Alstom heeft samen met DSB een prijs gewonnen:
Zie je dat Alstom al twee prijzen met Coradia Stream gewonnen heeft. Over het design en interieur van ICNG waren de meningen verdeeld.
In ieder geval heeft DSB met zijn IC 5 een prijs gekregen. Hoe de Deense treinreizigers het zullen beoordelen is een andere verhaal. Denen zijn ook mondig. 😉
De IC 5 is de Deense ICNG. Maar zoal anders qua design en interieur. En ook qua vermogen! De IC 5 zal in Denemarken zelf worden gefabriceerd en geleverd worden. Hoe anders is het met de ICNG die in Katowice in mekaar wordt gezet. Maar waarvan de onderdelen uit diverse landen in de wereld vandaan komen:

De NS Coradia Stream heeft een aantal overeenkomsten met DSB Coradia Stream (IC 5). Een slecht ontwerp is NS Coradia Stream waarschijnlijk niet. Maar het duurt vanwege bepaalde redenen wel lang voordat ze allemaal geleverd zullen worden.
De DSB Coradia Stream zal alleen onder 25 KV rijden. En gebruikt worden voor binnenlandse inzet op het Deense spoornet dat gefaseerd gemoderniseerd gaat worden tot 2030. En daarna.
Niet te vergelijken met NS Coradia Stream dat niet alleen in binnenland wordt ingezet. Maar ook richting België. En mogelijk Duitsland. Dat is toch gecompliceerder met rijden onder meer stroomsystemen en het hebben van meer beveiligingssystemen.
Zie je waarom de ontwikkeling van NS Coradia Stream anders is dan bij de Italiaanse POP die al een tijd rijden. Terwijl deze twee treinen gelijktijdig werden ontwikkeld.