Welke gegevens kan de conducteur allemaal aflezen op de railpocket en waarop wordt gecontroleerd?

  • 10 September 2014
  • 41 reacties
  • 28131 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Marjan NS schreef:
[...] Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.


Welke gegevens kan de conducteur allemaal aflezen op zijn display en waarop wordt gecontroleerd?
/me is nieuwsgierig 😉

41 reacties

Wij kunnen dezelfde gegevens uitlezen als de reiziger zelf kan uitlezen via de kaartautomaat. Wij zien dus opwaardeermomenten 2x, check-in en outs, overstap 10x en welke reisrechten men heeft. Of men automatisch opwaarderen heeft kunnen we ook zien. Zo spannend is het niet hoor. Wel kunnen wij uitlezen hoe lang de OV nog mee gaat.
Reputatie 4
Badge
Ik ben benieuwd waarom de controleur gegevens van eerdere reizen te zien krijgt? En opwaardeermomenten en bedragen? Heeft een conducteur dat nodig om zijn/haar werk goed te kunnen doen?
Dat vond ik ook nogal merkwaardig om te lezen. Ook verbaast het me dat een conducteur kan zien of men automatisch opwaarderen heeft, dat is niet eens een dienst van de NS. Natuurlijk kan men met deze informatie de reiziger van dienst zijn, ik zou het echter logischer (en wenselijk) vinden als de reiziger kan aangeven welke gegevens wel en niet zichtbaar zijn voor bepaalde partijen.
Zo merkwaardig is dat niet naar mijn mening. De andere controleurs van de andere vervoersbedrijven kunnen het ook uitlezen. Het voordeel is dat wij kunnen zien wat er fout is gegaan en kunnen hierdoor betere service verlenen en het geeft mij een beeld of een reiziger een foutje heeft gemaakt of dat het echt bewust is geweest.
Verder snap ik niet welk probleem er is als wij zien dat er automatisch opwaarderen is geactiveerd. Wij zien alleen: Automatisch opwaarderen: ja.
Wat mij dwars zit aan het hele systeem is dat ik enerzijds verantwoordelijk ben voor mijn eigen ov-chipkaart en de informatie erop en dat het er anderzijds op lijkt dat elke vervoerder probleemloos alle informatie van mijn kaart kan lezen, terwijl ik dit alleen bij een kaartautomaat kan en anders uitsluitend onbetrouwbare (want potentieel achterhaalde informatie) tot mijn beschikking heb. Het uitgangspunt deugt dus al niet.

Wat mij verder stoort is dat, zoals bij vrijwel elk informatiesysteem, men gewoon ALLE data lijkt te verzamelen die eventueel ooit handig zou kunnen zijn en deze vasthoudt gedurende de maximaal toegestane periode. Tegenover de eigenaar van de persoonsgegevens zou het juist veel reëler zijn om uitsluitend die data te verzamelen die men ook daadwerkelijk nodig heeft en die uitsluitend te bewaren gedurende de periode dat men ze nodig heeft.

Als de vervoerders niet vanuit zichzelf hadden geredeneerd maar de reiziger centraal hadden gesteld dan hadden ze voor de reiziger een kaartlezer ontwikkeld waarop deze alle informatie van zijn kaart zou kunnen uitlezen.
De kaartlezer van de conducteur zou dan beperkt kunnen blijven tot uitsluitend de informatie die nodig is om te bepalen of de reiziger OP DIT MOMENT en VOOR DEZE REIS een geldig vervoersbewijs heeft. Welke reizen hij gisteren heeft gemaakt en wanneer hij zijn saldo heeft opgeladen is daarbij niet relevant.
Mocht er onverhoopt iets fout zijn gegaan, dan kan de reiziger er altijd nog zelf voor kiezen om extra informatie te tonen op zijn eigen kaartlezer.
Ik moet er wel even bij zetten dat we die informatie pas uitlezen als we van de controlemodus naar de servicemodus gaan, als ik bij controle een OV-chipkaart krijg aangeboden, zie ik in de eerste instantie alleen wat noodzakelijk is, dus geldige check-in, datum en tijdstip, station en welk reisrecht.

