Skip to main content

Welke verschillen zijn er tussen NS Coradia Stream en andere Coradia Stream?

  • 26 June 2024
  • 17 reacties
  • 232 Bekeken

Alstom heeft samen met DSB een prijs gewonnen: 

https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/6/alstom-and-dsb-receive-prestigious-red-dot-award-2024-design-ic5-coradia-stream-regional-train

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10659/alstom-wint-opnieuw-een-prijs-voor-model-van-coradia-platform.html

Zie je dat Alstom al twee prijzen met Coradia Stream gewonnen heeft. Over het design en interieur van ICNG waren de meningen verdeeld. 

In ieder geval heeft DSB met zijn IC 5 een prijs gekregen. Hoe de Deense treinreizigers het zullen beoordelen is een andere verhaal. Denen zijn ook mondig. 😉

De IC 5 is de Deense ICNG. Maar zoal anders qua design en interieur. En ook qua vermogen! De IC 5 zal in Denemarken zelf worden gefabriceerd en geleverd worden. Hoe anders is het met de ICNG die in Katowice in mekaar wordt gezet. Maar waarvan de onderdelen uit diverse landen in de wereld vandaan komen: 

De NS Coradia Stream heeft een aantal overeenkomsten met DSB Coradia Stream (IC 5). Een slecht ontwerp is NS Coradia Stream waarschijnlijk niet. Maar het duurt vanwege bepaalde redenen wel lang voordat ze allemaal geleverd zullen worden. 

De DSB Coradia Stream zal alleen onder 25 KV rijden. En gebruikt worden voor binnenlandse inzet op het Deense spoornet dat gefaseerd gemoderniseerd gaat worden tot 2030. En daarna. 

Niet te vergelijken met NS Coradia Stream dat niet alleen in binnenland wordt ingezet. Maar ook richting België. En mogelijk Duitsland. Dat is toch gecompliceerder met rijden onder meer stroomsystemen en het hebben van meer beveiligingssystemen. 

Zie je waarom de ontwikkeling van NS Coradia Stream anders is dan bij de Italiaanse POP die al een tijd rijden. Terwijl deze twee treinen gelijktijdig werden ontwikkeld. 

17 reacties

Zoek het eens uit @Hanzeboog en plaats de voor sommige zeker interresante informatie eens hier.

Als ik me voor zulk soort zaken zou interesseren was ik er al lang ingedoken, het zal heus al wel ergens op het www staan.

Meestal een kwestie van wat Google en eigen onderzoek.…

(geschreven voordat je je bericht wijzigde)

Reputatie 5

Zoek het eens uit @Hanzeboog en plaats de voor sommige zeker interresante informatie eens hier.

Als ik me voor zulk soort zaken zou interesseren was ik er al lang ingedoken, het zal heus al wel ergens op het www staan.

Meestal een kwestie van wat Google en eigen onderzoek.…

(geschreven voordat je je bericht wijzigde)

Was inderdaad nog aan het wijzigen. Dat is het prettig aan deze site dat je binnen bepaalde tijd dat kan. 

Heb de ontwikkeling van NS Coradia Stream en andere Coradia Stream gevolgd. Zodoende zie je bepaalde verschillen. Coradia Stream is nu al een succes voor Alstom. 

Jammer dat de levering van ICNG gestaag gaat. Zoals je al eens aangaf moeten we geduld hebben. 

Het gaat om een designprijs voor de inrichting, dat zegt nog niets over de kwaliteit van de trein zelf.

Overigens heeft station Breda ook diverse designprijzen gewonnen dus de waarde daarvan moet je met een korreltje zout nemen. Designers kijken vaak met andere ogen dan reizigers.

En zo goed gaat het trouwens niet met Alstom.

https://www.railjournal.com/financial/a/#:~:text=Alstom%20reports%20%E2%82%AC309m%20loss%20in%202023%2D24%20%2D%20International%20Railway%20Journal

Reputatie 5

Het gaat om een designprijs voor de inrichting, dat zegt nog niets over de kwaliteit van de trein zelf.

Overigens heeft station Breda ook diverse designprijzen gewonnen dus de waarde daarvan moet je met een korreltje zout nemen. Designers kijken vaak met andere ogen dan reizigers.

