beantwoord

Wanneer mag je alleen in de ICE?

  • 18 November 2023
  • 40 reacties
  • 1165 Bekeken

Hoi, ik ben 14 jaar, en ik had een vraag. Mag ik volgende week zaterdag (25 november) alleen in de ICE van Den Bosch naar Amsterdam CS en terug? Ik reis die dag met een Jongeren Dagkaart Dal, of moet ik voor de ICE een speciaal ticket hebben? Ik vroeg me af of ik met 14 jaar alleen met de ICE mag reizen.

 

Groetjes, Gideon

icon

Beste antwoord door Thtc 20 November 2023, 20:48

Bekijk origineel

40 reacties

Badge +3

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Wat er op de borden staat doet er voor de toeslag niet toe. Stap in en zoek een zitplaats, niemand die je zal weigeren.

Je mag in Utrecht of Den Bosch gewoon op een (binnenlands traject) een ICE nemen.

Of je dan toeslag nodig hebt met een Jongeren Dagkaart is de vraag ⁉

Met een Railrunner mag het (geen toeslag nodig), maar met een regulier kaartje uit de automaat niet (dat is meestal duurder, maar dan wél toeslag).

Toeslag voor de ICE met een Jongeren Dagkaart lijkt me dus wel terecht (ook al rijdt die via Den Bosch), dus helemaal niet sneller door niet te stoppen op sommige stations tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem.

Als er ‘Niet instappen’ staat houdt niemand je tegen (misschien heb je wel een internationaal ticket…?)

En als je onderweg (inbound) op Arnhem of Den Bosch of Utrecht instapt zijn er toch sowieso wel wat vrije plaatsen wegens uitstappers?

En anders reis maar staand, of wordt dat gezien als ‘verstoring van de luxe/rust’ in een verder binnenlande trein? Tja, dan smeer iedereen maar een toeslag aan en op naar de https://www.bahn.de/service/zug/bordgastronomie 🤣😴

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Heb even in de reisplanner voor zaterdag gekeken van Den Bosch naar Amsterdam, en daar laat hij de ICE wel in zien richting Amsterdam. Verwacht dus dat het wel kan 

Reputatie 3

Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.

Reputatie 7

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

Reputatie 7
Badge +1

Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.

Sterker nog: het is nooit verboden geweest. NS doet sinds afgelopen zomer echter aan grootschalig ontmoedigen.

Reputatie 3

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.

Badge +3

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.

Het iets langere antwoord is dat de treinen er gewoon stoppen, voor uitstappers (nur Aussteig)!

Richting Amsterdam is het natuurlijk geen probleem om alsnog de zitplaats van een uitstapper op Arnhem in te nemen, maar men heeft het simpelweg liever niet (ontmoedigen inderdaad).

Richting Duitsland (zonder internationaal ticket) vanuit Amsterdam is het op zich ook geen probleem, zolang je maar opstaat als er iemand in Utrecht je zitplaats claimt, maar ook dat heeft men liever niet.

Dus die treinen worden (als het goed is) uit de NS Reisplanner gehouden, en personeel mag je weigeren (we zitten vol). Voor Amersfoort (ri. Berlijn) op zich wel verdedigbaar, want de NS intercity ri. Enschede komt er een paar minuten later achteraan… 

Reputatie 7
Badge +3

In feite wordt de aanduiding ‘Niet instappen’ volkomen onterecht gebruikt bij internationale treinen richting Amsterdam om te voorkomen dat mensen zonder geldig vervoerbewijs instappen.

Het absurdste is het geval bij de rode Eurostars (voorheen Thalys) waarvoor je nota bene een vervoerbewijs van Rotterdam Centraal naar Schiphol of Amsterdam Centraal kunt kopen, inclusief zitplaatsreservering.

 

Maar in het vertrektijdenoverzicht op Rotterdam Centraal kun je de trein waarvoor je een geldig kaartje hebt gekocht vervolgens niet vinden omdat er 'Niet instappen’ in het systeem wordt gebruikt. De enige manier om je trein dan te vinden is om de aankomsttijd + aankomstspoor van de Eurostar uit Paris-Nord op te zoeken. 

Reputatie 7
Badge +3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Reputatie 7

Kijk eens even. Ze fixen het zo waar !

 

“Chef !”

“Wadisd, Desmedt ?”

“Dupont verdient 50 euro meer dan ik !”

“We gaan dat fixen, Desmedt.”

[1 maand later]

“Tis geregeld, Desmedt. Dupont verdient nu 50 euro minder.”

 

Reputatie 3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

 

Helaas weer een gemiste kans om dit in de jaardienstregeling ordentelijk te regelen i.p.v. in de dagplanning.

Reputatie 7
Badge +1

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Reputatie 3

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.
 

Een werkelijk ontmoedigingsbeleid is het gebruik ontmoedigen door voor de reiziger ongunstige vervoersvoorwaarden te creëren, zoals een hoge (drukte afhankelijke) toeslag of een eigen tariefsysteem waarbij NS vervoersbewijzen niet worden erkent (zoals bij Eurostar voor de voormalige Thalys-treinen). Het op dagbasis weigeren van binnenlandse reizigers is geen ontmoedigingsbeleid, maar een (al dan niet tijdelijk) verbod op binnenlandse reizen. Ook niets mis mee, maar communiceer dat dan ook zo.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.

Dat weten we niet, zolang we niet weten wat er in de interne instructies staat. Wat wel al is gebleken, is dat sommige personeelsleden via de omroep in de trein leugens verspreiden ("we stoppen niet in Utrecht en Arnhem”) om de binnenlandse reizigers kwijt te raken.

Badge +3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Ik mis Kids Vrij (wel of geen toeslag?)… en de uitzondering voor Flex Basis (wel toeslag).

Reageer