De reden dat wij in ieder geval de opwaardeeracties en saldo kunnen uitlezen heeft te maken met fraude. Je kan maximaal 150 euro op de kaart laden. Hogere bedragen betekend fraude en overtreedt men de wet. Daarvoor zijn alle conducteurs en de collega's van VenS BOA geworden. Dat geldt ook voor de andere vervoerders.
De collega's van meten in de trein, die ook met een railpocket rondlopen, kunnen de OV-chipkaart verder niet uitlezen, behalve dat deze registreert welk reisrecht en dergelijke. Die collega's kunnen geen verleden zien en wij hebben gelukkig ook maar een beperkt aantal.

Zelf ben ik blij deze info te kunnen zien, het geeft me een beter beeld wat voor reiziger ik tegenover me heb zitten. Dat ik een UVB moet schrijven als het niet klopt, word nu eenmaal van mij verwacht, maar ik kan veel beter bekijken of ik van mening ben dat er een vergissing heeft plaatsgevonden en kan dat als verklaring opschrijven en ik doe dat overigens ook altijd.

Het is dus een extra modus waar wij die informatie kunnen zien.
Het zien van de laatste tien reistransacties kan voor de conducteur inderdaad handig te zijn om bijv. in te schatten of er oprecht een fout is gemaakt door de reiziger. Denk aan de reiziger die bij de verkeerde vervoerder is ingecheckt of na het opladen van het saldo door haast is vergeten in te checken of niet goed heeft ingecheckt. In dat geval kan de conducteur bij het uitschrijven van de Uitstel van Betaling opmerken dat de klantenservice (indien mogelijk) coulance mag toepassen wat betreft de wettelijke verhoging.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ik moet er wel even bij zetten dat we die informatie pas uitlezen als we van de controlemodus naar de servicemodus gaan, als ik bij controle een OV-chipkaart krijg aangeboden, zie ik in de eerste instantie alleen wat noodzakelijk is, dus geldige check-in, datum en tijdstip, station en welk reisrecht.

De reden dat wij in ieder geval de opwaardeeracties en saldo kunnen uitlezen heeft te maken met fraude. Je kan maximaal 150 euro op de kaart laden. Hogere bedragen betekend fraude en overtreedt men de wet. Daarvoor zijn alle conducteurs en de collega's van VenS BOA geworden. Dat geldt ook voor de andere vervoerders.


Beide alinea's lijken me deels met elkaar in tegenspraak. Als de opwaardeeracties en het saldo moeten kunnen worden uitgelezen om fraude te detecteren lijkt me dit niet onder de "servicemodus" vallen maar onder de controlemodus. Verder vind ik het niet erg hoopgevend dat men blijkbaar toch wat minder vertrouwen heeft in dat wondermiddel tegen fraude dan men ons steeds heeft willen wijsmaken.

Het zien van de laatste tien reistransacties kan voor de conducteur inderdaad handig te zijn .

Of het handig is voor de conducteur is niet relevant, uitgangspunt moet zijn of die informatie noodzakelijk is.

Zou dit soort informatie (wie welke gegevens kan uitlezen/opvragen en in welke gevallen dat gebeurt) overigens niet gewoon op deze pagina moeten staan in plaats van het nietszeggende Wij-van-WC-eend-verhaaltje dat daar nu te vinden is?
Fraude is alleen maar mogelijk als op andere wijze dan de normale manier van opwaarderen heeft plaatsgevonden, dus dan is het wel interessant om te zien of en hoe er opgewaardeerd is en wat ikzelf en Inge ook aangeven, als wij een UVB uitschrijven kunnen we direct onze bevindingen op basis van feiten schrijven. Waarom het de servicemodus heet, geen idee, maar ik ben in mijn carrière nog geen gevallen van dit soort fraude tegengekomen.
Dus samenvattend voor de vraag van Michiel:

Tijdens controle kijken we alleen naar check-in tijdstip en station, juiste klasse en of men in de goede richting reist. Ook of er een aanvullend vervoerbewijs op staat, zoals bij de jaartrajectkaart, fietsdagkaart, dagkaart hond.

