Werkzaamheden en omreizen, maar geen extra treinen????


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik verbaas me er iedere keer weer over als Amersfoort - Utrecht eruit ligt door werkzaamheden, er geen extra treinen via Hilversum gaan. Altijd volle treinen tussen Hilversum en Utrecht en ook gewoon geen langere treinen. 

Koningsdag was prima geregeld, maar dan niet met werkzaamheden. Dat is erg gek toch?

Vroeger ging er nog wel eens een IC Amersfoort - Hilversum - Utrecht en die stond dan een kwartier stil in Hilversum tijdens dit soort werkzaamheden.

3 dagen in overvolle treinen en vaak staan is geen pretje, maar toch wordt er niks mee gedaan. Dan woon ik in Schothorst, maar al die mensen uit Apeldoorn en Harderwijk die normaal via Amersfoort reizen.

Het gaat me dus niet om de 2x 25 minuten langer reizen iedere dag, maar om de volle treinen.


17 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Dit is de laatste tijd erg raar geregeld inderdaad. Nou was die omgeleide IC via Hilversum ook niet ideaal, want het was dan doorgaans sneller de IC naar Amsterdam die er vlak achter zat te nemen en in Hilversum op de Sprinter over te stappen. Maar die zorgde wel voor meer capaciteit.

Vandaag rijden er dan ook nog eens alleen stopbussen Amersfoort - Utrecht Overvecht, dus alle doorgaande reizigers moeten via Hilversum. Geen succes, want ik heb al berichten gezien over reizigers die op lijn 202 pas met de vierde bus mee konden (en die rijdt om de 10 minuten).

Het is natuurlijk ook geen vakantie in het hoger onderwijs nu, dus er is nog genoeg studentenverkeer. Daar heb je dan wel voldoende capaciteit voor nodig.

Reputatie 7
Badge +1

ALS je ooit die omweg via de omroepstad hebt gemaakt vanaf de hoofdzetel van ROVER, dan moet je toch hebben gemerkt dat daar ´dan kop gemaakt´ moet worden en dat dat vanwege de sporenligging nou niet echt makkelijk gaat-je blokkeert zo ongeveer alle sporen voor bijna 10 minuten. Dat is dus veels te ingewikkeld en ook nog gecompliceerd. Ik kan me ook in een toch wel lange ervaring met sporen niet herinneren dat dit ooit zo geregeld is geweest

Helaas is het nu eenmaal zo dat het spoorsysteem door de opbouw en zo krap mogelijk zijnde inrichting (want het kost al scheppen met geld) veel minder flexibel is als over de weg-en dat is weer veel minder flexibel als door de lucht

Treinlengte wordt ook mede bepaald door de lengte van alle perrons waar die trein langs moet.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb jaren Amersfoort - Utrecht geforenst (en nog vaker via recreatief gereisd), ook meermaals bij werkzaamheden met omreis via Hilversum.

Voor corona is daarbij meerdere keren een omgeleide IC gereden via Hilversum kopmakend op spoor 1 dat toch zelden gebruikt wordt. Dan hoef je dus altijd alleen bij binnenkomst voor andere treinen langs te kruisen. Wel sta je lang stil om er van/naar Utrecht tussen te passen, waardoor overstappen vaak sneller was. In Utrecht werd dan niet door naar Gouda gereden, zodat op spoor 4 aangekomen kon worden.

Ik nam de sprinter van 19:26 terug van Utrecht naar Hilversum en enkele trein, dus bij elkaar op schoot of dubbelgevouwen in de gangen tussen de zitplaatsen.

Ik vraag me af hoe dit kan. Juist dat traject is altijd een probleem bij werkzaamheden. Beide kanten op.

Waar zijn al die onderzoeken dan voor? 

Stopbus werk niet, want dat duurt veel langer en weer overstappen in Overvecht.

Ik heb een gevoel dat hier best een oplossing voor is, maar wel goed nadenken.

