wat is nu de bedoeling m.b.t coronavirus | NS Community
beantwoord

wat is nu de bedoeling m.b.t coronavirus

  • 24 November 2021
  • 34 reacties
  • 630 Bekeken

Reputatie 1

Heb gehoord dat je vanaf nu weer anderhalve meter moet houden maar het was behoorlijk onduidelijk geld dat ook in de trein dan ? en er is vrijdag nieuwe persco. is er dan een kans dat NS weer de basis dienstregeling invoert wat is daar precies de bedoeling van als er wel weer nieuwe maatregelen komen.

icon

Beste antwoord door Momo 24 November 2021, 20:55

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De anderhalve meter afstand kan in de trein en ander OV niet altijd gehouden worden en is daar om die reden ook niet verplicht. Om die reden is dan ook een mondkapje verplicht. Als er wel genoeg ruimte is, is het uiteraard wel raadzaam om de die afstand wel te houden. Het is dan ook slechts een advies, geen plicht. 

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/regels-voor-afstand-houden  onder “Uitzonderingen op 1,5 meter afstand houden”.  En bij verder doorklikken naar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer staat er o.a.

In de voertuigen (bus, tram, metro, trein) is het niet mogelijk altijd 1,5 meter afstand te houden. Alle zitplaatsen en daarvoor aangewezen staplaatsen zijn te gebruiken. Als het wel mogelijk is, houdt u dan 1,5 meter afstand.

Reputatie 7
Badge

Wellicht weer alleen reizen indien noodzakelijk?

Reputatie 7
Badge +3

Laten ze in ieder geval het thuiswerken weer meer dringend adviseren, dat zal al weer een deel van de OV-reizigers schelen. Sinds het laatste thuiswerkadvies zijn er wel wat minder OV-checkins, maar nog lang niet zoveel minder als in het begin van de pandemie. En mochten de scholen weer dicht gaan, zal dat ook minder reizigers opleveren, zeker als ook het hoger onderwijs dichtgaat. Hoe meer er dicht gaat, hoe minder reizigers je al zult hebben, ook zonder dat ‘alleen reizen indien noodzakelijk’, want waar moet je dan nog heen?

Door het late ingrijpen van het kabinet en het tegenstribbelen van de 2e kamer is een complete lockdown gewoon noodzakelijk, inclusief sluiten van de scholen, winkels etc.

Op de scholen lopen de besmettingen enorm op per week en dat moet je een halt toe roepen.  En wat ik zelf al helemaal niet snap is waarom er op scholen geen maatregelen zijn zoals het handen wassen, mondkapjes dragen zoals dat eerder wel werd toegepast.  Daarnaast waren scholen zelfs nog bezig met organiseren van kerstfeesten waarbij DJ's werden uitgenodigd, want ja, het mocht nog allemaal ….

 

Reputatie 7
Badge +3

Er werd lange tijd gezegd dat scholen, en dan met name de lagere scholen, het probleem niet zijn. Die kinderen zijn weliswaar niet gevaccineerd maar worden van een Corona infectie niet echt ziek en ze zouden vooral elkaar en ongevaccineerde volwassenen besmetten. Dat argument ging misschien een maand of 2 maanden geleden nog wel op, maar intussen zijn er zoveel besmettingen onder die kinderen dat ze steeds meer volwassenen besmetten, bv hun (niet gevaccineerde) ouders, die weer fijn 1 of 2 dagen per week naar werk gaan en op bezoek bij familie of vrienden. En zitten we in een maand tijd van 5000 a 6000 besmettingen per dag nu op bijna 24000. Overal staan de kranen open en de hoofdkraan zit nu bij de scholen. 

Het probleem is JUIST dat kinderen nagenoeg geen verschijnselen hebben, als ouder moet je dus heel erg attent zijn bij de kids om het te ontdekken.  Daardoor gaat de verspreiding gewoon erg hard op de scholen, als ik zie dat het bij mijn zoon in 3 weken per week verdubbeld qua aantallen op school dan vind ik dat schrikbarend en zeker als een school dan zelf doet alsof er niets aan de hand is.

Doordat wij zelf met familieleden te maken hebben die erg kwetsbaar zijn zijn wij ook extra oplettend en testen liever een keer teveel dan te weinig. Juist om te voorkomen dat wij het zijn die straks voor de besmetting van deze kwetsbare familieleden hebben gezorgd,

 

Reputatie 7
Badge +3

Het argument was vooral dat de kinderen elkaar besmetten en ongevaccineerde volwassenen. En die ongevaccineerde volwassenen zijn degene die het meest in het ziekenhuis en op de IC komen. Dus die ongevaccineerde volwassenen waren/zijn het probleem en niet de kinderen. Maar die ongevaccineerde volwassenen krijg je niet binnen korte tijd of uberhaupt niet gevaccinneerd dus moet je kijken naar wat wel kan. En hoe ongewenst het ook is om de scholen alweer te sluiten, zowel voor de kinderen als voor de ouders, is het denk ik wel nodig. 

