Skip to main content

Wat te doen tegen de schijnveiligheid omtrent intimidatie en geweldpleging in de trein

  • 20 June 2024
  • 10 reacties
  • 322 Bekeken

Ik keek eerder op de avond naar een aflevering van pointer over het gevoel van veiligheid in het OV met betrekking tot intimidatie en geweld en ik vind het volkomen onbegrijpelijk dat voor het godsvermogen dat je betaald voor een treinkaartje dat daarbij je veiligheid niet eens gegarandeerd kan worden en persoonlijk heb ik geen slechte ervaringen gehad in het ov of gevreesd voor mijn veiligheid (gezien ik als man zijnde prima voor mezelf kan en durf op te komen), maar als vrouw ben je al snel kwetsbaar en al helemaal wanneer je je op een plaats bevindt waar je geen kant op kunt. Is het dan niet een idee om de camera’s op een interactievere wijze te monitoren door microfoons in iedere coupé in te bouwen die alarmerende geluiden als Help Politie etc signaleren zodat een coupé actief gemonitord kan worden en dat er in geval van nood in de desbetreffende coupé als eerste hulpmiddel een geautomatiseerd bericht van signalering en alarmering op het scherm verschijnt of dmv een omroep (het afschrikkend effect hiervan zal de dader en de consequenties van zijn/haar wangedrag mogelijk doen inzien en daarbij ook de pakkans die exponentieel groter wordt. De schijnveiligheid die nu vooral bestaat kan hierdoor als je het mij vraagt grotendeels opgeheven worden! 

Ik ben vast niet de enigste die er zo over denkt, ook ben ik benieuwd naar hoe anderen over dit topic denken en mogelijk kunnen we het reizen samen nog veiliger maken.

 

Reageer aub niet met specifieke (traumatische) ervaringen, maar is de behoefte aanwezig om dergelijke ervaringen te delen(zeer begrijpelijk), ga dan vooral wel op zoek naar een vertrouwenspersoon in jouw directe omgeving om jouw verhaal te delen!

10 reacties

Pointer is een sensatie club die steeds met opgeklopte verhalen hoopt te scoren in media. Niet al te serieus nemen.

Ik keek eerder op de avond naar een aflevering van pointer over het gevoel van veiligheid in het OV met betrekking tot intimidatie en geweld en ik vind het volkomen onbegrijpelijk dat voor het godsvermogen dat je betaald voor een treinkaartje dat daarbij je veiligheid niet eens gegarandeerd kan worden 

U betaalt een godsvermogen omdat NS torenhoge personeelskosten heeft.

Pointer is een sensatie club die steeds met opgeklopte verhalen hoopt te scoren in media. Niet al te serieus nemen.

Ik vraag me eerder af of ik uw reactie wel serieus moet nemen. Dergelijke verhalen staan echt niet op zichzelf en daarbij kan de NS als je het mij vraagt echt wel meer doen om onze veiligheid te garanderen en volgens mij is de NS daar zelf ook volop mee bezig, aangezien zij hier zelf ook genoeg slachtoffer van zijn, maar voelt u zich vooral vrij om uw mening te uiten, hopelijk gaat het alleen niet voorbij aan de discussie die wel degelijk gevoerd moet worden…

Reputatie 7
Badge

Is het dan niet een idee om de camera’s op een interactievere wijze te monitoren door microfoons in iedere coupé in te bouwen die alarmerende geluiden als Help Politie etc signaleren zodat een coupé actief gemonitord kan worden en dat er in geval van nood in de desbetreffende coupé als eerste hulpmiddel een geautomatiseerd bericht van signalering en alarmering op het scherm verschijnt of dmv een omroep (het afschrikkend effect hiervan zal de dader en de consequenties van zijn/haar wangedrag mogelijk doen inzien en daarbij ook de pakkans die exponentieel groter wordt. De schijnveiligheid die nu vooral bestaat kan hierdoor als je het mij vraagt grotendeels opgeheven worden!

Verder de weg richting zo'n Robocop-achtige samenleving inslaan lijkt mij gevaarlijker dan het bij de huidige situatie houden op dit vlak.

Ik denk persoonlijk dat zo'n situaties ook weer 2 zijdes heeft. Mensen die zich veilig voelen door zulk toezicht maar ook mensen die zich juist onveilig voelen. 

.....maar ook mensen die zich juist onveilig voelen.....

Dat is zeker zo. Door bv een grote controle actie op een station, zoals onlangs op Lelystad, met veel politie en "gele jassen" ontstaat er al gauw een gespannen sfeer. Men denkt dan dat er iets "vreselijks" aan de hand is, men voelt zich ongemakkelijk en soms onveilig door wat men ziet.

Terwijl dat nu juist de meest veilige momenten van de dag zijn, zoveel toezicht, zoveel personeel met EHBO, zoveel BOA'S bij elkaar. Maar je gevoel is vaak compleet anders........

.....maar ook mensen die zich juist onveilig voelen.....

Terwijl dat nu juist de meest veilige momenten van de dag zijn, zoveel toezicht, zoveel personeel met EHBO, zoveel BOA'S bij elkaar. Maar je gevoel is vaak compleet anders........

Dat is het probleem op veel stations. Overdag als het niet nodig is struikel je over de toezichthouders. Maar 's avonds niet want de meesten willen alleen overdag werken 

Badge +3

Verder de weg richting zo'n Robocop-achtige samenleving inslaan lijkt mij gevaarlijker dan het bij de huidige situatie houden op dit vlak.

Volgens mij hebben ze in Zandvoort of Scheveningen op de boulevard slimme camera’s die bepaalde situaties zouden moeten herkennen. Denk aan opstootjes, gegil/geschreeuw e.d. en dan krijgt de dichtstbijzijnde surveillant/unit een seintje om erop af te gaan.

Maar ja, omdat bij een stel stoeiende/spelende kids die nogal wat kabaal maken het ‘alarm’ ook afgaat werkt het dus eigenlijk amper… 😅

...Maar 's avonds niet want de meesten willen alleen overdag werken.... 

Wat is hier nu weer je bron voor. Ik had altijd begrepen dat vele juist s avonds willen werken.

Mijn bron: Flink hogere toeslag voor onregelmatige dienst.

Reputatie 7

Mijn bron: Flink hogere toeslag voor onregelmatige dienst.

 Iets wat, helaas, wel steeds meer een zeldzaamheid lijkt te worden bij veel bedrijven. Opzich zou wat meer keuzevrijheid wel een uitkomst zijn in de moderne wereld. Verdeeld ook gelijk wat meer het spitsprobleem.

Reageer