In geval van een onregelmatigheid of dat een reiziger vraagt om info:

In de servicemodus zien we de laatste 10 acties, ook van andere vervoerders, maar niet welke plaats, wel bij NS. De laatste 2 opwaardeeracties om na te gaan of een reiziger de waarheid verteld, denk aan de technische check-out die plaats kan vinden. Het saldo en welke reisrechten en hoe lang de OV-chipkaart nog geldig is.
Reputatie 7
Badge +4
Citaat: Of het handig is voor de conducteur is niet relevant, uitgangspunt moet zijn of die informatie noodzakelijk is.


Het heeft mij in ieder geval geholpen en ik ben blij met de opmerkingen van Loes. Mijn ov-chipkaart bleek bij controle te haperen en deed het soms wel en soms niet. Daar kom je doorgaans onderweg achter, ik was wel ingecheckt maar de chipkaart was, mogelijk door het vele gebruik eerst even niet leesbaar en verder wel. Ik kon op de bestemming na wat moeite uitchecken en later weer inchecken. Op de terugreis was de kaart weer slecht leesbaar en na een paar pogingen van de conducteur was het wel weer te zien. De man was zeer, zeer correct in het pogen en het lukte ook en het bleek dat alles wat ik zei, klopte. Ik ben meteen in Utrecht naar het servicecentrum gegaan en een andere kaart aangevraagd. Ik kreeg tijdelijk reisrecht mee en had na een week alles weer terug.

Netjes geregeld en na een paar dagen had ik mijn vervangende kaart in huis. We kunnen een heel verhaal over privacy houden maar we moeten zo reëel zijn dat met de opkomst van bankpas en chipkaart de privacy wat lastiger te bewaken is. Wat denk je dat het meenemen van een smartphone betekent voor je privacy, naast Facebook en Linkedin een systeem dat al je mailadressen voor het gemak even uitleest?
Het is wel degelijk relevante informatie dat iemand zijn saldo automatisch laat aanvullen. Zo iemand zal doorgaans niet met een tekort uitkomen aan het eind van de reis. Dat kan ook zonder maar ik vind dat wel vertrouwenwekkend. Mensen die automatisch aanvullen hebben, behalve bij ernstige roodstand bij de bank, altijd genoeg geld op de pas om de reis te betalen.

De laatste tien transactie geven een goede indruk van het reisgedrag en worden pas opgevraagd bij vragen of twijfel. Wie normaal incheckt, heeft geen probleem. Minder mogelijkheden tot zwartrijden zijn niet erg.

Het verhaal van Loes is - zoals altijd eigenlijk - heel realistisch en passend in de werkelijkheid van vandaag, lijkt me.

De 'professionele' informatie op de site laat wel vaak te wensen over, dat ben ik zeker met je eens. Het bijwerken duurt ook veel te lang.
Passend in de werkelijkheid van vandaag zou zijn dat je die informatie gewoon zelf zou kunnen uitlezen, dan is er ook geen "service"modus nodig.
Jouw gegevens, jouw kaart, jouw verantwoordelijkheid, maar je hebt een NS-medewerker nodig om hem uit te kunnen lezen...

Overigens ben ik wel erg blij dat Loes deze vragen wil beantwoorden want in de officiële communicatie van de NS hoef je dergelijke informatie niet te verwachten.
Passend in de werkelijkheid van vandaag zou zijn dat je die informatie gewoon zelf zou kunnen uitlezen, dan is er ook geen "service"modus nodig.
Jouw gegevens, jouw kaart, jouw verantwoordelijkheid, maar je hebt een NS-medewerker nodig om hem uit te kunnen lezen...

Overigens ben ik wel erg blij dat Loes deze vragen wil beantwoorden want in de officiële communicatie van de NS hoef je dergelijke informatie niet te verwachten.


Dat is ook de reden als een reiziger mij iets vraagt over zijn of haar kaart, dat ik hem laat meekijken op mijn railpocket. Het zijn de gegevens van die reiziger en ik vind persoonlijk dat die zelfde reiziger het recht heeft om te kijken of ik wel de juiste info geef of dat ik zijn of haar vraag wel naar behoren beantwoord. Ik kan gelukkig verder geen persoonlijke gegevens zien als NAW gegevens of een rekeningnummer, dat zou mij ook te ver gaan, het gaat dus echt om de acties om een beeld te vormen.
Misschien ook wel interessant om te weten. Het is natuurlijk logisch, maar de railpocket werkt niet met een geschiedenis. Ik kan dus niet gegevens van een eerder gescande OV-chipkaart uitlezen, ik kan echt alleen die kaart uitlezen die ik aan het scannen ben.
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur heeft me alles laten zien. Het is helemaal open voor je als reiziger.
De conducteur heeft me alles laten zien. Het is helemaal open voor je als reiziger.