Reputatie 1

het stomste idee komt nog van de SGP, die denkt dat 1g een goed idee is (iedereen testen) nou ik kan je vertellen iedereen testen dat gaat niet lukken met de capaciteit. Lockdown lijkt mij wel jammer voor mijn reisvlogs, maar ik ga zeker niet op reis in een lockdown dus het is afwachten voor mij ook

Reputatie 6

Misschien een 14 daagse sleep-over op de basisscholen luchtbedden en slaapzakken mee…. Niet zieke besmette ouders en leerkrachten runnen de boel, de lokale horeca zorgt voor eten en drinken. BBQ op het schoolplein. Een beetje leren en verder gamen, spelletjes en op facebook, tiktok enzo. 

Dan weet je bijna zeker dat alle leerlingen besmet zijn geweest en dus immuun. 

Wellicht weer alleen reizen indien noodzakelijk?

Dat is een wassen neus omdat dat op basis van vrijwilligheid moet. 

 

het stomste idee komt nog van de SGP, die denkt dat 1g een goed idee is (iedereen testen) nou ik kan je vertellen iedereen testen dat gaat niet lukken met de capaciteit. Lockdown lijkt mij wel jammer voor mijn reisvlogs, maar ik ga zeker niet op reis in een lockdown dus het is afwachten voor mij ook

CU, niet SGP. 

Laten ze in ieder geval het thuiswerken weer meer dringend adviseren, dat zal al weer een deel van de OV-reizigers schelen. 

Je kunt honderden maatregelen adviseren maar zolang het niet verplicht is en gehandhaafd wordt met de dreiging van flinke boetes komt er niets van terecht. In Duitsland is nu 3G ingevoerd in het OV, boete bij overtreding €2500. Dat soort bedragen maken toch wat meer indruk dan die €99 hier na eerst nog drie waarschuwingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Laten ze in ieder geval het thuiswerken weer meer dringend adviseren, dat zal al weer een deel van de OV-reizigers schelen. Sinds het laatste thuiswerkadvies zijn er wel wat minder OV-checkins, maar nog lang niet zoveel minder als in het begin van de pandemie. En mochten de scholen weer dicht gaan, zal dat ook minder reizigers opleveren, zeker als ook het hoger onderwijs dichtgaat. Hoe meer er dicht gaat, hoe minder reizigers je al zult hebben, ook zonder dat ‘alleen reizen indien noodzakelijk’, want waar moet je dan nog heen?

Parkeerplaatsen bij kantoren in mijn buurt staan nog steeds vol, terwijl die in maart 2020 leeg waren, dus er kan nog veel meer thuis gewerkt worden.

Reputatie 7

Ook die 99 Euro zou nog indruk maken als het consequent en bij iedere overtreding en strikte handhaving zou worden toegepast.

Reputatie 7
Badge +3

Het is overigens €95. Het wettelijk gezien hoogste boetebedrag dat je kunt krijgen zonder daar een strafblad aan over te houden.

Niet dat het iets uitmaakt. Want waar en wanneer wordt dit gehandhaafd in Nederland?

Het is overigens €95. Het wettelijk gezien hoogste boetebedrag dat je kunt krijgen zonder daar een strafblad aan over te houden.

Juist een strafblad is een goede stok achter de deur. 

Reputatie 7

Inderdaad. Het deksel op de neus. Dat werkt. Als het tuig weet, dat het voor hen verkeerd kan aflopen, dan passen ze hun gedrag aan.

Mocht u zich afvragen: “Hoe controleren wij thuiswerken ?”, dan is ook dat eenvoudig.

Men legge een verplichting op van minimaal 4 van de 5 dagen thuiswerken en men verplicht de werkgever om vast te leggen wie essentieel is - en dus meer dan die ene dag op de werkplek mag zijn. Een registratie op de werkplek wordt vastgelegd en die wordt een maal per maand naar het Ministerie van Werk gestuurd. De inspectiediensten kunnen (en zullen) regelmatig een inval doen en mocht bij controle blijken, dat er misstanden zijn, dan wordt het bedrijf verzegeld.

Fictie ?

Dat dachten deze Ollanders ook. Voorlopig komt daar niemand meer binnen. En half België kan naar zijn pakjes voor Sinterklaas fluiten.

Nu, ik ben helemaal niet gediend van al die registratie- en pasjes-onzin, maar af en toe moet je de kleuters uit de maatschappij verwijderen.

 

Even terug op het onderwerp ‘treinen'. Daar is het helemaal eenvoudig. Ingangscontrole. Controle in de treinen.

Wat me opviel in het nieuws: in Duitsland zijn conducteurs en controleurs in het OV vanaf vandaag wettelijk verplicht om te controleren of de reizigers een 3G bewijs bij zich hebben.  

