Skip to main content

Wat moet er volgens jou veranderen bij NS en ProRail?

  • 25 July 2024
  • 72 reacties
  • 2020 Bekeken

Ik dacht, laat ik eens een leuke topic starten die vast en zeker GEEN problemen zal veroorzaken (kuch, kuch, hou het netjes).

Wat moet er volgens jou bij NS en ProRail veranderen om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken, en dan wil ik niet alleen het probleem dat aangepakt moet worden horen, maar ook een mogelijke oplossing. Hou het realistisch, dingen zoals op elk traject een 10-minuten dienstregeling zijn NIET realistisch.

 

discussie's zijn welkom, maar hou het netjes en ga elkaar niet persoonlijk aanvallen (dat kunnen we als forumleden vast wel 1 keertje 😉😉).

Ik ben benieuwd naar jullie mooie ideeën!

 .....

Tis juist een wat apart kruisingsstation, er wordt rechts gekruist, terwijl andere stations zoals Boskoop, Waddinxveen, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Obdam juist links wordt gekruist.

Die keuze heeft soms te maken met waar het overpad over het spoor precies ligt. Bij voorkeur wil je dat een trein dat pad kruist bij vertrek en niet bij aankomst. Dat speelt bij stations met een eilandperron.


Naar aanleiding van de problemen bij Delft misschien wel een interessant discussieonderwerp voor hier: moet ProRail het onderhoud zelf gaan uitvoeren i.p.v. dit werk aan te besteden aan marktpartijen? 

ProRail heeft vrijwel nauwelijks mensen in dienst met verstand van technische zaken. Ze hebben voornamelijk mensen die thuis zijn in regels, wetgeving, procedures en heel veel papierwerk. Het antwoord op je vraag is dus heel simpel: asjeblieft niet. 

Technische mensen aannemen zal ook moeilijk lukken. Door de genivelleerde salarisstructuur en de verstikkende interne regelgeving is ProRail niet aantrekkelijk voor technisch personeel, zeker als het om ingenieurs (HBO/WO) gaat.


Naar aanleiding van de problemen bij Delft misschien wel een interessant discussieonderwerp voor hier: moet ProRail het onderhoud zelf gaan uitvoeren i.p.v. dit werk aan te besteden aan marktpartijen? 

ProRail heeft vrijwel nauwelijks mensen in dienst met verstand van technische zaken. Ze hebben voornamelijk mensen die thuis zijn in regels, wetgeving, procedures en heel veel papierwerk. Het antwoord op je vraag is dus heel simpel: asjeblieft niet. 

Technische mensen aannemen zal ook moeilijk lukken. Door de genivelleerde salarisstructuur en de verstikkende interne regelgeving is ProRail niet aantrekkelijk voor technisch personeel, zeker als het om ingenieurs (HBO/WO) gaat.

Ik denk dat technische mensen momenteel aannemen zo'n beetje onbegonnen werk is en als je dat op deze schaal zou willen doen zal je ook veel meer moeten gaan betalen dan de marktprijs. Bijkomend probleem is dat je dan over het hele land verspreidt technici zal moeten hebben want ik zie de werknemer uit Maastricht toch echt niet de klus in Groningen of Den Helder gaan klaren. Bij het inhuren van een aannemer is dat de aannemer zijn probleem.  


 .....

Tis juist een wat apart kruisingsstation, er wordt rechts gekruist, terwijl andere stations zoals Boskoop, Waddinxveen, Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Obdam juist links wordt gekruist.

Die keuze heeft soms te maken met waar het overpad over het spoor precies ligt. Bij voorkeur wil je dat een trein dat pad kruist bij vertrek en niet bij aankomst. Dat speelt bij stations met een eilandperron.

Bij voorkeur wil dat een trein het overpad juist kruist bij aankomst en niet bij vertrek. Maar dat heeft überhaupt niets te maken met links- of rechtsom kruisen......


 

 

Ik denk dat technische mensen momenteel aannemen zo'n beetje onbegonnen werk is en als je dat op deze schaal zou willen doen zal je ook veel meer moeten gaan betalen dan de marktprijs. 

ProRail volgt de meer genivelleerde salarisstructuur van de overheid. Dat betekent dat lager personeel meer verdient dan in de marktsector en hoger personeel minder. Verder betaalt de overheid alpha's meer dan de marktsector en bèta's juist minder. Het gecombineerde gevolg is dat middelbaar en hoger bèta personeel bij de overheid minder verdient dan in de marktsector. Dat is ook de reden waarom de overheid technici en IT'ers meestal noodgedwongen inhuurt.