Een oudere man bij mij in de trein moest van Utrecht Centraal naar Putten. Overstappen in Hilversum van spoor 5 naar spoor 2. Net gered, want was heel krap. Toen in Schothorst overstappen in sprinter naar Zwolle. Ik vertelde hem beter Schothorst, want dan blijft hij op spoor 3. De reisplanner zegt Amersfoort Centraal overstappen van spoor 6 naar 5a. Dat slaat werkelijk nergens op. 5a is helemaal achterop en trap op en af.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zat toevallig vandaag ook in de sprinter van Utrecht naar Hilversum, maar dan die van 20:26. Drie stellen SNG, alle drie goed vol (niet extreem).

Het werd pas leuk toen er in Hilversum een ICM-3 kwam voorrijden, waar een groot deel uit de sprinter naar Hilversum maar ook uit andere treinen in moest (want verbinding naar Amersfoort). Zo vol had ik al een hele poos niet meer meegemaakt.

Wat ook niet meehielp was dat het treinverkeer rondom Amsterdam nogal verstoord was (iets met een defecte spoorbrug), waardoor ook treinen naar Amersfoort en Utrecht niet of half reden. Deze kwam ook net uit die richting gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat veel treinen erg vol lijken omdat mensen niet doorlopen op het perron. Ik heb gisteren met de trein van 08.18 uur gereisd van Hilversum naar Utrecht Overvecht. Dat was een SLT met 12 bakken. Iedereen stond op een kluitje bij de trap terwijl er vooraan bijna niemand stond. 

De extra informatie over de treinlengte op de CTA wordt blijkbaar nog niet verwerkt tot informatie die bij mensen werkt als prikkel om naar voren door te lopen. 

Reputatie 7
Badge +1

De extra informatie over de treinlengte op de CTA wordt blijkbaar nog niet verwerkt tot informatie die bij mensen werkt als prikkel om naar voren door te lopen. 

Eigenlijk moet je ook nog op de CTA kunnen zien waar langs het perron de trein zal stoppen. Bv. met een letterindeling. Dat maakt het nog wat explicieter.

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem is dat veel treinen erg vol lijken omdat mensen niet doorlopen op het perron. Ik heb gisteren met de trein van 08.18 uur gereisd van Hilversum naar Utrecht Overvecht. Dat was een SLT met 12 bakken. Iedereen stond op een kluitje bij de trap terwijl er vooraan bijna niemand stond. 

De extra informatie over de treinlengte op de CTA wordt blijkbaar nog niet verwerkt tot informatie die bij mensen werkt als prikkel om naar voren door te lopen. 

Ik blijf me hier dagelijks over verbazen. Zelf loop ik standaard al naar voren, zelfs als het rustiger is.

De eerste trein zit dan stampvol, terwijl het achterin bijna leeg is. Het wordt zo nu en dan wel eens omgeroepen, maar zelfs daar luistert niemand naar.

Gisteren in Hilversum stond iedereen meer over het perron verspreid, maar dat kon ook niet anders. Het perron stond stampvol.

Reputatie 7
Badge +2

Het probleem is dat veel treinen erg vol lijken omdat mensen niet doorlopen op het perron. 

Niet helemaal: vandaag ook diverse treinen gezien die juist ook verder naar voren behoorlijk vol zaten. Waarbij het trouwens ook wat knullig was dat vandaag de Sprinter Utrecht - Almere doodleuk zijn zondagse uurdienst reed: dus elk kwartier dumpt er een IC uit Amersfoort een lading reizigers in Hilversum, maar één van de vier Sprinters krijgt dus twee IC-ladingen aan reizigers naar Utrecht mee (en die reed nou net met een los SNG-drietje op het moment dat ik 'm zag).

Was voor mij ook nog wel even zoeken waarom ik nu opeens een reisadvies tussendoor miste in de planner. Al waren de aansluitingen sowieso dusdanig ongelukkig voor m'n reis Breukelen - Amersfoort dat dat half uurtje wachten in Utrecht alsnog de snelste optie bleek.

Reputatie 7

Het probleem is dat veel treinen erg vol lijken omdat mensen niet doorlopen op het perron. 

