In het vliegtuig kun je tegenwoordig al gebruik maken van internet, dan vraag ik mij af wanneer dit in Nederland in de trein verbetert wordt?
In een aantal vliegtuigen is internet bedoel je. In veel vliegtuigen kunnen passasgiers nog geen gebruik maken van internet of tegen hoge tarieven.
In Nederlandse intercity's is WiFi. Als er veel mensen tegelijk gebruik maken van de WiFi in de trein dan wordt het slechter. Zeker als mensen grote bestanden binnenhalen, online muziek luisteren of online filmpjes kijken. De vraag is of een vervoersbedrijf dit soort verbruik moet faciliteren.
Er zijn momenteel veel urgentere problemen dan gratis internet in de trein.
Als je ontevreden bent over het gratis internet in de trein kun je het beste contact opnemen met je provider. Die heeft vast wel tegen betaling een bundeltje in de aanbieding.
NS kan beter stoppen met internet in de trein. De kwaliteit is waardeloos en er worden verwachtingen gewekt die niet waargemaakt kunnen worden.
Wil je internetten in de trein dan kun dat doen via je eigen provider.
NS moet er gewoon mee doorgaan en de reizigers moeten het alleen gebruiken waarvoor het bedoeld is. Dus geen bestanden downloaden of dergelijke onzin.
Het probleem is gewoon dat de trein steeds moet overschakelen naar een andere zendmast.
Wifi in de trein is ook gewoon afhankelijk van een mobiele verbinding. Maar de bijkomstigheid is dat je de verbinding met meerdere mensen deelt.
Ik denk dat als NS upgrade naar 5G dat het beter zal werken. Maar dan is het ook afwachten tot de beschikbare frequenties benut gaan worden. De huidige 5G verbindingen zijn nog niet maximaal.
Wifi is een ramp om aan te bieden, helemaal wanneer de uplink (verbinding naar buiten) een serieuze beperking is, zoals hier. Veel moderne apparatuur gaat automatisch updates downloaden, gegevens synchroniseren en noem maar op zodra er met wifi wordt verbonden. Ergens, verstopt in de instellingen, kan je dan wel aanvinken dat het een ‘metered’ verbinding is om dat gedrag te onderdrukken, maar hoeveel mensen weten die knop te vinden? Sterker, weten uberhaupt van het bestaan af?
Schaf zo’n wifi-dienst af of vraag er een vergoeding voor (narekenen of dat kostendekkend kan), maar om ‘n haar gaat er dan terug iemand piepen over het “check de reisplanner” en dat NS dan ook maar moet voorzien in een dataverbinding om dat te doen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.