Zoals je al aangeeft zou ProRail om in de huidige krappe markt grootschalig technici te werven meer moeten betalen dan de marktsector terwijl ze op dit moment juist minder dan de marktsector betalen. Nog los van de bureaucratische cultuur bij ProRail die veel techneuten zal tegenstaan.

Wat wellicht wel een optie is is om technisch specialisten niet meer door de aannemer te laten leveren maar door een ingenieursbureau dan in dat soort werk gespecialiseerd is.


 .....

 

 

Bij voorkeur wil dat een trein het overpad juist kruist bij aankomst en niet bij vertrek. Maar dat heeft überhaupt niets te maken met links- of rechtsom kruisen......

Bij vertrek sta je als machinist stil en heb je juist overzicht. Bij aankomst kun je niet abrupt tot stilstand komen. Dat speelt met name als het overpad niet beveiligd is.

Bij eilandperrons maakt het daarbij een verschil of het overpad aan de ene of de andere kant van het perron ligt.


Overheid:

  1. Heldere lange termijn visie voor OV (en NS in het bijzonder). Het komt op mij over alsof men NS een maatschappelijk taak heeft gegeven en tegelijkertijd zegt dat NS zelf de broekriem moet aanhalen.
  2. Geld beschikbaarstellen voor die visie

NS:

  1. Controle, controle, controle
  2. Communiceren (kun je leren)
  3. Net als NMBS abonnementen aanbieden voor hybride werkers. 
  4. Afschaffen eerste klas (in ieder geval in sprinters)
  5. Ofwel fors inzetten op internationale verbindingen, of gewoon mee stoppen en overlaten aan vervoerders die dat wel kunnen.
    In haar huidige staat is NS niet capabel om internationale verbindingen te rijden. Voor vrijwel alle verbindingen leunen we op materieel van internationale partners. Voor de verbinding die we met eigen gaan materieel rijden (IC-snel zoals de Belgen hem noemen, Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel) zetten we een veredelde sprinter in. Als we alleen als kaartverkoop fungeren voor andere vervoerders, laat hen het dan helemaal doen.

Prorail:

  1. Werkzaamheden uitvoeren ipv doorschuiven
  2. Niet alle wissels weghalen
  3. Laat Prorail zelf maar de pijn voelen van het regelen van alternatief vervoer.

 


 Afschaffen eerste klas (in ieder geval in sprinters)

De SNG-3 heeft maar aan 1 zijde 1e klas en voor de rest is het in elke sprinter minimaal met alleen een 1e klas aan beide uiteindes je hebt er inprincipe dus niks aan 🤣


dat laatste is er al. 

 

Ik zou graag zien dat prorail de tucht van de reiziger voelt, in plaats van de ivoren toren waar ze nu in zitten.


dat laatste is er al. 

 

Ik zou graag zien dat prorail de tucht van de reiziger voelt, in plaats van de ivoren toren waar ze nu in zitten.

Zowel Prorail als NS zijn monopolisten dus Dream on zou ik zo zeggen.


Wat hebben ze te vrezen. 


Uurdienst voor alle stations in het weekend met minder dan 1.000 in- en uitstappers per dag (bijvoorbeeld Arnemuiden, Rilland-Bath) indien mogelijk. Station Soest is bijvoorbeeld een station waar treinen elkaar kruisen op enkelspoor.

Ik denk niet dat een uursdienst iets zal veranderen, er zijn volgens mij niet heel veel stations met minder dan 1000 in- en uitstappers... 

nou ja... alle stations in Zeeland naast Vlissingen, Middelburg en Goes 😁 is toch al 6.

Ik heb het gevoel dat sommige Zeeuwen niet zo goed snappen dat als het vervoer van de kleine stations ook nog wegvalt er op de Zeeuwse lijn weinig reizigers meer overblijven. Met alleen Vlissingen, Middelburg en Goes kun je misschien nog net ieder halfuur een lokaal treintje laten rijden net als tussen Groningen en Delfzijl.

Afgelopen zondag reed ik op de Zeeuwse lijn en bij elk klein station een (vrijwel) leeg perron. Wat voor zin heeft het dan om daar twee maal per uur te stoppen. Tot jaren geleden hadden deze stations ook een uurdienst en dat was voldoende.


.

 

 

Afgelopen zondag reed ik op de Zeeuwse lijn en bij elk klein station een (vrijwel) leeg perron. Wat voor zin heeft het dan om daar twee maal per uur te stoppen. Tot jaren geleden hadden deze stations ook een uurdienst en dat was voldoende.

Je kruistocht begint grappig te worden.


Bij vertrek sta je als machinist stil en heb je juist overzicht. Bij aankomst kun je niet abrupt tot stilstand komen. Dat speelt met name als het overpad niet beveiligd is.

Bij eilandperrons maakt het daarbij een verschil of het overpad aan de ene of de andere kant van het perron ligt.