En zo goed gaat het trouwens niet met Alstom.

https://www.railjournal.com/financial/a/#:~:text=Alstom%20reports%20%E2%82%AC309m%20loss%20in%202023%2D24%20%2D%20International%20Railway%20Journal

Jammer. Dat is een tegenvaller. Lees het volgende:

De bestellingen in 2023-2024 daalden met 8,4% naar €18,9 miljard, vergeleken met €20,7 miljard het jaar daarvoor. Alstom zegt dat de recente orderwaarde grotendeels werd bepaald door het ‘mijlpaal’-contract van € 2,5 miljard voor de levering van 130 Coradia Stream EMU’s dat in mei 2022 werd toegekend door SFBW , het leasebedrijf voor rollend materieel dat eigendom is van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.

Via Google Translate. 

Er lijkt een vloek te liggen op HSL Intercity 's van NS. De lessen van de Fyra debacle was dat treinen op basis van een beproefde platform ontwikkeld zou worden. Dat is Alstom Coradia zeker. 

Maar nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig. Niet alleen vanwege de coronacrisis. Hopen dat de Franse Staat Alstom (toch) te hulp zal komen.......

 

Maar nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig. Niet alleen vanwege de coronacrisis. Hopen dat de Franse Staat Alstom (toch) te hulp zal komen.......

Ik vrees dat de EU het aanhoudende gesubsidieer van Alstom door de Franse staat zat is en daar een stokje voor zal steken. Siemens, Stadler en CAF hebben de vorige keer ook al geklaagd, toen werd het nog gedoogd omdat het zou gaan om geld om Bombardier te saneren maar die vlieger gaat nu niet meer op. Alstom bedrijft gewoon oneerlijke concurrentie met belastinggeld.

Reputatie 7
Badge

nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig.

Qua levering van de ICNG aan NS is de situatie wel wat erger dan "draait niet helemaal lekker", toch? Instroom had vanaf 2021 plaats moeten vinden en dat werd in 2023, twee jaar(!) te laat dus, en er rijdt nog altijd vrijwel niets, alweer anderhalf jaar verder.

Reputatie 5

nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig.

Qua levering van de ICNG aan NS is de situatie wel wat erger dan "draait niet helemaal lekker", toch? Instroom had vanaf 2021 plaats moeten vinden en dat werd in 2023, twee jaar(!) te laat dus, en er rijdt nog altijd vrijwel niets, alweer anderhalf jaar verder.

De coronacrisis kan je NS niet verwijten. Personeelstekort wel. Ze hebben véél (oude) NS medewerkers laten afvloeien. En hoeveel nieuwe treinmedewerkers werken nu volledig? Inclusief opleiding. Van belang bij langere samenstellingen met ICNG. 

Dan de fouten met lasnaden bij Alstom (Poland).Ook het geval bij Siemens met ICE 3 NEO. Er moeten nog ICNG treinmachinisten opgeleid worden. Alstom levert nog te langzaam. En de afvoer van Traxx + ICR gaat sneller dan de instroom van Traxx + ICR waardoor de frequentie van Intercity Direct nog niet op het oude niveau is.

NS directeur had ook over tekort aan storingsmonteurs. Het is moeilijk om de juiste personeel te krijgen. De concurrentie is groot. 

Reputatie 6

Het gaat om een designprijs voor de inrichting, dat zegt nog niets over de kwaliteit van de trein zelf.

Overigens heeft station Breda ook diverse designprijzen gewonnen dus de waarde daarvan moet je met een korreltje zout nemen. Designers kijken vaak met andere ogen dan reizigers.

En zo goed gaat het trouwens niet met Alstom.

https://www.railjournal.com/financial/a/#:~:text=Alstom%20reports%20%E2%82%AC309m%20loss%20in%202023%2D24%20%2D%20International%20Railway%20Journal

Jammer, ik las ook het al. Sinds de ze “h” gedropt hebben is het niet bepaald beter geworden. De 1600 en 1700 locomotieven waren, naar mijn idee, prima producten, maar het lijkt allemaal wat bergafwaarts te zijn gegaan. Maar ja, wat is het alternatief. Op loc-gebied hoor ik ook niet allemaal positieve verhalen over Traxx (Bombardier) en Vectron (Siemens). Kennelijk is dat met wat slimmere electronica tegenwoordig toch erg moeilijk goed te krijgen. Ik vraag me altijd af hoe dat komt. Mits je het aantrekkelijk maakt, zijn er volgens mij echt wel mensen die daar genoeg verstand van hebben. En het er niet, naast hun kennis en ervaring van traditionele electronica, er even bij doen. Net als het hele firmware/software verhaal. Daar zitten zoveel fouten in. Ik weet niet wat voor lui ze daarvoor inhuren, dit is niet uit te leggen. Sinds de jaren ‘80 is redelijk goed bekend waar het fout gaat bij het maken van software, maar we weigeren ervan te leren.

