beantwoord

weggerangeerd

  • 26 April 2022
  • 9 reacties
  • 535 Bekeken

Ben net op Den Haag CS op de trein van 1917 naar Amsterdam gestapt. Op perron 10. Borden waren nog leeg toen ik aankwam.  Treinstel vervolgens zonder waarschuwing gerangeerd naar Binkhorst. Net heel stuk moeten lopen vanaf rangeerterrein naar bushalte om terug te keren naar Den Haag. grote vertraging en gemiste afspraak.  Machinist heeft duidelijk niet goed gecheckt voor vertrek. Geen goede beurt. Neem aan dat ik kosten kan declareren. 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 April 2022, 19:51

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

O zoiets heb ik ook ooit 's gehad 🙂 Geen idee of je kosten kunt declareren, maar dat zal dan via de klanteNService moeten. Hier op dit reizigers-helpen-reizigers-forum kan het sowieso niet.

Reputatie 7
Badge +3

Borden waren nog leeg en jij stapt in? En dan vind jij dat machinist niet goed gecheckt heeft?

Reputatie 7
Badge +3

Als een trein weg gerangeerd wordt hoort er op het scherm “Niet instappen” te staan. Een scherm kan ook defect zijn of de reisinfo kan haperen. Wel moet je bij een leeg scherm alert zijn, ook als een trein niet weg gerangeerd wordt weet je dan niet zeker of het wel de juiste trein is naar jouw bestemming. Zelf zou ik eerst verifiëren (bv bij HC of andere NS medewerker als die aanwezig is) of dat de trein is naar mijn bestemming.

Zo te zien was trein 2173 om 19:10 uur op spoor 10 aangekomen met 2 stellen VIRM-4 en vertrok trein 2162 met maar 1 stel om 19:17 +1. Dan is het voorste stel (of achterste stel als je kijkt vanuit trein 2173) inderdaad weg gerangeerd. Het scherm aan de stationshal zijde zal dan wel de trein naar Amsterdam hebben getoond en het scherm verderop het perron niet. Dat is toch altijd een situatie waarin je moet checken of het wel klopt. Helemaal wanneer er verder geen reizigers in dat treinstel zitten. 

Schermen zijn in dit soort gevallen ook nog wel eens blanco, maar duidelijker is natuurlijk als er niet instappen staat.

Overigens zijn er dan nog steeds mensen die denken ik stap gewoon in want deze trein is straks de trein die ik moet hebben.  Zelfs op een eindstation wel meegemaakt dat mensen instappen in de trein op het eindstation waarvandaan de trein wordt afgerangeerd.

En nee, er is geen vergoeding voor. Daarbij hoop ik dat u niet alleen (zonder begeleiding) op het rangeer terrein heeft gelopen want dat mag u ook niet en kan zelfs erg gevaarlijk zijn.  Zeker met actieve sporen (HRN) die midden tussen de rangeersporen lopen zoals hier het geval is.

Reputatie 7
Badge +2

Zo te zien was trein 2173 om 19:10 uur op spoor 10 aangekomen met 2 stellen VIRM-4 en vertrok trein 2162 met maar 1 stel om 19:17 +1. Dan is het voorste stel (of achterste stel als je kijkt vanuit trein 2173) inderdaad weg gerangeerd. Het scherm aan de stationshal zijde zal dan wel de trein naar Amsterdam hebben getoond en het scherm verderop het perron niet. Dat is toch altijd een situatie waarin je moet checken of het wel klopt. Helemaal wanneer er verder geen reizigers in dat treinstel zitten. 

Juist voor die situaties, die door de ligging van het opstelterrein t.o.v. Den Haag Centraal nogal eens voor komen, heeft men toch de meldingen “vooraan instappen” of “achter instappen” weer heringevoerd om te voorkomen dat reizigers in het verkeerde treinstel stappen?
Maar zeker met een blanco scherm (waarbij onderaan best wel eens een blauwe balk met de trein die je wilt nemen als volgende gestaan kan hebben) is het inderdaad opletten. In de tegenwoordige reisinformatie-apps wel makkelijk te checken want die geven immers het geplande treinstelnummer voor de trein die je wilt nemen aan. Stap je in een ander treinstel in combinatie met blanco schermen, dan zit je dus hoogstwaarschijnlijk verkeerd.

Het blijft jammer dat de reisinformatie enigszins beperkt in zijn mogelijkheden lijkt te zijn bij dit soort complexe situaties langs een perron. Zelf afgelopen maandagavond nog gehad in Utrecht: vier minuten voor vertrek van de trein van 21.48 uur naar Groningen kom ik het perron op en zie daar een setje ICM staan en de borden net verspringen van “Niet instappen" op de IC naar Groningen. Net als meerdere reizigers dus naar dat stel gelopen en ingestapt, maar hier gelukkig een alerte HC die nog even omriep dat die trein werd afgerangeerd.

Het bleek dat de schermen gewijzigd waren voor een los stelletje ICM dat achter het rangeerdeel arriveerde vanuit Rotterdam. Helemaal op het puntje van het perron bij de Noordertunnel, daar verwacht je de trein normaal ook niet natuurlijk.

Dit wordt ook weer deels veroorzaakt door het wegbezuinigen van de PLP’s op de grotere stations, die stonden voorheen bij de trein die gesplitst en afgerangeerd ging worden en kon dingen in de gaten houden zoals mensen die dan in een treindeel stapte welke afgerangeerd ging worden. Maar helaas is de PLP in aantal flink omlaag gebracht door de NS directie.

Overigens worden de treinen op Den Haag Centraal normaal meteen na binnenkomst gesplitst en dan is iemand er dus vlak na binnenkomst al ingestapt voordat de trein gesplitst werd. De deuren moeten nml. gesloten zijn om de trein los te zetten van elkaar.

Badge +3

Vandaag ook de nodige meldingen van reizigers die veel te laat te horen kregen dat er gesplitst werd, het treinstel uit gejaagd werden en het andere deel al vertrokken was voordat men goed en wel kon overstappen (wegens deuren dicht inderdaad).

En NS Webcare zegt (n.a.v. veel meldingen over volle treinen):

Helaas kampt NS met een materieel tekort. Daarom zijn veel treinen niet de ideale lengte.

Dat lijkt me niet aan de orde, hooguit op trajecten met werkzaamheden maar dit ging met name om richting Groningen en zo.

Robert B, zelf vaak zat meegemaakt dat er omgeroepen werd voor het binnenrijden van het station, vervolgens nog terwijl we stilstaan en dat er toch mensen zijn die dat niet meekrijgen.  Toch sterk de indruk dat dit grotendeels door de hoofdtelefoon/oortjes komt, slechts een enkele keer trof ik een buitenlandse reiziger aan die het niet begrepen had als ik een trein controleerde na het splitsen maar meestal gewoon NL pratende reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik in stel zat wat afgekoppeld werd, maar wel dat bij omroepen de omroep nogal onverstaanbaar was. soms te zacht, soms een erg vervormd geluid. Soms was er niets van te verstaan, soms ving ik nog af en toe een woord op waardoor er nog iets van te maken was, zeker als het ging om een standaard omroep bij binnenrijden van een station waarbij je ongeveer weet wat er gezegd gaat worden. 

Reageer