Skip to main content

Hartelijk dank NS voor de informatie over fietsroutes met het oog op Wereld Fietsdag. U moedigt hierbij mensen aan om een OV-fiets om Nederland te ontdekken. Er is echter nog een heel goede manier om Nederland rond te rijden, namelijk op je eigen fiets. Als je niet altijd hetzelfde stuk wilt fietsen ben je dan ook aangewezen op de trein, je fiets meenemen in de trein is dan een optie om snel een stuk Nederland te ontdekken dat je nog niet kent. Helaas zijn de faciliteiten van de NS daarin meer dan bedroevend. Er zijn weinig plekken waar je de fiets mag plaatsen in de trein, je weet niet van tevoren waar de balkons zijn voor fietsen, het aantal plaatsen in de balkons is beperkt, het verplaatsen van fietsen op stations is zeer lastig (soms past je fiets niet in de lift), behalve in juli en augustus zijn de tijden beperkt, je kunt niet reserveren, de instap voor fietsen is vaak te hoog, conducteurs reageren vaak knorrig op het meenemen van een fiets, reizigers zijn soms boos als je een plaats voor je fiets opeist, en het is relatief duur (€ 7,50). In het buitenland is dit vaak veel beter geregeld. Wanneer gaat de NS eens écht werk maken van het vervoer van fietsen? Dan wordt het pas echt Wereld Fietsdag!

Treinen zijn primair bedoeld om reizigers te vervoeren, niet om fietsen te vervoeren. Fietsen geven in de trein veel overlast (mede omdat veel reizigers die een fiets meenemen lak hebben aan de regels) en ze nemen ook nog eens veel ruimte in beslag. Het is daarom verstandig het meenemen van fietsen juist niet te stimuleren.

Daarnaast is het niet de taak van een spoorwegvervoerder om de fietsbranche te ondersteunen, dat moet de branche zelf maar regelen.


De manier waarop nu fietsplekken zijn ingericht zullen ook niet bepaald bijdragen aan het op een juiste manier gebruiken ervan, maar feit is dat treinen in Nederland op een dusdanige manier gebruikt worden dat het meenemen van fietsen daar in de huidige vorm ook niet echt in past. Hoewel het zeker wel mogelijk is (en makkelijker moet kunnen zijn).

Aan de andere kant zou het toch geen rocket science moeten zijn om op de CTA's (borden boven de sporen) te kunnen aangeven waar de verschillende wagons van de trein (o.a. rolstoel, eerste klas) zich bevinden. De lengte van de trein, richting, het aantal treinstellen en waar je staat ten opzichte van de trein worden nu ook al getoond. Daarmee wordt het vinden van de fietsplekken in de trein ook wat makkelijker.


Ik zag laatst dit artikel:

https://www.deingenieur.nl/artikel/inklapbaar-meubilair-maakt-trein-fietsvriendelijk


@C Smit

NS is pro OV-fiets, maar eigenlijk anti-fietsvervoer, waarvoor in principe een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd, zoals ik het ervaar. Natuurlijk is dat niet te begrijpen want Nederland is immers hét fietsland bij uitstek. Er zijn hier meer fietsen dan mensen, maar een fietscoupé in een trein maken met mogelijk klapstoelen waarop je kan zitten als er geen fiets staat, zoals in vele andere landen vrij gebruikelijk in bepaalde treinen, doen ze niet - want dat zou ten koste gaan van zitplaatsen (die voor een groot deel vaak toch leeg blijven tegenwoordig, want zo vol zijn de meeste treinen niet meer). Ja, treinen zijn bedoeld voor personenvervoer, maar kennelijk wordt daar elders toch wat minder strikt tegenaan gekeken, meer geluisterd naar klantwensen en creatiever op ingestoken. Uw vraag/opmerking over fietsvervoer is hier al vaak voorbijgekomen.

Helaas moeten we het hier ermee doen want veranderen zal het niet ben ik bang. Treinen van nu zijn maar zeer minimaal ingericht op een fiets, treinen aanpassen zal veel te veel kosten en ook al zouden ze willen, is daar is geen geld voor.


Hartelijk dank NS voor de informatie over fietsroutes met het oog op Wereld Fietsdag. U moedigt hierbij mensen aan om een OV-fiets om Nederland te ontdekken. 

Op een OV-fiets Nederland ontdekken is wat mij betreft niet te doen. Die OV-fietsen zijn eenvoudige stadsfietsen, alleen geschikt voor korte ritjes binnen stad of dorp, niet voor toertochten. 


Reageer