beantwoord

Wanneer mag je alleen in de ICE?

  • 18 November 2023
  • 40 reacties
  • 1177 Bekeken

Hoi, ik ben 14 jaar, en ik had een vraag. Mag ik volgende week zaterdag (25 november) alleen in de ICE van Den Bosch naar Amsterdam CS en terug? Ik reis die dag met een Jongeren Dagkaart Dal, of moet ik voor de ICE een speciaal ticket hebben? Ik vroeg me af of ik met 14 jaar alleen met de ICE mag reizen.

 

Groetjes, Gideon

icon

Beste antwoord door Thtc 20 November 2023, 20:48

Bekijk origineel

40 reacties

Badge +3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Ik mis Kids Vrij (wel of geen toeslag?)… en de uitzondering voor Flex Basis (wel toeslag).

Reputatie 7
Badge +1

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.

Dat weten we niet, zolang we niet weten wat er in de interne instructies staat. Wat wel al is gebleken, is dat sommige personeelsleden via de omroep in de trein leugens verspreiden ("we stoppen niet in Utrecht en Arnhem”) om de binnenlandse reizigers kwijt te raken.

Reputatie 3

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.
 

Een werkelijk ontmoedigingsbeleid is het gebruik ontmoedigen door voor de reiziger ongunstige vervoersvoorwaarden te creëren, zoals een hoge (drukte afhankelijke) toeslag of een eigen tariefsysteem waarbij NS vervoersbewijzen niet worden erkent (zoals bij Eurostar voor de voormalige Thalys-treinen). Het op dagbasis weigeren van binnenlandse reizigers is geen ontmoedigingsbeleid, maar een (al dan niet tijdelijk) verbod op binnenlandse reizen. Ook niets mis mee, maar communiceer dat dan ook zo.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Reputatie 3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

 

Helaas weer een gemiste kans om dit in de jaardienstregeling ordentelijk te regelen i.p.v. in de dagplanning.

Reputatie 7

Kijk eens even. Ze fixen het zo waar !

 

“Chef !”

“Wadisd, Desmedt ?”

“Dupont verdient 50 euro meer dan ik !”

“We gaan dat fixen, Desmedt.”

[1 maand later]

“Tis geregeld, Desmedt. Dupont verdient nu 50 euro minder.”

 

Reputatie 7
Badge +3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Reputatie 7
Badge +3

In feite wordt de aanduiding ‘Niet instappen’ volkomen onterecht gebruikt bij internationale treinen richting Amsterdam om te voorkomen dat mensen zonder geldig vervoerbewijs instappen.

Het absurdste is het geval bij de rode Eurostars (voorheen Thalys) waarvoor je nota bene een vervoerbewijs van Rotterdam Centraal naar Schiphol of Amsterdam Centraal kunt kopen, inclusief zitplaatsreservering.

 

Maar in het vertrektijdenoverzicht op Rotterdam Centraal kun je de trein waarvoor je een geldig kaartje hebt gekocht vervolgens niet vinden omdat er 'Niet instappen’ in het systeem wordt gebruikt. De enige manier om je trein dan te vinden is om de aankomsttijd + aankomstspoor van de Eurostar uit Paris-Nord op te zoeken. 

Badge +3

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.

Het iets langere antwoord is dat de treinen er gewoon stoppen, voor uitstappers (nur Aussteig)!

Richting Amsterdam is het natuurlijk geen probleem om alsnog de zitplaats van een uitstapper op Arnhem in te nemen, maar men heeft het simpelweg liever niet (ontmoedigen inderdaad).

Richting Duitsland (zonder internationaal ticket) vanuit Amsterdam is het op zich ook geen probleem, zolang je maar opstaat als er iemand in Utrecht je zitplaats claimt, maar ook dat heeft men liever niet.

Dus die treinen worden (als het goed is) uit de NS Reisplanner gehouden, en personeel mag je weigeren (we zitten vol). Voor Amersfoort (ri. Berlijn) op zich wel verdedigbaar, want de NS intercity ri. Enschede komt er een paar minuten later achteraan… 

Reputatie 3

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.

Reputatie 7
Badge +1

Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.

Sterker nog: het is nooit verboden geweest. NS doet sinds afgelopen zomer echter aan grootschalig ontmoedigen.

Reputatie 7

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

Reputatie 3

Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Heb even in de reisplanner voor zaterdag gekeken van Den Bosch naar Amsterdam, en daar laat hij de ICE wel in zien richting Amsterdam. Verwacht dus dat het wel kan 

Badge +3

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Wat er op de borden staat doet er voor de toeslag niet toe. Stap in en zoek een zitplaats, niemand die je zal weigeren.

Je mag in Utrecht of Den Bosch gewoon op een (binnenlands traject) een ICE nemen.

Of je dan toeslag nodig hebt met een Jongeren Dagkaart is de vraag ⁉

Met een Railrunner mag het (geen toeslag nodig), maar met een regulier kaartje uit de automaat niet (dat is meestal duurder, maar dan wél toeslag).

