Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 March 2019, 23:18

Bekijk origineel

113 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...


Dat gebeurd heus niet als de dienstregeling gewoon goed geregeld is. Vroeger sloeg de intercity station Heiloo en Castricum ook gewoon over. En dat was geen probleem hoor. De trein hoefde toen echt niet elders 10 minuten te wachten ofzo.
Reputatie 7
Badge +1
Er heeft ooit een IC-super express (ik meen echter vanaf Heerlen) gereden naar den Haag-of all places, want men zag daar toen grote vraag (periode dat enkele diensten werden verplaatst daarheen), ik meen dat destijds Maya Haan/Weggen (of zoiets')minister was en met /superdeluxe toen/ coffee en croissant in de trein werd onthaald. Die trein haalde meer snelheid door voorbijracen van enkele onderwegstations.
In de praktijk is het overgrote deel van reizigers die so gesellig een daggie Maastricht doen met een of ander actieticket of ABO onderweg, hun zal het weinig uitmaken dat het 10 of 15 minuutjes langer duurt als zou kunnen.
Nmm is versnelling daarheen vooral te behalen door inkorten of wegvallen van enkele onderwegstops. Die HS/treinen kenmerken zich ook vaak door veel minder vaak met superlange treinen te rijden, dus wat je wint aan reistijd verlies je dubbel zo lang met moeten wachten.
@bahnrider
Die extra snelle trein van Heerlen naar Den Haag is ingesteld toen er een aantal rijksdiensten naar Heerlen werden verhuisd om de ambtenaren een snelle dagrandverbinding met Den Haag te bieden. De trein werd betaald van subsidie van Binnenlandse Zaken en toen die subsidie ophield verdween de trein weer omdat hij zwaar onrendabel was. Zoiets als de huidige sneltrein Dordrecht-Breda.
Reputatie 7
Badge +3
Er is inderdaad geëxperimenteerd met de Intercity Plus, of IC+, om sneller vanuit Maastricht en Heerlen naar Den Haag te kunnen reizen. Dat was in eerste instantie eind jaren zeventig van de vorige eeuw.
Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus

Vanaf 1995 is er nog een keer een experiment geweest. Details zijn te vinden op http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm
Er werden dagelijks twee slagen gereden tussen Heerlen en Den Haag.
Badge +3
Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zo´n dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? 🤔

Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?

Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Oké, die had geld te veel en spoorde niet helemaal 😉
Reputatie 7
Badge +3
Onlangs was er nog een test met een snelle IC Groningen - Den Haag die op de Hanzelijn 160 km/uur ging en enkele stations waaronder Assen oversloeg. Dat valt niet goed in Drenthe want die willen dat die IC daar ook stopt. Dus komt er een 2e test met ook een stop in Assen.
https://www.dvhn.nl/extra/NS-test-snelle-extra-trein-Randstad-Groningen-stopt-niet-in-Assen-23773004.html

En Groningen zo'n test, dan wil Leeuwarden ook een test met een snelle IC.
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-sprinter-doet-testritten-voor-snelle-intercity-ook-vanuit-leeuwarden/


Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u. Maar dan mag NS wel weer andere treinen kopen want de nu bestelde ICNG heeft een maximum snelheid van 200.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143517/Trein-naar-Randstad-moet-uiteindelijk-250-km-u-kunnen-rijden

Intenties zijn er wel, nu nog kijken wanneer dat ook echt gaat gebeuren.
Reputatie 7
Ik denk dat investeren in de infrastuctuur op de kortere trajecten het beste is het levert meer op voor de frequente reiziger en de NS dan de enkele doorreiziger op langere trajecten.
En om misverstanden te voorkomen ik zelf pas meer in het profiel van de reiziger op lange trajecten.
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.
Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u.
Ik wil niet vervelend doen maar niemand neemt de onzinverhalen van Pier Eringa serieus. Uiteindelijk is de conclusie van zijn verhalen steeds hetzelfde: de overheid moet ProRail vele miljarden extra geven en dan gaat Pier daar iets heel moois mee doen. Ik denk dat niemand erg rouwig is dat hij weggaat.
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem lijkt Eringa niet te snappen: treinen die op hoge(re) snelheid rijden en onderweg niet of nauwelijks stoppen zijn enorme capaciteitsvreters. Dat werkt heel goed in landen als Frankrijk en Spanje waar honderden kilometers gereden kunnen worden tussen grote steden door een binnenland waar nauwelijks mensen wonen. In Nederland ligt dat heel anders. We rijden van provinciestad naar provinciestad. Het langste traject zonder stop is van Zwolle naar Assen. Het is daarom een buitengewoon slecht idee om treinen non-stop van Amsterdam naar Groningen of Maastricht te laten rijden. De weggegooide capaciteit tussen de provinciesteden onderweg is veel te kostbaar.

