Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?
Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?
De eerste klas zorgt voor best veel inkomsten voor NS
Hoeveel dan precies?
De meeste ‘eerste klas’ reizigers klagen hier steen en been dat de ‘eerste klasse’ altijd vol schijnt te zitten met reizigers, die geen ‘eerste klas’ kaartje hebben, terwijl dat best reizigers kunnen zijn die met gratis upgrades reizen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Misschien moet bij keuze alleen de eerste klas gecontroleerd worden. Als er gehandhaafd zou worden in de eerste klas zou de eerste klas minder leeg zijn omdat veel mensen dan de meerprijs wèl de moeite waard zouden vinden. Ik denk dat er steeds meer latente eersteklas-gebruikers òf naar de tweede klas uitwijken òf uitwijken naar hun eigen auto.
Die optie ‘veeg de 1e klas gewoon altijd eventjes schoon’ is al vaker geopperd, met ooit als reactie dat het dweilen met de kraan open zou zijn (volgens het ‘luie’treinpersoneel, met uizonderingen(
En waarom is dat? Tja, tussen twee (sprinter, maar blijkbaar ook geen IC) stations heeft een HC helemaal geen tijd (of zin) om al die UvB bonnen uit te schrijven, of heeft (wacht even, ik kom zo terug) dat bonnenboekje niet paraat zelfs
En als ze er een paar ‘overduidelijke grijsrijders’ uit pikken en op de bon slingeren trekken ze de discriminatie-kaart “waarom ik altijd!?” Dus dan maar naar de 2e klas verwijzen…
Dat ze daar denken te kunnen zitten zonder gevolgen (who cares? We worden hooguit weggestuurd bij controle joh!) geeft al aan dat er iets niet klopt.
Patstelling dus, met als uitleg: handhaven is niet mogelijk (geen tijd om alle rotte appels eruit te halen!),
Dus de ene rotte appel zegt tegen een ander “daar komen we dus gewoon mee weg!” en dat klopt op zich, en de volgende appel rot gewoon mee…
Maar… sinds NS Flex is het zo ontzettend simpel om een correctie uit te delen, totaal zonder agressie (dat zien ze vanzelf wel via een pushbericht of e-mail of in hun Reishistorie of op hun factuur)…
Waarom dan geen standaard ‘rondje 1e klas’ voor een HC?
Je maakt mij niet wijs dat die zich niet door een ‘stampvolle’ 2e klas wensen te worstelen… want de 1e klas heeft ook deuren dus je kunt daar buitenom op een station (tusen fluiten en sluiten) ook wel komen.
Handhaving dus!
Ik kan nu zomaar een (politieke, niet gewenst hier maar ik zeg het toch) vergelijking maken met ene Geert W. “het moet maar eens afgelopen zijn met dat softe gedoe”
Uit een ouder tijdperk (Joop Den Uyl) iets met “je ziet maar” https://historiek.net/joop-den-uyl-1919-1987/1889/ en dat ging verder in de jaren 80 https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Je_ziet_maar
Het programma loopt van 1983 tot en met 1985 en geeft een mooi beeld van de leefwereld van jongeren in de jaren tachtig.
Off-topic misschien, maar ik trek dat ‘handhaven’ (en de pakkans) even door naar het verkeer op de weg.
Als taxichauffeur (en zelf zeker geen voorbeeldige verkeersdeelnemer soms, uit noodzaak roep ik dan soms onterecht) maak ik dagelijks nogal wat mee aan volkomen aso's.
Dat ze vaak enorme risico’s durven te nemen is bizar, maar zij vinden zich de ‘koning’ op de weg (lees: ik reis gewoon zwart in bus/tram/metro en trein, wie maakt me wat of wat kan me gebeuren?)
Bovenstaande verschilt dan van iets simpels als fietsen zonder licht (60 euro) na een avondje stappen (geen boete, ga maar lopen) tot scholieren die gezellig met zijn drieën naast elkaar fietsen. Bij voorkeur natuurlijk met hun mobiel in hand, Boete 140 euro per persoon maar ‘who cares’
En dan de ‘bezorgcowboys’ (pakketjes, maaltijden of boodschappen, u kent ze wel als u in een stad woont) die echt helemaal overal maling aan hebben…
Want ja “Hey ouwe, ik ben gewoon keihard aan het werk en jij (en alles) moet maar wijken!”
Zo’n 'discussie’ begon al terwijl we nog geen zinnig woord gewisseld hadden, maar als ik er beleefd en volkomen kalm iets van zei alsnog een grote bek dus.
Gevolg: als ik dan echt boos/creatief word en hun scooter/fiets op slot zet of zelfs de sleutel uit het contact van een auto trek (omdat het kán tijdens het zo vreselijk druk bezorgen) heeft diegene vette pech.
Die sleutel lever ik wel in bij je werkgever zodra ik minder boos ben (of zodra de politie of wie dan ook me belt, want ik laat natuurlijk netjes een telefoonnummer of e-mail adres achter voor een gesprekje over je weggedrag).
Hoe bozer hoe beter, misschien leren die ‘boefjes' er ooit van?
Vergelijk gerust 1e klas reizen en achteraf een correctietarief “waarom is mij dat niet meteen bij controle verteld, beste NS”
Dat is wel één van de voordelen van NS Flex! (ja, je zat daar ter jouw verdediging alleen maar even om je telefoon op te laden of zo, of had zogenaamd geen flauw idee dat het 1e klas was) Dat is dan 20 euro graag, zie je factuur!
Of “het is best druk/vol in de 2e klas dus ga ik zomaar 1e klas zitten” (of staan, dat mag eigenlijk ook niet maar NS is geen Duitsland gelukkig dus waar je staat maakt niet zoveel veel uit) Of toch wel (bij controle van reizigers die wegens drukte ergens moeten staan)
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.