgekeerde wereld? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat eindelijk aan het doordringen is dat je in Nederland je maar het beste kunt beschermen met een mondkapje wanneer je boodschappen gaat doen. Vandaag voor het eerst meer mensen met dan zonder mondkapje gezien in de AH. Alleen het personeel draagt geen mondkapjes.

Reputatie 7

@wsm

En daar hou ik me aan ik heb vanaf Maart mijn Dal vrij niet gebruikt en de komende drie weken zal dat ook niet gebeuren.

Maar dat wil niet zeggen dat ik thuis ga zitten en me opsluit dat heb ik zelfs met de lock down niet gedaan alleen heb ik toen wel hele OV gemeden en alles lopende gedaan en de anderhalve meter aangehouden.

Reputatie 7

De vragen staan nog open !

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag voor het eerst meer mensen met dan zonder mondkapje gezien in de AH. Alleen het personeel draagt geen mondkapjes.

 

Klanten wel en personeel niet. Klanten die misschien 10 of 15 minuten binnen zijn zijn wel besmettelijk en personeel wat uren aanwezig is in de winkel niet? Dat maakt het nog onlogischer voor mij.

Badge +3

Zojuist (21:15) nog even naar de AH geweest en jawel, 3 van de ongeveer 10 klanten die er waren hadden zowaar een mondkapje op!

Personeel (vakkenvullers) natuurlijk alleen een fel oranje 1,5 meter hesje, maar ook de filiaalmanager die met 2 van die jongens stond te praten op ongeveer 0,5 meter, over de verbouwing die ze aan het doen zijn. Dat verbouwen gaat gewoon ‘live’ met publiek erbij. Op een rustige avond natuurlijk geen probleem maar toch.

Of ik er even bij mocht? Oh ja natuurlijk.. Deden ze 2 stappen opzij voor me. Kansloos. Voor de zelfscan caissière die even in mijn tas wilde neuzen (steekproef meneer!) heb ik zelf maar even wat stappen achteruit genomen.

Reputatie 7

Dat verschilt op dit moment nog per vestiging, maar dat zal wel veranderen.

Als meer mensen een mondkapje gaan dragen wordt dat uiteindelijk de norm.

En ik denk dat ze uiteindelijk ook in het straatbeeld gaan passen want kapje op en af bij winkel in en uit en bij tram en bus in en uit en waar laat je ze dan gaat op de duur ook vervelend worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil ook nog eens benadrukken dat ik niet per se tegen mondkapjes/maskers ben, maar als er zoveel virus overal rondwaart dat zijn maskers nodig dan graag maskers die beter beschermen dan wat overal te koop is of zelf gemaakt wordt. 

Achteraf heb ik wel spijt dat ik toen ik nog bij het bedrijf werkte waar ik lang gewerkt heb niet meer dozen met FFP2/FFP3 masker heb meegenomen die aangeboden werden omdat deze bv beschadigd bij klanten geleverd werden en anders vernietigd werden. Dan had ik een aardige voorraad echte maskers gehad die zeker goed beschermen ipv misschien een beetje helpen. 

Reageer