Ik laat het ook zien als een reiziger daar om vraagt. Openheid boven alles, blij te lezen dat meer collega's zo denken en handelen. Doet me goed 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Passend in de werkelijkheid van vandaag zou zijn dat je die informatie gewoon zelf zou kunnen uitlezen, dan is er ook geen "service"modus nodig.
Jouw gegevens, jouw kaart, jouw verantwoordelijkheid, maar je hebt een NS-medewerker nodig om hem uit te kunnen lezen...


Dat is de werkelijkheid want die gegevens kun je zelf ook uitlezen op het kaartautomaat, daar is een NS-medewerker helemaal niet voor nodig.

Dat is de werkelijkheid want die gegevens kun je zelf ook uitlezen op het kaartautomaat, daar is een NS-medewerker helemaal niet voor nodig.


Ik heb meestal geen kaartautomaat bij me als ik in de trein zit. Thuis trouwens ook niet.
Bovendien is op dit forum al eerder aangegeven dat wanneer de kaartautomaat een geldige incheck toont dat nog niet betekent dat de reiziger over een geldig vervoersbewijs beschikt.
Als ik het zo lees wordt mijn privacy hier eigenlijk een beetje geschonden.

Het de conducteur heeft inweze nket te weten of ik 1x of 100x per week met de trein reis. Het gaat erom dat ik voor de huidige reis goed handel. Alles ervoor en erna.. Is privé.

Ook gaat het hem niets aan hoe ik zorg voor saldo op die chip.

En het argument dat de concusteur kan beoordelen of coulance van toepassing is? Sorry dat is wel een beetje onzin. Als je een boete krijgt kun je daarop ageren, en kan men bij hef afhandelen wel beoordelen of dat een ongelukje was of niet..

Ik schrik ervan hoeveel info over mij FF aan een wildvreemde wordt doorgebrieft.
@lonny

Wij kunnen niet zien hoe vaak je reist met de trein. Wij zien de laatste 10x, dus de laatste 5 reizen met het openbaar vervoer.
@ Loes

Dat is dus nog steeds 9x teveel.

Het ging om de strekking, niet om de feiten.
Nee, dat is niet 9x teveel. Er bestaan grondslagen waarvoor een onderneming gegevens mag verwerken, opslaan en gebruiken. Een daarvan is dat een betrokkene hiervoor toestemming heeft gegeven. Dat is in veel gevallen zo.

Een andere grondslag is dat een onderneming het noodzakelijk acht voor het uitvoeren van de dienstverlening. Daarvan is hier sprake. Een conducteur kan immers middels de gegevens antwoord geven op de veel voorkomende vragen van de consument over eerdere reizen.

De conducteur heeft bovendien alleen toegang tot de informatie op de gegevensdrager (de OV-chipkaart) die vrijwillig door de consument wordt overhandigd en waarvan een consument kan weten dat het die gegevens bevat. Een conducteur heeft geen toegang tot het achterliggende systeem.
Nee een consument weet dat niet en een conducteur heeft niets te maken met eerder gebruik.
Tijdens controle kijken we alleen naar check-in tijdstip en station, juiste klasse en of men in de goede richting reist. Ook of er een aanvullend vervoerbewijs op staat, zoals bij de jaartrajectkaart, fietsdagkaart, dagkaart hond.
Ik mis hier iets, wordt er niet gecontroleerd of de kaart als verloren/gestolen geregistreerd staat?
Als de kaart als verloren of gestolen wordt opgegeven, wordt zowel de kaart als kaartnummer geblokkeerd en kan er geen geldige check-in op de kaart komen. Een geblokkeerde kaart heeft geen waarde meer en is onbruikbaar. Deze blokkade werkt anders dan als men bv een betalingsachterstand heeft van een abonnement. Die zijn wel te deblokkeren.

Reageer