Maar waar heb je nou een onbewaakt overpad in een station ? Obdam had er nog één en die is nu ook beveiligd.


Afgelopen zondag reed ik op de Zeeuwse lijn en bij elk klein station een (vrijwel) leeg perron. Wat voor zin heeft het dan om daar twee maal per uur te stoppen. Tot jaren geleden hadden deze stations ook een uurdienst en dat was voldoende.

Ik vind een 12-uursdienst een mooie oplossing voor deze verrekte stations en @Tamzin vast ook 🙃.


Maar waar heb je nou een onbewaakt overpad in een station ? Obdam had er nog één en die is nu ook beveiligd.

Ligt eraan wat je met ‘onbewaakt’ bedoelt. Lampen en bellen en spoorbomen zijn er tegenwoordig overal wel ja, op stations met een overpad?

Of die gaan rinkelen bij aankomst (de Klomp) of bij vertrek (Oss of inderdaad Soest) doet er toch niet zoveel toe ❓


.

 

 

Afgelopen zondag reed ik op de Zeeuwse lijn en bij elk klein station een (vrijwel) leeg perron. Wat voor zin heeft het dan om daar twee maal per uur te stoppen. Tot jaren geleden hadden deze stations ook een uurdienst en dat was voldoende.

Je kruistocht begint grappig te worden.

Ik ben gewoon realistisch. Toen jaren geleden de echte intercity verdween in Zeeland haakte 10% van de reizigers in Vlissingen, Middelburg en Goes af. Maar dit lees je natuurlijk liever niet, want volgens jou bestaat het treinverkeer in Zeeland alleen uit regionaal vervoer. Trouwens….NS maakte het nog gekker. Die wilde drie stations sluiten in Zeeland.


.

 

 

Afgelopen zondag reed ik op de Zeeuwse lijn en bij elk klein station een (vrijwel) leeg perron. Wat voor zin heeft het dan om daar twee maal per uur te stoppen. Tot jaren geleden hadden deze stations ook een uurdienst en dat was voldoende.

Je kruistocht begint grappig te worden.

Ik ben gewoon realistisch. Toen jaren geleden de echte intercity verdween in Zeeland haakte 10% van de reizigers in Vlissingen, Middelburg en Goes af. Maar dit lees je natuurlijk liever niet, want volgens jou bestaat het treinverkeer in Zeeland alleen uit regionaal vervoer. Trouwens….NS maakte het nog gekker. Die wilde drie stations sluiten in Zeeland.

Tamzin heeft natuurlijk makkelijk praten, hij rijdt namelijk waarschijnlijk nooit op het Zeeuwse Spoor. Het enige wat hij ziet is dat er een "hoop" geld naar een hopeloos stuk traject gaat. (Terwijl er een hoop van dat hoopje geld uit het compensatiepakketje komt waarvoor NS dus helemaal niks betaald en alleen maar op verdient.)


Hoeveel instappers en uitstappers zouden bijvoorbeeld Rilland- Bath, Krabbendijke en Arnemuiden op zondag hebben? 

Ik zie er dan ook nooit iemand. Op straat langs deze stations is het ook uitgestorven.


Hoeveel instappers en uitstappers zouden bijvoorbeeld Rilland- Bath, Krabbendijke en Arnemuiden op zondag hebben? 

Ik zie er dan ook nooit iemand. Op straat langs deze stations is het ook uitgestorven.

In Arnemuiden zijn het er toch wel een paar in- en uitstappers, verder dan Goes ga ik nooit in het weekend dus de rest weet ik niet.


Hoeveel instappers en uitstappers zouden bijvoorbeeld Rilland- Bath, Krabbendijke en Arnemuiden op zondag hebben? 

Ik zie er dan ook nooit iemand. Op straat langs deze stations is het ook uitgestorven.

Heb wel gegevens over 2013 - 2018:

https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

Dat is mogelijk een indicatie. Natuurlijk zijn we inmiddels 6 jaar verder en is de dienstregeling in Zeeland uitgebreid. Het is daarom niet echt in te schatten. 


Hoeveel instappers en uitstappers zouden bijvoorbeeld Rilland- Bath, Krabbendijke en Arnemuiden op zondag hebben? 

Ik zie er dan ook nooit iemand. Op straat langs deze stations is het ook uitgestorven.

Heb wel gegevens over 2013 - 2018:

https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

Dat is mogelijk een indicatie. Natuurlijk zijn we inmiddels 6 jaar verder en is de dienstregeling in Zeeland uitgebreid. Het is daarom niet echt in te schatten. 

Het gaat om de weekenden niet doordeweekse dagen 😉, het aantal zal dus een stuk lager dan dat zitten. (Specifiek zondag)


Reageer