Ik blijf me hier dagelijks over verbazen. Zelf loop ik standaard al naar voren, zelfs als het rustiger is.

Mensen willen zo dicht mogelijk bij in/uitgangen en trappen in- en uitstappen. Je zou eens extra moeten lopen. 

Precies hetzelfde als al die volksstammen die hun auto zo dicht mogelijk bij hun voordeur parkeren of desnoods - wanneer er geen plek is - maar op de groenstrook. Je gaat toch zeker niet 30 meter verderop of om de hoek parkeren 🤣

Reputatie 7
Badge +1

De extra informatie over de treinlengte op de CTA wordt blijkbaar nog niet verwerkt tot informatie die bij mensen werkt als prikkel om naar voren door te lopen. 

Eigenlijk moet je ook nog op de CTA kunnen zien waar langs het perron de trein zal stoppen. Bv. met een letterindeling. Dat maakt het nog wat explicieter.

Inmiddels wordt hiermee getest op Schiphol, waar deze vakken ook op de CTA staan bij de lengte van de trein.

Ze hebben je suggestie wel heel snel opgepakt. 😉

Reputatie 6

De extra informatie over de treinlengte op de CTA wordt blijkbaar nog niet verwerkt tot informatie die bij mensen werkt als prikkel om naar voren door te lopen. 

Eigenlijk moet je ook nog op de CTA kunnen zien waar langs het perron de trein zal stoppen. Bv. met een letterindeling. Dat maakt het nog wat explicieter.

Inmiddels wordt hiermee getest op Schiphol, waar deze vakken ook op de CTA staan bij de lengte van de trein.

Ze hebben je suggestie wel heel snel opgepakt. 😉

Alleen klopte de app dan weer niet. Daar stond o.a. F-G-H genoemd en de trein stond vandaag toch echt bij K-L-M-O die ik had. Dat stond wel goed op de CTA. Vind ik prettiger dan een CTA zonder letters want soms kan ik niet inschatten hoever een korte trein door rijdt. 

Reputatie 7
Badge +1

Eigenlijk moet je ook nog op de CTA kunnen zien waar langs het perron de trein zal stoppen. Bv. met een letterindeling. Dat maakt het nog wat explicieter.

Inmiddels wordt hiermee getest op Schiphol, waar deze vakken ook op de CTA staan bij de lengte van de trein.

Ze hebben je suggestie wel heel snel opgepakt. 😉

Voor internationale treinen, o.a. op Schiphol bij mijn weten, was dit ook in Nederland al in gebruik. Wordt het daar nu ook voor binnenlandse treinen gebruikt?

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag opgemerkt dat in een verstoorde situatie de treinlengte-informatie wegvalt op de CTA. Er staan dan blauwe regels over de treinen die niet rijden. Duidelijk niet over nagedacht. Want juist in een verstoorde situatie wil je weten hoe lang de trein is en hoe ver je moet doorlopen.

Reputatie 7
Badge +1

Voor internationale treinen, o.a. op Schiphol bij mijn weten, was dit ook in Nederland al in gebruik. Wordt het daar nu ook voor binnenlandse treinen gebruikt?

Klopt, de letterindeling staat nu ook bij binnenlandse treinen.

Reputatie 6
Badge

Duidelijk niet over nagedacht.

Dat je het ergens niet mee eens bent, wil niet zeggen dat er niet over is nagedacht. Wellicht past de combinatie van treinsamenstelling en opheffingsbericht niet op het bord en heeft men gekozen voor het tonen van wat op dat moment de meeste relevantie heeft. Of wellicht zijn er andere gronden waarop de keuze gemaakt is. Dat het onhandig is, ben ik met je eens, maar pas als we de achtergrond en afweging kennen, kunnen we spreken van ‘niet over nagedacht’.

Reputatie 7
Badge +3

Herstel. Duidelijk niet goed over nagedacht.

Er is op het scherm meer dan voldoende ruimte om de treinsamenstelling ook te laten zien inclusief twee regels met andere informatie.

Reageer