Wanneer gaat NS eens een keer iets doen aan al die mensen (lees studenten) in een bomvolle trein die menen dat zij en hun tassen het alleenrecht hebben op een zitplaats

  • 14 April 2023
  • 8 reacties
  • 357 Bekeken

Ik zit in de trein van Groningen naar Zwolle. Er is geen fatsoenlijke zitplek meer te vinden, alle plekken zijn bezet met mensen die menen dat de trein alleen voor hun en hun bagage is.

Ze kijken stoïcijns naar beneden of houden zich slapende. 
 

Is hier nou niks tegen te doen?

ik zit nu met mijn zwakke rug vanwege een hernia op een wiebelig stoeltje in het portaal. Had graag een gewone zitplaats gehad. Helaas is eerste klas voor mij niet te betalen, anders had ik mijn abonnement allang omgezet en was ik daar gaan zitten.


 

 


8 reacties

Ja, gewoon tegen de eigenaar zeggen dat je wil gaan zitten en dat de tas maar verwijderd moet worden..

Goedenavond Vogeltje60 en welkom bij de NS Community.

Ik vrees dat dit een scenario is waar wij als NS weinig tegen kunnen doen. Het plaatsen van bagage op zitplaatsen is uiteraard niet de bedoeling, maar we gaan daar geen boetes voor uitschrijven of reizigers de trein uitzetten als dat gedaan wordt. Er wordt soms door personeel omgeroepen dat bagage in de daarvoor bedoelde rekken geplaatst wordt, maar dat is niet verplicht. 

Het is en blijft dus iets tussen reizigers onderling. In een optimale situatie zou iedereen hun bagage uit zichzelf in de rekken plaatsen en de zitplaatsen vrij houden, maar dat is in de praktijk niet hoe het er aan toe gaat. Er zal dus altijd een situatie blijven waarin gevraagd zal moeten worden of men de tas even wil verplaatsen om plek te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon één van de huisregels in de trein dat je je bagage in de rekken, onder je stoel of tussen de rugleuningen plaatst. Kleinere stuks bagage kun je op je schoot houden. Daar mag best wel vaker iets over worden omgeroepen en als iemand na waarschuwing van een HC weigert bagage van een stoel te halen mag daar wat mij betreft best wel een boete voor worden uitgeschreven.

Verder kun je als reiziger zelf ook vragen dat een andere reiziger de bagage van de stoel haalt. Ik heb zelf maar één keer meegemaakt dat iemand dat niet wilde, maar met volhouden is het toen toch weggehaald, er begonnen zich ook allerlei andere reizigers zich mee te bemoeien die het asociaal vonden van die reiziger. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou als conducteur ook even door de trein kunnen lopen ...

Reputatie 7
Badge +3

In mijn ervaring werkt het als je gewoon vraagt of een plaats vrij is als er een tas op staat. Ik bied dan wel aan om te helpen met het in het bagagerek leggen van de bagage. Toch is er een hoop gesteun en gekreun.

Het is natuurlijk nog een overblijfsel uit de coronatijd toen niet alle stoelen gebruikt mochten worden.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn ervaring werkt het als je gewoon vraagt of een plaats vrij is als er een tas op staat. Ik bied dan wel aan om te helpen met het in het bagagerek leggen van de bagage. Toch is er een hoop gesteun en gekreun.

Het is natuurlijk nog een overblijfsel uit de coronatijd toen niet alle stoelen gebruikt mochten worden.

Dat is geen overblijfsel van coronatijd, dat gebeurde daarvoor ook. Het is gewoon asociaal gedrag, passend bij de ikke-cultuur.

Reputatie 7

Dat is geen overblijfsel van coronatijd, dat gebeurde daarvoor ook. Het is gewoon asociaal gedrag, passend bij de ikke-cultuur.

Dat klopt. Ik heb ook mensen meegemaakt die gewoon zeiden hun tas te laten staan en dat de ander maar op een andere stoel moest gaan zitten (soms was er nog wel eentje vrij). Met zo'n houding van waarom wil jij hier naast mij zitten terwijl daar helemaal achter nog wel een stoel leeg is. Ik wil jou niet naast mij. Ik wil mijn tas niet op de vieze vloer en dat die naast mij staat vind ik fijner dan bovenin het rek leggen. Handiger om dingen al zittend uit de tas of jas te pakken ook.

Is echt alles bezet dan gaat met frisse tegenzin de jas of de tas meestal wel van de stoel. Van harte gaat het vaak niet. Men moet de eigen geclaimde ruimte dan inperken en dan zit je soms toch wel krap.

Mensen zijn supermondig geworden en doen wat ze zelf goeddunkt. Niet allemaal, maar een behoorlijk deel wel.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor corona gebeurde het ook. Maar sinds corona is het nog veel erger geworden.

Toen het nog niet zo druk was in de treinen was het nauwelijks een probleem. Maar nu het weer aantrekt met de reizigersaantallen en door de korte treinen zijn er vaak meer reizigers dan stoelen. Dan moeten de tassen toch echt van de bank.

Reageer