Het idiootste voorstel van Eringa is om zonder stops van Nederland naar Barcelona te gaan rijden om met het vliegtuig te concurreren. Hij lijkt niet te beseffen dat je dan op drukke routes een volledig treinpad opoffert aan een trein die non-stop zou moeten doorrijden.

Ik heb er overigens geen bezwaar tegen wanneer er gewerkt gaat worden aan het versnellen tot 160 of 200 km/u. Op trajecten zonder gelijkvloerse kruisingen (Schiphollijn, Flevolijn/Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht) is dat relatief eenvoudig te realiseren. Op andere trajecten kan dat in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid (wegwerken van overwegen) meegenomen worden. Wel is een aanpassing van de bovenleidingspanning nodig. Wanneer je onder 1500V 200 km/u wilt rijden dan duurt het zo onwaarschijnlijk lang voordat je 200 rijdt dat dat in geen enkel nut heeft. In Frankrijk zijn een paar trajecten waar dat gebeurt en dat is geen model dat in Nederland gaat werken. Tegen de tijd dat je 200 rijdt kun je weer gaan afremmen.
Reputatie 7
Badge
Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?
Had Alkmaar dat maar want dan had ik er wellicht gebruik van kunnen maken om snel naar Eindhoven/Maastricht te reizen. Mits ik dan een scherpe prijs krijg natuurlijk. Want anders dan is het voor mij alsnog een NoGo. 😌


Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Oké, die had geld te veel en spoorde niet helemaal ;-)


Ff siri, weetje hoe lekker snel je dan in Maastricht bent. In een kwartiertje ben je er al ofzo.
Maar om dat nou iedere dag te doen lijkt mij wel een beetje te duur ja. 😭
Reputatie 7
Badge
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.

Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌
Reputatie 7

10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌

Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁
Reputatie 7
Badge
Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁

Ja maar ik werk in NH. Dan is het toch niet handig om in Limburg te gaan wonen. Dan moet ik iedere dag naar NH reizen. Dikke doei zeg. 😌
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Overigens schreeuwt men ook in Limburg om personeel. Het is echter een misvatting om te denken dat het wonen in Maastricht goedkoper zou zijn dan in Alkmaar.
Reputatie 7
Badge
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Voor een keertje is het zeker heel fijn om het te doen. De route van Alkmaar naar Maastricht toe is ook nog eens erg mooi ook. 😌
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht 😃

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren 😃
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔
Reputatie 7
Badge
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht :D

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren :D


Dat is nog eens een goed idee beste Jeroen. Limburg vind ik eigenlijk best wel heel erg mooi inderdaad. 👍🏽
Ik ben er in mijn hele leven twee keer geweest en het beviel mij prima.
En dan hoef ik alleen maar de heen reis te doen en dan blijf ik daar een paar daagjes. Dus eenmaal daar aangekomen kan ik dan lekker relaxen. 😌
Dit is een leuk idee voor in de zomervakantie ofzo.
Reputatie 7
Badge
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔

Maar dat ben ik ook. Alleen de laatste tijd werk ik heel veel en heb ik geen tijd meer (voorheen had ik dat dus wel). En de tijd die ik wel vrij ben ben ik hartstikke moe.

In de zomer vakantie moet ik gewoon lekker even wat daagjes vrij nemen me dunkt. 😌
Reputatie 7
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren
Reputatie 7
Badge
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren

Ik ben pas 26 dus. Jij zal ongetwijfeld vaker in Limburg geweest zijn me dunkt.
Reputatie 7
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.
En altijd met de trein zoals ook uit mijn ondertekening duidelijk blijkt.
Reputatie 7
Badge
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.

Ja, maar Groningen en Leeuwarden vind ik niet zo. Is niet echt mijn ding zullen we maar zeggen.
Maar Maastricht vind ik wel zeer prachtig en daar wil ik zeker heel graag weer eens naartoe gaan hoor. 😌
Reputatie 7
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.
Reputatie 7
Badge
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.

Zutphen ben ik wel eens geweest ja. En ik vond het daar prachtig. Maar wel een beetje ver alleen. En ik moest ook overstappen.
Deventer ben ik nog nooit geweest maar ik heb er veel positieve dingen over gehoord.
Zijn de mensen daar een beetje aardig in Deventer?😌

Reageer