beantwoord

Wat te doen in geval van een calamiteit met de trein (bv ontsporing)?

  • 4 January 2024
  • 7 reacties
  • 190 Bekeken

Reputatie 5

Ik vroeg me af of NS bestaande protocollen of aanbevelingen heeft hoe te handelen als passagier in het (onfortuinlijke) geval van een calamiteit met de trein zoals een ontsporing o.i.d. Je hoopt natuurlijk zoiets nooit mee te maken, maar ik heb eigenlijk geen idee wat je dan best zou moeten doen mocht je dat toch eens overkomen.

Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat reizigers (indien ze daar qua verwondingen toe in staat zijn) zelf uit het treinstel proberen te komen? of kan men beter wachten op assistentie van hulpverleners? Ik kan me voostellen dat het vaak een erg paniekerige situatie is, waarin snel verkeerde beslissingen genomen worden.

icon

Beste antwoord door Edwin 4 January 2024, 18:12

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat wil je bereiken met dit soort topics. De kans dat je het overkomt is ongeveer net zo groot als het winnen van de staatloterij en als het gebeurt ga je dan echt niet rationeel denken. Al dan niet gedwongen door je medereizigers zal je gewoon met de stroom meegaan. 

Het ongeval een paar dagen geleden in Tokyo heeft voor mij het beroep van stewardess overigens wel behoorlijk opgewaardeerd. Dat vliegtuig brandde toch als een fakkel en alle passagiers waren binnen 1,5 minuut uit het vliegtuig begreep ik. Ik zie dat bij de trein niet snel gebeuren.

Reputatie 7
Badge

Ga nooit op eigen houtje de deuren openen en naar buiten. Je weet niet hoe de situatie buiten is (er kan een bovenleiding op/tegen de trein liggen bv).

In principe altijd wachten op instructies van het treinpersoneel. 

Reputatie 5

Wat wil je bereiken met dit soort topics. De kans dat je het overkomt is ongeveer net zo groot als het winnen van de staatloterij en als het gebeurt ga je dan echt niet rationeel denken.

Voor elke vliegreis krijg je toch ook (uitgebreide) instructies wat je wel en niet moet doen bij een calamiteit? Dan vinden we het heel normaal. Ik denk dat de kans op een vliegtuigongeluk statistisch gezien nog een stuk kleiner is dan met een trein en ik denk dat het echt wel kan helpen als je als passagier weet wat je het beste kunt doen in zo’n situatie.

Wacht zoals @Edwin aangeeft op instructies van het treinpersoneel of hulpdiensten. De momenten dat je niet kan wachten zal dat ter plekke duidelijk worden, maar gelukkig komen dat soort calamiteiten zelden voor tov het aantal treinbewegingen.

Reputatie 5

Wat wil je bereiken met dit soort topics. De kans dat je het overkomt is ongeveer net zo groot als het winnen van de staatloterij en als het gebeurt ga je dan echt niet rationeel denken. Al dan niet gedwongen door je medereizigers zal je gewoon met de stroom meegaan. 

Het ongeval een paar dagen geleden in Tokyo heeft voor mij het beroep van stewardess overigens wel behoorlijk opgewaardeerd. Dat vliegtuig brandde toch als een fakkel en alle passagiers waren binnen 1,5 minuut uit het vliegtuig begreep ik. Ik zie dat bij de trein niet snel gebeuren.

De evacuatie duurde trouwens 18 minuten, niet 1,5. Er waren namelijk maar 3 (eerst 2) van de nooduitgangen geopend. En dan moeten er ook nog 379 passagiers en de bemanning door de deuren. In een sprinter zou dat wel sneller moeten gaan, dat is het enige voordeel van grote deuren. In een ICM zou dat wel wat langer kunnen duren...

 

Reputatie 5

Wat wil je bereiken met dit soort topics. De kans dat je het overkomt is ongeveer net zo groot als het winnen van de staatloterij en als het gebeurt ga je dan echt niet rationeel denken.

Voor elke vliegreis krijg je toch ook (uitgebreide) instructies wat je wel en niet moet doen bij een calamiteit? Dan vinden we het heel normaal. Ik denk dat de kans op een vliegtuigongeluk statistisch gezien nog een stuk kleiner is dan met een trein en ik denk dat het echt wel kan helpen als je als passagier weet wat je het beste kunt doen in zo’n situatie.

Als er een calamiteit bij een trein gebeurt heb je meer kans om te overleven dan in een vliegtuig. Vooral als u in het midden van de trein zit.

Reputatie 5

Wat wil je bereiken met dit soort topics. De kans dat je het overkomt is ongeveer net zo groot als het winnen van de staatloterij en als het gebeurt ga je dan echt niet rationeel denken. Al dan niet gedwongen door je medereizigers zal je gewoon met de stroom meegaan. 

Het ongeval een paar dagen geleden in Tokyo heeft voor mij het beroep van stewardess overigens wel behoorlijk opgewaardeerd. Dat vliegtuig brandde toch als een fakkel en alle passagiers waren binnen 1,5 minuut uit het vliegtuig begreep ik. Ik zie dat bij de trein niet snel gebeuren.

De kans is overigens niet heel erg klein: ik zie vaak in de reisplanner dat er een aanrijding is. Dat is toch wel een schrik. Bovendien is er op de HSL een nog hogere kans op dat jouw trein bijvoorbeeld opeens stopt. Dan wil je wel verwachten wat je moet doen.

Reageer