Toeslag voor de ICE met een Jongeren Dagkaart lijkt me dus wel terecht (ook al rijdt die via Den Bosch), dus helemaal niet sneller door niet te stoppen op sommige stations tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem.

Als er ‘Niet instappen’ staat houdt niemand je tegen (misschien heb je wel een internationaal ticket…?)

En als je onderweg (inbound) op Arnhem of Den Bosch of Utrecht instapt zijn er toch sowieso wel wat vrije plaatsen wegens uitstappers?

En anders reis maar staand, of wordt dat gezien als ‘verstoring van de luxe/rust’ in een verder binnenlande trein? Tja, dan smeer iedereen maar een toeslag aan en op naar de https://www.bahn.de/service/zug/bordgastronomie 🤣😴

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Reputatie 7
Badge +3

En nog steeds geldt wat @rvdborgt eerder schreef. In het geval van tegenstrijdige voorwaarden gelden de voor de consument gunstigste voorwaarden. Dus tot het moment dat NS de voorwaarden gelijk heeft getrokken hoef je geen toeslag te kopen voor de ICE wanneer je met een zo'n Jongerenkaart reist.

Jammer voor NS maar dan moet ze hun boeltje maar op orde hebben.

Reputatie 7
Badge +3

En als diezelfde koper kijkt naar de voorwaarden voor het kopen van een ICE-toeslag staat er dat je met een Jongeren Dagkaart Dal geen toeslag nodig hebt.
Maar goed, deze discussie is nu wel gevoerd. NS moet gewoon een van beide voorwaarden aanpassen. Als we Daniël mogen geloven, is de tekst bij de toeslag verkeerd. Prima, maar zolang dat er nog staat (en dat is nog steeds zo) kun je je altijd op die tekst beroepen.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

En als de koper van de jongerendagkaart naar de voorwaarden op de NS website kijkt (waar op gewezen wordt in de app) vindt de jongere het volgende:

Hoezo quatsch? Bij een jongerendagkaart moet je gewoon toeslag aanschaffen bij ic direct en ice.

Reputatie 7
Badge +1

De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.

In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).

Wat de DB-app vermeldt is voor het binnenlands gebruik in Nederland niet relevant.

Opmerkelijk is wel dat ik vandaag op ns.nl bv. wel de ICE van 14:38 voor een reis naar Arnhem te zien krijg maar zaterdag niet de ICE van 14:08 naar Den Bosch. Het lijkt erop dat voor sommige ICE's de dienstregeling weer naar de normale situatie is teruggezet en voor andere nog niet. Maar vanaf 10 december zullen ze allemaal weer verschijnen in het binnenlands verkeer, zoals het er nu naar uitziet.

Reputatie 7

Ik kom dan even binnenvallen met duidelijkheid, woord voor woord uit onze interne documentatie:

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card (met abonnement) en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.

Ik zet dit meteen intern door want dit zorgt voor veel onnodige verwarring. 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

Ten tweede: je hebt hier een overbekende drogredenering overdwars op het forum gedumpt. Als p dan q. Niet p, dus niet q.

 

Volgens de NS moeten houders van een internationaal ICE-ticket naar Berlijn ook een toeslag betalen op het Nederlandse traject van de ICE.

Ah, ja… want dat ticket staat ook niet in je tekstje genoemd.

Reputatie 3

De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.

 

In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).

 

@Daniël NS  Misschien tijd om theorie en praktijk eens in overeenstemming te brengen en binnenlandse reizen met de ICE ook op papier ook niet meer toe te staan. 

Badge +3

Ik vind eerlijk gezegd niet dat dat meer aannemelijk is dan dat de tekst dat je wel een toeslag nodig hebt onjuist is.

Toeslag lijkt me juist wel nodig bij een Jongeren Dagkaart, want bij Flex Basis heb je die ook nodig.

Kids Vrij twijfelgeval, maar lijkt me geldig zonder toeslag (want je reist met een begeleider en met een Railrunner betaal je ook geen toeslag).

Reputatie 7
Badge +4

@Daniël NS Goed dat je deze onzin weg laat halen. en het is dus precies zoals ik het al aangaf. Geef de afdeling communicatie ook maar een schop. Het is de zoveelste keer dat ze op vriendelijke wijze dusdanig communiceren dat er geen conflict ontstaat, maar hetgeen ze beweren gewoon onjuist is.

Mensen die me wat langer volgen weten natuurlijk al lang dat ik het niet zo op deze afdeling heb en vooral niet op wat kennelijk de beste wijze van communiceren is, en het imago van NS goed moet houden. Mijn persoonlijke opvatting is dat dat nooit samen moet gaan met onjuiste of onvolledige informatie. In mijn ogen is ook maar al te vaak gebleken dat ze de kennis van zaken ook niet echt hebben.

Reageer