Reputatie 6

 

Maar nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig. Niet alleen vanwege de coronacrisis. Hopen dat de Franse Staat Alstom (toch) te hulp zal komen.......

Ik vrees dat de EU het aanhoudende gesubsidieer van Alstom door de Franse staat zat is en daar een stokje voor zal steken. Siemens, Stadler en CAF hebben de vorige keer ook al geklaagd, toen werd het nog gedoogd omdat het zou gaan om geld om Bombardier te saneren maar die vlieger gaat nu niet meer op. Alstom bedrijft gewoon oneerlijke concurrentie met belastinggeld.

Ik ben er op zich niet morbide tegen, als je daarmee werkgelegenheid in stand houdt. Maar het is natuurlijk wel zuur dat vergelijkbare bedrijven die steun niet krijgen, dat is niet uit te leggen.

Reputatie 6

nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig.

Qua levering van de ICNG aan NS is de situatie wel wat erger dan "draait niet helemaal lekker", toch? Instroom had vanaf 2021 plaats moeten vinden en dat werd in 2023, twee jaar(!) te laat dus, en er rijdt nog altijd vrijwel niets, alweer anderhalf jaar verder.

Hoe ging het ook alweer met de V250 treinstellen? En de vervanging daarvan? ;-)

Reputatie 6

Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Er is in principe nog genoeg rollend materieel dat ook ingezet kan worden. Er is geen veiligheids-issue. De standaard is ook geen probleem, ik hoor zelfs regelmatig dat mensen het oude materieel prefereren. Het wordt pas een probleem als NS vroegtijdig de volgende serie ICM buiten dienst gaat stellen. Het zou slim zijn om daar nog heel even mee te wachten, maar je weet het nooit he...

Reputatie 5

Het gaat om een designprijs voor de inrichting, dat zegt nog niets over de kwaliteit van de trein zelf.

Overigens heeft station Breda ook diverse designprijzen gewonnen dus de waarde daarvan moet je met een korreltje zout nemen. Designers kijken vaak met andere ogen dan reizigers.

En zo goed gaat het trouwens niet met Alstom.

https://www.railjournal.com/financial/a/#:~:text=Alstom%20reports%20%E2%82%AC309m%20loss%20in%202023%2D24%20%2D%20International%20Railway%20Journal

Jammer, ik las ook het al. Sinds de ze “h” gedropt hebben is het niet bepaald beter geworden. De 1600 en 1700 locomotieven waren, naar mijn idee, prima producten, maar het lijkt allemaal wat bergafwaarts te zijn gegaan. Maar ja, wat is het alternatief. Op loc-gebied hoor ik ook niet allemaal positieve verhalen over Traxx (Bombardier) en Vectron (Siemens). 

Voorbeeld is de nieuwe Nightjet met Vectron locomotief. Zo beproefd met voorgangers als BR 189, Taurus, BR 182 en als eerste Eurosprinter. Maar zelfs dat is geen vanzelfsprekendheid. 

Lijk me dat we in een tijd zitten dat het niet vanzelf gaat. Heb het vermoeden dat de oorlog in Oekraïne helaas ook onderdeel van is. Misschien wat vergezocht. 

Reputatie 5

 

 

Ik ben er op zich niet morbide tegen, als je daarmee werkgelegenheid in stand houdt. Maar het is natuurlijk wel zuur dat vergelijkbare bedrijven die steun niet krijgen, dat is niet uit te leggen.

Hangt van het land af. Frankrijk heeft Eurostar erboven op geholpen tijdens en na de coronacrisis. En waarom ook niet? Het liep prima. Kunnen we moralistisch over doen waarom sommigen wel of niet geholpen worden. Maar waarschijnlijk kunnen sommige bedrijven financieel en zakelijk niet geholpen worden. 

Reputatie 5

nu draait het bij Alstom weer niet helemaal geweldig.

Qua levering van de ICNG aan NS is de situatie wel wat erger dan "draait niet helemaal lekker", toch? Instroom had vanaf 2021 plaats moeten vinden en dat werd in 2023, twee jaar(!) te laat dus, en er rijdt nog altijd vrijwel niets, alweer anderhalf jaar verder.

Hoe ging het ook alweer met de V250 treinstellen? En de vervanging daarvan? ;-)

De V 250 is gered door de Italiaanse Staat. De Italiaanse Staat was aandeelhouder in de Leonardo Group/Finmeccanica. 