Reputatie 7
Badge +3

Als een strafblad afschrikwekkend zou werken zou er veel minder criminaliteit zijn. Met meer strafbladen voor kleuterachtigen krijgen we een nog grotere gecriminaliseerde onderklasse.

Men legge een verplichting op van minimaal 4 van de 5 dagen thuiswerken en men verplicht de werkgever om vast te leggen wie essentieel is - en dus meer dan die ene dag op de werkplek mag zijn. Een registratie op de werkplek wordt vastgelegd en die wordt een maal per maand naar het Ministerie van Werk gestuurd. De inspectiediensten kunnen (en zullen) regelmatig een inval doen en mocht bij controle blijken, dat er misstanden zijn, dan wordt het bedrijf verzegeld.

Leuk maar een groot deel van het werk kan helemaal niet thuis gedaan worden. Dit soort voorstellen komen altijd van wetenschappers en ambtenaren die denken dat iedereen (net als zijzelf) van 9 tot 5 achter een bureau op een kantoor zit. 

Hoe moet winkelpersoneel, horecapersoneel, bouwvakkers, schoonmakers, kappers, zorgpersoneel, logistiek personeel, productiepersoneel, automonteurs, ov-personeel, politie, onderwijspersoneel, etc (om maar wat voorbeelden te noemen) thuiswerken? Zoals een cafébaas eerder zei: een pilsje tappen via internet blijft lastig. 

Als een strafblad afschrikwekkend zou werken zou er veel minder criminaliteit zijn. Met meer strafbladen voor kleuterachtigen krijgen we een nog grotere gecriminaliseerde onderklasse

In Duitsland krijg je een strafblad als je voor de tweede keer in een jaar betrapt wordt op zwartrijden in het OV en dat blijkt in de praktijk al jaren een prima middel om het zwartrijden de kop in te drukken. 

het stomste idee komt nog van de SGP, die denkt dat 1g een goed idee is (iedereen testen) nou ik kan je vertellen iedereen testen dat gaat niet lukken met de capaciteit. Lockdown lijkt mij wel jammer voor mijn reisvlogs, maar ik ga zeker niet op reis in een lockdown dus het is afwachten voor mij ook

Dat zou juist het beste werken, echter is het niet zomaar even gedaan om iedereen elke dag te testen en daarop te controleren overal.

Maar het grootste probleem is de eigenwijsheid van veel mensen.

Reputatie 7
Badge +3

Het idee van 1G (iedereen dagelijks testen) van de ChristenUnie (en nu ook omarmd door GroenLinks) is volkomen naïef. We hebben daar helemaal de testcapaciteit niet voor. Op het moment zitten we op een maximum van zo’n 100.000 testen per dag. 

Vergelijk dat eens met een land als Denemarken waar wel grootschalig zeer regelmatig getest wordt: capaciteit van zo’n 300.000 testen per dag. En dat op een bevolking die ongeveer een derde is van de Nederlandse.

Laten we het hebben over effectieve maatregelen die wel uitvoerbaar zijn.

Reputatie 7

Men legge een verplichting op van minimaal 4 van de 5 dagen thuiswerken en men verplicht de werkgever om vast te leggen wie essentieel is - en dus meer dan die ene dag op de werkplek mag zijn. Een registratie op de werkplek wordt vastgelegd en die wordt een maal per maand naar het Ministerie van Werk gestuurd. De inspectiediensten kunnen (en zullen) regelmatig een inval doen en mocht bij controle blijken, dat er misstanden zijn, dan wordt het bedrijf verzegeld.

Leuk maar een groot deel van het werk kan helemaal niet thuis gedaan worden. Dit soort voorstellen komen altijd van wetenschappers en ambtenaren die denken dat iedereen (net als zijzelf) van 9 tot 5 achter een bureau op een kantoor zit. 

Hoe moet winkelpersoneel, horecapersoneel, bouwvakkers, schoonmakers, kappers, zorgpersoneel, logistiek personeel, productiepersoneel, automonteurs, ov-personeel, politie, onderwijspersoneel, etc (om maar wat voorbeelden te noemen) thuiswerken? Zoals een cafébaas eerder zei: een pilsje tappen via internet blijft lastig. 

 

Dat heb ik al in de eerste zin geschreven. De werkgever moet vastleggen wie essentieel is. Maar de inspecteur heeft bevoegdheid om dat oordeel naast zich te leggen.

Bij de inval bij Audi Forest hadden de arbeiders niet veel moeite om die types uit te leggen dat men geen Audi's vanuit huis in elkaar schroeft. De kaderleden, echter, hadden meer moeite om hun aanwezigheid te rechtvaardigen.

Vergelijk dat eens met een land als Denemarken waar wel grootschalig zeer regelmatig getest wordt: capaciteit van zo’n 300.000 testen per dag. En dat op een bevolking die ongeveer een derde is van de Nederlandse.

Dan nog komt Denemarken niet verder dan 5% van de bevolking.

Reageer