Leonardo Group was een holding. Ansaldobreda was onderdeel van deze holding. Ansaldobreda is overgenomen door Hitachi (Italy). Die heeft met steun van de Italiaanse Staat de ETR 700 weer rijdend gemaakt. 

Je leest dan ook de reacties dat we beter die Fyra hadden kunnen hebben. Maar ze zeggen er niet bij dat het héél lang heeft geduurd voordat de voormalige Fyra weer opgeknapt was. En dat het véél geld gekost heeft. 

De geschiedenis met Traxx + ICR is bekend. Die rijden al vanaf september 2009. Tijdelijke materieel rijdt inmiddels al bijna 15 jaar. 

Bovendien de Fyra concept is niet rendabel. België wil niets weten van Fyra. Wel van ICNG België. HSL integreren in hoofdrailnet is het beste concept. Aanvulling op Eurostar Parijs/Londen is niet rendabel. 

Reputatie 7
Badge +1

Zoek het eens uit @Hanzeboog en plaats de voor sommige zeker interresante informatie eens hier.

Als ik me voor zulk soort zaken zou interesseren was ik er al lang ingedoken, het zal heus al wel ergens op het www staan.

Meestal een kwestie van wat Google en eigen onderzoek.…

(geschreven voordat je je bericht wijzigde)

Was inderdaad nog aan het wijzigen. Dat is het prettig aan deze site dat je binnen bepaalde tijd dat kan. 

Heb de ontwikkeling van NS Coradia Stream en andere Coradia Stream gevolgd. Zodoende zie je bepaalde verschillen. Coradia Stream is nu al een succes voor Alstom. 

Jammer dat de levering van ICNG gestaag gaat. Zoals je al eens aangaf moeten we geduld hebben. 

Als iets gestaag gaat, betekent het volgens mij dat het gewoon conform planning gaat. De levering gaat juist niet gestaag.  

Reputatie 7
Badge

Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Er is in principe nog genoeg rollend materieel dat ook ingezet kan worden. Er is geen veiligheids-issue. De standaard is ook geen probleem, ik hoor zelfs regelmatig dat mensen het oude materieel prefereren. Het wordt pas een probleem als NS vroegtijdig de volgende serie ICM buiten dienst gaat stellen. Het zou slim zijn om daar nog heel even mee te wachten, maar je weet het nooit he...

Volgens mij zijn de problemen wensen voor dienstregeling waar het oude materieel te traag voor is en het einde van de levensduur van ICR en ICM waardoor die blijven gebruiken naar verwachting steeds duurder zal zijn en moeizamer zal gaan (met meer storingen etc.) En dat de vervoerder met de concessie voor ons hoofdrailnet wederom niet in staat blijkt om op tijd aan nieuwe treinen te komen, vind ik toch ook wel zorgwekkend.

Reputatie 5

Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Er is in principe nog genoeg rollend materieel dat ook ingezet kan worden. Er is geen veiligheids-issue. De standaard is ook geen probleem, ik hoor zelfs regelmatig dat mensen het oude materieel prefereren. Het wordt pas een probleem als NS vroegtijdig de volgende serie ICM buiten dienst gaat stellen. Het zou slim zijn om daar nog heel even mee te wachten, maar je weet het nooit he...

Volgens mij zijn de problemen wensen voor dienstregeling waar het oude materieel te traag voor is en het einde van de levensduur van ICR en ICM waardoor die blijven gebruiken naar verwachting steeds duurder zal zijn en moeizamer zal gaan (met meer storingen etc.) En dat de vervoerder met de concessie voor ons hoofdrailnet wederom niet in staat blijkt om op tijd aan nieuwe treinen te komen, vind ik toch ook wel zorgwekkend.

NS deed in 2014 een Europese aanbesteding. Zie TenderNed 2014. In die tijd was er coronacrisis, personeelstekort, oorlog in Oekraïne, tekort aan essentiële producten. 

Niettemin nog te traag met levering. Maar je moet er wel 2 - 3 jaar afhalen. Een compleet nieuwe trein ontwikkelen kan lang duren. En NS Coradia Stream is geen doorontwikkeling zoals de Italiaanse POP. Voeg daarbij fout van Alstom met lasnaden. 

Wil het niet bagatelliseren. We moeten zeker wel zorgen maken. Maar NS Coradia Stream is geen Fyra. 

In het verleden overbrugde NS soms met lenen van rijtuigen uit België en Duitsland. Er zijn ook locomotieven met Nederlandse beveiligingssysteem van andere vervoerders. Vooral DB met serie 189. 

 

Reageer